Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Symbole narodowe
Scenariusz zajęć przedszkolnych – nauczanie zdalne
Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy
Cele:
• kształtowanie szacunku wobec symboli narodowych,
• rozwijanie tożsamości narodowej,
• zapoznanie z symbolami narodowymi Polski,
• poznanie legendy o powstaniu państwa polskiego.
Działania:
• wykonanie pracy plastycznej – godło Polski.
• wycinanie – cięcie po śladzie,
• kolorystyczne dopasowywanie przedmiotów,
• wyklejanie flagi państwowej,
• słuchanie hymnu państwowego,
• przyjmowanie godnej postawy podczas słuchania hymnu,
• wskazywanie na ulubione sytuacje, zwyczaje, krajobrazy związane z naszą ojczyzną,
• dzielenie się doświadczeniami,
• tworzenie rysunku za pomocą pasteli.
Materiały dydaktyczne przygotowane przez nauczyciela:
• ilustracje związane z legendą o powstaniu państwa polskiego.
Materiały udostępnione dziecku przez opiekuna:
• karty pracy (wydruk), telefon (fotografowanie prac), zdjęcie godła, zdjęcie flagi pań-stwowej, hymn polski (nagranie), kalendarz.
Wychowawca zaprasza dzieci (połączenie zdalne) do poznania symboli narodowych. Opo-wiada najmłodszym o tym, że każde państwo posiada własne symbole, które są ważne dla wszystkich ludzi żyjących w danym państwie. Nawiązują do przeszłości narodu, pojawiają się podczas ważnych uroczystości oraz w momentach wspólnej radości. Należy traktować je z szacunkiem i godnością. Wiele osób walczyło o to, by mogły być prezentowane publicznie. Dawniej, w trudnych dla wielu państw momentach, podczas prowadzonych wojen czy w cza-sie niewoli, za posiadanie symboli narodowych można było zostać srogo ukaranym przez wroga. Symbole narodowe odnoszą się do wolności, praw każdej Polki i każdego Polaka oraz historii naszego kraju.
Podczas połączenia internetowego z nauczycielem dzieci zostają zapoznane z legendą o po-wstaniu państwa polskiego. Mówi ona o wędrówce trzech braci, Lecha, Czecha i Rusa. Pod-czas jednego z postojów Lech zauważył na niebie orła. Uznał to za dobry znak i w miejscu, gdzie go spotkał, założył gród. Do jej przedstawienia nauczyciel wykorzystuje dowolne, od-nalezione w internecie ilustracje.
Godło
Wychowawca prezentuje najmłodszym kartę pracy, na której widnieje wizerunek orła. Dla-czego akurat ten ptak został na niej ujęty? Rzeczywiście ma to związek z poznaną przed chwi-lą legendą. Jednym z symboli naszego kraju jest godło – Orzeł Biały. Aby lepiej zapamiętać jego wygląd, prowadzący zaprasza dzieci do samodzielnej pracy związanej z przygotowaniem jednego z naszych narodowych symboli.
Karta pracy nr 1
Materiały do przygotowania przez wychowanka: flamaster, nożyczki, złotko, czerwona sztywna kartka A4, klej.
Opiekun przygotowuje dziecku fotografię godła i odczytuje polecenie.
Drogi przedszkolaku, przed tobą bardzo ważne i odpowiedzialne zadanie. Mając za wzór fo-tografię godła udostępnioną przez opiekuna, spróbuj samodzielnie wykonać jej kopię. Otrzy-małeś już kartę pracy z wizerunkiem białego orła, wytnij go starannie. Następnie przygotuj koronę i szpony, dekorując je przyniesionym wcześniej złotkiem. Gdy ten niezwykły ptak bę-dzie już gotowy, to znak, że czas zająć się odpowiednią dla niego tarczą. Jaki ma ona kolor? Aby ją stworzyć, wykorzystaj czerwoną tekturę i wytnij jak najbardziej zbliżony do oryginału kształt. Zadbaj o prawidłową wielkość tarczy. Zwróć uwagę, ile miejsca zajmuje orzeł i w ja-kiej pozycji jest na niej ułożony. Na sam koniec przyklej orła do tarczy i sfotografuj swoją pracę. Poproś opiekuna, aby podesłał zdjęcie twojemu wychowawcy.
Flaga państwowa
Materiały do przygotowania przez wychowanka: biała i czerwona krepa lub biała i czerwona plastelina, klej.
Opiekun odczytuje dziecku treść zadania, sprawdzając z nim w kalendarzu wskazaną datę. Kolejnym symbolem narodowym jest flaga. Czy wiesz, że również ona doczekała się swojego święta? Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej obchodzimy 2 maja. Zobacz w kalendarzu, kiedy dokładnie czeka nas ten dzień? A może już minął? Czy było to dawno? Policz z opieku-nem, ile dni temu/za ile dni obchodziliśmy/obchodzimy to święto. Następnie przyjrzyj się fo-tografii flagi państwowej i uzupełnij zadania:
1. Nazwij kolory, które występują w naszej fladze?
2. Poszukaj w swoim pokoju po pięć przedmiotów w kolorach flagi.
3. Uzupełnij kartę pracy, wyklejając flagę za pomocą kulek z krepy/plasteliny zgodnie z jej kolorystyką.
Karta pracy nr 2
Hymn
Przedszkolaku, przed tobą ostatni z symboli narodowych naszego kraju, czyli hymn. Jest to najważniejsza pieśń dla każdego Polaka. Śpiewa się ją tylko w uroczystych chwilach, przyj-mując godną postawę. Jaka to postawa? Wyobraź sobie, że ma ciebie odwiedzić bardzo ważny gość. Zaprezentuj swojemu opiekunowi, w jaki sposób mógłbyś go przywitać? Podobnie jest z hymnem. Gdy zabrzmi, stajemy prosto, układając ręce wzdłuż ciała. Nie wiercimy się i nie rozglądamy na boki. Po prostu całym sobą słuchamy brzmienia hymnu, a jeśli znamy już słowa, śpiewamy go razem z innymi. Być może spotkałeś się już z jego brzmieniem podczas zwycięstw naszych najzdolniejszych sportowców. Gdy odnoszą sukcesy podczas różnych za-wodów i zajmują pierwsze miejsca, po wręczeniu medali rozbrzmiewa hymn państwa repre-zentowanego przez zwycięzcę. Zwróć na to uwagę podczas kolejnych mistrzostw, które bę-dziesz oglądał w telewizji. A teraz posłuchaj, jak brzmi hymn, i przyjmij godną postawę. Opiekun stwarza dziecku możliwość wysłuchania nagrania hymnu państwowego.
1. Czy wszystkie słowa hymnu były dla ciebie zrozumiałe?
2. Jak brzmi jego melodia?
3. Co cię zdziwiło, zaskoczyło? Opowiedz opiekunowi o swoich wrażeniach.
Moje miejsce, mój dom
Materiały do przygotowania przez wychowanka: duża kartka techniczna A3, pastele.
Opiekun odczytuje polecenie przedszkolakowi.
Każdy kraj jest wyjątkowy, ma inny język, zwyczaje, potrawy, przyrodę. Świat wokół się zmienia. To bardzo dobrze. Podróżując, można poznawać różne krajobrazy. Zastanów się, co najbardziej lubisz w naszym kraju. Może bardzo podoba ci się pejzaż za oknem, a może wy-jątkowo lubisz jakąś potrawę lub z niecierpliwością czekasz na jakieś święta? Opowiedz nam o tym za pomocą rysunku. Pomyśl o wszystkim, co dla ciebie ważne, i narysuj to. Jeśli masz wątpliwości dotyczące rzeczy, którą chcesz wybrać, poproś opiekuna o wybranie numeru do wychowawcy. Z pewnością pomoże ci podjąć decyzję. Gotowy rysunek zabierz ze sobą na nasze spotkanie online podsumowujące cały tydzień twojej pracy. Wspólnie porozmawiamy o tym, co dla nas ważne w naszym kraju, i zaprezentujemy swoje prace. Na tym spotkaniu powtórzymy też wiadomości o symbolach narodowych. Jeśli więc czegoś nie zapamięta-łaś/zapamiętałeś, nie martw się, będziesz miała/miał okazję utrwalić zdobywane samodzielnie wiadomości. Do zobaczenia!
Uwaga!
W razie możliwości realizacji scenariusza w przedszkolu, wszystkie elementy przygotowy-wane przez opiekuna zapewnia dzieciom nauczyciel grupy.