Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 13 KWIETNIA 2021
Pobieranie subwencji za dziecko nieuczestniczące w zajęciach
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Jesteśmy publiczną placówką integracyjną. Do każdej grupy uczęszcza pięcioro dzieci niepełnosprawnych. Dzieci te są ujęte w SIO, rodzice podpisali umowę/deklarację uczęszczania, ale dwoje z tych dzieci rzadko albo w ogóle nie pojawia się w przedszkolu, z różnych względów – są albo chore, albo w trakcie rehabilitacji na różnych turnusach rehabilitacyjnych, ale też ze strachu przed zarażeniem, dzieci te mają bowiem niską od-porność. Czy taki stan rzeczy jest dopuszczalny? Blokują miejsca innym chorym dzie-ciom, które nie dostały się do przedszkola. Są ujęte w SIO, więc gmina dostaje na nie dodatkową subwencję, czy w związku z tym ich nieuczęszczanie nie świadczy o jakiejś niezgodności z prawem? Rodzice np. deklarują, że dziecko kończy turnus, więc w naj-bliższym czasie do przedszkola dotrze, ale ostatecznie do przedszkola nie dociera, przez kolejny tydzień, dwa i więcej. Czy można nadal wpisywać dziecko do SIO i pobierać na nie dodatkową subwencję, chcąc jednocześnie pozostawać w zgodzie z prawem?
Podstawa prawna:
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 r. poz. 502).
W tej sprawie ma zastosowanie § 6 Rozporządzenia MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. Zgodnie z tą regulacją liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym oraz liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej i oddziale integracyj-nym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci lub uczniów niepełnosprawnych.
Jak wynika z pytania, standardy liczebności oddziału zostały zachowane. Podkreślić natomiast należy, że przedszkole nie ma wpływu na to, czy wszystkie zapisane do oddziału inte-gracyjnego dzieci faktycznie do niego uczęszczają. W efekcie nie jest żadnym naruszeniem prawa ze strony przedszkola fakt, że dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wykazu-ją większą absencję niż pozostałe i taka sytuacja nie może być traktowana jako błąd leżący po stronie przedszkola.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM