Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Geometryczna łąka
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących motorykę dużą i małą oraz koordynację wzrokowo-ruchową
z elementami edukacji matematycznej przeznaczony dla pięcio- i sześciolatków
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• zwiększanie zakresu ruchów w obrębie obręczy barkowej,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• poprawa dysocjacji palców,
• stymulacja zmysłu dotyku i węchu,
• usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk,
• poprawa sprawności manualnej,
• rozpoznawanie podstawowych kształtów geometrycznych.
Cele operacyjne
Dziecko:
• potrafi zapamiętać i naśladować sekwencje ruchowe,
• doskonali sprawność fizyczną w zakresie obręczy barkowej, niezbędną do prawidłowego pisania,
• doskonali prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego,
• doskonali umiejętność odrysowywania po obrysie wewnętrznym i zewnętrznym,
• rozpoznaje, nazywa i potrafi narysować podstawowe figury geometryczne,
• potrafi pracować w skupieniu,
• potrafi pracować w zespole.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie Nauczyciel prezentuje dzieciom temat zajęć. Pyta o rośliny i zwierzęta występujące na łące oraz o to, co można na niej robić • zaciekawienie dzieci tematyką zajęć
2. Gimnastyka na łące Dzieci ustawiają się w kole. Powtarzają wierszyk i naśladują towarzyszące mu ruchy. Nauczyciel sprawdza orientację w schemacie własnego ciała. Wymienia po kolei części ciała, a dzieci podnoszą je do góry (ręce, nogi, dłonie, stopy) lub klepią się po nich (głowa, brzuch, pośladki, uda, łydki). Nauczyciel zwraca uwagę na prawidłową postawę ciała. Zachęca dzieci, aby stanęły z wyprostowanymi plecami • rozluźnienie i rozciągnięcie mięśni,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i naśladowania,
• zapamiętywanie sekwencji ruchowych,
• podnoszenie świadomości dzieci na temat własnego ciała • załącznik nr 1 – „Łąka”: wierszyk z pokazywaniem
3. Malowanie na ścianie Przyczepiamy do ściany duże arkusze papieru na tyle wysoko, aby dzieci musiały mocno wyciągnąć ręce do góry. Zabezpieczamy ścianę folią. Każde dziecko otrzymuje papierowy talerzyk z farbą zieloną, białą i odrobiną czarnej. Dzieci malują rękami, samodzielnie mieszając kolory. Dodatkowo farby można pokropić olejkiem o zapachu trawy cytrynowej lub dodać do nich różne dodatki: kaszę mannę, jęczmienną, drobny piasek, kawałki trawy • zwiększenie zakresu ruchów obręczy barkowej,
• wzmacnianie mięśni kręgosłupa,
• stymulacja zmysłu dotyku,
• stymulacja zmysłu węchu • folia do zabezpieczenia ściany,
• duże arkusze szarego papieru,
• papierowe talerzyki,
• duże tuby z farbą zieloną, białą i czarną,
• olejek eteryczny: trawa cytrynowa,
• kasza manna, kasza jęczmienna, drobny piasek, kawałki trawy
4. Rozgrzewka paluszków Dzieci układają dłonie na stolikach. Naśladują ruchem palców rośliny i zwierzęta mieszkające na łące • doskonalenie dysocjacji palców,
• poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej • załącznik nr 2 – zabawy paluszkowe
5. Geometryczne kwiaty Nauczyciel rozkłada przed dziećmi szablony. Dzieci nazywają figury geometryczne, liczą boki, szukają tych figur w najbliższym otoczeniu.
Każde dziecko tworzy na kartce różne kwiaty za pomocą szablonów geometrycznych. Następnie wycina je i nakleja na wcześniej pomalowaną łąkę.
W zależności od umiejętności dzieci powinny to być szablony z obrysem zewnętrznym lub wewnętrznym • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk,
• kształtowanie umiejętności planowania przestrzennego • szablony figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, romb itp.)
5. Podsumowanie Dzieci opisują swoje dzieła. Nazywają figury, które wykorzystały. Mówią o tym, co im się najbardziej podobało, a co sprawia im jeszcze trudność • kształtowanie umiejętności samooceny i wnioskowania,
• kształtowanie uważnego słuchania innych,
• podnoszenie świadomości na temat swojego ciała,
• utrwalenie znajomości figur geometrycznych