Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
doskonalących percepcję wzrokową i słuchową
– przeznaczony dla klas I-III
„Kosmiczne podróże”
Cele główne:
• rozwijanie motoryki dużej:
o wzmacnianie obręczy barkowej i zwiększanie zakresu ruchu,
• doskonalenie sprawności manualnej,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej,
• kształtowanie umiejętności odtwarzania sekwencji wzrokowych, słuchowych i ruchowych,
• rozwijanie słuchu fonemowego i uwagi słuchowej,
• rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej,
• doskonalenie koncentracji.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• potrafi naśladować sekwencje wzrokowe, słuchowe i ruchowe,
• zapamiętuje wierszyk i odtwarza go z pamięci,
• doskonali sprawność fizyczną w zakresie obręczy barkowej, niezbędną do prawidłowego pisania,
• potrafi pracować w skupieniu,
• wie, co to jest kosmos, planety, gwiazdy,
• samodzielnie składa prosty, pocięty obrazek.
L.p. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Dyktando graficzne Nauczyciel dyktuje dzieciom współrzędne. Dzieci zaznaczają odpowiednie punkty na karcie pracy. Powstaje rakieta kosmiczna • percepcja słuchowa,
• pamięć słuchowa,
• koncentracja,
• wyobraźnia przestrzenna dyktando graficzne (załącznik nr 1)
2. Wprowadzenie do tematyki zajęć Nauczyciel sprawdza, co dzieci wiedzą już o kosmosie. Może ktoś chciałby polecieć w kosmos albo budować rakiety kosmiczne? Opowiada o tym, co będzie się działo na zajęciach • zainteresowanie dzieci tematem, wzbudzenie ciekawości poznawczej i emocji
3. Gimnastyka rakiety Dzieci uczą się wierszyka razem z pokazywaniem • słuch fonemowy,
• motoryka duża,
• zwiększanie zakresu ruchomości obręczy barkowej,
• koordynacja wzrokowo-ruchowa (załącznik nr 2)
4. Lądowanie Po gimnastyce dzieci kładą się na podłodze lub wygodnie siadają na krzesłach.
„Rakieta tankuje paliwo” – dzieci powoli oddychają brzuchem.
Nauczyciel wyjaśnia, że oddychanie służy odpoczynkowi i zrelaksowaniu się • nauka prawidłowego toru oddechowego (wdech nosem, wydech ustami),
• nauka relaksacji i świadomego oddechu
5. Składanie pociętego obrazka Dzieci siadają przy stolikach, każde z nich otrzymuje w kopercie pocięty obrazek do złożenia. Następnie dzieci naklejają gotowe obrazki na kartki z bloku • analiza i synteza wzrokowa,
• koncentracja • koperta z pociętym obrazkiem (załącznik nr 3) dla każdego dziecka,
• jeden złożony obrazek na tablicy jako wzór (dla dzieci, które mają trudności)
6. Budujemy rakietę Każde dziecko otrzymuje zestaw klocków (8 sztuk dla każdego dziecka). Nauczyciel informuje dzieci, że zamienią się teraz w kosmicznych konstruktorów i będą budowały rakietę według instrukcji.
Trzy warianty ćwiczenia:
1. Nauczyciel rozdaje dzieciom wzory rakiet.
2. Nauczyciel ustnie podaje instrukcję budowy rakiety.
3. Nauczyciel pokazuje obrazek ze wzorem, dzieci zapamiętują wzór i układają z pamięci.
Do klocków można także przykleić sylaby i w ten sposób doskonalić technikę czytania • analiza i synteza wzrokowa,
• analiza i synteza słuchowa,
• koncentracja,
• motoryka mała,
• koordynacja wzrokowo-słuchowo- ruchowa,
• pamięć wzrokowa,
• pamięć słuchowa • zestaw 8 klocków dla każdego dziecka (2 żółte, 2 zielone, 2 czerwone, 2 niebieskie)
• wydrukowane wzory rakiet (załącznik nr 4)
7. Podsumowanie Siedząc na dywanie, dzieci opowiadają, co zapamiętały z zajęć, co im się najbardziej podobało, a co było dla nich trudne • nauka samooceny,
• kształtowanie umiejętności słuchania innych
Link z muzyką do zabawy ruchowej:
• Gustav Holst, The Planets, Full Suite, https://www.youtube.com/watch?v=Isic2Z2e2xs (dostęp: 16.04.2021).
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeuta pedagogiczny, polonistka, terapeuta ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”