Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 4 MAJA 2021
Dostarczanie posiłków w placówce niepublicznej
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Jestem dyrektorem specjalnego przedszkola niepublicznego. Zgodnie z art. 108 Ustawy Prawo oświatowe przedszkole zapewnia dzieciom możliwości korzystania z posiłków. Nie mam możliwości lokalowych i kadrowych do prowadzenia własnej kuchni. Ponadto przyjmowanie posiłków od firmy cateringowej również stanowi problem. Otrzymywana dotacja nie daje mi możliwości zatrudnienia pomocy kuchennej do przyjmowania i wy-dawania posiłków, szczególnie w obecnym reżimie sanitarnym. Czy w związku z powyż-szym jako dyrektor placówki mam obowiązek zapewnić catering, czy mogę w statucie przewidzieć dostarczanie posiłków dla dzieci indywidualnie przez rodziców?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.).
Wykorzystanie firm zewnętrznych dla dostarczania posiłków do stołówki jest coraz częściej spotykaną praktyką z tej prostej przyczyny, że oznacza częstokroć dla organu prowadzącego możliwość poczynienia znacznych oszczędności na etatach związanych w przygotowaniem posiłku w jednostce. O ile art. 172 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe daje dużą swobodę w zakresie kształtowania treści statutu, o tyle nie wydaje się właściwe przyjęcie zasady, iż to rodzice są odpowiedzialni za dostarczanie posiłków dzieciom. Takie działanie może mieć wyłącznie charakter incydentalny, związany np. ze stanem zdrowia dziecka wy-magającego specyficznej diety, której przedszkole nie zapewnia, natomiast nie może być pod-stawową zasadą działania przedszkola. Organizacja stołówki w jednostkach oświatowych, zgodnie z art. 106 Prawa oświatowego, nie jest jednak obowiązkowa, w związku z czym or-gan prowadzący niepubliczne przedszkole może zdecydować o tym, że nie będzie oferował tej usługi.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM