Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 20 KWIETNIA 2021
Zatrudnienie zespołu księgowego
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Do końca grudnia 2020 r. księgowość szkoły, którą kieruję (zespół szkolno-przedszkolny), na mocy porozumienia w całości prowadzona była przez gminę. Od 1 stycznia 2021 r. w ramach porozumienia pomiędzy szkołą a organem prowadzącym, pracownica odpowiadająca za prowadzenie księgowości w zakresie finansów została awansowana przez wójta na stanowisko głównej księgowej zespołu i w ramach tegoż samego porozumienia przeniesiona do zespołu celem realizacji zadań w tym zakresie. Gmina wydała pracownicy świadectwo pracy, z zespołem została podpisana nowa umowa, o której była mowa w porozumieniu. Pozostałe obowiązki związane z pracami zespołu wykonuje inny pracownik gminy, zatrudniony tam na stanowisku młodszego referenta ds. księgowości budżetowej oświaty. Od 1 lutego 2021 r. planowane jest przeniesienie do zespołu również tej drugiej osoby, tj. młodszego referenta ds. księgowości budżetowej oświaty. Ponadto pracownicy księgowości zespołu mieliby prowadzić obsługę finansową także innej szkoły w gminie. Jakie działania – zarówno ze strony gminy, jak i z mojej jako dyrektora zespołu – powinny zostać podjęte, aby wprowadzenie planowanych zmian było zgodne z przepisami obecnie obowiązującego prawa?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.),
• Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 351 ze zm.).
Zatrudnienie zespołu zajmującego się księgowością w samym zespole szkolno-przedszkolnym jest jak najbardziej dopuszczalne i nie budzi prawnych wątpliwości. Osoby prowadzące księgowość będą obsługiwały jednostki wchodzące w skład tego zespołu. Problematyczne z prawnego punktu widzenia staje się jednak powierzenie tym samym pracownikom, zatrudnionym w zespole, obsługi jednostki niewchodzącej w skład zespołu. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 Ustawy Prawo oświatowe, do zadań organu prowadzącego należy m.in. zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2–6 Ustawy o rachunkowości i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki.
Stosownie jednak do ust. 2 regulacji, w celu wykonywania tych zadań organy prowadzące mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek. Mamy tu zatem dwie możliwości: utworzenie Centrum Usług Wspólnych, które obejmie obsługę szkół prowadzonych przez dany samorząd, lub utworzenie wspólnej obsługi w ramach struktury organizacyjnej urzędu gminy. W takim przypadku pracownicy zajmujący się księgowością jednostek będą zatrudnieni jako urzędnicy urzędu gminy. Nie jest natomiast prawidłowe powierzenie pracownikom jednej jednostki wykonywania zadań związanych z obsługą innej jednostki.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.