Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 2 CZERWCA 2021
Zasady korzystania przedszkola z dotacji na dzieci z niepełnosprawnością
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Jestem organem prowadzącym i dyrektorem przedszkola niepublicznego ogólnodostęp-nego. W przedszkolu mamy dwoje dzieci z niepełnosprawnością w stopniu lekkim, na które otrzymujemy osobną dotację, na każde dziecko niepełnosprawne tę samą kwotę, ponieważ dzieci mają ten sam stopień niepełnosprawności. Jedno z dzieci wymaga jednak więcej zajęć specjalistycznych oraz stałej opieki w postaci zatrudnienia pomocy na-uczyciela przedszkola, jego dotacja jest więc niewystarczająca na pokrycie wszystkich kosztów. Drugie dziecko ma mniej zajęć specjalistycznych. Czy mogę zatem pokryć koszty na pierwsze dziecko z dotacji drugiego dziecka? Czy mogę pieniądze, które otrzymuję na obydwoje dzieci, wrzucić do jednej puli i na jedno dziecko wydać np. 800 zł, a na drugie 2300 zł?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2029 ze zm.),
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.).
W tej sprawie ma zastosowanie art. 35 ust. 4 Ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finan-sowaniu zadań oświatowych. Zgodnie z tą regulacją dotacja przekazana na wychowanków posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestników zajęć rewalidacyj-no-wychowawczych może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 36 ust. 17 tego aktu.
Innymi słowy, dotacja przekazana na dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ma zo-stać wykorzystana na te dzieci, ale nie oznacza to, że dotacja na dane dziecko ma być wyko-rzystana tylko na potrzeby tego dziecka. Dotacja dla dzieci ze specjalnymi potrzebami stanowi po prostu odrębną pulę, z której ogólnie czerpie się środki na potrzeby wszystkich dzieci. Należy jednak mieć w tym wypadku na uwadze to, że kwestie związane z dotacjami bywają bardzo różnie interpretowane przez gminy. W tym konkretnym przypadku zaleca się dodat-kowo konsultacje w wydziale oświaty organu dotującego, aby uniknąć sytuacji, gdy konkret-ne przepisy zostaną zinterpretowane inaczej.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM