Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Z kołem w tle – wycieczka rowerowa Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy Cele i działania: • poznanie zasad bezpiecznej zabawy oraz spędzania czasu wolnego: o jazda na rowerze – dorysowywanie kasku i ochraniaczy, o tworzenie znaku drogowego, o wskazywanie powodów, dla których znaki drogowe są nam potrzebne; • kształtowanie postaw prozdrowotnych – ruch na świeżym powietrzu, • omówienie figury geometrycznej – koło: o znajdywanie okrągłych przedmiotów w otoczeniu, o tworzenie historyjek słownych z wykorzystaniem okrągłych atrybutów, o kreślenie kół (w lewo) – motoryka mała, o ćwiczenia ruchowe z użyciem hula-hoop, o malowanie obrazków na talerzach papierowych; • budowanie prostych zdań/wypowiedzi na podstawie obrazka z zachowaniem myślenia przyczynowo-skutkowego, • poznanie budowy roweru oraz funkcji jego poszczególnych części – przyklejanie pla-steliny na wskazany element. Materiały dydaktyczne: • kredki, flamastry, plastelina, rower, hula-hoop, kask i ochraniacze, papierowe talerze, farby wodne, pędzle, kleje, nożyczki. Początek wakacji i piękna pogoda zachęcają do aktywności na świeżym powietrzu, zwłaszcza po tak wielu dniach spędzonych w domu. Nie ma to jak wspólne wycieczki. Jednym z ulubio-nych przez dzieci środków transportu jest rower. Wyruszmy razem w nieznane z kołami w tle i uśmiechem na buzi od ucha do ucha. Przywitajmy wakacje „na okrągło”. ZADANIA DO KARTY GŁÓWNEJ Nauczyciel prezentuje dzieciom główną kartę pracy, na której widnieją uczestnicy wycieczki rowerowej. Prowadzący pyta wychowanków: „Jakim środkiem transportu udali się na wy-cieczkę?”. Przedszkolaki odpowiadają: „Rowerem!”. Wychowawca kontynuuje rozmowę: „Kto z was uczy się jeździć na rowerze? Kto dopiero zacznie? Co jest ważne, aby dobrze jeź-dzić rowerem? Kto was tego nauczył?”. Następuje krótka pogadanka na temat omawianej na zajęciach aktywności. Karta główna 1. Kolorowo-rowerowo Dzieci siadają przed swoimi kartami pracy i starają się opowiedzieć o nich jak najwięcej. Po-czątkowo historie dotyczą wszystkich szczegółów, które zostały ujęte na rysunku. Przykład: Na wycieczkę jadą rodzice i chłopczyk (rodzina jedzie na wycieczkę rowerową). Na dworze świeci słońce. Jest ciepło. Wszyscy ubrani są w bluzki z krótkim rękawem. Gdy temat zostanie wyczerpany, dzieci opowiadają o rzeczach, które mogą dopowiedzieć i dorysować. Przykład: Na niebie widać chmurki. Uczestnicy przejeżdżają koło żaglówki, która pływa po jeziorze. Na jednym z drzew rosną jabłka. Przedszkolaki uzupełniają rysunki zgodnie ze swoimi pomysłami. Na koniec następuje pre-zentacja prac. 2. Z czego składa się rower? Prowadzący rozdaje każdemu uczestnikowi zabawy plastelinę w różnych kolorach. Zadaniem dzieci będzie oznaczenie za jej pomocą różnych części, z których składa się rower. Dzieci samodzielnie decydują, czy oznaczają je tylko na jednym rowerze, czy na wszystkich: • siodełko – oznaczamy kolorem czerwonym, • kierownicę – oznaczamy kolorem żółtym, • pedały – oznaczamy kolorem niebieskim, • koła – oznaczamy kolorem czarnym, • dzwonek – oznaczamy kolorem zielonym, • nóżkę – oznaczamy kolorem białym, • ramę – oznaczamy kolorem brązowym, • bagażnik – oznaczamy kolorem szarym, • odblaski – oznaczamy kolorem pomarańczową, • kosz – oznaczamy kolorem fioletowym. Na koniec pracy opiekun grupy wprowadza do sali rower. Dzieci ponownie utrwalają znajo-mość budowy roweru i wskazują powyższe elementy na prawdziwym modelu. W tym czasie prowadzący objaśnia ich funkcje oraz zastosowanie. 3. Na okrągło! „W rowerze kryje się pewna figura geometryczna. Czy dzieci są w stanie ją odnaleźć?”. Pro-wadzący kieruję uwagę najmłodszych na koła. Każdy przedszkolak otrzymuje następnie hula- hoop i odpowiada na następujące pytania: „Jakiego jest kształtu? Czy ten kształt jest taki sam, jak kształt kół rowerowych? Czy hula-hoop także można wprawić w ruch? W jaki sposób?”. Dzieci próbują rozkręcić swoje koła. Mogą to robić na brzuchu, ręce lub nodze. Po zakończo-nej zabawie wychowawca układa przed dziećmi ścieżkę z kół. Zadaniem najmłodszych jest pokonanie jej za pomocą skoków. Odkryte na karcie pracy koła dzieci obrysowują czerwonym flamastrem. Zastanowimy się wspólnie nad bezpiecznym korzystaniem z tego rodzaju aktywności, jaką jest jazda na rowe-rze. Podczas jazdy staramy się chronić ciało przed skutkami upadku. „Czy przedszkolaki mają pomysł, co takiego na siebie włożyć, aby przejażdżka była na pewno bezpieczna? Oczywiście kask oraz ochraniacze”. Wychowankowie dorysowują je na swoich kartach pracy. POZOSTAŁE ZADANIA 1. Koło – figura geometryczna ukryta w sali przedszkolnej Nauczyciel ponownie prezentuje dzieciom wygląd koła. Informuje wychowanków, że ten kształt napotkać można w bardzo wielu miejscach. Zadaniem przedszkolaków jest uważne rozejrzenie się po sali i znalezienie jak najwięcej okrągłych przedmiotów. Ćwiczenie odbywa się w trzech rundach. 1.1. Z lupą w ręce – detektywi w akcji. Przedszkolaki rozchodzą się po sali i dokładnie przyglądają znajdującym się w niej przedmiotom. Z dużą uwagą i skrupulatnością zaglą-dają do pudełek z zabawkami, materiałów plastycznych i innych drobnych rzeczy. Swoje znaleziska przynoszą wychowawcy. Po zakończeniu wyzwania uczestnicy przeliczają zdobyte skarby. „Ile okrągłych przedmiotów udało się znaleźć w przedszkolnej sali? Czy to dużo?”. Następuje wymiana opinii. 1.2. Tworzymy okrągłą historię. Dzieci spośród przyniesionych okrągłych przedmiotów wybierają 30, a następnie dzielą je na trzy równe grupy po 10. To rekwizyty tworzące trzy różne historie. Przez chwilę wychowankowie mogą zamieniać przedmioty między grupa-mi. Gdy wymiana się zakończy, czas na stworzenie opowieści. W każdej z nich przynajm-niej raz musi paść nazwa każdej z rzeczy. Ograniczeniem w tej zabawie jest tylko dziecięca wyobraźnia. Warto jednak moderować wypowiedzi wychowanków w taki sposób, żeby stworzyli ciągłą opowieść, kończąc rozpoczęte wątki. 1.3. Okrągły obraz. Każdy z uczestników zabawy otrzymuje papierowy talerzyk. W chwili wręczania, na sygnał „pstryk!”, talerzyk zamienia się w okrągłe „płótno malar-skie”. Przedszkolaki niczym mali artyści decydują, jaki okrągły przedmiot znajdzie się na obrazie. Po podjęciu decyzji wychowankowie otrzymują farby wodne i pędzle. Kto by pomyślał, że artystyczne natchnienie może przybrać okrągły kształt? A jednak! Powstaje wiele dzieł, które mają jedną wspólną cechę – są okrągłe. Taki zbiór warto zachować na dłużej, tworząc przedszkolną galerię. 2. Mniejsze/większe kółko Wychowankowie otrzymują kartę pracy, na której umieszczono dwa rodzaje kół – wypełnione oraz puste w środku. Zadaniem dzieci jest: • w przypadku kół wypełnionych – narysować kółko tego samego koloru, które będzie większe od wskazanego, • w przypadku kół pustych w środku – narysować kółko tego samego koloru, które bę-dzie mniejsze od wskazanego. Wszystkie kształty umieszczamy na tej samej karcie pracy. Uwaga! W tej zabawie koła kre-ślimy w lewą stronę. Karta pracy nr 1 3. Znak drogowy – okrągła kolorowanka Przed małymi odkrywcami jeden ze znaków informacyjnych: C-13 – droga dla rowerów. Na niebieskim tle znalazł się biały rower. Dzięki tego typu znakom wiemy, że w miejscu, w któ-rym ustawiono znak, mogą poruszać się tylko rowery. Ścieżki dla pieszych należy zwykle szukać obok. To ważne, by umieć ten znak prawidłowo odczytać. Dzięki temu każdy maluch może poczuć się bezpiecznie podczas czerwcowych rowerowych eskapad. Karta pracy nr 2 Aby lepiej zapamiętać wygląd poznanego znaku, każde dziecko otrzymuje kartę pracy składa-jąca się z białego koła (wyciętego z kartki A4 przez nauczyciela) i roweru. Dzieci kolorują tło niebieską kredką. Podczas tego działania pojawia się jednak małe utrudnienie – dzieci kolo-rować mogą tylko poprzez kreślenie kół. Na przygotowane w ten sposób tło przedszkolaki przyklejają rower. Wychowawca podsumowuje zadanie i zaprasza wychowanków do krótkiej rozmowy na temat tego, czemu służą znaki drogowe.