Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

STAN PRAWNY NA 9 LUTEGO 2024

Nauczyciele potrzebują motywacji do pracy, pochwały, wyróżnienia, podziękowania czy nagrody. Zaszczytnymi wyróżnieniami dla tej grupy zawodowej są nagrody Kuratora Oświaty i ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
 

Każdego roku dyrektorzy nagradzają nauczycieli najczęściej podczas obchodów Święta Edukacji Narodowej. Nauczyciele, którzy w sposób szczególny angażują się w życie lokalnej społeczności, są nagradzani Nagrodami Wójta/Burmistrza/Starosty czy Prezydenta Miasta. Ci zaś, którzy mogą się poszczycić działaniami znacznie wykraczającymi poza obowiązki zasługują na najwyższe uznanie za dorobek zawodowy, nietuzinowe działania, kreatywność i innowacje. Takimi zaszczytnymi wyróżnieniami są nagrody Kuratora Oświaty i ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania – aktualnie ten urząd sprawuje Minister Edukacji Narodowej (MEN).

Środki na te nagrody są wyodrębnione ze specjalnego funduszu nagród zagwarantowanego w budżecie wojewody (nagroda Kuratora Oświaty) oraz w budżecie ministra właściwego ds. oświaty i wychowania (nagroda I i II stopnia MEN). Nagrody te są również najczęściej przyznawane z okazji Dnia Edukacji Narodowej, chociaż w wyjątkowych przypadkach Nagroda Ministra może być przyznana w innym terminie. Aby móc ubiegać się o nagrody Kuratora Oświaty i MEN, trzeba spełniać kilka wymogów, które oczywiście nie należą do łatwych w realizacji. Nauczyciele muszą mieć świadomość, że podjęte przez nich działania powinny wykraczać daleko poza obowiązki i wyróżniać się innowacyjnością.

Warunki ubiegania się o nagrody

Podstawowym warunkiem do ubiegania się o nagrody Kuratora czy Ministra jest minimum dwuletni staż pracy pedagogicznej. Drugi ważny wymóg to aktualna wyróżniająca ocena pracy. Przyjęto uważać ocenę pracy za aktualną, jeśli termin od ostatniej oceny nie przekracza pięciu lat. Poza tym kandydat do nagród Kuratora i Ministra powinien wykazać się wybitnymi osiągnięciami w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej, w tym w realizacji zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa podopiecznym w czasie zajęć organizowanych przez placówkę oraz realizacji innych zadań statutowych poradni.

Do innych wymaganych kryteriów należą:

  • umiejętność rozwiązywania problemów o charakterze wychowawczym lub socjalnym,
  • podejmowanie działań innowacyjnych i pracy organizacyjnej na rzecz placówki,
  • umiejętność współpracy ze środowiskiem lokalnym,
  • podejmowanie działań na rzecz oświaty o wymiarze co najmniej regionalnym.

W myśl Rozporządzenia w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród dla nauczycieli