Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Przykładowa negatywna ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2200). 1. Imię i nazwisko nauczyciela: ……………………………………………………………… 2. Data urodzenia: ……………………………………………………………………………. 3. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel stażysta 4. Okres i podstawa prawna odbywania stażu: od 1 września 20… r. do 31 maja 20……. r. na podstawie: art. 9b i 9c ust. 1 pkt 2 Karty nauczyciela. 5. Miejsce, stanowisko i wymiar zatrudnienia w okresie odbywania stażu: ………………………………………………………………………………………………. 6. Kwalifikacje na zajmowanym stanowisku w okresie odbywania stażu: ………………………………………………………………………………………………. 7. Terminarz: Lp. Opis Data 1. Data rozpoczęcia stażu 2. Termin zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego 3. Data zakończenia stażu 4. Data przedstawienia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego 5. Data dokonania oceny dorobku zawodowego Ustalam: negatywną ocenę dorobku zawodowego Uzasadnienie: Pani/Pan …………..…………………………… pracuje w …………………………………. im. ………………………………………. od ………… r. na stanowisku nauczyciela …………………….……………. . Staż na awans zawodowy nauczyciela kontraktowego odbywała/odbywał od 1 września 20……… r. do 31 maja 20……. r. 5 czerwca 20……… r. przedłożyła/przedłożył dyrektorowi szkoły sprawozdanie za okres stażu z uwzględnieniem realizacji planu rozwoju zawodowego. Plan nie został zrealizowany, a podjęte działania nie pozwoliły pozytywnie ocenić dorobku zawodowego. W czasie odbywanego stażu starała/starał się wykonywać zadania objęte wymaganiami zawartymi w Rozporządzeniu MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Nie spełnił/a wszystkich wymagań zawartych w Rozporządzeniu i jednocześnie nie zrealizował/a wszystkich zadań zawartych w przedstawionym planie rozwoju zawodowego. § 6 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia: znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż Pani/Pan ……………………………………………… nie zapoznała/zapoznał się z najważniejszymi przepisami prawa oświatowego w zakresie funkcjonowania szkoły. Na początku stażu poznała/poznał organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w której odbywała/odbywał staż: a) zapoznała/zapoznał się ze statutem szkoły, jednak nie była/był zainteresowana/zainteresowany omówieniem go z opiekunem stażu, b) poznała/poznał plan pracy szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny, c) poznała/poznał regulaminy szkolne, m.in. regulamin rady pedagogicznej, świetlicy szkolnej, d) poznała/poznał zasady prowadzenia dokumentacji szkolnej. Pani/Pan …..………………………. powierzchownie poznała/poznał i stosowała/stosował w swojej pracy przepisy oświatowe i prawo wewnątrzszkolne. Nie starała/starał się o prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej. Była/był członkiem zespołu przedmiotowego nauczycieli ……………., jednak rzadko brała/brał udział w realizacji przedsięwzięć tego zespołu. Uczestniczyła/uczestniczył w zebraniach rady pedagogicznej, jednak rzadko brał/a udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym. Dokumentacja zgromadzona w czasie stażu nie odzwierciedla działań nauczycielki/nauczyciela. § 6 ust. 2 pkt 2 Rozporządzenia: umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej Pani/Pan …………………… nie wykazała/wykazywał się umiejętnością prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły: • podczas obserwowanych zajęć przez dyrektora i opiekuna stażu nauczycielka/nauczyciel nie potrafiła/potrafił tak zaplanować działań, by dobrze gospodarować czasem na lekcji, zdarzały się sytuacje, w których nie osiągała/osiągał zamierzonych celów lekcji, • nauczycielka/nauczyciel stosowała/stosował tradycyjne metody nauczania, wykazała/wykazywał się umiejętnością doboru środków dydaktycznych, jednak nie zawsze były one odpowiednio wykorzystane na lekcjach. Nauczycielka/nauczyciel starała/starał się indywidualizować proces kształcenia, uwzględniając możliwości uczniów, jednak nie uzyskała/uzyskał efektów w tym działaniu. Podstawa programowa nie została do końca zrealizowana w klasie ………………………………………………………………... Zajęcia przeprowadzone przez Panią/Pana ………………………… były szczegółowo omawiane z opiekunem stażu i dyrektorem szkoły. Pani/Pana nieumiejętnie prowadził/a zajęcia w systemie zdalnego nauczania. Obserwacje zajęć prowadzone przez opiekuna stażu oraz dyrektora dowiodły, że nauczycielka/nauczyciel nie radziła sobie z planowaniem zdalnej pracy. Wysyłała/wysyłał materiały uczniom, jednak nie omawiała/omawiał nowych zagadnień. Ograniczała/ograniczał się wyłącznie do zadawania prac domowych, nie zawsze sprawdzała/sprawdzała ich wykonanie przez uczniów. § 6 ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia: umiejętność rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania Pani/Pan ………………………….. nie potrafiła/potrafił wykazać się umiejętnością rozpoznawania potrzeb uczniów oraz indywidualizowania nauczania: • podejmował/a próby analizowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, jednak nie wdrażała/wdrażał zaleceń w pracy z uczniami; konsultowała/konsultował z wychowawcą klasy indywidualne dokumenty uczniów, np. opinie i orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, jednak nie potrafiła/potrafił pracować z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, • obserwowała/obserwował zachowania uczniów i ich funkcjonowanie w szkole, jednak nie potrafiła/potrafił wykorzystać potencjału uczniów i ich możliwości psychofizycznych w pracy na lekcjach, • starała/starała się poznawać środowisko uczniów i z nim współpracować. We współpracy z innymi nauczycielami realizował/a zadania wychowawcze ujęte w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły. Niestety nie radziła/radził sobie z rozwiązywaniem pojawiających się problemów wychowawczych. Współpracowała/współpracował z rodzicami uczniów, udzielając im bieżących informacji o postępach w nauce i zachowaniu. Niestety podczas zdalnego nauczania współpraca z rodzicami była zaniedbana. Nauczycielka/nauczyciel nie kontaktowała/kontaktował się na bieżąco z rodzicami uczniów, nie informowała/informował o postępach ich dzieci. § 6 ust. 2 pkt 4 Rozporządzenia: umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki Pani/Pan ……………………… nabyła/nabył częściowo umiejętność stosowania w pracy wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki: a) starała/starał się pogłębiać wiedzę pedagogiczno-psychologiczną, korzystała/korzystał ze stron internetowych, skąd czerpała/czerpał wiedzę na temat metodyki wychowania i nauczania, jednak nie potrafił/a wdrożyć tej wiedzy w praktyce zawodowej, b) uczestniczyła/uczestniczył w wewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym, m.in. w szkoleniu z zakresu neurodydaktyki, niestety nie potrafiła/potrafił wykorzystać tej wiedzy w pracy z uczniami, c) uczestniczyła/uczestniczył w tworzeniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych we współpracy z innymi nauczycielami. § 6 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia: umiejętność wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego Pani/Pan ……………………………. nie wykazała/wykazywał się umiejętnością wykorzystania w pracy wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie doskonalenia zawodowego: a) uczestniczyła/uczestniczyła w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego m.in. w zakresie neurodydaktyki, ochrony danych osobowych, obowiązku zapewnienia uczniom bezpieczeństwa wynikającego z prawa oświatowego, b) przez okres stażu nauczycielka/nauczyciel nie skorzystała/skorzystał z możliwości uczestniczenia w szkoleniach i warsztatach zewnętrznych. Nauczyciel/ka nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy w pracy z uczniami, nie wykazuje inicjatywy w zdobywaniu wiedzy i umiejętności podczas doskonalenia zawodowego. W czasie nauczania zdalnego nauczycielka/nauczyciel nie wykazywała inicjatywy w zdobywaniu wiedzy i umiejętności na temat nowego systemu pracy z uczniami, nie starała/starał się uatrakcyjniać zajęć, poznając nowe metody pracy. § 6 ust. 2 pkt 6 Rozporządzenia: umiejętność korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych Pani/Pan ……………………… wykazała/wykazywał się umiejętnością korzystania w pracy, zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, z narzędzi multimedialnych i informatycznych: a) opracowała/opracował dokumentację nauczyciela z wykorzystaniem komputera, b) korzystała/korzystał z projektora podczas zajęć, prezentując filmy edukacyjne, c) korzystała/korzystał ze stron internetowych m.in.: www.men.gov.pl, www.wychowanie.pl, www.awans.net, www.publikacje.edu.pl. Nauczycielka/nauczyciel rzadko stosuje narzędzia multimedialne i informatyczne, ogranicza się do prezentacji filmów i opracowania wymaganej dokumentacji. Nauczanie zdalne przysparzało Pani/Panu wiele trudności, praca z uczniami ograniczała się do wysyłania pocztą elektroniczną zadań do wykonania. Nie korzystała/korzystał z platform edukacyjnych, aplikacji, programów, ułatwiających nauczanie na odległość. § 6 ust. 2 pkt 7 Rozporządzenia: umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć Pani/Pan …………………………….. nie wykazała/wykazywał się umiejętnością omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć: a) obserwowała/obserwował zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, jednak nie potrafił/a wyciągnąć wniosków i ocenić pracy na lekcji; wszystkie zajęcia były omawiane i analizowane, b) prowadziła/prowadził zajęcia pod kierunkiem opiekuna stażu, jednak nie potrafiła/potrafił określić własnych mocnych i słabych stron. Pani/Pan ……………………… prowadzi zajęcia, podczas których uczniowie nie zawsze są skupieni na zadaniach. Czasami brakuje właściwej dyscypliny i warunków do pracy, w jakich uczniowie mogliby wykonywać polecenia nauczyciela. Zajęcia niestety nie zawsze są przemyślane i dobrze zorganizowane. Zdarza się, że nauczycielka/nauczyciel nie zrealizuje poszczególnych elementów lekcji lub nie osiąga zamierzonych celów. § 6 ust. 2 pkt 8 Rozporządzenia: znajomość środowiska uczniów i ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym Pani/Pan ………………………. nie zna środowiska uczniów i ich problemów oraz nie potrafi nawiązywać współpracy ze środowiskiem lokalnym: a) starała/starał się zapoznać ze środowiskiem uczniowskim, jednak zdobyta wiedza jest pobieżna i niewystarczająca, nie pomaga w planowaniu pracy wychowawczej i dydaktycznej, b) prowadziła/prowadził zebrania z rodzicami, nie organizowała/organizował indywidualnych konsultacji z rodzicami, czasami kontaktował/a się telefonicznie, c) uczestniczyła/uczestniczył w życiu szkoły, współpracując ze środowiskiem lokalnym i środowiskiem nauczycieli podczas organizacji uroczystości i imprez przygotowanych z okazji Dnia Patrona, Dnia Edukacji Narodowej, Święta Konstytucji 3 Maja. W opinii opiekuna stażu Pani/Pan …………………………. starała/starał się spełnić wymagania i wykonywać zadania zawarte w planie rozwoju zawodowego, jednak wielu nie udało się zrealizować. Szybko zniechęcała/zniechęcał się, rezygnując z dalszych działań. Praca Pana/Pani …………………….. wymaga głębszej refleksji, dopracowania scenariuszy zajęć i przemyślenia kwestii metodycznych. W związku z powyższymi stwierdzeniami ustalam dla Pani/Panu negatywną ocenę dorobku zawodowego*. (miejscowość, data) (podpis nauczyciela) (miejscowość, data) (podpis dyrektora) * Od oceny dorobku zawodowego przysługuje Pani/Panu odwołanie do Kuratorium Oświaty w ………………………………………………… w terminie 14 dni od daty otrzymania oceny.