Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Lista najważniejszych metod stosowanych przez nauczycieli,
którzy wykorzystują muzykoterapię w pracy z dziećmi i młodzieżą
1. Metoda Batii Strauss
Jest to metoda aktywnego słuchania muzyki, która ma na celu przybliżenie dzieciom muzyki klasycznej oraz stymulację rozwoju muzycznego, emocjonalnego oraz ruchowego. Podczas aktywnego słuchania dzieci poznają również utwory ludowe, regionalne oraz jazzowe. Podopieczni słuchają danego utworu, omawiają emocje z nim związane, tańczą oraz grają na instrumentach.
2. Metoda Orffa
Polega na łączeniu muzyki ze słowem i ruchem. Dziecko ma finalnie uaktywnić swoją pomysłowość i inwencję twórczą. Podstawowymi etapami zajęć prowadzonych tą metodą są np. słuchanie muzyki, ruch przy muzyce, śpiew, gra na instrumencie i tworzenie muzyki.
3. Metoda Alfreda i Marii Kniessów
Metoda ta opiera się na proponowaniu dzieciom gimnastyki rytmicznej, podczas której najważniejszy jest ruch, muzyka, przybory oraz rytm. Ruch ma być naturalny i wynikać z motoryki dziecka. Muzyka stanowi impuls do wykonywania różnorodnych rytmicznych ruchów z użyciem określonych przyborów.
4. Metoda Emila Jaques-Dalcroze'a (eurytmia, rytmika muzyczna)
Obejmuje takie elementy jak rytmikę, improwizację i solfeż. Nadrzędną rolę w rytmice odgrywa muzyka, która stanowi podstawę i inspirację dla ruchu. W improwizacji ważne jest skupienie i prawidłowe dopasowanie ruchu do muzyki. W solfeżu istotne są umiejętności słuchowe i odpowiednie odczytywanie nut. Dzięki tej koncepcji dzieci odkrywają rytm oraz muzykę poprzez wszystkie zmysły.
5. Metoda Symboli Dźwiękowych B. Kaji
Skierowana jest do dzieci w wieku 5–6 lat, które mają trudność z nadpobudliwością ruchową oraz zaburzeniami wzroku i słuchu. Metoda ta ma ściśle połączone ze sobą etapy: pierwszy to swobodna ekspresja ruchowa do muzyki, po której prowadzący wprowadza ćwiczenia kontrolujące, następnie dzieci interpretują plastycznie utwór muzyczny, na koniec pojawia się relaksacja.
6. Metoda Edith Hillman Boxil
Daje możliwość pracy w grupie, ale wykorzystywana jest również w terapii indywidualnej. Metoda ta opiera się na trzech strategiach: odzwierciedleniu, identyfikacji i piosence wzajemnego kontaktu. Muzyka traktowana jest w tej metodzie jako element pozwalający na poznanie samego siebie (zwiększenie samoświadomości), jak i otaczającego świata.
7. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Wykorzystuje ruch (język ciała) do budowania bliskości, wrażliwości na dotyk, odprężenia. Poruszanie się ma na celu budowanie kontaktu z drugą osobą, rozładowanie emocjonalne i poszerzanie samoświadomości. Przy ćwiczeniach wykorzystywana jest różnorodna muzyka.
8. Metoda M. i Ch. Knillów
Obejmuje programy aktywności, które rozwijają percepcję słuchową, wzrokową i ruchową. Najważniejszym elementem metody jest dotyk, a muzyka to podstawowa obudowa każdych ćwiczeń. To ona jest wskazówką dla dziecka, jakie ruchy powinno wykonać podczas danego ćwiczenia. Akompaniament muzyczny w tej koncepcji jest specjalnie opracowywany przez muzykoterapeutów/nauczycieli pracujących tą metodą. Dodatkowo zajęcia są uzupełniane przez śpiew prowadzącego i jego rytmiczne omawianie wykonywanych ruchów. Ćwiczenia wykonywane przez dziecko są proste, tak by jego uwaga skoncentrowana była również na muzyce.