Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Letnie wyprawy czas zacząć! Pod namiotem
Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy
Cele:
• rozwijanie wiedzy przyrodniczej – kształtowanie postawy dbania o przyrodę:
o rozpoznawanie fauny i flory w polskich lasach/górach/jeziorach,
o poznanie znaczenia wyrazu „krajobraz” – tworzenie własnej definicji (burza mó-zgów),
o opisywanie krajobrazów przedstawionych na ilustracjach,
o wskazywanie elementów przyrodniczych na widokówkach,
o biwak – poznanie sposobu na nocleg na łonie przyrody,
o rozbijanie namiotu – tworzenie nowego miejsca relaksu;
• poznanie różnych sposobów spędzania czasu wolnego,
• rozwijanie umiejętności językowych,
• rozwijanie motoryki ręki:
o nauka posługiwania się linijką – kreślenie po śladzie.
Środki dydaktyczne:
• fotografie/widokówki różnych letnich krajobrazów, wydrukowany wyraz KRAJO-BRAZ, książki/albumy o zwierzętach leśnych/górskich, piktogramy lub małe ikonki ro-ślin występujących w lasach/górach, namiot, linijki, flamastry, piłka, patyczki od lo-dów.
Na dworze coraz cieplej. Wszystko wokół zaprasza najmłodszych do poznawania i odkrywa-nia świata. Przedszkolaki chłoną niezwykłą atmosferę. A gdyby tak zaszyć się z dala od tłumu na łonie natury? Takie podróże w nieznane kryją w sobie wiele przygód! Okazuje się, że dla przeżycia cudownych chwil można zrezygnować ze wszystkich codziennych wygód i na kilka dni zamienić swój ukochany dom na namiot. Zatem wspólnie wyruszmy i rozbijmy obóz w lesie.
ZADANIA DO WYKONANIA
Nauczyciel prezentuje dzieciom kartę główną związaną z wycieczką do lasu, w góry lub nad jezioro na pole namiotowe. Rozwija przed dziećmi bardzo długie drukowane słowo: KRAJ-OBRAZ. „Z jakich dwóch krótszych wyrazów się składa? Co może oznaczać?”. Czas na wy-jaśnienie. Prowadzący zajęcia przedstawia najmłodszym różne typy krajobrazów. Zadaniem dzieci jest przyjrzenie się widokówkom i dokładne opisanie elementów przyrody, które się na nich znajdują. Pocztówka przedstawia: morze, plażę, wydmy, las itd. Można też pobawić się w dopasowywanie widokówki do przedstawianego dzieciom przez dorosłego opisu.
Przykład
Na tej widokówce umieszczono morze. Fale uderzają o brzeg piaszczystej plaży. Słońce kąpie swoje promienie w słonej wodzie. Przedszkolaki wskazują na pocztówkę z Łeby.
Karta główna
Po chwili uczestnicy zabawy powracają do rozdanych wcześniej kart pracy. Pochylają się nad krajobrazem, który towarzyszy biwakującym. „Jakie elementy przyrody znajdują się na ob-razku?”.
1. Co kryje się w leśnym gąszczu? Fauna i flora lasów
Prowadzący rozdaje dzieciom albumy przyrodnicze, a następnie podpytuje wychowanków, czy znają jakieś leśne zwierzęta. Przedszkolaki podają różne nazwy zwierząt, a następnie po-szukują ich w albumach. Wraz z nauczycielem wychowankowie poznają zwyczaje i upodo-bania leśnych mieszkańców. Uczestnicy, wyposażeni już w tę wiedzę, tworzą rysunki zwierząt w dowolnym miejscu karty.
Po wykonaniu zadania nauczyciel przykleja na kartach dzieci trzy dowolne, leśne lub górskie rośliny. „Czy ktoś już kiedyś je widział? Jak się nazywają?”. Prowadzący przedstawia naj-młodszym różne ciekawostki na ich temat.
2. Biwakujący
Wychowankowie dorysowują na kartach uczestników biwaku. Warto, by wcześniej dokładnie zaplanowali, jaki strój powinien posiadać każdy z nich. „Jak należy się ubrać na biwak? Czy można założyć dowolny strój?”. Następuje wymiana argumentów.
3. Tworzymy listę przydatnych rzeczy
Podczas leśnej eskapady cała wycieczka mieszkała w namiotach. W takim małym domku jest o wiele mniej miejsca niż w mieszkaniu. Lista rzeczy, które uczestnicy zabierają ze sobą na biwak, musi być bardzo przemyślana. Każdy z tych przedmiotów powinien być niezbędny. Czas stworzyć taką listę. Wychowawca zaprasza dzieci do koła i podaje piłkę pierwszemu dziecku. Jego zadaniem jest wymienienie nazwy przedmiotu, który warto wziąć ze sobą do lasu, np. śpiwór. Piłka rozpoczyna swoją podróż – wędruje z rąk do rąk, a z każdym podaniem na naszej liście pojawia się jakaś nowa istotna rzecz.
4. Rozbijamy namiot
Prowadzący przynosi do sali trzy namioty. Zadaniem dzieci jest ich rozłożenie z pomocą osób dorosłych obecnych w przedszkolu. W ten sposób w sali przedszkolnej bądź w ogródku przedszkolnym powstanie małe pole namiotowe. Stanie się ono dla dzieci nowym miejscem letniego odpoczynku, relaksu i zabawy. Przestrzeń wokół namiotów zaaranżować można w dowolny sposób, w zależności od funkcji, jaką ma pełnić samo biwakowanie.
5. Jesteśmy w lesie gośćmi – zasady zachowania i dbania o leśny krajobraz
Wychowawca dzieli przedszkolaki na dwa zespoły. Zadaniem pierwszego z nich jest wskaza-nie pięciu zachowań, jakie są dozwolone w lesie. „Które działania człowieka nie przeszkadzają mieszkającym tam zwierzętom?”. Druga grupa tworzy z kolei przykłady zachowań, które w lesie nigdy nie powinny mieć miejsca. Pamiętajmy, że człowiek jest w lesie tylko gościem, a jego domownikami są przede wszystkim zwierzęta.
6. Zbieramy chrust. Patyczkowe zabawy
Nauczyciel rozkłada w różnych miejscach sali przedszkolnej patyczki od lodów. Zadaniem przedszkolaków jest ich znalezienie (poszukanie „chrustu” na „ognisko”).
Pamiętajmy!
Ognisko można rozpalać tylko w wyznaczonych do tego specjalnych miejscach!
Następnie każdy przedszkolak sam, krzyżując patyczki, układa chrust na ognisko. Jeszcze tylko jedna mała radosna iskierka i wszystkim od razu zrobi się cieplej. Aby tak się stało, każdy uczestnik zabawy szybciutko opowiada o najprzyjemniejszej rzeczy, jaka go ostatnio spotkała. Na koniec dzieci tworzą z patyczków kształty różnych przedmiotów i utrwalają je w postaci grupowych fotografii.
7. Z linijką w ręce
Rozkładaliśmy już prawdziwy namiot. Teraz pora na ćwiczenie z kartą pracy. Nauczyciel rozdaje dzieciom karty ze wzorem namiotu. Zadaniem przedszkolaków jest poprawienie od linijki każdej kreski tworzącej obrazek. W ten sposób w przedszkolu postawimy nie trzy, lecz dwadzieścia namiotów i stworzymy prawdziwe obozowisko.
Karta pracy nr 1