Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Karta oceny pracy
1. Imię (imiona) nazwisko nauczyciela: ……………………..
2. Data i miejsce urodzenia: ………………………………….
3. Miejsce zatrudnienia i zajmowane stanowisko: Szkoła Podstawowa …………………..- nauczyciel przyrody, świetlicy
4. Staż pracy pedagogicznej: …………………
5. Stopień awansu zawodowego: nauczyciel dyplomowany
6. Wykształcenie: magister nauczania początkowego,
- studia podyplomowe – przyroda
- studia podyplomowe – technika
- studia podyplomowe – oligofrenopedagogika
7. Data dokonania ostatniej oceny pracy: …………………
8. Stwierdzenie uogólniające, o którym mowa w art. 6a ust. 4 Karty nauczyciela:
Ocena wyróżniająca
9. Uzasadnienie oceny pracy obejmujące odniesienie się do poziomu spełniania przez nauczyciela poszczególnych kryteriów oceny pracy;
Poprawność merytoryczna i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych:
Pan/i jest nauczycielką/em z………letnim stażem pracy. Pracę z dziećmi i młodzieżą traktuje jak powołanie i szczególny rodzaj misji, którą wykonuje z pasją i zaangażowaniem. W nauczaniu przyrody wykorzystuje różnorodne metody, które ułatwiają uczniom zdobywanie wiedzy w ciekawy sposób. Uczy twórczego rozwiązywania problemów, rozbudza zainteresowania podopiecznych przez nabywanie nowych doświadczeń i umiejętności. Jej/Jego uczniowie często przeprowadzają eksperymenty i praktyczne doświadczenia, które wykorzystują w codziennym życiu. Dba o atrakcyjność zajęć, stosując metody aktywizujące. Dzieci często pracują w grupach, ucząc się sami od siebie. Nauczyciel/ka dużą uwagę zwraca na relacje między uczniami, kształtując zasady współpracy w grupie, rozwijając zainteresowania i zdolności poznawcze. Również podczas nauki zdalnej uczniowie mieli okazję, pod kierunkiem Nauczyciela/ki, przeprowadzać ciekawe doświadczenia i obserwacje, które po powrocie do szkoły mogli zaprezentować. Dzięki umiejętnościom pedagogicznym i wychowawczym Pan/i ………………, z łatwością nawiązuje właściwe relacje z uczniami, potrafi rozwiązywać problemy wychowawcze oraz podejmuje szereg działań w celu integracji zespołu klasowego.
W warunkach nauki stacjonarnej lekcje przyrody często odbywają się w terenie. Dzięki temu, uczniowie mają okazję śledzić zmiany w przyrodzie, dokonywać obserwacji, prowadzić hodowlę – np. żółwi w pracowni przyrodniczej. Nauczyciel/ka celem uatrakcyjnienia lekcji korzysta z aplikacji Wordwall, która pozwala tworzyć autorskie gry dydaktyczne, dające uczniom wiele satysfakcji. Podczas lekcji przyrody uczniowie mają okazję wnioskować, argumentować, wyrażać własne zdania i opinie. Pan/i bardzo dużą uwagę zwraca na kształtowanie kompetencji kluczowych np. porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje społeczne, matematyczne, informatyczne, kreatywność.
Zadania zawodowe wynikające z zapisów statutowych szkoły
Pan/i…………………………….. w sposób profesjonalny współpracuje z rodzicami naszych uczniów. Wzbudza szacunek wśród rodziców, dlatego z łatwością nawiązał/a z nimi odpowiednie relacje. Nauczyciel/ka będąc wychowawcą potrafił/a rozwiązywać problemy wychowawcze, korzystał/a również z pomocy psychologa i pedagoga szkolnego. Bardzo dobrze radził/a sobie z uczniami mającymi trudności w nauce i uczniami z zaburzeniami emocjonalnymi. Jednym z zadań statutowych szkoły jest wspieranie i udzielanie odpowiedniej pomocy podopiecznym o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Pan/i………………… zawsze dostosowywał/a zadania do możliwości uczniów. Często wystawiał/a pochwały nawet za najmniejsze sukcesy. Udzielał/a rodzicom, opiekunom wskazówek do indywidualnej pracy z dzieckiem w domu.
Będąc wychowawcą klasy zorganizował/a wyjazdy na lekcje muzealne, do kina, na zajęcia edukacyjne, organizowane przez Uniwersytet……... Poza tym Jego/Jej uczniowie często brali udział w imprezach integracyjnych np. wyjazdy na kręgle, pizzę. Kilkakrotnie zorganizował/a wycieczki krajoznawcze w Karkonosze, do Międzyzdrojów, w Góry Świętokrzyskie, do Trójmiasta i Warszawy.
Formy pobudzania inicjatywy uczniów, innowacyjne metody pracy, realizacja autorskich programów nauczania, innowacji pedagogicznych, sposoby motywowania uczniów do nauki
Pan/i…………………. zainspirowany/a szkoleniem z zakresu nauczania retoryki i kaligrafii, wspólnie z koleżanką opracował/a innowację pedagogiczną, związaną z nauką kaligrafii. Dzieci uczyły się pisać piórem gęsim, piórem ze stalówką na tabliczce. Było to ciekawe i nowatorskie doświadczenie zarówno dla nauczyciela/ki jak i ucznia. W czasie pandemii również realizowana była innowacja pedagogiczna związana z kaligrafią, poza tym Nauczyciel/ka przygotował/a dla uczniów różnorodne ruletki, układanki, quizy, krzyżówki, wzory tekstów kaligraficznych za pomocą aplikacji Wordwall.
Konkursy, zawody, osiągnięcia uczniów
Pan/i……………………… systematycznie przygotowuje uczniów do różnorodnych konkursów na poziomie gminy, powiatu, województwa, kraju. Promuje działania ekologiczne i prozdrowotne. Jej/Jego uczniowie wzięli udział w następujących konkursach:
„Bądź EKO, działaj Eko” I edycja „Walka ze smogiem” – brało udział 12 uczniów z czego 3 zostało finalistami,
Ogólnopolski konkursu „Młodzież zapobiega pożarom” – dwóch uczniów zostało finalistami na etapie krajowym,
Wojewódzki Konkurs z przyrody – dwie uczennice zakwalifikowały się do dalszego etapu,
„ Bądź bezpieczny na drodze” – etap powiatowy – I miejsce,
„ Przyroda w fotografii i obrazie” – konkurs wojewódzki – kilkukrotni finaliści.
Pan/i………………………. każdego roku jest koordynatorem Dnia Ziemi i akcji Sprzątanie Świata. Przeprowadza również zbiórki baterii, makulatury, nakrętek i innych surowców wtórnych, ucząc tym samym dzieci i młodzież dbałości o środowisko naturalne i znaczenia recyklingu.
Praca z uczniem mającym trudności w nauce
Pan/i…………………..pracował/a z dziećmi mającymi problemy z nauką, niewłaściwym zachowaniem, z problemami w rodzinie, ze spektrum autyzmu, z ADHD. Aby doskonalić swoje umiejętności w tym zakresie ukończył/a studia podyplomowe „ Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną – oligofrenopedagogika”. Wiedzę tę w pełni wykorzystuje w pracy z uczniami podczas zajęć rewalidacyjnych. Zadania dostosowuje do możliwości ucznia, indywidualizuje pracę na lekcji. Nauczyciel/ka doskonale sprawdza się w pracy wychowawczej. Jej/Jego wrażliwość na krzywdę dziecka sprawia, że zawsze dostrzega potrzebę wspierania i pomocy tym, którzy wymagają szczególnej uwagi, mają problemy w nauce i zachowaniu. Pan/i …………………………… dba o poczucie wartości każdego podopiecznego, wykazuje niezwykłą cierpliwość i wyrozumiałość, dba o dobre relacje w zespole klasowym. Potrafi dobierać metody pracy, które wspomagają rozwój uczniów, motywują do pracy i dają poczucie bezpieczeństwa. Dzieci młodzież mają zaufanie do swojego/jej wychowawcy/czyni, wiedzą, że zawsze uzyskają od niego/j pomoc, gdy o taką poproszą.
Zaangażowanie nauczyciela w działalność pozalekcyjną i samodoskonalenie
Pan/i……………………… jest głęboko zaangażowany/a w działalność pozalekcyjną. Prowadził/a zajęcia z zakresu ekologii, profilaktyki zdrowia. Koordynował/a działaniami kółka przyrodniczego, którego celem było zaangażowanie uczniów i ich rodzin w edukację ekologiczną w zakresie zmian klimatycznych oraz kształtowanie właściwych postaw proekologicznych i działań na rzecz ochrony Ziemi.
Współpracował/a ze Stowarzyszeniem ………………………………, realizując projekty edukacyjne w zakresie ochrony przyrody.
Był/a również współorganizatorem wystaw Gminnego Ośrodka Kultury w ……………………. o różnej tematyce przyrodniczej, artystycznej, historycznej. Brał/a udział w etapach gminnych konkursów przyrodniczych i regionalnych.
Wspólnie z koleżanką brał/a kilkakrotnie udział w powiatowym konkursie „Ekolider”, zdobywając liczne nagrody i wyróżnienia.
W ramach współpracy z Wojewódzkim Związkiem Pszczelarzy oraz Gminnym Kołem Pszczelarzy zorganizował/a i przeprowadził/a konkurs wiedzy o hodowli pszczół i ochronie tych cennych owadów.
Kilkakrotnie nadzorował/a zbiórkę pieniędzy na WOŚP w klasach 1–3. Każdego roku współpracuje ze Schroniskiem Zwierząt, zbierając wraz z uczniami karmę i koce dla zwierząt.
Pan/i ……………………..współpracuje również z Polskim Klubem Ekologicznym. Podejmuje się działań ekologicznych, które promują właściwe zachowania ludzi wobec przyrody, dba o szkolną zieleń i zwierzęta.
Aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym:
Pan/i………………………ukończył/a liczne formy doskonalenia zawodowego m.in. studia podyplomowe z zakresu „Edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną – Oligofrenopedagogika”.
Uczestniczył/a w webinariach i szkoleniach online tj:
• Jeżeli na ciało nie działa siła, to pozostaje ono w spoczynku – czyli o tym jak pobudzać do rozwoju,
• Jak oswoić emocje,
• Typy uczniów – sprawdź czy potrafisz je rozróżniać i jak może Ci to pomóc w prowadzeniu zajęć?,
• Szkoła podstawowa na czasie – Uczeń, Nauczyciel, Nauczanie,
• Jak uczyć zdalnie – kluczowe informacje i praktyczne wskazówki dla nauczycieli,
• Uczeń ze spektrum autyzmu,
• Nauka zdalna – jak uczniowie mogą pracować z plikami pdf,
• Jak w czasie pandemii przetrwać w domu z dziećmi i pracą,
• Czym jest higiena cyfrowa i w jaki sposób o nią zadbać,
• Czy tarczy dla dzieci wystarczy?,
• Ocenianie szkolne w czasach zdalnej nauki,
• Materiały Nowej Ery w nauczaniu hybrydowym i zdalnym,
• Edukacja na czasie. Nauczyciel. Oswoić lęk – praca w pandemii,
• Jak uczyć zdalnie – kluczowe informacje i praktyczne wskazówki dla nauczycieli,
• Zmiany klimatu,
• Jak prowadzić sprawdziany oraz testy online,
• Poskromić koronawirusa. Szczepionki w walce z pandemią,
• Relacje w szkole – droga od „jakoś” do „jakość”,
• Diagnoza – Oczywiście!,
• Płonąć, ale się nie wypalić – przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu,
• Relacje formalne i nieformalne w szkole i klasie – narzędzia i metody pracy przydatne w kreowaniu uczącej się społeczności,
• Czym są kompetencje i jak rozwijać je u uczniów,
• Samodzielny uczeń – jak kształtować i wzmacniać jedną z ważniejszych rozwojowo kompetencji,
• Dlaczego rodzice nie współpracują, kiedy pojawiają się trudności w pracy z dzieckiem,
• Niekonwencjonalne techniki plastyczne,
• Ochrona danych osobowych i zmian RODO – „Bezpieczeństwo w sieci”,
• Zastosowanie programu do analizowania egzaminów,
• Rada szkoleniowa – ochrona danych osobowych i zmian RODO,
• Nauczanie retoryki, nauczanie kaligrafii,
• Szkolenie – bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni.
Udział i ukończenie różnych form doskonalenia zawodowego, przekłada się na bezpośrednią pracę z uczniami, co wpływa na jakość nauczania i promowanie uczenia się. Pan/i…………………………. wykorzystuje techniki i metody pracy, poznane podczas szkoleń, w swojej codziennej pracy na lekcjach. Potrafi się dzielić wiedzą i umiejętnościami z innymi nauczycielami.
Przestrzeganie dyscypliny pracy
Pan/i………………………….. swoją pracę traktuje odpowiedzialnie i wykonują ją z wielkim oddaniem i zaangażowaniem. Obowiązki nauczyciela i wychowawcy sprawuje wzorowo, zawsze jest przygotowany/a merytorycznie i metodycznie do zajęć. Bardzo dużo wymaga od siebie i jest wymagającym nauczycielem w stosunku do uczniów, co procentuje wysokimi wynikami nauczania i pozytywnymi efektami badań osiągnięć uczniów. Rzetelnie wypełnia swoje obowiązki podczas lekcji i pełnionych dyżurów. Na bieżąco, systematycznie, prowadzi zapisy w dzienniku. Uaktualnia informacje o wychowankach w teczce wychowawcy.
Pan/i…………………………………….. jest nauczycielem zdyscyplinowanym, punktualnym i sumiennym.
Współpraca z innymi nauczycielami
Pan/i………………………………. potrafi dzielić się wiedzą i umiejętnościami z innymi nauczycielami. Działa aktywnie w zespole nauczycieli przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Przez długi czas był/a przewodniczącym/cą zespołu, ustalał/a harmonogram działania, dzielił/a się wiedzą zdobytą podczas szkoleń, prowadził/a zajęcia otwarte dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych. Tworzył/a wraz z innymi materiały i pomoce dydaktyczne oraz bank scenariuszy lekcji. Wspólnie z innymi pedagogami współorganizował/a apele, imprezy, projekty edukacyjne. Często tworzył/a oprawę plastyczną do konkretnych uroczystości. Wykonywał/a dekoracje np. na: pasowanie pierwszoklasistów, Dzień Patrona, Dzień Ziemi, Dzień Edukacji, Rozpoczęcie lub Zakończenie Roku Szkolnego.
Był/a również opiekunem stażu nauczyciela stażysty. Prowadził/a zajęcia otwarte, uczestniczył/a w lekcjach jako obserwator, udzielał/a wskazówek i porad młodym nauczycielom.
Dbałość o poprawną polszczyznę, kulturę zachowania uczniów, wartości patriotyczne, postawy prospołeczne
Pan/i…………………. zwraca szczególną uwagę na poprawność językową uczniów, często wskazuje błędy językowe i radzi jak wypowiadać się poprawnie, zgodnie z regułami poprawnościowymi. Organizuje również lekcje z wychowawcą, podczas których zwraca uwagę na właściwe zachowania. Doskonałą okazją są wspólne wyjazdy i wycieczki, podczas których Pan/i……………………… uczy zasad savoir vivre w różnych sytuacjach. Sam/a stanowi dla uczniów bardzo dobry przykład, gdyż jest osobą wysoce kulturalną i dyplomatyczną. Potrafi znaleźć stosowny sposób i miejsce, by pokazywać uczniom wzory postaw i zachowań godnych naśladowania. Potrafi zauważyć najmniejsze osiągnięcia wychowanków, za co wynagradza, ale także w umiejętny sposób karci uczniów, wskazując jednocześnie złe nawyki i zachowania, nad którymi trzeba pracować.
Przygotowując uczniów do konkursów wiedzy lub pracując nad scenariuszami i przygotowaniami do szkolnych uroczystości, zwraca uwagę na zachowania, kulturę i wartości cenne w życiu każdego człowieka. Dba o wychowanie w duchu szacunku i umiłowania Ojczyzny. Często uczestniczy, dając przykład uczniom, w szkolnych i gminnych uroczystościach patriotycznych.
Kształtuje wśród uczniów postawy społeczne, zachęca do udziału w życiu lokalnej społeczności. Uczy zasad demokracji i tolerancji. Zachęcał/a również uczniów do udziału w akcjach charytatywnych np. WOŚP, Góra Grosza, zbiórki na rzecz chorych dzieci i pensjonariuszy Domu Spokojnej Starości.
Ewaluacja własnej pracy sposoby, częstotliwość, wnioski z pracy szkoły i ich wykorzystanie w pracy z uczniami
Pan/i potrafi dokonywać samooceny i ewaluacji własnej pracy. Dwa razy w roku dokonuje podsumowania własnej pracy, precyzuje i wyciąga wnioski do dalszej działalności. Uwzględnia również w pracy wnioski z nadzoru pedagogicznego, prowadzonego przez dyrektora szkoły.
Dokonuje ewaluacji własnej pracy poprzez przeprowadzanie obserwacji wytworów uczniów, ankietowanie uczniów, przeprowadzanie wywiadów i rozmów z uczniami na temat Jej/Jego lekcji.
Zdobyte informacje zawsze wykorzystuje w celu modyfikowania metod i technik pracy z uczniem. Pan/i…………………………. potrafi w sposób elastyczny zmieniać w razie potrzeby plany pracy, dostosowywać je do możliwości uczniów i doskonalenia procesu nauczania.
Ocena własnej pracy uwzględnia zróżnicowanie poziomu intelektualnego i emocjonalnego każdego ucznia. Jego zaangażowanie, aktywność na zajęciach, samodzielne zdobywanie informacji, ciekawość świata i chęć jej zaspokojenia są najlepszą oceną pracy nauczyciela.
Bezpieczeństwo uczniów
Pan/i………………………. pełni funkcję społecznego inspektora pracy. Niejednokrotnie obserwował/a otoczenie szkoły, w którym przebywali uczniowie Wszelkie uchybienia zgłaszał/a dyrektorowi, dzięki czemu usuwanie usterek mogło następować szybko i skutecznie. Podczas pełnienia dyżurów dbał/a o bezpieczeństwo podopiecznych w szkole i na boiskach szkolnych. Bezpieczeństwo uczniów w placówce, jak również poza szkołą np. w czasie wycieczek szkolnych było zawsze dla Nauczyciela/ki priorytetem.
Pan/i………………………jest nauczycielem profesjonalnym, odpowiedzialnym i niezwykle zaangażowanym w pracę zawodową. Cieszy się autorytetem i szacunkiem wśród uczniów i ich rodziców. W gronie pedagogicznym jest postrzegany/a jako wysoce kompetentna i życzliwa osoba. Wrażliwość i kultura osobista stawiają Jego/Ją na najwyższym stopniu w zawodowej hierarchii i czynią wzorem do naśladowania.
10 Data dokonania oceny pracy: ……………………..
11. Pouczenie o terminie i trybie wniesienia odwołania od oceny pracy:
Przysługuje Panu/Pani prawo odwołania się od oceny pracy* w terminie 5 dni roboczych od dnia zapoznania się z projektem oceny za pośrednictwem dyrektora szkoły do Wielkopolskiego Kuratora Oświaty z siedzibą w Poznaniu.
12. Z treścią projektu oceny i przysługującym mi prawem do odwołania** – złożenia wniosku o ponowne ustalenie oceny** w ciągu 5 dni roboczych zostałam/zostałem zapoznana/zapoznany.
…………………………….. ……………………………..
(data) (podpis ocenianego)
13. Przyjęcie karty oceny pracy:
……………………………………… …………………………….
(miejscowość i data) (podpis ocenianego)
……………………………..
(podpis oceniającego)
________________
* Nauczyciel może wnieść odwołanie od oceny pracy w terminie zawartym w § 3 ust. 2 pkt 1-15 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 sierpnia 2019 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1625).
** Niepotrzebne skreślić.