Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Origami w kosmosie – zabawa figurami geometrycznymi Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy Cele: • utrwalenie znajomości figur geometrycznych przez ich rozpoznawanie i nazywanie, przeliczanie i segregowanie, • rozwijanie motoryki małej – poznanie techniki składania papieru (origami): o tworzenie projektu maszyny kosmicznej, o tworzenie makiety z wykorzystaniem techniki origami – kosmiczna scenka. Materiały dydaktyczne: • kwadratowe kartki papieru, figury geometryczne (różnych kolorów i wielkości) powy-cinane z kolorowego bloku rysunkowego, plastelina, czarne kartki A4, klej, pisaki, szary papier / brystol. ZADANIA DO WYKONANIA Nauczyciel prezentuje dzieciom część pierwszą karty głównej (makieta), tematycznie związaną z kosmosem. Zainteresowanie przedszkolaków kieruje ku jej wizualnym aspektom. Podczas pracy wychowankowie utrwalają znajomość figur geometrycznych, ich zadaniem będzie bowiem stworzenie kopii makiety. Dzieci przygotowują prace wizualnie jak najbardziej zbli-żone do zaprezentowanej karty pracy. Na końcu efekty swoich działań zestawiają z orygina-łem. Do wykonania zadania wykorzystują przygotowane wcześniej figury geometryczne z papieru. Posiłkują się również techniką origami. Ćwiczenie wykonują etapami. Karta główna 1a Wychowawca opowiada dzieciom o sztuce składania papieru zwanej origami. Jej korzeni na-leży szukać w Chinach, jednak jej prawdziwy rozkwit nastąpił w Japonii. To niezwykły spo-sób tworzenia prac plastycznych, który polega na zaginaniu i składaniu papieru. W origami unika się cięcia nożyczkami i klejenia. Jedyne, czego potrzeba, to kartka. Po tym wyjaśnieniu przychodzi czas na praktykę! Etap 1 – rakieta Prowadzący rozdaje dzieciom kartki papieru, a następnie instruuje, jak je prawidłowo zginać, aby powstała rakieta kosmiczna. Posłuży ona za kluczowy rekwizyt ilustracji. Aby jak najdo-kładniej odwzorować model, przedszkolaki dorysowują do kadłuba okna i dobierają z przy-niesionych przez prowadzącego figur geometrycznych trójkąty, składając z nich silnik z ogniem. Etap 2 – potrzebne planety Uczestnicy projektu dobierają pięć kół różnej wielkości, które posłużą za planety. To dzieci decydują, jakie powinno być ich rozmieszczenie oraz czy każda planeta pojawi się w całości. Decyzje podejmują, przyglądając się karcie pracy. Po ich podjęciu otrzymują kawałki plaste-liny, za pomocą której dekorują odpowiednio każdą z planet. Etap 3 – tło i ozdoby Czas na tło. Przedszkolaki otrzymują czarną kartkę A4. Ich zadaniem jest umieszczenie wszystkich przygotowanych elementów na arkuszu, a następnie zadbanie o to, by pojawiły się także pozostałe elementy przedstawione na wzorze. Gdy wszystkie zadania zostaną wykona-ne, wychowankowie prezentują swoje prace reszcie grupy. Karta główna 1b Jakie mamy figury? Prowadzący pokazuje dzieciom kolejno różne figury geometryczne. Wychowankowie nazy-wają je oraz wypowiadają różne skojarzenia związane z danym kształtem. Przykład: kwadra-towe jak dom, kwadratowe jak stół, okrągłe jak zegar, okrągłe jak słońce. Porządki w figurach geometrycznych – przeliczamy i segregujemy Przedszkolaki otrzymują od nauczyciela powycinane różne figury geometryczne. Ich zadania to posegregowanie figur według kształtu oraz przeliczenie: ile jest kół/kwadratów/trójkątów? Jakich figur jest najwięcej, a jakich najmniej? Na te i inne pytania z pewnością bardzo szybko znajdzie się odpowiedź. Cztery krainy – zabawa wyobrażeniowa Wychowawca dzieli grupę na cztery zespoły. Zadaniem każdego z nich jest stworzenie pro-jektu maszyny kosmicznej za pomocą przydzielonego zespołowi zbioru figur geometrycznych jednego rodzaju: kół, trójkątów, kwadratów lub prostokątów. Każda z grup otrzymuje tylko jeden rodzaj figury różnej wielkości i w różnych kolorach. Dzieci tworzą swój geometryczny projekt, a na koniec prezentują go pozostałym drużynom. Origami – ciąg dalszy Nauczyciel zaprasza podopiecznych do tworzenia różnych prac plastycznych techniką origami. Najmłodszym dzieciom, dla których ten rodzaj pracy może być jeszcze zbyt trudny, warto zaproponować projekty stworzone z prostych zgięć: sylwetkę rybki stworzonej ze złożonych na pół kół itp. Starszakom można spróbować wprowadzić origami wymagające kilku zgięć jednej kartki, np. piesek powstały z kwadratowej formy. Aby zadanie zakończyło się sukce-sem, najlepiej przejrzeć różne inspiracje zawarte w internecie, by odpowiednio dobrać ich po-ziom do możliwości danej grupy wiekowej.