Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

W sprawie zdrowia – wizyta u lekarza Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy Cele: • kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie, • poznanie wyglądu, zadań i roli społecznej lekarza: o nazywanie i wskazywanie elementów stroju, o poznawanie nazw przyrządów lekarskich, ich wyglądu i sposobów zastosowania, o uczestniczenie w zabawach tematycznych, odtwarzanie scenek – wizyta u lekarza; • rozwijanie wyobraźni: o projektowanie własnej maseczki chirurgicznej, o tworzenie obrazu budynku szpitala z patyczków, o wymyślanie nazwy dla „lekarstwa na wszystko”; • przeliczanie – rozwiązywanie zadań matematycznych za pomocą patyczków, • dzielenie się doświadczeniami – opowiadanie o odbytych wizytach lekarskich, • przedstawianie domowych sposobów na lepsze samopoczucie, • wcielenie się w rolę lekarza (zadanie domowe). Materiały dydaktyczne: • fotografie lekarzy różnych specjalizacji, zabawkowe torby lekarskie, kredki, kartki A3, klej, jednorazowe maseczki chirurgiczne, pisaki, patyczki laryngologiczne (drewniane), kolorowe patyczki kreatywne, farby wodne, cienkie pędzelki, pastele. Materiały do zadania domowego: • nakrętka od butelki, miś, bandaż, plaster, termometr elektroniczny. Wychowawca przedstawia podopiecznym temat pracy. Będziemy omawiać sytuację, w której znalazło się na pewno każde dziecko. Przyjrzymy się pewnej niesamowitej osobie, która każ-dego dnia dba o innych i walczy o to, by ludzie, z którymi się spotyka, czuli się zdrowo. Czy wychowankowie mają już jakiś pomysł na to, kim może być ta osoba? Oczywiście, to lekarz! ZADANIA DO WYKONANIA Nauczyciel zaprasza dzieci do obejrzenia fotografii, które przedstawiają lekarzy różnych spe-cjalności. Dzieci oglądają zdjęcia, a następnie odpowiadają wychowawcy na pytania: 1. Czym zajmuje się lekarz? 2. Czy to potrzebny zawód? 3. Czy każdy lekarz leczy to samo? 4. Do jakiego lekarza najczęściej chodzą dzieci? 5. Jak wygląda badanie? 6. Co robi lekarz podczas wizyty, gdy już wie, jak się ma nasze zdrowie? 7. Co to jest lekarstwo? 8. Po co człowiek bierze leki? 9. Jak nazywa się lekarz leczący oczy / serce / złamaną rękę? Karta główna Dzieci dzielą się między sobą wiedzą zdobytą podczas swoich indywidualnych doświadczeń i odpowiadają na pytania wychowawcy, zwracając uwagę na szczegóły. Następnie prowadzą-cy prezentuje najmłodszym główną kartę pracy, na której widnieje postać lekarza. 1. Szpitalna moda Przedszkolaki nazywają podstawowe elementy stroju lekarza. Jeśli wychowankowie będą mieli trudność z nazwaniem niektórych z nich, wtedy prowadzący podaje nazwy na głos, a dzieci starają się jak najszybciej wskazać palcem, o jaki element stroju medycznego chodzi. Przykładowe elementy: fartuch lekarski, maseczka, identyfikator, obuwie ochronne. 2. Przyrządy lekarskie Nauczyciel prezentuje wychowankom zabawkową torbę lekarską. Znajdują się w niej różne przyrządy używane przez lekarzy. Każde z narzędzi zostaje dokładnie obejrzane przez dzieci i nazwane: termometr, stetoskop, lusterko, pęseta, strzykawka, kroplówka, patyczek lekarski, ciśnieniomierz. Przedszkolaki określają, do czego służy każde z zaprezentowanych urządzeń. Na koniec pokazu każdy maluch wybiera trzy narzędzia, które najlepiej zapamiętał, i doryso-wuje je na karcie. Przyniesiona przez prowadzącego torba lekarska nie jest jedyną tego typu torbą w przedszko-lu. Dzieci otrzymują kilka zestawów zabawek, z których skorzystają podczas czasu na zabawę dowolną. Dzięki temu stworzona zostanie możliwość przećwiczenia znanych im sytuacji spo-łecznych w zabawach rówieśniczych o charakterze tematycznym. 3. Sposoby na zdrowie Dzieci na prośbę nauczyciela przyklejają kartę pracy na duży arkusz A3. Przedszkolaki ozda-biają rysunkiem powstałą w ten sposób obwódkę, tworząc z niej ramkę. Na rysunek składać się będą sposoby na zachowanie zdrowia, z których nasz pan doktor na pewno byłby zadowo-lony. Następuje rówieśnicza burza mózgów. Każdy pomysł obrazujemy na karcie za pomocą małego rysunku: jedzenie owoców (owoce), jedzenie warzyw (warzywa), uprawianie sportu (biegnący człowiek), wysypianie się (śpiąca osoba), picie wody (szklanka wody) itd. 4. Projektujemy własną maseczkę! Dzieci z pewnością przyzwyczaiły się już do widoku ludzi w maseczkach. Czy przedszkolaki wiedzą, dlaczego wszyscy je nosimy? Czy ochrona przed wirusami jest ważna? Dlaczego le-karze nosili maseczki w szpitalach, nawet gdy nie było pandemii? Po znalezieniu odpowiedzi prowadzący zadaje przedszkolakom jeszcze jedno pytanie: Czy każda maseczka, którą dzieci widzą na ulicy, wygląda tak samo? Dlaczego? Po ustaleniu faktów wychowawca zaprasza najmłodszych do stworzenia własnego ciekawego projektu maseczki. W tym celu rozdaje przedszkolakom po jednej maseczce chirurgicznej oraz kolorowe flamastry. Dzieci tworzą swoje projekty, które na koniec dnia powieszone zostaną w przedszkolnej galerii prac. 5. Otwórz buzię, czyli patyczkowa matematyka Prowadzący rozdaje dzieciom opakowanie drewnianych patyczków. Służą one lekarzom do obserwacji gardła pacjenta. Patyczki posłużą nam jednak jako liczmany. Zadania najmłodszych to przedstawienie podanego przez wychowawcę zadania oraz podanie wyniku: 1. Lekarz od samego rana ciężko pracował. W ciągu pierwszej godziny swojej pracy przyjął trzech pacjentów. Gardło każdego przebadał dwa razy, używając za każdym razem nowego patyczka. Ile patyczków zużył lekarz podczas obserwacji swoich pa-cjentów? 2. W kolejce do apteki stało dziewięć osób. Nagle cztery opuściły kolejkę w celu wyko-nania innych zakupów. Ilu kupujących zostało w kolejce? 3. Nadszedł dzień szczepień. W przychodni jako pierwsi pojawili się Kuba wraz z dwoma kuzynami, następnie przyszli Kasia z siostrą bliźniaczką oraz Eryk, Michał i Piotr. Ile dzieci pojawiło się na szczepieniu? Po wykonaniu i sprawdzeniu zadań nauczyciel do podarowanych dzieciom patyczków dokła-da ich kolorowe/kreatywne odpowiedniki. Zadaniem przedszkolaków jest ułożenie z nich ob-razka, który przedstawiał będzie szpital, miejsce, w którym leczy się i bada ludzi, by szybko doszli do zdrowia. Powstałą pracę prowadzący utrwala w formie zdjęcia, które wykorzystać może np. w galerii na stronie przedszkola lub portalu społecznościowym grupy. 6. Lekarstwo na odzyskanie zdrowia Wychowawca rozdaje dzieciom kartę pracy przedstawiającą butelkę na syrop. Ich zadaniem jest wymyślenie nazwy dla leku, który działałby na każdą chorobę! Wychowawca zapisuje ją na etykiecie butelki u każdego dziecka (każdy wymyśla własną propozycję nazwy). Oprócz lekarzy również rodzice mają wiele cudownych pomysłów, które niejednokrotnie sprawiają, że gdy chorujemy, czujemy się od razu lepiej. Co to za sposoby? Przedszkolaki przez chwilę zastanawiają się nad tym, jak wygląda etap zdrowienia w domu pod opieką rodziców. Swoje pomysły na „lekarstwa” rodziców dzieci ilustrują w kratkach pod obrazkiem. Po wykonaniu rysunków uczestnicy opowiadają sobie wzajemnie, jakie sposoby na odzyskanie zdrowia po-jawiają się w ich domach. Karta pracy nr 1 7. Dzielny pacjent to ja! Przedszkolaki ponownie wchodzą w role projektantów. Tym razem ich zadaniem jest zapro-jektowanie naklejki dla dzielnego pacjenta. Najmłodsi podczas tworzenia projektu korzystają z pasteli, starsze dzieci zachęcić można do malowania za pomocą farb wodnych i bardzo cienkiego pędzelka. Na koniec każde dziecko prezentuje swój pomysł pozostałej części grupy. Nauczyciel tworzy pokaz prac i zawiesza je na tablicy w sali przedszkolnej. Karta pracy nr 2 Zadanie domowe Wychowawca wraz z rodzicami ustala, jakie materiały potrzebne będą do wypełnienia zadania domowego. Z racji tego, że dzieci nie przynoszą do przedszkola rzeczy z zewnątrz, wska-zanego przez nauczyciela dnia powinny czekać w domu na dzieci ich ulubiony miś oraz na-stępujące przedmioty: elektroniczny termometr, bandaż i plaster, nakrętka od wody mineralnej (do użycia jako stetoskop – osłuchiwanie). Następnie nauczyciel przedstawia wychowankom ich wyzwanie: Okazuje się, że mały miś podczas zabawy na placu spadł z huśtawki. Przez godzinę bardzo bolały go głowa, ręka oraz kolano. W końcu zaniepokojona mama małego misia postanowiła udać się z synkiem do pediatry. Pani doktor uważnie obejrzała misia: osłuchała go, zmierzyła mu temperaturę, zabandażowała mu łapkę, nakleiła plasterek na kolano i wydała zalecenia: miś miał dużo odpoczywać i oszczędzać swoją łapkę. Miś szybko doszedł do siebie i już następnego dnia można było ściągnąć opatrunek. „Jak to dobrze, że mam taką cudowną mamę oraz panią doktor” – pomyślał miś, z uśmiechem na ustach podą-żając do misiowego przedszkola. Zadaniem dzieci jest odtworzenie badania lekarskiego u siebie w domu. Przedszkolaki wcie-lają się w rolę lekarza i dokładnie badają swojego pluszowego przyjaciela, zgodnie z podaną wyżej instrukcją.