Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
DZIENNIK USTAW
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Poz. 2314
Warszawa, dnia 21 grudnia 2020 r.
Rozpo R ządzenie
M ini STRA ed UKACJ i i n A UK i 1)
z dnia 16 grudnia 2020 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania
jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem CoVid-19
Na podstawie art. 30c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378) zarządza
się, co następuje:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań
w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem
i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 493, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 11gb dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„3. W roku szkolnym 2020/2021 terminy zawodów drugiego i trzeciego stopnia olimpiad, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, mogą być
zmienione w ciągu roku szkolnego, po uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania.
4. W przypadku dokonania zmian, o których mowa w ust. 3, organizator olimpiady niezwłocznie przekazuje
uczestnikom informacje o zmianach.”;
2) po § 11ge dodaje się § 11gf i § 11gg w brzmieniu:
„§ 11gf. W roku szkolnym 2020/2021 w czasie zimowej przerwy świątecznej, o której mowa w przepisach wydanych
na podstawie:
1) art. 47 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
2) art. 53 ust. 5 i art. 47 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
3) art. 22 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed
dniem 1 września 2017 r.,
4) art. 32a ust. 4 i art. 22 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym
przed dniem 1 września 2017 r.
– nie organizuje się wypoczynku, o którym mowa w art. 92a–92t i art. 96a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty.
§ 11gg. 1. W roku szkolnym 2020/2021 w czasie ferii zimowych, o których mowa w § 11gd, wypoczynek, o którym
mowa w art. 92a–92t i art. 96a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, jest organizowany wyłącznie
w kraju. Nie organizuje się wypoczynku za granicą.
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki
(Dz. U. poz. 1848).
2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 530, 564, 657, 781, 872, 891, 952, 1111, 1394,
1539, 2047 i 2111.
Dziennik Ustaw – 2 – Poz. 2314
2. Wypoczynek, o którym mowa w ust. 1, jest organizowany wyłącznie w formie:
1) półkolonii dla dzieci uczęszczających do klas I–IV szkoły podstawowej lub klas szkoły artystycznej realizującej
kształcenie ogólne w zakresie odpowiadającym klasom I–IV szkoły podstawowej;
2) obozów szkoleniowych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ust. 5 ustawy z dnia
14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe lub art. 9 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r., dla uczniów szkół mistrzostwa sportowego oraz
uczniów oddziałów mistrzostwa sportowego w szkołach ogólnodostępnych.
3. Nie organizuje się wypoczynku w formach innych niż wymienione w ust. 2.
4. Organizatorem wypoczynku, o którym mowa w ust. 1, mogą być wyłącznie:
1) szkoły i placówki;
2) organy prowadzące szkoły lub placówki;
3) stowarzyszenia i inne organizacje, w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność
wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej
i innowacyjnej szkoły lub placówki.”;
3) w § 11i:
a) w ust. 5c wyraz „Szkolenie” zastępuje się wyrazami „W 2020 r. szkolenie”,
b) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„8. W informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty oraz w informacji o sposobie
organizacji i przeprowadzania egzaminu maturalnego, obowiązujących w 2020 r., dyrektor Centralnej Komisji
Egzaminacyjnej, w porozumieniu z dyrektorem Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą, podaje
również informacje o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminów, o których mowa w § 11j ust. 1.”;
4) w § 11ib w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia i w ust. 3 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „W przypadku”
zastępuje się wyrazami „W 2020 r. w przypadku”;
5) w § 11j:
a) w ust. 4 wyraz „Dyrektor” zastępuje się wyrazami „W 2020 r. dyrektor”,
b) w ust. 11 wyraz „Materiały” zastępuje się wyrazami „W 2020 r. materiały”,
c) w ust. 12 wyrazy „Po zakończeniu” zastępuje się wyrazami „W 2020 r. po zakończeniu”;
6) w § 11kb w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „Do części” zastępuje się wyrazami „W 2020 r. do części”;
7) w § 11ke:
a) w ust. 1 wyrazy „Część ustną” zastępuje się wyrazami „W 2020 r. część ustną”,
b) w ust. 3 wyraz „Dyrektor” zastępuje się wyrazami „W 2020 r. dyrektor”;
8) w § 11kf w ust. 1–3 wyraz „Liczba” zastępuje się wyrazami „W 2020 r. liczba”;
9) w § 11kg w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia wyraz „Przewodniczący” zastępuje się wyrazami „W 2020 r. przewodniczący”;
10) uchyla się § 11kq;
11) w § 11ks uchyla się ust. 2;
12) w § 11kt wyrazy „Dla absolwentów” zastępuje się wyrazami „W 2020 r. dla absolwentów”;
13) w § 11ku:
a) w ust. 2 wyraz „Informację” zastępuje się wyrazami „W 2020 r. informację”,
b) w ust. 3 wyrazy „Do części” zastępuje się wyrazami „W 2020 r. do części”;
14) po § 11kw dodaje się § 11kwa w brzmieniu:
„§ 11kwa. W 2021 r. egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych określonych
w załączniku nr 1 do rozporządzenia oraz sprawdza, w jakim stopniu uczeń spełnia te wymagania.”;
Dziennik Ustaw – 3 – Poz. 2314
15) po § 11ky dodaje się § 11kya i § 11kyb w brzmieniu:
„§ 11kya. 1. Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, w terminie do dnia 23 grudnia 2020 r., zmienia komunikat
dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z dnia 20 sierpnia 2020 r. w sprawie harmonogramu przeprowadzania
egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego w 2021 roku, w ten sposób, że:
1) w przypadku części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego, języka mniejszości narodowej, języka
mniejszości etnicznej, języka regionalnego lub języka obcego nowożytnego dla absolwentów, o których mowa
w § 11kzd, określa w nim dzień rozpoczęcia i dzień zakończenia przeprowadzania tego egzaminu, w tym także
w siedzibach przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych, przedstawicielstw wojskowych
Rzeczypospolitej Polskiej lub szkół, o których mowa w § 11kzg ust. 1;
2) uzupełnia go o godziny rozpoczęcia egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu oraz części pisemnej egzaminu
maturalnego z danego przedmiotu w każdym z przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych,
przedstawicielstw wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej oraz każdej ze szkół, o których mowa w § 11kzg
ust. 1.
2. Wszelkie czynności dotyczące organizacji i przeprowadzania egzaminów, o których mowa w ust. 1, dokonane
przed zmianą komunikatu, o której mowa w ust. 1, pozostają w mocy.
3. Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r., dostosowuje informację
o sposobie organizacji i przeprowadzania danego egzaminu, o którym mowa w ust. 1, do zmian wprowadzonych
w rozporządzeniu.
4. W informacji, o której mowa w ust. 3, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej może określić także inne
niż koperty zwrotne dopuszczalne sposoby pakowania materiałów egzaminacyjnych po zakończonym egzaminie
w danej sali egzaminacyjnej.
5. W informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania danego egzaminu, o którym mowa w ust. 1, dyrektor
Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, w porozumieniu z dyrektorem Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą,
podaje również informacje o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego
w siedzibach przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych, przedstawicielstw wojskowych Rzeczypospolitej
Polskiej lub szkół, o których mowa w § 11kzg ust. 1.
§ 11kyb. 1. W 2021 r. przewodniczący zespołu egzaminacyjnego, jego zastępca lub wyznaczony przez przewodniczącego
zespołu egzaminacyjnego członek tego zespołu przeprowadza szkolenie dla członków zespołu egzaminacyjnego.
Szkolenie to może być przeprowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
2. W 2021 r. szkolenie w zakresie organizacji egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego
kwalifikacje w zawodzie i egzaminu zawodowego dla przewodniczących zespołów egzaminacyjnych lub
ich zastępców organizowane przez okręgowe komisje egzaminacyjne może być przeprowadzone z wykorzystaniem
metod i technik kształcenia na odległość.
3. W 2021 r. szkolenie dla egzaminatorów, o którym mowa w art. 9c ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty, organizowane przez okręgowe komisje egzaminacyjne może być przeprowadzone z wykorzystaniem
metod i technik kształcenia na odległość.”;
16) po § 11kza dodaje się § 11kzb–11kzv w brzmieniu:
„§ 11kzb. 1. W 2021 r. egzamin maturalny jest przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych określonych
w załączniku nr 2 do rozporządzenia oraz sprawdza, w jakim stopniu absolwent spełnia te wymagania.
2. Przepis ust. 1 stosuje się również do absolwentów, którzy w 2021 r. ponownie przystępują do egzaminu maturalnego.
3. Ilekroć w odniesieniu do egzaminu maturalnego przeprowadzanego w 2021 r. przepisy ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r., oraz przepisy wydane na
podstawie tej ustawy, odsyłają do:
1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego – należy przez to rozumieć wymagania
egzaminacyjne, o których mowa w ust. 1;
2) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zakresu podstawowego – należy
przez to rozumieć wymagania egzaminacyjne, o których mowa w ust. 1, dla poziomu podstawowego;
3) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zakresu rozszerzonego – należy
przez to rozumieć wymagania egzaminacyjne, o których mowa w ust. 1, dla poziomu rozszerzonego;
Dziennik Ustaw – 4 – Poz. 2314
4) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zakresu podstawowego i rozszerzonego
– należy przez to rozumieć wymagania egzaminacyjne, o których mowa w ust. 1, dla poziomu podstawowego
i rozszerzonego;
5) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla oddziałów dwujęzycznych – należy
przez to rozumieć wymagania egzaminacyjne, o których mowa w ust. 1, dla poziomu dwujęzycznego.
§ 11kzc. 1. W 2021 r. egzamin maturalny jest przeprowadzany z przedmiotów obowiązkowych oraz przedmiotów
dodatkowych i składa się tylko z części pisemnej.
2. W 2021 r. nie przeprowadza się egzaminu maturalnego z przedmiotów obowiązkowych oraz przedmiotów dodatkowych
w części ustnej, z wyjątkiem przypadków określonych w § 11kzd.
3. W 2021 r. absolwent nie ma obowiązku przystąpienia do części pisemnej egzaminu maturalnego z jednego
przedmiotu dodatkowego.
4. W 2021 r. absolwent może przystąpić do egzaminu maturalnego z nie więcej niż sześciu przedmiotów dodatkowych,
z tym że do części ustnej egzaminu maturalnego z przedmiotu dodatkowego może przystąpić wyłącznie absolwent,
o którym mowa w § 11kzd.
§ 11kzd. W 2021 r. do części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego, języka mniejszości narodowej,
języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego lub języka obcego nowożytnego może przystąpić absolwent, który:
1) w toku rekrutacji na uczelnię zagraniczną jest obowiązany przedstawić wynik części ustnej egzaminu maturalnego
z języka polskiego, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego lub języka
obcego nowożytnego, lub
2) jest obowiązany przystąpić do części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego w celu zrealizowania
postanowień umowy międzynarodowej.
§ 11kze. 1. W terminie do dnia 7 lutego 2021 r. uczeń lub absolwent, o którym mowa w § 33 ust. 1–3 rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania
egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego, z zastrzeżeniem ust. 10, który złożył wstępną deklarację:
1) może dokonać zmian w deklaracji;
2) przekazuje informację potwierdzającą zamiar przystąpienia do części ustnej egzaminu maturalnego z danego
przedmiotu lub przedmiotów do dyrektora szkoły, do której uczęszcza lub którą ukończył – w przypadku, o którym
mowa w § 11kzd pkt 2;
3) przekazuje informację potwierdzającą zamiar przystąpienia do części ustnej egzaminu maturalnego z danego
przedmiotu lub przedmiotów do dyrektora szkoły, do której uczęszcza lub którą ukończył, i dołącza do tej informacji
oświadczenie o konieczności przedstawienia wyniku części ustnej egzaminu maturalnego z przedmiotu
lub przedmiotów, o których mowa w § 11kzd, w toku rekrutacji na uczelnię zagraniczną – w przypadku, o którym
mowa w § 11kzd pkt 1.
2. W przypadku ucznia lub absolwenta, o którym mowa w ust. 1, który nie dokonał zmian w deklaracji oraz nie
przekazał informacji i oświadczenia, o których mowa w ust. 1, z dniem 8 lutego 2021 r. wstępna deklaracja staje się
ostateczną deklaracją, z zastrzeżeniem ust. 10, i ten uczeń oraz absolwent nie przystępuje do części ustnej egzaminu
maturalnego przeprowadzanego w 2021 r.
3. W przypadku ucznia lub absolwenta, o którym mowa w ust. 1, który nie dokonał zmian w deklaracji, ale przekazał
informację, o której mowa w ust. 1 pkt 2, albo informację i oświadczenie, o których mowa w ust. 1 pkt 3, z dniem
8 lutego 2021 r. wstępna deklaracja staje się ostateczną deklaracją, z zastrzeżeniem ust. 10.
4. Absolwent, o którym mowa w § 33 ust. 1–3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia
2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego,
który nie złożył wstępnej deklaracji, składa deklarację, o której mowa w art. 44zzi ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty, w terminie do dnia 7 lutego 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 10, z tym że deklarację w zakresie
części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub danych przedmiotów wypełnia wyłącznie absolwent,
który spełnia warunki, o których mowa w § 11kzd. Absolwent, który spełnia warunki, o których mowa w § 11kzd,
wraz z deklaracją:
1) przekazuje informację potwierdzającą zamiar przystąpienia do części ustnej egzaminu maturalnego z danego
przedmiotu lub przedmiotów do dyrektora szkoły, którą ukończył – w przypadku, o którym mowa w § 11kzd
pkt 2;
Dziennik Ustaw – 5 – Poz. 2314
2) przekazuje informację potwierdzającą zamiar przystąpienia do części ustnej egzaminu maturalnego z danego
przedmiotu lub przedmiotów do dyrektora szkoły, którą ukończył, i dołącza do tej informacji oświadczenie o konieczności
przedstawienia wyniku części ustnej egzaminu maturalnego z przedmiotu lub przedmiotów, o których
mowa w § 11kzd, w toku rekrutacji na uczelnię zagraniczną – w przypadku, o którym mowa w § 11kzd
pkt 1.
5. Absolwent, o którym mowa w § 33 ust. 4–7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia
2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego,
który w terminie do dnia 22 grudnia 2020 r. nie złożył deklaracji, o której mowa w art. 44zzi ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty, składa deklarację w terminie do dnia 15 stycznia 2021 r., z tym że deklarację
w zakresie części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub danych przedmiotów wypełnia wyłącznie
absolwent, który spełnia warunki, o których mowa w § 11kzd. Absolwent, który spełnia warunki, o których mowa
w § 11kzd, wraz z deklaracją:
1) przekazuje informację potwierdzającą zamiar przystąpienia do części ustnej egzaminu maturalnego z danego
przedmiotu lub przedmiotów do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej – w przypadku, o którym mowa
w § 11kzd pkt 2;
2) przekazuje informację potwierdzającą zamiar przystąpienia do części ustnej egzaminu maturalnego z danego
przedmiotu lub przedmiotów do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej i dołącza do tej informacji oświadczenie
o konieczności przedstawienia wyniku części ustnej egzaminu maturalnego z przedmiotu lub przedmiotów,
o których mowa w § 11kzd, w toku rekrutacji na uczelnię zagraniczną – w przypadku, o którym mowa
w § 11kzd pkt 1.
6. Absolwent, o którym mowa w § 33 ust. 4–7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia
2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego,
który w terminie do dnia 22 grudnia 2020 r. złożył deklarację, o której mowa w art. 44zzi ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty, w terminie do dnia 15 stycznia 2021 r.:
1) może dokonać zmian w deklaracji;
2) przekazuje informację potwierdzającą zamiar przystąpienia do części ustnej egzaminu maturalnego z danego
przedmiotu lub przedmiotów do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej – w przypadku, o którym mowa
w § 11kzd pkt 2;
3) przekazuje informację potwierdzającą zamiar przystąpienia do części ustnej egzaminu maturalnego z danego
przedmiotu lub przedmiotów do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej i dołącza do tej informacji oświadczenie
o konieczności przedstawienia wyniku części ustnej egzaminu maturalnego z przedmiotu lub przedmiotów,
o których mowa w § 11kzd, w toku rekrutacji na uczelnię zagraniczną – w przypadku, o którym mowa
w § 11kzd pkt 1.
7. W przypadku absolwenta, o którym mowa w ust. 6, który nie dokonał zmian w deklaracji, złożonej do dnia
22 grudnia 2020 r., oraz nie przekazał informacji i oświadczenia, o których mowa w ust. 6, z dniem 16 stycznia 2021 r.
deklaracja ta staje się deklaracją ostateczną i ten absolwent nie przystępuje do części ustnej egzaminu maturalnego
przeprowadzanego w 2021 r.
8. W przypadku absolwenta, o którym mowa w ust. 6, który nie dokonał zmian w deklaracji, złożonej do dnia
22 grudnia 2020 r., ale przekazał informację, o której mowa w ust. 6 pkt 2, albo informację i oświadczenie, o których
mowa w ust. 6 pkt 3, z dniem 16 stycznia 2021 r. deklaracja ta staje się deklaracją ostateczną.
9. Uczeń i absolwent przystępuje do części ustnej egzaminu maturalnego przeprowadzanego w 2021 r. tylko z tego
przedmiotu lub tych przedmiotów, w stosunku do których przekazał informację, o której mowa odpowiednio w ust. 1
pkt 2, ust. 4 pkt 1, ust. 5 pkt 1 lub ust. 6 pkt 2, albo informację i oświadczenie, o których mowa w ust. 1 pkt 3, ust. 4
pkt 2, ust. 5 pkt 2 lub ust. 6 pkt 3.
10. W przypadku, o którym mowa w § 34 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia
2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego,
absolwent składa wniosek wraz z uzasadnieniem oraz deklarację w terminie do dnia 15 stycznia 2021 r.
§ 11kzf. Wykaz, o którym mowa w § 39 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia
2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego,
dyrektor szkoły sporządza na podstawie złożonych deklaracji oraz informacji i oświadczeń, o których mowa
w § 11kze.
Dziennik Ustaw – 6 – Poz. 2314
§ 11kzg. 1. W przypadku uczniów szkół podstawowych, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy z dnia
14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, realizujących kształcenie zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie
art. 47 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, oraz absolwentów dotychczasowego trzyletniego
liceum ogólnokształcącego, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo
oświatowe, którzy realizowali kształcenie na odległość, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 3
ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r.,
egzamin ósmoklasisty oraz egzamin maturalny w 2021 r. może być przeprowadzony w siedzibie przedstawicielstwa
dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej właściwych ze
względu na miejsce zamieszkania ucznia lub absolwenta za granicą, wskazanej przez Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji
za Granicą w porozumieniu z kierownikiem właściwego przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego
lub przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej, lub w szkole, o której mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1
lit. a lub pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, właściwych ze względu na miejsce zamieszkania
ucznia lub absolwenta za granicą wskazanej przez Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.
2. Do egzaminów, o których mowa w ust. 1, mogą przystąpić odpowiednio:
1) uczniowie, którzy do dnia 30 września 2020 r. złożyli deklarację, o której mowa w art. 44zy ust. 1 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty – w przypadku egzaminu ósmoklasisty;
2) absolwenci, którzy do dnia 7 lutego 2021 r. złożą deklarację przystąpienia do egzaminu maturalnego – w przypadku
egzaminu maturalnego.
3. Do przeprowadzenia egzaminów, o których mowa w ust. 1, dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za
Granicą powołuje zespół egzaminacyjny.
4. W 2021 r. dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą jest przewodniczącym zespołu egzaminacyjnego.
Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego powołuje na swoich zastępców odpowiednio:
1) osoby kierujące szkołami, o których mowa w ust. 1 – w przypadku gdy dany egzamin jest przeprowadzany
w siedzibie szkoły, o której mowa w ust. 1;
2) kierowników przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych lub przedstawicielstw wojskowych
Rzeczypospolitej Polskiej – w przypadku gdy dany egzamin jest przeprowadzany w siedzibie tych przedstawicielstw
lub urzędów.
5. W skład zespołu egzaminacyjnego, o którym mowa w ust. 3, wchodzą:
1) nauczyciele szkół, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
2) nauczyciele szkół, o których mowa w art. 8 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
3) osoby nieposiadające przygotowania pedagogicznego będące pracownikami przedstawicielstw dyplomatycznych,
urzędów konsularnych i przedstawicielstw wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, w których jest przeprowadzany
egzamin ósmoklasisty oraz egzamin maturalny, po uzgodnieniu z kierownikami tych przedstawicielstw
dyplomatycznych, urzędów konsularnych i przedstawicielstw wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej.
6. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego oraz jego zastępcy uczestniczą w szkoleniu w zakresie organizacji
egzaminów, o których mowa w ust. 1, przeprowadzanym przez okręgową komisję egzaminacyjną wskazaną przez
dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Przepisy § 11kyb ust. 1 stosuje się odpowiednio.
7. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego spośród członków zespołu egzaminacyjnego, o których mowa
w ust. 5, powołuje w poszczególnych przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych, przedstawicielstwach
wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej lub w szkołach, o których mowa w ust. 1:
1) zespoły przedmiotowe do przeprowadzenia części ustnej egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów
oraz wyznacza przewodniczących tych zespołów;
2) zespoły nadzorujące przebieg egzaminu ósmoklasisty i części pisemnej egzaminu maturalnego w poszczególnych
salach egzaminacyjnych oraz wyznacza przewodniczących tych zespołów.
8. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego sporządza wykaz przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów
konsularnych, przedstawicielstw wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej oraz szkół, o których mowa w ust. 1, i przekazuje
go do dnia 23 grudnia 2020 r. w postaci elektronicznej dyrektorowi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Wykaz
zawiera:
1) nazwę przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej
Polskiej lub szkoły, o której mowa w ust. 1, oraz dane teleadresowe tego przedstawicielstwa, urzędu
lub tej szkoły: adres, numer telefonu i adres poczty elektronicznej;
Dziennik Ustaw – 7 – Poz. 2314
2) imię, nazwisko i funkcję osoby powołanej w danym przedstawicielstwie, urzędzie lub szkole, o których mowa
w ust. 1, na zastępcę przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego, wraz z danymi kontaktowymi tej osoby: numerem
telefonu i adresem poczty elektronicznej.
9. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego sporządza, odrębnie dla każdego przedstawicielstwa dyplomatycznego,
urzędu konsularnego, przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej lub szkoły, o której mowa
w ust. 1, w której jest przeprowadzany egzamin ósmoklasisty lub egzamin maturalny, wykaz uczniów, którzy przystąpią
do egzaminu ósmoklasisty, oraz wykaz absolwentów, którzy przystąpią do egzaminu maturalnego, i przekazuje je
do dnia 15 lutego 2021 r. w postaci elektronicznej dyrektorowi okręgowej komisji egzaminacyjnej wskazanej przez
dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
10. Wykazy, o których mowa w ust. 9, zawierają:
1) nazwę przedstawicielstwa dyplomatycznego, urzędu konsularnego lub przedstawicielstwa wojskowego Rzeczypospolitej
Polskiej lub szkoły, o której mowa w ust. 1, oraz dane teleadresowe tego przedstawicielstwa, urzędu
lub tej szkoły: adres, numer telefonu i adres poczty elektronicznej;
2) imię, nazwisko i funkcję osoby powołanej w danym przedstawicielstwie, urzędzie lub szkole, o których mowa
w pkt 1, na zastępcę przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego, wraz z danymi kontaktowymi tej osoby: numerem
telefonu i adresem poczty elektronicznej;
3) dane zdających, którzy zadeklarowali zamiar przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty albo egzaminu maturalnego
z danego przedmiotu, obejmujące: imię (imiona) i nazwisko, numer PESEL, a w przypadku braku numeru
PESEL – serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;
4) informacje o zdających, którzy korzystają z dostosowania warunków lub formy przeprowadzania danego egzaminu,
o którym mowa odpowiednio w art. 44zzr ust. 1–7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
lub art. 44zzr ust. 1–7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed
dniem 1 września 2017 r.
11. W 2021 r. materiały egzaminacyjne są przekazywane do przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych,
przedstawicielstw wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej oraz szkół, o których mowa w ust. 1, w postaci
elektronicznej w terminie określonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
12. W 2021 r. po zakończeniu egzaminu ósmoklasisty lub egzaminu maturalnego z danego przedmiotu materiały
egzaminacyjne są przekazywane przez każde z przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych, przedstawicielstw
wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej oraz każdą ze szkół, o których mowa w ust. 1, w terminie określonym
i w sposób określony przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej wskazanej przez dyrektora Centralnej
Komisji Egzaminacyjnej.
§ 11kzh. W 2021 r. przewodniczący zespołu egzaminacyjnego powołuje zespół przedmiotowy do przeprowadzenia
części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub przedmiotów w przypadku przekazania przez ucznia
lub absolwenta, o którym mowa w § 11kzd, informacji, o której mowa odpowiednio w § 11kze ust. 1 pkt 2, ust. 4 pkt 1,
ust. 5 pkt 1 lub ust. 6 pkt 2, albo informacji i oświadczenia, o których mowa w § 11kze ust. 1 pkt 3, ust. 4 pkt 2,
ust. 5 pkt 2 lub ust. 6 pkt 3.
§ 11kzi. 1. W 2021 r. liczba zadań egzaminacyjnych do części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego
przekazanych przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego w danej szkole wynosi co najmniej 15, niezależnie od
liczby absolwentów przystępujących do tego egzaminu.
2. W 2021 r. liczba zadań egzaminacyjnych do części ustnej egzaminu maturalnego z języka mniejszości narodowej,
języka mniejszości etnicznej lub języka regionalnego przekazanych przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego
w danej szkole wynosi co najmniej 5, niezależnie od liczby absolwentów przystępujących do tego egzaminu.
3. W 2021 r. liczba zestawów zadań egzaminacyjnych do części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego
nowożytnego, zarówno w przypadku egzaminu, dla którego nie określa się poziomu, jak również w przypadku egzaminu
przeprowadzanego na poziomie dwujęzycznym, przekazanych przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego
w danej szkole wynosi co najmniej 15, niezależnie od liczby absolwentów przystępujących do tego egzaminu.
§ 11kzj. 1. W 2021 r. przewodniczący zespołu egzaminacyjnego sporządza protokół zbiorczy części ustnej egzaminu
maturalnego. W protokole zbiorczym zamieszcza się następujące informacje:
1) nazwę, adres i indywidualny numer identyfikacyjny szkoły, o którym mowa w art. 9c ust. 2b ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r.;
Dziennik Ustaw – 8 – Poz. 2314
2) liczbę zdających, którzy przekazali informację potwierdzającą zamiar przystąpienia do części ustnej egzaminu
maturalnego z poszczególnych przedmiotów, zgodnie z § 11kze, w tym:
a) liczbę zdających, którzy przystąpili do części ustnej egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów,
b) liczbę zdających, którzy nie przystąpili do części ustnej egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów,
c) liczbę zdających, którzy korzystali z dostosowania warunków lub formy przeprowadzania części ustnej
egzaminu maturalnego, o którym mowa w art. 44zzr ust. 1–7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r.,
d) liczbę zdających, którym przerwano i unieważniono część ustną egzaminu maturalnego z poszczególnych
przedmiotów, oraz ich imiona i nazwiska;
3) imiona i nazwiska obserwatorów obecnych w czasie trwania części ustnej egzaminu maturalnego z poszczególnych
przedmiotów wraz ze wskazaniem podmiotu delegującego;
4) uwagi o przebiegu części ustnej egzaminu maturalnego;
5) liczbę załączników, o których mowa w ust. 3.
2. Protokół zbiorczy, o którym mowa w ust. 1, sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Protokół
zbiorczy podpisuje przewodniczący zespołu egzaminacyjnego. Jeden egzemplarz protokołu zbiorczego przewodniczący
zespołu egzaminacyjnego przesyła do okręgowej komisji egzaminacyjnej w terminie określonym i w sposób
określony przez dyrektora tej komisji.
3. Do protokołu zbiorczego, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) wykazy zdających część ustną egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów, zawierające następujące
informacje:
a) nazwę, adres i indywidualny numer identyfikacyjny szkoły, o którym mowa w art. 9c ust. 2b ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r.,
b) dane zdających, który przekazali informację potwierdzającą zamiar przystąpienia do części ustnej egzaminu
maturalnego, obejmujące: imię (imiona) i nazwisko, numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL –
serię i numer paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, wraz ze wskazaniem zdających:
– którzy przystąpili do części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu,
– którzy nie przystąpili do części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu,
– którzy korzystali z dostosowania warunków lub formy przeprowadzania części ustnej egzaminu maturalnego
z danego przedmiotu, o którym mowa w art. 44zzr ust. 1–7 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r.,
– którym przerwano i unieważniono część ustną egzaminu maturalnego z danego przedmiotu wraz z przyczyną
tego unieważnienia,
c) liczbę punktów przyznanych poszczególnym zdającym w części ustnej egzaminu maturalnego z danego
przedmiotu;
2) kopie zaświadczeń stwierdzających uzyskanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej, o których
mowa w art. 44zzh ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
§ 11kzk. 1. Absolwent, który w 2021 r. przystąpił do egzaminu maturalnego po raz pierwszy, zdał egzamin maturalny,
jeżeli z każdego przedmiotu obowiązkowego w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych
do uzyskania.
2. Absolwentowi, o którym mowa w ust. 1, na świadectwie dojrzałości w części przeznaczonej na wpisanie:
1) wyników z przedmiotów obowiązkowych w części ustnej:
a) wpisuje się wyniki uzyskane w części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu obowiązkowego
lub danych przedmiotów obowiązkowych – w przypadku zdających, o których mowa w § 11kzd, którzy
w części ustnej egzaminu maturalnego z tego przedmiotu lub tych przedmiotów otrzymali co najmniej 30%
punktów możliwych do uzyskania, oraz zdających, o których mowa w art. 44zzh ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty,
b) zamiast wyniku części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu obowiązkowego lub danych
przedmiotów obowiązkowych wpisuje się adnotację: „W 2021 r. egzaminu nie przeprowadzano.” – w przypadku
pozostałych zdających, z wyjątkiem zdających, o których mowa w art. 44zzg ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty;
Dziennik Ustaw – 9 – Poz. 2314
2) wyników z przedmiotów dodatkowych w części ustnej:
a) wpisuje się wyniki uzyskane w części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu dodatkowego lub
danych przedmiotów dodatkowych – w przypadku zdających, o których mowa w § 11kzd, którzy przystąpili
do tej części egzaminu, oraz zdających, o których mowa w art. 44zzh ust. 6 pkt 3 i 4 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty,
b) wpisuje się wynik „0%” w części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu dodatkowego lub
danych przedmiotów dodatkowych – w przypadkach, o których mowa w § 11kzn ust. 1;
3) wyników z przedmiotów dodatkowych w części pisemnej:
a) wpisuje się wyniki uzyskane w części pisemnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu dodatkowego
lub danych przedmiotów dodatkowych – w przypadku zdających, którzy przystąpili do egzaminu maturalnego
z przedmiotu lub przedmiotów dodatkowych, o których mowa w § 11kzc ust. 4, oraz zdających,
o których mowa w art. 44zzh ust. 6 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu
obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r.,
b) wpisuje się wynik „0%” w części pisemnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu dodatkowego lub
danych przedmiotów dodatkowych – w przypadkach, o których mowa w § 11kzn ust. 1,
c) zamiast wyniku w części pisemnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu dodatkowego lub danych
przedmiotów dodatkowych wpisuje się adnotację: „W 2021 r. nie wymagano przystąpienia do części
pisemnej egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu dodatkowego.” – w przypadku pozostałych
zdających.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 44zzw ust. 13 i art. 44zzz ust. 6 pkt 2 lit. a, ust. 10 i 21 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r., świadectwo
dojrzałości wydaje się, jeżeli absolwent spełnił warunki, o których mowa w ust. 1.
§ 11kzl. 1. Absolwent, który w 2021 r. przystąpił ponownie do egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub
danych przedmiotów, zgodnie z art. 44zzn ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zdał egzamin
maturalny, jeżeli z każdego przedmiotu obowiązkowego w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych
do uzyskania.
2. Absolwentowi, o którym mowa w ust. 1, na świadectwie dojrzałości w części przeznaczonej na wpisanie:
1) wyników z przedmiotów obowiązkowych w części ustnej:
a) wpisuje się wyniki uzyskane w części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu obowiązkowego
lub danych przedmiotów obowiązkowych – w przypadku zdających, o których mowa w § 11kzd, którzy
w części ustnej egzaminu maturalnego z tego przedmiotu lub tych przedmiotów otrzymali co najmniej 30%
punktów możliwych do uzyskania, oraz zdających, o których mowa w art. 44zzh ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty,
b) wpisuje się wyniki uzyskane w części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu obowiązkowego
lub danych przedmiotów obowiązkowych – w przypadku zdających, którzy w latach poprzednich w części
ustnej egzaminu maturalnego z tego przedmiotu lub tych przedmiotów otrzymali co najmniej 30% punktów
możliwych do uzyskania,
c) zamiast wyniku części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu obowiązkowego lub danych
przedmiotów obowiązkowych wpisuje się adnotację: „W 2021 r. egzaminu nie przeprowadzano.” – w przypadku
pozostałych zdających, z wyjątkiem zdających, o których mowa w art. 44zzg ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty;
2) wyników z przedmiotów dodatkowych w części ustnej:
a) wpisuje się wyniki uzyskane w części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu dodatkowego lub
danych przedmiotów dodatkowych – w przypadku zdających, o których mowa w § 11kzd, którzy przystąpili
do tej części egzaminu, oraz zdających, o których mowa w art. 44zzh ust. 6 pkt 3 i 4 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty,
b) wpisuje się wyniki uzyskane w części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu dodatkowego lub
danych przedmiotów dodatkowych – w przypadku zdających, którzy w latach poprzednich przystąpili do
tej części egzaminu,
c) wpisuje się wynik „0%” w części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu dodatkowego lub
danych przedmiotów dodatkowych – w przypadkach, o których mowa w § 11kzn ust. 1;
Dziennik Ustaw – 10 – Poz. 2314
3) wyników z przedmiotów dodatkowych w części pisemnej:
a) wpisuje się wyniki uzyskane w części pisemnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu dodatkowego
lub danych przedmiotów dodatkowych – w przypadku zdających, którzy przystąpili do egzaminu maturalnego
z przedmiotu lub przedmiotów dodatkowych, o których mowa w § 11kzc ust. 4, oraz zdających,
o których mowa w art. 44zzh ust. 6 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu
obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r.,
b) wpisuje się wyniki uzyskane w części pisemnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu dodatkowego
lub danych przedmiotów dodatkowych – w przypadku zdających, którzy w latach poprzednich przystąpili
do tej części egzaminu,
c) wpisuje się wynik „0%” w części pisemnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu dodatkowego lub
danych przedmiotów dodatkowych – w przypadkach, o których mowa w § 11kzn ust. 1,
d) zamiast wyniku w części pisemnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu dodatkowego lub danych
przedmiotów dodatkowych wpisuje się adnotację: „W 2021 r. nie wymagano przystąpienia do części
pisemnej egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu dodatkowego.”– w przypadku pozostałych
zdających.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 44zzw ust. 13 i art. 44zzz ust. 6 pkt 2 lit. a, ust. 10 i 21 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r., świadectwo
dojrzałości wydaje się, jeżeli absolwent spełnił warunki, o których mowa w ust. 1.
§ 11kzm. 1. Absolwent, który nie zdał egzaminu maturalnego w poprzednich latach, otrzymuje, na wniosek, świadectwo
dojrzałości w 2021 r., jeżeli w poprzednich latach z każdego przedmiotu obowiązkowego w części pisemnej
otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, absolwent składa do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej w terminie
do dnia 31 maja 2021 r. Przepisy § 11kzl ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do absolwentów, którzy w 2021 r. zadeklarowali przystąpienie do:
1) części pisemnej egzaminu maturalnego z przedmiotu dodatkowego lub przedmiotów dodatkowych lub
2) części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub przedmiotów oraz złożyli informację, o której
mowa odpowiednio w § 11kze ust. 1 pkt 2, ust. 4 pkt 1, ust. 5 pkt 1 lub ust. 6 pkt 2, albo informację i oświadczenie,
o których mowa w § 11kze ust. 1 pkt 3, ust. 4 pkt 2, ust. 5 pkt 2 lub ust. 6 pkt 3.
§ 11kzn. 1. W 2021 r. w przypadku:
1) unieważnienia egzaminu maturalnego z przedmiotu dodatkowego, o którym mowa w § 11kzc ust. 4, danego
absolwenta, dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej ustala wynik egzaminu maturalnego z tego przedmiotu
dodatkowego jako „0%”;
2) zgłoszenia w deklaracji, o której mowa w art. 44zzi ustawy z dnia 7 września 1991 r., zamiaru przystąpienia do
egzaminu maturalnego z przedmiotu dodatkowego, o którym mowa w § 11kzc ust. 4, i nieprzystąpienia do egzaminu
maturalnego z tego przedmiotu, dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej ustala wynik egzaminu maturalnego
z tego przedmiotu dodatkowego jako „0%”.
2. W 2021 r. w przypadku unieważnienia egzaminu maturalnego z danego przedmiotu obowiązkowego w części
ustnej, zamiast wyniku egzaminu maturalnego z tego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej wpisuje się adnotację:
„W 2021 r. egzaminu nie przeprowadzano.”.
§ 11kzo. Absolwent, o którym mowa w art. 44zzo ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, może
w 2021 r. przystąpić do części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub danych przedmiotów, jeżeli
spełnia warunki, o których mowa w § 11kzd.
§ 11kzp. Absolwent, o którym mowa w art. 44zzp ust. 1 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
może w 2021 r. przystąpić do części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub danych przedmiotów,
jeżeli spełnia warunki, o których mowa w § 11kzd.
§ 11kzq. Do ustalenia obowiązku wniesienia opłaty za egzamin maturalny, o której mowa w art. 44zzq ust. 1 ustawy
z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w latach szkolnych następujących po roku szkolnym 2020/2021, nie
wlicza się przystąpienia przez absolwenta lub złożenia informacji, o której mowa odpowiednio w § 11kze ust. 1 pkt 2,
ust. 4 pkt 1, ust. 5 pkt 1 lub ust. 6 pkt 2, albo informacji i oświadczenia, o których mowa w § 11kze ust. 1 pkt 3,
ust. 4 pkt 2, ust. 5 pkt 2 lub ust. 6 pkt 3, przez absolwenta do części ustnej egzaminu maturalnego z danego przedmiotu
obowiązkowego lub przedmiotów obowiązkowych w 2021 r.
Dziennik Ustaw – 11 – Poz. 2314
§ 11kzr. 1. Dla absolwentów, o których mowa w art. 297 ust. 2 i art. 297a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949 i 2203, z 2018 r. poz. 2245 oraz z 2019 r.
poz. 1287), którzy od roku szkolnego 2021/2022 ponownie przystępują do egzaminu maturalnego, egzamin ten jest
przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, o której mowa
w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r.
2. Absolwent, o którym mowa w ust. 1, który nie zdał egzaminu maturalnego i który od roku szkolnego 2021/2022
ponownie przystępuje do tego egzaminu, zdał egzamin maturalny, jeżeli z każdego przedmiotu obowiązkowego
w części ustnej i w części pisemnej otrzymał co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania oraz przystąpił do
części pisemnej egzaminu maturalnego z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego.
§ 11kzs. Absolwenci, o których mowa w § 11kzk ust. 2 pkt 1 lit. b, § 11kzl ust. 2 pkt 1 lit. c oraz § 11kzn ust. 2,
którzy w latach szkolnych następujących po roku szkolnym 2020/2021 przystąpią ponownie do części ustnej egzaminu
maturalnego z przedmiotu obowiązkowego lub przedmiotów obowiązkowych, aby podwyższyć wynik z tego
przedmiotu lub tych przedmiotów, zgodnie z art. 44zzo ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, ale
nie otrzymają z tego przedmiotu lub tych przedmiotów co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania, zachowują
świadectwo dojrzałości.
§ 11kzt. 1. W przypadku absolwentów, którzy w 2021 r. przystąpili do egzaminu maturalnego po raz pierwszy, ale
nie zdali tego egzaminu, pięcioletni okres przystępowania do egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub danych
przedmiotów obowiązkowych lub dodatkowych w części ustnej lub w części pisemnej, o których mowa w art. 44zzn
ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września
2017 r., liczy się od października 2021 r.
2. W przypadku absolwentów, którzy w 2021 r. przystąpili ponownie do egzaminu maturalnego z danego przedmiotu
lub przedmiotów, zgodnie z art. 44zzn ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, ale nie zdali
tego egzaminu, pięcioletni okres przystępowania do egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub przedmiotów
zgodnie z przepisami obowiązującymi w roku, w którym przystępowali do egzaminu maturalnego po raz pierwszy,
o którym mowa w art. 44zzn ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, liczy się od października roku,
w którym dany absolwent przystąpił do egzaminu maturalnego po raz pierwszy.
§ 11kzu. Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r., ogłasza aneksy do
informatorów odpowiednio o egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym z poszczególnych przedmiotów, w których
wskazuje, które z przykładowych zadań ogłoszonych w informatorach nie są zgodne z wymaganiami egzaminacyjnymi
określonymi odpowiednio w załączniku nr 1 i 2 do rozporządzenia.
§ 11kzv. Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r., dostosowuje informację
o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu zawodowego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje
w zawodzie w 2021 r. do zmian wprowadzonych w rozporządzeniu.”;
17) po § 13a dodaje się § 13aa w brzmieniu:
„§ 13aa. 1. W 2021 r. do egzaminu maturalnego nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r., oraz przepisów wydanych na podstawie
tej ustawy, w zakresie dotyczącym części ustnej egzaminu maturalnego, z wyjątkiem przepisów art. 44zzh
ust. 6 tej ustawy oraz § 74 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych
warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do absolwentów, o których mowa w § 11kzd.”;
18) w § 13b:
a) w ust. 3 w pkt 1 wyrazy „art. 44zzn ust. 1” zastępuje się wyrazami „art. 44zzn ust. 1 w zakresie ponownego przystępowania
do egzaminu maturalnego zgodnie z przepisami obowiązującymi w roku, w którym absolwent przystępował
do egzaminu maturalnego po raz pierwszy”,
b) w ust. 4:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) art. 3 pkt 21d w zakresie sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia lub słuchacza określonych
w podstawie programowej kształcenia ogólnego, art. 44zs, art. 44zt, art. 44zu ust. 4a oraz art. 44zza
ust. 8 pkt 1 i 2 w zakresie terminu przekazania uczniowi lub jego rodzicom albo słuchaczowi zaświadczenia
o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty, ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty;”,
Dziennik Ustaw – 12 – Poz. 2314
– po pkt 1 dodaje się pkt 1a i 1b w brzmieniu:
„1a) art. 44zzd ust. 1, 4 i 5 oraz art. 44zzn ust. 1 w zakresie ponownego przystępowania do egzaminu maturalnego
zgodnie z przepisami obowiązującymi w roku, w którym absolwent przystępował do egzaminu
maturalnego po raz pierwszy, ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
1b) art. 44zzb, art. 44zzl ust. 1 i 2, art. 44zzm ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2, art. 44zzn ust. 8 i art. 44zzw ust. 16
ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września
2017 r.;”,
– pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) § 5, § 33 ust. 4–7 w zakresie terminu składania deklaracji, § 34 ust. 2 w zakresie terminu składania wniosku
wraz z uzasadnieniem oraz deklaracji, § 53 ust. 3–5, § 54 ust. 3–4 oraz § 55 ust. 4 w zakresie losowania
numerów stolików przez uczniów lub zdających, a także § 71 w zakresie wyników uzyskanych
w części ustnej egzaminu maturalnego oraz § 72 ust. 1 w zakresie wyników uzyskanych w części pisemnej
egzaminu maturalnego z przedmiotów dodatkowych, rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu
gimnazjalnego i egzaminu maturalnego;”,
– pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) § 4, § 16 ust. 3a–4, a także § 18 ust. 4 w zakresie losowania numerów stolików przez uczniów, rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków
i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1361),”,
c) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
„5a. W roku szkolnym 2020/2021 w czasie:
1) zimowej przerwy świątecznej nie stosuje się przepisów art. 92a–92t i art. 96a ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty oraz przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca
2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 452);
2) ferii zimowych nie stosuje się przepisów art. 92a–92t i art. 96a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty oraz przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie
wypoczynku dzieci i młodzieży, w zakresie możliwości organizowania dla dzieci i młodzieży wypoczynku
za granicą, w zakresie możliwości organizowania wypoczynku w kraju w formach innych niż półkolonie
i obozy szkoleniowe, o których mowa w § 11gg ust. 2, oraz w zakresie możliwości organizowania wypoczynku
przez inne podmioty niż wymienione w § 11gg ust. 4;
3) ferii zimowych, o których mowa w § 11gd, nie stosuje się przepisu § 6 ust. 6 rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół
mistrzostwa sportowego (Dz. U. z 2020 r. poz. 2138) w zakresie organizowania obozów szkoleniowych dla
uczniów szkół i oddziałów sportowych;
4) ferii zimowych, o których mowa w § 11gd, nie stosuje się przepisu § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 15 października 2012 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania
oddziałów sportowych, szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego (Dz. U. poz. 1129) w zakresie
organizowania obozów szkoleniowych dla uczniów szkół i oddziałów sportowych.”;
19) dodaje się załącznik nr 1 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
20) dodaje się załącznik nr 2 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 22 grudnia 2020 r.
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
Dziennik Ustaw – 15 – Poz. 2314
6) odróżnia realizm od fantastyki;
7) charakteryzuje i ocenia bohaterów;
8) konfrontuje sytuację bohaterów z własnymi doświadczeniami;
9) wyraża swój stosunek do postaci;
10) wskazuje elementy dramatu (rodzaj): akt, scena, tekst główny, didaskalia, monolog,
dialog;
11) rozpoznaje w tekście literackim: porównanie, przenośnię, epitet, wyraz
dźwiękonaśladowczy, neologizm, inwokację, symbol, alegorię i określa ich funkcje;
12) rozpoznaje: wers, zwrotkę (strofę), rym, rytm, refren; odróżnia wiersz rymowany
i nierymowany (biały);
13) zna pojęcie komizmu, rozpoznaje jego rodzaje w tekstach oraz określa ich funkcje;
14) zna pojęcie ironii, rozpoznaje ją w tekstach oraz określa jej funkcje;
15) określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalną i poddaje ją
refleksji;
16) nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia, emocje);
17) dostrzega swoistość artystyczną dzieła;
18) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich odwołania do wartości
uniwersalnych związane z postawami społecznymi, narodowymi, religijnymi,
etycznymi i dokonuje ich hierarchizacji;
19) wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii
i kulturze;
20) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, np.
biograficzny, historyczny, historycznoliteracki, kulturowy, filozoficzny, społeczny;
21) sprawnie czyta teksty.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) określa temat i główną myśl tekstu;
2) identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi (autora, narratora, czytelnika,
słuchacza);
3) wyszukuje w tekście potrzebne informacje oraz cytuje odpowiednie fragmenty
tekstu publicystycznego, popularnonaukowego lub naukowego;
4) odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od informacji drugorzędnych;
5) wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio (ukryte);
6) odbiera teksty kultury na poziomie dosłownym i przenośnym;
Strona 3 z 19
Dziennik Ustaw – 16 – Poz. 2314
7) wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście (w tym rozpoznaje
w nim prawdę lub fałsz);
8) rozumie dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi;
9) porządkuje informacje w zależności od ich funkcji w przekazie;
10) dostrzega relacje między częściami składowymi wypowiedzi (tytuł, wstęp,
rozwinięcie, zakończenie, akapity);
11) interpretuje dzieła sztuki (obraz, grafika, rzeźba, fotografia);
12)dostrzega różnice między literaturą piękną a literaturą naukową,
popularnonaukową, publicystyką i określa funkcje tych rodzajów piśmiennictwa;
13) identyfikuje wypowiedź jako tekst informacyjny, literacki, reklamowy;
14) rozpoznaje gatunki dziennikarskie: wywiad, artykuł i określa ich podstawowe
cechy;
15) znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach,
piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych.
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) rozpoznaje w wypowiedziach podstawowe części mowy (rzeczownik, czasownik,
przymiotnik, przysłówek, liczebnik, zaimek, przyimek, spójnik) i wskazuje różnice
między nimi;
2) rozpoznaje w tekście formy przypadków, liczb, osób, czasów i rodzajów
gramatycznych – rozumie ich funkcje w wypowiedzi;
3) poprawnie stopniuje przymiotniki i przysłówki oraz używa ich we właściwych
kontekstach;
4) rozpoznaje podstawowe funkcje składniowe wyrazów użytych w wypowiedziach
(podmiot, orzeczenie, dopełnienie, przydawka, okolicznik);
5) rozróżnia i poprawnie zapisuje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące;
6) przekształca zdania złożone w pojedyncze i odwrotnie, a także zdania
w równoważniki zdań i odwrotnie – odpowiednio do przyjętego celu;
7) rozpoznaje wyraz podstawowy i wyraz pochodny; rozumie pojęcie podstawy
słowotwórczej; w wyrazie pochodnym wskazuje temat słowotwórczy i formant,
wskazuje funkcje formantów w nadawaniu znaczenia wyrazom pochodnym,
rozumie realne i słowotwórcze znaczenie wyrazu, rozpoznaje rodzinę wyrazów,
łączy wyrazy pokrewne, wskazuje rdzeń;
Strona 4 z 19
Dziennik Ustaw – 17 – Poz. 2314
8) zna zasady tworzenia wyrazów złożonych;
9) rozpoznaje imiesłowy, rozumie zasady ich tworzenia i odmiany, poprawnie stosuje
imiesłowowy równoważnik zdania i rozumie jego funkcje; przekształca go na
zdanie złożone i odwrotnie;
10) rozpoznaje w tekście zdania pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte, pojedyncze
i złożone (współrzędnie i podrzędnie), równoważniki zdań, rozróżnia
wypowiedzenia wielokrotnie złożone – i rozumie ich funkcje;
11) odróżnia mowę zależną i niezależną, przekształca mowę zależną na niezależną
i odwrotnie.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
1) dostrzega zróżnicowanie słownictwa, w tym rozpoznaje słownictwo
ogólnonarodowe i słownictwo o ograniczonym zasięgu (np. terminy naukowe,
archaizmy, kolokwializmy) – określa ich funkcje w tekście;
2) rozpoznaje nazwy osobowe i miejscowe, używa poprawnych form gramatycznych
imion, nazwisk, nazw miejscowych i nazw mieszkańców;
3) zna sposoby wzbogacania słownictwa;
4) rozróżnia treść i zakres znaczeniowy wyrazu;
5) rozumie pojęcie stylu, rozpoznaje styl potoczny, urzędowy, artystyczny, naukowy,
publicystyczny.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
1) rozumie, na czym polega grzeczność językowa i stosuje ją w wypowiedziach;
2) rozróżnia normę językową wzorcową oraz użytkową i stosuje się do nich;
3) rozumie, na czym polega błąd językowy;
4) świadomie posługuje się różnymi formami językowymi oraz (w wypowiedzi ustnej)
mimiką, gestykulacją, postawą ciała.
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) pisze poprawnie pod względem ortograficznym;
2) wykorzystuje wiedzę o wymianie głosek w wyrazach pokrewnych oraz w tematach
fleksyjnych wyrazów odmiennych;
3) poprawnie przytacza cudze wypowiedzi, stosując odpowiednie znaki
interpunkcyjne;
4) wykorzystuje wiedzę o różnicach w pisowni samogłosek ustnych i nosowych,
spółgłosek twardych i miękkich, dźwięcznych i bezdźwięcznych;
Strona 5 z 19
Dziennik Ustaw – 18 – Poz. 2314
5) zna zasady pisowni wyrazów nieodmiennych i pisowni partykuły „nie” z różnymi
częściami mowy;
6) zna zasady pisania nazw własnych i nazw pospolitych;
7) poprawnie używa znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, znaku zapytania,
cudzysłowu, dwukropka, nawiasu, znaku wykrzyknika.
III. t worzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) funkcjonalnie wykorzystuje środki retoryczne oraz rozumie ich oddziaływanie na
odbiorcę;
2) gromadzi i porządkuje materiał rzeczowy potrzebny do tworzenia wypowiedzi;
redaguje plan kompozycyjny własnej wypowiedzi;
3) tworzy wypowiedź, stosując odpowiednią dla danej formy gatunkowej kompozycję
oraz zasady spójności językowej między akapitami; rozumie rolę akapitów jako
spójnych całości myślowych w tworzeniu wypowiedzi pisemnych oraz stosuje rytm
akapitowy (przeplatanie akapitów dłuższych i krótszych);
4) wykorzystuje znajomość zasad tworzenia tezy i hipotezy oraz argumentów przy
tworzeniu rozprawki oraz innych tekstów argumentacyjnych;
5) odróżnia przykład od argumentu;
6) przeprowadza wnioskowanie jako element wywodu argumentacyjnego;
7) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając
własne zdanie;
8) rozpoznaje manipulację językową i przeciwstawia jej zasady etyki wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) tworzy spójne teksty związane z otaczającą rzeczywistością i poznanymi tekstami
kultury;
2) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: zaproszenie,
ogłoszenie, rozprawka, opowiadanie z dialogiem (twórcze i odtwórcze), opis
postaci, przedmiotu, krajobrazu, prosta notatka;
3) wykonuje przekształcenia na tekście cudzym, w tym skraca, streszcza, rozbudowuje
i parafrazuje;
4) formułuje pytania do tekstu.
Strona 6 z 19
Dziennik Ustaw – 19 – Poz. 2314
IV. Samokształcenie. Uczeń:
1) rzetelnie, z poszanowaniem praw autorskich, korzysta z informacji;
2) rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii.
Lektury obowiązkowe:
1) Charles Dickens, Opowieść wigilijna;
2) Aleksander Fredro, Zemsta;
3) Jan Kochanowski, wybór fraszek i trenów, w tym tren VII i VIII;
4) Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
5) Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II,
Pan Tadeusz (całość);
6) Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę;
7) Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik;
8) Juliusz Słowacki, Balladyna;
9) wiersze wybranych poetów.
Lektury uzupełniające wybrane przez nauczyciela.
Strona 7 z 19
Dziennik Ustaw – 20 – Poz. 2314
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z MATEMATYKI
Ogólne wymagania egzaminacyjne
I. Sprawność rachunkowa.
1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach
trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach
praktycznych.
2. Weryfikowanie i interpretowanie otrzymanych wyników oraz ocena sensowności
rozwiązania.
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
1. Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w różnej formie oraz ich
przetwarzanie.
2. Interpretowanie i tworzenie tekstów o charakterze matematycznym oraz graficzne
przedstawianie danych.
3. Używanie języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników.
III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
1. Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć
matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
2. Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych
kontekstach, także w kontekście praktycznym.
IV. Rozumowanie i argumentacja.
1. Przeprowadzanie prostego rozumowania, podawanie argumentów uzasadniających
poprawność rozumowania, rozróżnianie dowodu od przykładu.
2. Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich
podstawie.
3. Stosowanie strategii wynikającej z treści zadania, tworzenie strategii rozwiązania
problemu, również w rozwiązaniach wieloetapowych oraz w takich, które wymagają
umiejętności łączenia wiedzy z różnych działów matematyki.
Strona 8 z 19
Dziennik Ustaw – 28 – Poz. 2314
e Gz AMin ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO
W roku szkolnym 2020/2021 wymagania egzaminacyjne dotyczące egzaminu ósmoklasist y
z języka obcego nowożytnego odpowiadają poziomowi A2 (w skali Europejskiego Systemu
Opisu Kształcenia Językowego).
Ogólne wymagania egzaminacyjne
I. Znajomość środków językowych.
Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych,
gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych
wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi.
Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie
języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach
szczegółowych.
III. t worzenie wypowiedzi.
Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne,
w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi.
Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały,
adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym
w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi.
Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie