Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Przykładowe sprawozdanie z pełnionego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2020/2021 (dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej) Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.), • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2017 r. poz. 1611 ze zm.), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1627), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2019 r. poz. 1575). I. Elementy sprawozdania: 1. Wyniki i wnioski z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej. 2. Wyniki i wnioski z przeprowadzonej kontroli wewnętrznej – planowej i doraźnej, określenie stopnia przestrzegania prawa przez nauczycieli. 3. Wyniki i wnioski z realizacji form wspomagania nauczycieli w doskonaleniu zawodowym, ujętych w planie nadzoru pedagogicznego oraz na podstawie wewnątrzszkolnego planu doskonalenia nauczycieli. 4. Wyniki i wnioski z przeprowadzonych obserwacji i monitorowania realizacji podstawy programowej. 5. Ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego z rekomendacjami na rok szkolny 2021/2022. II. Informacje ogólne: 1. Dane o szkole: a) liczba uczniów …………........................................................................................., b) liczba oddziałów …………....................................................................................... 2. Liczba nauczycieli według stopni awansu zawodowego: a) stażyści …………………………………………………………………………...., b) kontraktowi ….…………………………………………………………………….., c) mianowani …………………………………………………………………………., d) dyplomowani ……………………………………………………………..………… 3. Plan nadzoru pedagogicznego wykonano w założonym terminie. Podczas realizacji planu pojawiły się sytuacje, które wymusiły zmiany. Przyczyną były pandemia wirusa COVID-19 (koronowirusa) i konieczność zorganizowania zdalnego nauczania. Sytuacja doprowadziła do modyfikacji planu nadzoru pedagogicznego w części dotyczącej wspomagania nauczycieli. 4. Zmiany w planie nadzoru pedagogicznego były również wywołane wprowadzonymi przez ministra edukacji i nauki kierunkami polityki oświatowej: • uwzględnienie w procesach edukacyjnych wymagań egzaminacyjnych dotyczących egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego przeprowadzanego w 2021 r. (10 grudnia 2020 r.), • działania w zakresie wsparcia wychowawczego i psychoprofilaktycznego środowiska szkolnego w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią (21 maja 2021 r.). 5. Ewaluacja wewnętrza zaplanowana na rok szkolny 2020/2021 uwzględniała wnioski z poprzedniego roku i została zrealizowana we wskazanym terminie. Zastosowane narzędzia i metody badawcze były użyteczne. Utrudniona stała się terminowa realizacja zadań związanych z …………………………………………… ze względu na ……………………………………………………………………………………...... 6. Kontrolę planową realizowali dyrektor i wicedyrektor. By usprawnić i ujednolicić działania, wykorzystywano arkusz kontroli opracowany w szkole, w oparciu o akty prawne oraz wykorzystując arkusze kontroli planowych dla szkoły ……………………………………………, zatwierdzone przez MEiN na rok szkolny 2020/2021. Pozostałe narzędzia kontroli opracowała dyrekcja szkoły. Dyrektor zdecydował o przeprowadzeniu jednej kontroli doraźnej w terminie …………………………………………………………………………………………... 7. Wspomaganie nauczycieli uwzględniało wnioski z nadzoru pedagogicznego za ubiegły rok szkolny oraz bieżące potrzeby, wynikające z nauczania zdalnego i wprowadzenia zdalnych form doskonalenia zawodowego, tj. webinariów, wideokonferencji, szkoleń online. 8. Ewaluacja wewnętrzna, kontrola i wspomaganie nauczycieli zostały udokumentowane w odpowiedni sposób. 9. W roku szkolnym …………………. nie przeprowadzono w szkole żadnej kontroli planowej kuratora oświaty / przeprowadzono w szkole ………………………… kontrole planowe. Szkoła nie była poddana ewaluacji zewnętrznej ani kontroli kuratora oświaty (wybrać odpowiednie). III. Ewaluacja wewnętrzna: Ewaluacja wewnętrzna obejmowała zagadnienia: (wskazać odpowiednie; podane niżej przykłady mają charakter egzemplifikacyjny, a katalog warto rozszerzyć zgodnie ze specyfiką placówki oraz podejmowanymi przez nią działaniami): a) współpraca z rodzicami oraz rozwiązywanie konfliktów, b) bezpieczeństwo uczniów, w tym bezpieczeństwo w sieci, c) ocenianie uczniów. Przykładowy sposób omówienia zagadnienia w sprawozdaniu Przykład obszaru badawczego Sposób realizacji zadania Wnioski i rekomendacje Współpraca z rodzicami, rozwiązywanie konfliktów Przeprowadzano wywiad z grupą rodziców uczniów wybranych losowo z klas …………………………….. (wpisać odpowiednie klasy). Wywiad dotyczył jakości współpracy szkoły z rodzicami. Przeprowadzono ankietę wśród rodziców badającą poziom zadowolenia ze sposobów rozwiązywania konfliktów w szkole Badania ewaluacyjne pozwoliły sformułować następujące wnioski: • zebrania z rodzicami powinny odbywać się z podziałem na grupy wiekowe (dotyczy szkół podstawowych), • rodzice powinni częściej kontaktować się z nauczycielami, by móc na bieżąco oceniać postępy uczniów; nieobecność na zebraniach i brak kontaktu ze szkołą powinny skutkować zgłoszeniem do sądu rodzinnego, by móc przyjrzeć się sytuacji rodzinnej ucznia, • rodzice powinni korzystać z oferty szkoleń i warsztatów organizowanych przez szkołę, których głównym założeniem jest wspomaganie procesu wychowawczego, • konflikty w szkole na poziomie rodzic– nauczyciel–uczeń powinny być rozwiązywane z pomocą mediatora szkolnego, • rodzice powinni pamiętać, by na bieżąco informować nauczycieli o problemach wychowawczych ich dzieci, korzystać z pomocy pedagoga i psychologa szkolnego bądź poradni psychologiczno-pedagogicznej, • w czasie pandemii i nauczania zdalnego bardzo ważne jest śledzenie komunikatów – e-maili i ogłoszeń dla rodziców i ich dzieci, • wszystkie sprawy związane z jakością nauczania zdalnego, niezrozumieniem treści zadań zadanych uczniom, powinny być na bieżąco zgłaszane nauczycielom uczącym i wychowawcy, • bardzo ważne są przekazywanie informacji zwrotnej rodzicom oraz informowanie ich na bieżąco o aktywności dzieci podczas zdalnego nauczania IV. Kontrole wewnętrzne: 1. Kontrola wewnętrzna obejmowała: a) cztery kontrole planowe, b) jedną kontrolę doraźną. 2. Kontrole planowe dotyczyły: a) prawidłowości i systematyczności w prowadzeniu e-dziennika lekcyjnego, b) prawidłowości w realizacji zadań związanych z organizacją kształcenia uczniów niepełnosprawnych, c) organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów na podstawie opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej, d) kontroli prowadzenia lekcji zdalnych, systematyczności w zadawaniu prac domowych z uwzględnieniem równomiernego rozłożenia zadań oraz ich różnorodności, sposobów oceniania, informowania uczniów o ich osiągnięciach. Przykład przeprowadzenia kontroli prawidłowości i systematyczności prowadzenia e-dziennika: Podczas kontroli szczególną uwagę zwrócono na: …………………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………………... (tu można wskazać np. kompletność danych osobowych w części ogólnej dziennika, częstotliwość oceniania, systematyczność zapisów tematów i frekwencji, sposób dokonywania korekty błędów i pomyłek). Wnioski z kontroli: 1. Kontrola dzienników lekcyjnych powinna dotyczyć wszystkich nauczycieli w szkole, niezależnie od stażu pracy i doświadczenia zawodowego. 2. Nauczyciele o najkrótszym stażu pracy powinni prowadzić dzienniki lekcyjne z pomocą swoich opiekunów stażu. 3. Dzienniki lekcyjne będą kontrolowane przynajmniej raz w miesiącu. 4. Konieczne jest przeprowadzenie szkoleniowego zebrania rady pedagogicznej poświęconego omówieniu sposobów prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania (nauczyciele zobowiązani są do prowadzenia dokumentacji na bieżąco, za dziennik lekcyjny odpowiedzialny jest wychowawca klasy, a w czasie jego nieobecności – jego zastępca). 5. Kontrola realizacji zdalnego nauczania wykazała, że większość nauczycieli systematycznie pracuje z uczniami, udostępniając samodzielnie przygotowane materiały dydaktyczne z wyjaśnieniem analizowanego zagadnienia. Ponad połowa nauczycieli prowadzi zajęcia online. Pozostali pracują, wykorzystując materiały edukacyjne, nagrywane filmiki i padlety. Uczniowie otrzymują rzetelną informację zwrotną podczas oceniania ich osiągnięć. Nauczyciele na bieżąco kontaktują się z uczniami i rodzicami. Pojawiły się indywidualne przypadki opóźnień w przesyłaniu prac domowych, jednak skuteczne działania wychowawców pozwoliły rozwiązać problem. Kontrola wewnętrzna doraźna Kontrola została przeprowadzona w związku ze skargą rodziców na sposób oceniania ucznia z biologii. Wnioski z kontroli doraźnej Rodzice zarzucili nauczycielowi uniemożliwianie poprawienia ocen z biologii. Uczeń był nieobecny 14 dni w szkole i nie przygotował się do 2 kartkówek, w wyniku czego otrzymał oceny niedostateczne. Chcąc je poprawić, nie uzyskał od nauczyciela dokładnej informacji o terminie poprawki. Niestety w czasie polecenia przez nauczyciela napisania prac mających umożliwić poprawienie ocen, uczeń miał inne sprawdziany i pracę klasową, zatem nie mógł poprawić ocen z biologii, gdyż termin wyznaczony przez nauczyciela zbiegł się z terminem oddania innych prac pisemnych. W wyniku kontroli i rozmowy ze stronami ustalono, że uczeń, w drodze wyjątku, napisze poprawę kartkówek w terminie ustalonym przez strony. Ponadto pojawiła się sugestia, że warto byłoby przeszkolić nauczycieli w wykorzystywaniu zaawansowanych technik komunikacyjnych we współpracy z rodzicami. V. Monitorowanie: Monitorowanie pracy szkoły prowadzone było zgodnie z planem. Skoncentrowano się na sposobach i zapewnieniu warunków do realizacji podstawy programowej. Stwierdzono, że należy systematycznie przeprowadzać więcej zajęć w terenie, np. w muzeum oraz podczas wycieczek przedmiotowych. Nauczyciele nie zgłosili trudności wynikających z braku godzin dydaktycznych na realizację podstawy programowej. Monitorowaniu podlegały także odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznościowych oraz sposoby wykorzystywania przez nauczycieli środków multimedialnych w procesie dydaktycznym. Stwierdzono, że na większości zajęć prowadzący w sposób efektywny wykorzystują dostępne platformy. Sprzyja to uatrakcyjnieniu lekcji i ma znaczący wpływ na motywację i aktywizację uczniów. VI. Wspomaganie nauczycieli: Przeprowadzona diagnoza pracy szkoły pozwoliła określić obszary pracy placówki, w których należy wprowadzić zmiany w zakresie zaspokajania potrzeb rozwojowych nauczycieli. Rozpoznanie potrzeb pozwoliło odpowiednio zaplanować zagadnienia, tematy i formy doskonalenia zawodowego dla pedagogów. Wnioski z ubiegłego roku oraz bieżące potrzeby znalazły odzwierciedlenie w planie nadzoru pedagogicznego na bieżący rok szkolny. Ponad realizowanym planem wspomagania znalazły się szkolenia online i webinaria, których zorganizowanie wymusiły pandemia i konieczność zdalnego nauczania. 90 proc. nauczycieli uczestniczyło w szkoleniach online przede wszystkim w dziedzinie doskonalenia i wzbogacania warsztatu pracy o narzędzia umożliwiające kształcenie na odległość. Wszyscy pedagodzy korzystali z zasobów e-dziennika, np. aplikacji Zoom, Teams, Classroom i innych. Wnioski ze wspomagania: 1. Korzystanie w codziennej praktyce szkolnej z wiedzy i umiejętności zdobytych podczas różnych form szkolenia wspiera pracę nauczycieli, pozwala im na doskonalenie warsztatu pracy i przekłada się na jakość prowadzonych zajęć. 2. Nauczyciele powinni dzielić się wiedzą i umiejętnościami nie tylko podczas spotkań zespołów nauczycielskich, ale także w czasie zajęć otwartych. 3. W przyszłym roku szkolnym należałoby skoncentrować się na opracowaniu wspólnej strategii korzystania z narzędzi do zdalnego nauczania, przeprowadzeniu cyklu szkoleń doskonalących umiejętności wykorzystywania narzędzi multimedialnych do monitorowania postępów uczniów. Wnioski z obserwacji zajęć: 1. Należy efektywniej wykorzystywać czas na lekcji. 2. Należy częściej, zwłaszcza w toku zajęć, wskazywać uczniom cele lekcji. 3. Za rzadko nauczyciele informują uczniów o ich mocnych i słabych stronach. 4. Nauczyciele powinni systematycznie udzielać uczniom wskazówek dotyczących zagadnień, którym powinni poświęcić szczególną uwagę. 5. Uczniowie nie zawsze potrafią efektywnie pracować w grupach. VII. Wnioski do pracy w roku szkolnym 2021/2022: Należy systematycznie oceniać uczniów i wskazywać im obszary, na które powinni zwrócić szczególną uwagę podczas pracy. Ważna kwestia, wymagająca szybkich i skutecznych działań naprawczych, to udoskonalenie i wdrożenie bardziej efektywnych sposobów komunikowania się tak z uczniami, jak i z rodzicami. Należy udoskonalić systemowe narzędzia do zdalnej pracy z podopiecznymi. Sprawozdanie z realizacji planu nadzoru pedagogicznego zostało przedstawione dnia …………………………………………………………………………………………………... …………………………… (podpis dyrektora szkoły)