Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 7 MAJA 2021
Obowiązki opiekuna i dyrektora związane z zakończeniem stażu
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2200).
Wyznaczenie opiekuna stażu jest obowiązkiem dyrektora jednostki oświatowej, wynikającym z art. 9c ust. 4 Karty nauczyciela (KN). Przepis ten wskazuje, że opiekuna przydziela się nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż spośród nauczycieli mianowanych lub dyplomowanych. Opiekuna stażu nie przydziela się zatem nauczycielowi mianowanemu, odbywającemu staż na nauczyciela dyplomowanego, natomiast samą funkcję opiekuna stażu mogą pełnić wyłącznie nauczyciele posiadający najwyższe stopnie awansu zawodowego. Od tych zasad istnieją oczywiście wyjątki.
Wyjątki wynikające z Karty nauczyciela
Karta nauczyciela wskazuje, że w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2 tego aktu – a więc w jednostkach niesamorządowych, zarówno publicznych jak i niepublicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego – opiekunem nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego może być również nauczyciel zajmujący stanowisko kierownicze.
W jednostkach niesamorządowych każdy nauczyciel może być zatem opiekunem stażu, niezależnie od tego, jaki posiada stopień awansu zawodowego, o ile zajmuje stanowisko kierownicze. Dodatkowym obniżeniem wymagań dotyczących kwalifikacji opiekuna stażu jest fakt, że zgodnie z przywołanym art. 9c ust. 4 KN, w jednostkach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a, opiekunem nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego może być również nauczyciel kontraktowy, w tym zajmujący stanowisko kierownicze. W tym wypadku chodzi wyłącznie o szkoły publiczne prowadzone przez osoby fizyczne oraz osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego. Jakkolwiek regulacja ta wprost mówi o szkole, to jednak, zgodnie z zasadą wynikającą z art. 3 pkt 2 KN, przez szkoły należy rozumieć również przedszkola, szkoły i placówki oraz ich zespoły.
W przypadku publicznych niesamorządowych jednostek oświatowych opiekunem stażu dla nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego może być więc inny nauczyciel kontraktowy, i to nawet w przypadku, gdy nie zajmuje on stanowiska kierowniczego.
Obowiązki na zakończenie stażu
Ogólną regulacją dotyczącą obowiązków opiekuna stażu jest art. 9c ust. 5 KN, zgodnie z którym zadaniem opiekuna stażu jest udzielanie nauczycielowi pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela, oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. Na koniec stażu jest zatem realizowany wyłącznie ostatni z przywołanych obowiązków, czyli projekt oceny dorobku zawodowego za okres stażu.
Szczegółowy zakres obowiązków opiekuna określa natomiast Rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, które w § 5 wskazuje, że do zadań opiekuna stażu należy:
• współpraca z nauczycielem odbywającym staż i wspieranie go w procesie wdrażania do pracy w zawodzie, w tym w przypadku nauczyciela stażysty zapoznanie go z dokumentami obowiązującymi w danej placówce, w szczególności z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej,
• współpraca z nauczycielem odbywającym staż w opracowaniu planu rozwoju zawodowego, w szczególności udzielanie mu pomocy w doborze właściwych form doskonalenia zawodowego,
• wspieranie nauczyciela odbywającego staż w realizacji obowiązków zawodowych,
• umożliwianie nauczycielowi odbywającemu staż obserwowania prowadzonych przez siebie zajęć,
• obserwowanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż,
• dzielenie się z nauczycielem odbywającym staż swoją wiedzą i doświadczeniem, w szczególności omawianie z nauczycielem zajęć prowadzonych przez siebie oraz przez nauczyciela,
• inspirowanie i zachęcanie nauczyciela odbywającego staż do podejmowania wyzwań zawodowych,
• doskonalenie wiedzy i umiejętności w zakresie niezbędnym do pełnienia roli opiekuna stażu.
Obowiązek opiekuna, który musi zostać wykonany na koniec stażu nauczyciela, wynika natomiast z treści ust. 2 przywołanej regulacji, zgodnie z którym opiekun stażu, w terminie siedmiu dni od dnia zakończenia stażu, przedstawia dyrektorowi projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, ze szczególnym uwzględnieniem obserwowanych zajęć prowadzonych przez nauczyciela oraz stopnia zaangażowania w realizację wymagań koniecznych do uzyskania odpowiednio stopnia nauczyciela kontraktowego albo nauczyciela mianowanego.
Jest to jedynie projekt, ale z reguły zawiera już wszelkie założenia właściwej oceny dorobku zawodowego, przyjętej przez dyrektora jednostki.
Ocena dorobku zawodowego
Warto tu zaznaczyć, że termin ustalenia właściwej oceny dorobku zawodowego uzależniony jest od terminu, w którym nauczyciel złoży dyrektorowi sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Zgodnie z § 4 ust. 5 Rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli sprawozdanie to powinno zostać złożone terminie siedmiu dni od zakończenia stażu. Od tego momentu, zgodnie z art. 9c ust. 5a KN, dyrektor ma 21 dni na ustalenie oceny dorobku zawodowego nauczyciela, który odbywał staż. Dyrektor ustala ocenę z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela po zapoznaniu się z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu. Warto zauważyć, że w przypadku nauczyciela mianowanego nie jest przygotowywany projekt oceny dorobku zawodowego, nie ma on bowiem wyznaczonego opiekuna stażu.
Ocena dorobku zawodowego nauczyciela może być pozytywna lub negatywna. Ocena jest sporządzana na piśmie i zawiera uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania. Co istotne, od oceny dorobku zawodowego nauczycielowi służy odwołanie do organu sprawującego nadzór pedagogiczny w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Kurator ma natomiast 21 dni na rozpatrzenie odwołania i ocena organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczna.
Może się oczywiście zdarzyć, że kurator nie dotrzyma terminu rozpatrzenia odwołania. Wówczas stosowany jest art. 9c ust. 5e KN, czyli nauczyciel zostaje dopuszczony do rozmowy kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej. W tym wypadku niedochowanie terminu przez kuratorium działać może zatem na korzyść nauczyciela, bowiem zostaje on dopuszczony do dalszej części postępowania pomimo ustalonej przez dyrektora negatywnej oceny dorobku zawodowego.
Ważne!
Warto zauważyć, że w przypadku, gdy kuratorium nie uchybi terminowi wydania ostatecznej oceny dorobku zawodowego i ocena ta będzie negatywna, wówczas ponowna ocena dorobku może być dokonana po odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora, jednego dodatkowego stażu w wymiarze dziewięciu miesięcy. Dyrektor może się oczywiście nie zgodzić na odbycie stażu dodatkowego, a wówczas nauczyciel będzie zobowiązany do odbycia stażu w pełnym wymiarze, czyli w praktyce rozpocznie ponownie procedurę zdobywania stopnia awansu zawodowego.
Inne obowiązki dyrektora
Kolejne obowiązki dyrektora różnią się w zależności od tego, o jaki stopień awansu zawodowego stara się nauczyciel. Zgodnie z art. 9g ust. 1 KN dyrektor powołuje komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego, jak również wchodzi w skład tej komisji jako jej przewodniczący. Dyrektor wchodzi też w skład pozostałych komisji, a więc powoływanych przez organ prowadzący lub organ nadzoru pedagogicznego, ale nie jako przewodniczący. Wyjątkiem jest sytuacja, w której o awans na nauczyciela dyplomowanego ubiega się sam dyrektor, ponieważ wówczas oczywiście nie może wejść w skład komisji.
W przypadku awansu nauczyciela ubiegającego się o uzyskanie stopnia nauczyciela kontraktowego dyrektor poradni jest organem odpowiedzialnym w całości za postępowania awansowe, co oznacza, że ma do niego również zastosowanie § 11 Rozporządzenia w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Przepis ten nakazuje dyrektorowi przeprowadzenie analizy formalnej wniosku nauczyciela.
Analiza formalna wniosku nauczyciela
Do wniosku nauczyciel dołącza dokumenty wskazane w § 9 wspomnianego Rozporządzenia. W przypadku nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela kontraktowego są to odpowiednio:
• kopie dokumentów potwierdzających posiadane kwalifikacje zawodowe, a w przypadku nauczyciela kontraktowego – także kopię aktu nadania tego stopnia, poświadczone przez dyrektora za zgodność z oryginałem,
• zaświadczenie dyrektora o:
o wymiarze zatrudnienia nauczyciela oraz nauczanym przez niego przedmiocie lub rodzaju prowadzonych zajęć w dniu wydania zaświadczenia oraz w okresie odbywania stażu, ze wskazaniem wszystkich placówek, w których nauczyciel odbywał staż,
o dacie zatwierdzenia planu rozwoju zawodowego i dacie złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji tego planu,
o przyczynach wydłużenia okresu stażu oraz zaliczenia dotychczas odbytego stażu, ze wskazaniem podstawy prawnej odpowiednio wydłużenia albo zaliczenia okresu stażu oraz okresu nieobecności w pracy lub niepozostawania w stosunku pracy;
• kopię sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego poświadczoną przez dyrektora za zgodność z oryginałem;
• kopię oceny dorobku zawodowego za okres stażu, poświadczoną przez dyrektora za zgodność z oryginałem.
Jeżeli wniosek o podjęcie postępowania nie spełnia wymagań formalnych, dyrektor wskazuje szczegółowo stwierdzone braki i wzywa nauczyciela do ich usunięcia w terminie 14 dni, wraz z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków w terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.