Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
doskonalących motorykę dużą i małą oraz koordynację wzrokowo-ruchową
(przeznaczony dla klas I–III)
„Geometryczna łąka”
Cele główne:
• zwiększanie zakresu ruchów w obrębie obręczy barkowej,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• poprawa dysocjacji palców,
• stymulacja zmysłu dotyku i węchu,
• usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk,
• poprawa sprawności manualnej.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• potrafi zapamiętać i naśladować sekwencje ruchowe,
• doskonali sprawność fizyczną w zakresie obręczy barkowej, niezbędną do prawidłowego pisania,
• doskonali prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego,
• doskonali umiejętność odrysowywania po obrysie wewnętrznym i zewnętrznym,
• potrafi pracować w skupieniu,
• potrafi pracować w zespole.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Nauczyciel prezentuje dzieciom temat zajęć. Pyta o rośliny i zwierzęta występujące na łące oraz o to, co można na niej robić • Zaciekawienie uczniów tematyką zajęć ---
2. Gimnastyka na łące Dzieci ustawiają się w kole. Powtarzają wierszyk i naśladują towarzyszące mu ruchy. Nauczyciel w prostych słowach wyjaśnia, jakie mięśnie i części ciała będą zaangażowane w ćwiczenia i dlaczego jest to bardzo ważne • Rozluźnienie i rozciągnięcie mięśni,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-
-ruchowej i naśladowania,
• zapamiętywanie sekwencji ruchowych,
• podnoszenie świadomości dzieci na temat własnego ciała i prawidłowej postawy Załącznik nr 1 – wierszyk z pokazywaniem pt. Łąka
3. Malowanie na ścianie Duże arkusze papieru przyczepiamy do ściany na tyle wysoko, aby dzieci musiały mocno wyciągnąć ręce do góry.
Ścianę zabezpieczamy folią. Każde dziecko otrzymuje papierowy talerzyk z farbą zieloną, białą i odrobiną czarnej. Dzieci malują rękami, samodzielnie mieszając kolory. Dodatkowo farby można pokropić olejkiem o zapachu trawy cytrynowej lub dodać do nich różne dodatki: kaszę mannę, jęczmienną, drobny piasek, kawałki trawy • Zwiększenie zakresu ruchów obręczy barkowej,
• wzmacnianie mięśni kręgosłupa,
• stymulacja zmysłu dotyku,
• stymulacja zmysłu węchu • folia do zabezpieczenia ściany,
• duże arkusze szarego papieru,
• papierowe talerzyki,
• duże tuby z farbą zielona, biała i czarną,
• olejek eteryczny: trawa cytrynowa,
• kasza manna, kasza jęczmienną,
• drobny piasek, kawałki trawy
4. Rozgrzewka paluszków Dzieci układają dłonie na stolikach. Naśladują ruchem palców rośliny i zwierzęta mieszkające na łące • Doskonalenie dysocjacji palców,
• poprawa koordynacji wzrokowo-
-ruchowej Załącznik nr 2
5. Geometryczne kwiaty Każde dziecko tworzy na kartce różne kwiaty za pomocą szablonów geometrycznych. Następnie wycina je i nakleja na wcześniej pomalowaną łąkę.
W zależności od umiejętności dzieci, powinny to być szablony z obrysem zewnętrznym lub wewnętrznym • Doskonalenie koordynacji wzrokowo-
-ruchowej,
• usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk,
• kształtowanie umiejętności planowania przestrzennego Szablony figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, rąb itp.)
6. Podsumowanie Uczniowie opisują swoje dzieła. Nazywają mięśnie, które pracowały podczas zajęć. Mówią o tym, co im się najbardziej podobało, a co sprawia im jeszcze trudność • Kształtowanie umiejętności samooceny i wnioskowania,
• kształtowanie uważnego słuchania innych,
• podnoszenie świadomości na temat swojego ciała ---
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeuta pedagogiczny, polonistka, terapeuta ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”