Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 4 MAJA 2021
Jak należy oceniać uczniów klas I–III z religii?
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Ustawa o systemie oświaty w art. 44i ust. 1 pkt 2 mówi o ocenianiu opisowym. W § 9 ust. 3 Rozporządzenia MEN z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach wskazano, że ocena z religii (etyki) jest wystawiana według skali ocen przyjętej w danej klasie. Czy zatem ocenianie z religii nie powinno być opisowe?
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 983),
• Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.).
Zgodnie z § 9 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, ocena z religii (etyki) jest wystawiana według skali ocen przyjętej w danej klasie. Takie sformułowanie może być mylące, bowiem z kolei według art. 44i ust. 1 pkt 2 Ustawy o systemie oświaty w klasach I–III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 3, a także śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi.
Odesłanie z Rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach powinno zatem wskazywać, że ocena jest wystawiana w sposób przyjęty dla danej klasy, a nie według skali przyjętej w danej klasie, bowiem ocena opisowa oczywiście nie wymaga przyjęcia skali. Należy jednak uznać w tym wypadku pierwszeństwo postanowień aktu wyższego rzędu, jakim jest ustawa, co oznacza, że w przypadku, gdy w danej klasie oceny mają charakter opisowy, to i w taki sposób jest oceniana religia.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM