Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Wytyczne dotyczące działań skierowanych do uczniów i rodziców oraz kadry pedagogicznej po powrocie do szkół i placówek
1. Rekomendacje dla kadry pedagogicznej szkół i placówek:
Zorganizowanie spotkania kadry pedagogicznej (niezwłocznie) w celu ustalenia wspólnych działań skierowanych do uczniów i rodziców i rozpoznania problemów w sferze emocjonalnej, społecznej, fizycznej dla konkretnych oddziałów.
Zintensyfikowanie działań podejmowanych przez wychowawców i pozostałych nauczycieli w celu rozpoznania potrzeb uczniów w zakresie budowania właściwych relacji społecznych w klasie.
Zintegrowanie działań profilaktycznych wynikających z programu profilaktyczno-wychowawczego z działaniami przeciwdziałającymi COVID-19 i promującymi zdrowie.
Ustalenie sposobów diagnozowania osiągnięć uczniów ukierunkowanych głównie na zaprojektowanie działań wspomagających, bez nadmiernego stosowania klasycznych sposobów sprawdzania wiedzy i umiejętności.
Zwrócenie uwagi na eliminowanie lęku, poczucia zagrożenia spowodowanego nadmiernym obciążeniem związanym np. z przygotowywaniem się do sprawdzianów czy obawą przed porażką w grupie rówieśniczej.
Zaprojektowanie cyklu działań integrujących z uwzględnieniem propozycji zgłaszanych przez uczniów i rodziców, z możliwością włączenia w te działania psychologa, pedagoga, terapeutę.
Określenie zadań pedagogów, psychologów i innych specjalistów zatrudnionych w szkole dotyczących wsparcia nauczycieli, wychowawców w zakresie diagnozowania sytuacji wychowawczej w każdej klasie.
Ustalenie zakresu modyfikacji programów wychowawczo-profilaktycznych.
Określenie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego w związku z nowymi wyzwaniami (w zakresie dydaktyki i wychowania).
Stworzenie warunków do jeszcze większej aktywności samorządu uczniowskiego.
Wzmocnienie roli wolontariatu szkolnego – organizacji samopomocy koleżeńskiej.
Podjęcie stałej współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.
2. Działania skierowane do uczniów:
Rozpoznanie indywidualnych potrzeb uczniów w zakresie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego oraz podjęcie adekwatnych działań do zdiagnozowanych potrzeb.
Rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz trudności uczniów w przyswajaniu wiedzy i umiejętności w zakresie danego przedmiotu powstałych w czasie nauki zdalnej.
Dostosowanie tematyki zajęć z wychowawcą do zdiagnozowanych potrzeb uczniów.
Rozwijanie relacji interpersonalnych na poziomie nauczyciel-uczeń, uczeń-uczeń m.in. przez:
a) częste kontakty i rozmowy nauczycieli/pedagogów z uczniami, uczniów z uczniami, objęcie wsparciem osób nieśmiałych i wycofanych, docenianie każdej aktywności, angażowanie do dodatkowych zadań,
b) podejmowanie działań integrujących zespół klasowy, np. obchody urodzin, aktywne przerwy śródlekcyjne,
c) organizowanie częstych wyjść klasowych.
Uruchomienie stałych dyżurów/konsultacji specjalistów dla uczniów.
3. Współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi:
Pozyskanie od rodziców informacji dotyczącej potrzeb, niepokojów, obaw uczniów w związku z powrotem do szkoły.
Podjęcie stałej współpracy z rodzicami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami.
Uruchomienie stałych dyżurów/konsultacji specjalistów.
Zorganizowanie warsztatów zwiększających świadomość rodziców/opiekunów w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci/uczniów w skutek izolacji społecznej.
Zorganizowanie szkoleń dla rodziców dotyczących spraw wychowawczych, stanów emocjonalnych, pokonywania lęku m.in. przed brakiem akceptacji w grupie, stresu, budowania na nowo relacji interpersonalnych.
Wymagania w zakresie działalności poradni psychologiczno-pedagogicznych:
Zintensyfikowanie współpracy poradni ze szkołami i placówkami w zakresie diagnozowania uczniów i podejmowania działań wspierających uczniów w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej z nauczycielami i specjalistami ze szkół, placówek, z rodzicami i opiekunami prawnymi.
Opracowanie harmonogramu i tematyki zajęć reintegracyjnych na podstawie diagnozy potrzeb szkół i placówek dotyczącej kondycji psychicznej uczniów i ich rodziców (diagnoza prowadzona we współpracy z wychowawcami, pedagogami, psychologami szkół i placówek).
Realizacja programu zajęć reintegracyjnych w szkołach i placówkach.
Przeprowadzenie warsztatów dla rodziców ukierunkowanych na wspieranie uczniów przeżywających trudności po doświadczeniach związanych z sytuacją pandemiczną.
Wzmocnienie współpracy z kadrą szkół i placówek w zakresie podniesienia jakości wsparcia psychologiczno-pedagogicznego po powrocie do szkół, głównie w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci/uczniów.
Ustalenia dla kuratorów oświaty:
Rozpoznanie skutków nauczania zdalnego.
Stworzenie sieci wsparcia w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla:
a) uczniów i rodziców,
b) nauczycieli, specjalistów i dyrektorów szkół/placówek.
Zorganizowanie spotkań, narad umożliwiających wymianę doświadczeń na temat opracowania i realizacji działań wspierających przez inne szkoły i placówki.
Stworzenie bazy wiedzy na temat dobrych praktyk w zakresie organizacji działań wspierających skierowanych do uczniów, rodziców, nauczycieli.
Nadzór nad realizacją programu zajęć reintegracyjnych w szkołach i placówkach.
Systematyczna analiza skuteczności podjętych działań w zakresie wsparcia wychowawczego i psychoprofilaktycznego nadzorowanych szkół i placówek.
Zobowiązanie dyrektorów szkół do wzmocnienia nadzoru pedagogicznego w celu zapewnienia przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
Zobowiązanie dyrektorów szkół do podjęcia i rozwijania współpracy z lokalnymi placówkami/instytucjami (np. GOPS-y, MOPS-y, PCPR-y, organizacje pozarządowe, osoby świadczące pomoc dzieciom, młodzieży).
Monitorowanie opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego w szkołach i placówkach z uwzględnieniem wyników aktualnej diagnozy potrzeb.