Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Podróż pociągiem
Scenariusz zajęć doskonalących umiejętności matematyczne
przeznaczony dla grupy dzieci trzy-, cztero- i pięcioletnich
Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie”
Cele główne:
• nauka przeliczania elementów,
• doskonalenie umiejętności kategoryzowania,
• rozwijanie motoryki dużej: wzmacnianie obręczy barkowej i zwiększanie zakresu ruchu,
• doskonalenie sprawności manualnej,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
• kształtowanie umiejętności szeregowania,
• rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej.
Cele operacyjne:
Dziecko:
• przelicza elementy,
• porównuje liczbę elementów w zbiorach,
• kategoryzuje według koloru, kształtu i faktury,
• potrafi układać szeregi,
• doskonali sprawność fizyczną w zakresie obręczy barkowej, niezbędną do prawidłowego pisania,
• potrafi pracować w skupieniu,
• potrafi podzielić na sylaby wyrazy: „pociąg”, „wagony”, „stacja/dworzec”, „tory”,
• lepi proste kształty z plasteliny.
Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały
1. Wprowadzenie na dywanie Nauczyciel włącza dzieciom dźwięk wydawany przez jadący pociąg. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie źródła dźwięku. Nauczyciel podaje sekwencję słuchową, np. ciuch, ciuch, ciuch, ciuch, uhhhuu, którą dzieci powtarzają. Nauczyciel pokazuje dzieciom obrazki pociągu, wagonów, stacji kolejowej, torów. Dokłada do nich podpisy, wspólnie z dziećmi dzieli na sylaby • wzbudzenie zainteresowania tematyką zajęć
• kształtowanie słuchu fonemowego • plik dźwiękowy (jadący pociąg)
• ilustracje z podpisami: pociąg, tory, wagony, stacja
• załącznik nr 1 – obrazki z podpisami
2. Gimnastyka Nauczyciel jako „maszynista” zamienia dzieci w „wagony” i razem rozpoczynają podróż • rozwijanie motoryki dużej
• zwiększanie zakresu ruchomości obręczy barkowej
• naśladowanie sekwencji ruchowych • załącznik nr 2 – pociągowa gimnastyka
3. Stacja 1 – załadunek wagonów Nauczyciel ustawia na dywanie kolorowe koszyki (mogą być także obręcze, szarfy) – będą to „wagony”. Ustala odpowiednią kategorię, np. kolory, miękkie/twarde, szorstkie/gładkie, do budowania/rysowania/czytania itp. Zadaniem dzieci jest załadowanie wagonów (jedno dziecko umieszcza jeden element).
Następnie dzieci przeliczają elementy zgromadzone w „wagonach”. Nauczyciel umieszcza odpowiednie cyfry przy „wagonach”. Dzieci z pomocą nauczyciela porównują liczby przedmiotów: Gdzie jest więcej, gdzie mniej, a gdzie tyle samo? • rozwijanie umiejętności kategoryzowania
• doskonalenie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze
• porównywanie: więcej/mniej • kolorowe koszyki, szarfy lub obręcze
• plansze z cyframi
• przedmioty w sali pasujące do stworzonych przez nauczyciela kategorii
4. Stacja 2 – szeregi Nauczyciel rozkłada przed dziećmi na dywanie kolorowe wagony różnych rozmiarów. Zadaniem dzieci jest ułożenie ich według wielkości, natężenia koloru lub stopnia dokończenia rysunku. Jeśli grupa jest duża, warto podzielić dzieci na pary lub przygotować komplet wagonów dla każdego dziecka • utrwalenie kierunku od lewej do prawej
• rozwijanie lewej półkuli mózgu poprzez analizowanie, dostrzeganie reguły
• rozwijanie myślenia logicznego
• rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej • załącznik nr 3 – szeregi
5. Stacja 3 – składanie pociętego obrazka Dzieci siadają przy stolikach, każde z nich otrzymuje w kopercie pocięty obrazek do złożenia. Następnie dzieci naklejają gotowe obrazki na kartki z bloku • rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej
• rozwijanie koncentracji • załącznik nr 4 – koperta z pociętym obrazkiem dla każdego dziecka
• jeden złożony obrazek na tablicy jako wzór (dla młodszych dzieci)
6. Stacja 4 – plastelina Każde dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym pociągiem oraz plastelinę. Zadaniem dzieci jest naklejenie tylu kulek z plasteliny, ile wskazuje cyfra. Młodsze dzieci otrzymują kartę z gotowym wzorem. Dzieci pokazują na palcach, ile kulek plasteliny mają załadować do wagonu.
Na koniec nauczyciel pyta: W którym wagonie jest najmniej towarów? W którym najwięcej? O ile? • doskonalenie umiejętności przeliczania
• usprawnianie motoryki małej w zakresie precyzyjnych ruchów palców • załącznik nr 5 – karty pracy z pociągami
7. Podsumowanie na dywanie Siedząc na dywanie, dzieci opowiadają, co zapamiętały z zajęć, czego się nauczyły, co im się najbardziej podobało, a co było dla nich trudne • nauka samooceny
• kształtowanie umiejętności słuchania innych