Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Geometryczna łąka Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych doskonalących motorykę dużą i małą oraz koordynację wzrokowo-ruchową z elementami edukacji matematycznej przeznaczony dla pięcio- i sześciolatków Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • zwiększanie zakresu ruchów w obrębie obręczy barkowej, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • poprawa dysocjacji palców, • stymulacja zmysłu dotyku i węchu, • usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk, • poprawa sprawności manualnej, • rozpoznawanie podstawowych kształtów geometrycznych. Cele operacyjne Dziecko: • potrafi zapamiętać i naśladować sekwencje ruchowe, • doskonali sprawność fizyczną w zakresie obręczy barkowej, niezbędną do prawidłowego pisania, • doskonali prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, • doskonali umiejętność odrysowywania po obrysie wewnętrznym i zewnętrznym, • rozpoznaje, nazywa i potrafi narysować podstawowe figury geometryczne, • potrafi pracować w skupieniu, • potrafi pracować w zespole. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie Nauczyciel prezentuje dzieciom temat zajęć. Pyta o rośliny i zwierzęta występujące na łące oraz o to, co można na niej robić • zaciekawienie dzieci tematyką zajęć 2. Gimnastyka na łące Dzieci ustawiają się w kole. Powtarzają wierszyk i naśladują towarzyszące mu ruchy. Nauczyciel sprawdza orientację w schemacie własnego ciała. Wymienia po kolei części ciała, a dzieci podnoszą je do góry (ręce, nogi, dłonie, stopy) lub klepią się po nich (głowa, brzuch, pośladki, uda, łydki). Nauczyciel zwraca uwagę na prawidłową postawę ciała. Zachęca dzieci, aby stanęły z wyprostowanymi plecami • rozluźnienie i rozciągnięcie mięśni, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i naśladowania, • zapamiętywanie sekwencji ruchowych, • podnoszenie świadomości dzieci na temat własnego ciała • załącznik nr 1 – „Łąka”: wierszyk z pokazywaniem 3. Malowanie na ścianie Przyczepiamy do ściany duże arkusze papieru na tyle wysoko, aby dzieci musiały mocno wyciągnąć ręce do góry. Zabezpieczamy ścianę folią. Każde dziecko otrzymuje papierowy talerzyk z farbą zieloną, białą i odrobiną czarnej. Dzieci malują rękami, samodzielnie mieszając kolory. Dodatkowo farby można pokropić olejkiem o zapachu trawy cytrynowej lub dodać do nich różne dodatki: kaszę mannę, jęczmienną, drobny piasek, kawałki trawy • zwiększenie zakresu ruchów obręczy barkowej, • wzmacnianie mięśni kręgosłupa, • stymulacja zmysłu dotyku, • stymulacja zmysłu węchu • folia do zabezpieczenia ściany, • duże arkusze szarego papieru, • papierowe talerzyki, • duże tuby z farbą zieloną, białą i czarną, • olejek eteryczny: trawa cytrynowa, • kasza manna, kasza jęczmienna, drobny piasek, kawałki trawy 4. Rozgrzewka paluszków Dzieci układają dłonie na stolikach. Naśladują ruchem palców rośliny i zwierzęta mieszkające na łące • doskonalenie dysocjacji palców, • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej • załącznik nr 2 – zabawy paluszkowe 5. Geometryczne kwiaty Nauczyciel rozkłada przed dziećmi szablony. Dzieci nazywają figury geometryczne, liczą boki, szukają tych figur w najbliższym otoczeniu. Każde dziecko tworzy na kartce różne kwiaty za pomocą szablonów geometrycznych. Następnie wycina je i nakleja na wcześniej pomalowaną łąkę. W zależności od umiejętności dzieci powinny to być szablony z obrysem zewnętrznym lub wewnętrznym • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk, • kształtowanie umiejętności planowania przestrzennego • szablony figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, romb itp.) 5. Podsumowanie Dzieci opisują swoje dzieła. Nazywają figury, które wykorzystały. Mówią o tym, co im się najbardziej podobało, a co sprawia im jeszcze trudność • kształtowanie umiejętności samooceny i wnioskowania, • kształtowanie uważnego słuchania innych, • podnoszenie świadomości na temat swojego ciała, • utrwalenie znajomości figur geometrycznych