Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Z linijką na wakacjach Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy Cele i działania: • rozwijanie motoryki małej, • mierzenie za pomocą różnych przyrządów, • określanie zależności między przedmiotami – dłuższy/krótszy, • zabawa w pogotowie krawieckie – wycinanie i mierzenie z użyciem miary, • kreślenie – praca plastyczna letni krajobraz, • łączenie punktów, • rysowanie z użyciem osi symetrii. Środki dydaktyczne: • karty pracy, włóczka w różnych kolorach, nożyczki, kredki, linijki, szary papier, miary, farby, pastele, blok techniczny A3, pisaki, ołówki, dmuchane materace, plażowe łopaty, letnie T-shirty, linka do prania, klamerki Matematyka nazywana jest królową nauk. Przydaje się wszędzie, nawet podczas wakacyjnych podróży. Wszystko to, co zachwyca najmłodszych w czasie letnich eskapad, można policzyć, zmierzyć lub zważyć. Zachęca to do odkrywania świata i dokładniejszego poznawania go. Warto skorzystać z okazji i poćwiczyć w czasie wakacyjnej aktywności umiejętności podsta-wowe matematyczne. ZADANIA DO WYKONANIA 1. Letni krajobraz Nauczyciel prezentuje dzieciom kartę główną z wakacyjnym krajobrazem. Jednocześnie wy-chowankowie otrzymują kawałki włóczki w kolorach odpowiadających tym na rysunku. Za-daniem przedszkolaków jest poprowadzenie włóczki w odpowiednim kolorze idealnie po linii, tak aby zmierzyć długość wskazanych elementów ilustracji. Następnie nitkę należy przeciąć w miejscu, gdzie linia dobiega końca. Otrzymany odcinek przedszkolaki odkładają na bok. Będzie on potrzebny do porównania go z długościami innych elementów pracy. Karta główna Po dokonaniu pomiarów nauczyciel zadaje dzieciom pytania: 1. Które pasma wysokich gór, czarne czy szare, są najdłuższe? Dzieci przykładają wska-zane odcinki do siebie i podają odpowiedź. 2. Czy krótsza jest linia tworząca słońce (żółta włóczka), czy może jeziora (niebieska)? 3. Połącz wszystkie zielone odcinki otrzymane przy mierzeniu choinek. Czy w sali znaj-duje się coś o podobnej długości? Sprawdź i określ, jaki to przedmiot. 4. Który odcinek jest dłuższy, biały, który odpowiada długości linii tworzących wszyst-kie chmury, czy też szary, tworzący pasmo gór? 2. Mierzenie za pomocą różnych przedmiotów Wychowawca tłumaczy dzieciom, że przedmioty można mierzyć. Każda rzecz ma jakąś dłu-gość. Ludzie przez wiele lat szukali rozmaitych sposobów na dokładne mierzenie długości. Obecnie dokonywane pomiary są bardzo dokładne, ale nie zawsze takie były. Czas na po-twierdzenie tej tezy. Uczestnicy zajęć zostają zaproszeni do kilku prób pomiarowych. Mierzenie za pomocą dłoni. Nauczyciel rozkłada przed dziećmi kilka plażowych łopat. Za-daniem najmłodszych jest ich zmierzenie za pomocą własnych dłoni. Ile dłoni mierzy wska-zana łopatka? Dlaczego wyniki są różne? Następuje omówienie problemu. Mierzenie za pomocą kroków. W sali pojawia się dmuchany materac. Czy potrafimy za po-mocą kroków określić jego długość? Ile kroków Tomka/Asi/Krysi liczy? Jaka będzie jego długość, jeśli pomiaru dokona wychowawca? Skąd tak duże różnice w wynikach? Prowadzą-cy poszukuje z uczestnikami wyjaśnienia. Mierzenie za pomocą kredek. Tym razem na przedszkolnych stolikach pojawia się kilka let-nich ubrań. W tej rundzie zabawy przyrządem służącym do pomiaru będą kredki. Ile kredek mierzy każda z koszulek? Niektóre wyniki okazują się zbliżone, inne nie. Skąd mogą wynikać różnice w dokonanych obliczeniach? Mierzenie za pomocą linijki. Z powodu różnic w pomiarach szukano sposobu na to, aby określona długość wszędzie oznaczała tyle samo. Tak powstała linijka. Prowadzący prezentuje dzieciom sposób, w jaki należy z niej korzystać, następnie zaprasza małych odkrywców do poszukiwań. Dzieci uważnie rozglądają się po sali i poszukują przedmiotów długich na 5 lub 10 cm. Każdy z prezentowanych przykładów zostaje sprawdzony przez nauczyciela za pomo-cą jego własnej linijki. 3. Pogotowie krawieckie Prowadzący zaprasza dzieci do małej pracowni krawieckiej. Zadaniem przedszkolaków jest zaprojektowanie plażowego T-shirtu. Aby tego dokonać, trzeba najpierw wyciąć jego formę. Nauczyciel podaje dzieciom długość, jaką powinna mieć każda z koszulek. Sposób wycięcia rękawów i dekoltu zostaje już po stronie małych krawców. Jak pomóc dzieciom zmierzyć od-powiednią długość? Nauczyciel przygotowuje wcześniej dla przedszkolaków miary, na któ-rych za pomocą czerwonej kropki oznacza pożądaną długość. Po wykrojeniu form z szarego papieru maluszki otrzymują farby , którymi ozdabiają swoje letnie projekty. Powstałe ubrania zostają rozwieszone na lince do prania. 4. Letni krajobraz Dzieci będą miały teraz szanse na stworzenie letniego pejzażu. Aby tak się stało, każdy uczestnik zabawy przenosi się w swoich wspomnieniach do jakiegoś niezwykłego, wakacyj-nego miejsca. Stara się uchwycić jak najwięcej przyrodniczych szczegółów dotyczących miejsca, które „widzi”. Po otwarciu oczu przedszkolaki otrzymują od wychowawcy pastele. Ich zadaniem jest jak najdokładniejsze odzwierciedlenie wyobrażonego miejsca za pomocą prostych i krzywych. 3. Plażówka. Łączymy punkty Prowadzący rozdaje dzieciom kartę pracy, na której umieszczona została plażowa piłka. Za-daniem każdego jest połączenie kropek, które tworzą jej kształt, za pomocą krótkich kresek. Po wykonaniu ćwiczenia staranność i dokładność wyzwania sprawdza wychowawca. Karta pracy nr 1 4. Prawie jak łopatka Przedszkolaki otrzymują kolejną kartę pracy. Co za psikus! Przedstawia ona tylko połowę ło-patki! Dla przedszkolaków to jednak żaden kłopot. Ich zadaniem jest dorysowanie drugiej połowy. Z pewnością przyda się nad morzem! Karta pracy nr 2