Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Jak w ulu
Scenariusz zajęć przedszkolnych – nauczanie zdalne
Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy
Cele i działania:
• rozwijanie wiedzy przyrodniczej: zapoznanie z wyglądem, zwyczajami oraz rolą pszczół, oglądanie filmu edukacyjnego, poznanie różnych ciekawostek na temat życia pszczół, wskazywanie elementów budowy owadów, poznanie różnicy między gniaz-dem a ulem,
• kształtowanie pomysłowości i kreatywności dziecka,
• rozwijanie motoryki małej: rysowanie, kreślenie, wycinanie,
• kształtowanie orientacji w schemacie ciała,
• przeliczanie,
• wypełnianie elementów plastra miodu na różne sposoby – kreślenie szlaczków,
• zapis słowa „ul”,
• smakowanie wytworu pracy pszczół – miodu,
• tworzenie własnej etykiety na słoik miodu,
• tworzenie własnej stylizacji inspirowanej wyglądem pszczół.
Materiały dydaktyczne przygotowane przez nauczyciela:
• nagranie dźwiękowe (bzyczenie pszczół), karty pracy, link do filmu przyrodniczego lub krótkiego materiału filmowego dotyczącego życia pszczół.
Materiały udostępnione dziecku przez rodzica:
• karty pracy (wydruk), telefon – zdjęcia stworzonych prac, białe kartki A4, słoik, ety-kieta na słoik, chleb i miód, żółte i czarne ubrania dziecka.
ZADANIA DO KARTY GŁÓWNEJ
Wychowawca przedstawia podopiecznym temat pracy. W wiosennej aurze dzieci zwrócą uwagę na świat owadów. Reprezentantami tej grupy staną się pszczoły. Rodzice przed przy-stąpieniem pociech do pracy drukują wszystkie karty pracy i wspierają działania malucha tylko w wyznaczonym obszarze.
Z wizytą w ulu
Podczas połączenia z nauczycielem przedszkolaki wsłuchują się w odtworzony przez prowa-dzącego fragment utworu przedstawiającego bzyczenie pszczół. Czy dzieci rozpoznają te dźwięki? Z czym one się kojarzą? Następuje wymiana skojarzeń wśród uczestników. Po chwili dzieci przyglądają się głównej karcie pracy. To właśnie w niej ukryto kilka wyzwań. Nau-czyciel objaśnia przedszkolakom sposób pracy oraz pozostałymi zadaniami ze scenariusza, które opierają się na samodzielnej pracy dziecka.
Karta główna
Wyzwanie 1
Materiały, które musi przygotować dziecko: pomarańczowy flamaster, kredki.
Zadaniem przedszkolaków jest obejrzenie wskazanego przez wychowawcę materiału przy-rodniczego dotyczącego życia pszczół. Rodzic pomaga dziecku włączyć film oraz kontroluje czas związany z jego oglądaniem. Następnie wychowankowie za pomocą grubego flamastra poprawiają na karcie kontur gniazda. Tego typu domy pszczoły potrafią zbudować w różnych miejscach. Zadaniem wychowanków jest dorysowanie tła dla gniazda – może ono znaleźć się przy rynnie, na drzewie itd. Gniazdo zamieszkuje bardzo wiele pszczół: królowa, robotnice, zbieraczki. Jak dzieci myślą; czym mogą się one zajmować? Przedstawiony na ilustracji dom budują dzikie pszczoły, te, które hodują pszczelarze, mieszkają w domku nazywanym ulem. Rodzic wpisuje wyraz „ul” do wyszukiwarki z grafikami i oglądają z dzieckiem zdjęcia ula. Przedszkolaki w umieszczonych na karcie głównej kratkach wpisują drukowane litery składa-jące się na wyraz: U-L.
Wyzwanie 2
Materiały, które musi przygotować dziecko: ołówek, gumka.
Tym razem na przedszkolaków czeka wyzwanie matematyczne. Rodzic w razie potrzeby od-czytuje dziecku następujące polecenia:
1. Nagle z gniazda wyleciało kilka pszczół. To zbieraczki, które ruszają po kwiatowy py-łek. Policz, ile pszczół wyleciało z gniazda? Wynik swoich obliczeń wpisz w figurę przypominającą komórkę w plastrze miodu. Wynik przedstaw za pomocą pionowych kresek. Nakreśl ich dokładnie tyle, ile jest pszczół.
2. Kolejnego dnia pszczoły również nie odpoczywały. Ponownie wyleciały na łąkę. Tym razem było ich mniej. By dowiedzieć się, ile pszczół ruszyło po zbiory, skreśl na ob-razku co drugą pszczołę i policz, ile ich zostało. Odpowiedź przestaw w postaci kropek w lewym górnym rogu kartki.
Wyzwanie 3
Materiały, które musi przygotować dziecko: kredki, nożyczki.
Jak to w naturze bywa, również pszczoły mają swoich naturalnych przeciwników. Na obrazku przedstawiono łapę jednego z nich. Jak myślisz, do jakiego zwierzęcia ona należy? Na białej kartce A4 narysuj to zwierzę, pokoloruj oraz wytnij z kartki całą jego sylwetę. Efekty pracy z kartą główną utrwal na zdjęciu. W tym celu rodzic udostępnia dziecku swój telefon komór-kowy, wykonuje fotografię i przesyła zdjęcie wychowawcy.
POZOSTAŁE ZADANIA
1. Budowa pszczoły
Podczas połączenia wychowawca prezentuje dzieciom ilustrację z pszczołą i omawia z wy-chowankami jej poszczególne części. Staje się to okazją do rozwijania orientacji we własnym schemacie ciała. Dzieci pokazują, gdzie mają głowy, uszy, kolana, nosy itd. Po chwili wszyscy uczestnicy ponownie pochylają się nad wyglądem owada. Prowadzący wskazuje jeden z elementów anatomicznych, a dzieci jak najszybciej nazywają wskazane miejsce. Każdy z przedszkolaków otrzymuje kartę związaną z budową owada, by samodzielnie utrwalić po-znane wiadomości.
Karta pracy nr 1
2. Miód – owoc pszczelej pracy
Materiały, które musi przygotować dziecko: taśma klejąca.
Rodzic przygotowuje słoik. Odczytuje dziecku polecenie i wycina maluszkowi z papieru pro-stokąt, który wielkością będzie odpowiadał etykiecie znajdującej się na słoiku.
Przedszkolaku, pracowitość pszczół nie idzie na marne. Dzięki ich wysiłkowi powstaje słodki miód. Doskonale wpływa on na nasz organizm, a dodawany do herbaty zimową porą pomaga przetrwać panujący na dworze chłód. Gdybyś chciała/chciał zachęcić swoich rówieśników do spożywania miodu, mogłabyś/mógłbyś zaprojektować jego etykietę. Jak mogłaby ona wyglą-dać? Dobrze się zastanów i stwórz jej projekt. Następnie za pomocą taśmy klejącej przyklej na otrzymany od rodzica słoik. Powodzenia!
Karta pracy nr 2
3. Ćwiczę wyobraźnię – plaster miodu
Materiały, które musi przygotować dziecko: żółte/pomarańczowe flamastry.
Przedszkolaku, w tym zadaniu uruchom ponownie swoją wyobraźnię. Przed tobą karta pracy. Umieszczono na niej plaster miodu. Każdy z jego elementów wypełnij w inny sposób. Możesz zrobić to za pomocą kropek, kresek, różnych figur czy fal. Ważne, by każda z jego części była niepowtarzalna i nie przypominała sąsiedniej. Powodzenia!
Po tym zadaniu poproś swojego rodzica o przygotowanie kanapki z miodem. Skoro pszczoły tyle sił wkładają w produkcję jednego plastra miodu, również i ty powinnaś/powinieneś sko-rzystać z dobrodziejstw, jakie niesie ze sobą ten słodki produkt spożywczy. Smacznego!
Karta pracy nr 3
4. Pszczela rewia mody
Rodzic udostępnia dziecku jego różne ubrania w kolorze czarnym i żółtym.
Przedszkolaku, czas na małą pszczelą rewię mody. Zostań dziś pszczelim projektantem i stwórz strój (cały lub jego element) inspirowany wyglądem tych owadów. Spośród rzeczy znajdujących się w twojej szafie wybierz te w żółtym i czarnym kolorze, a następnie załóż je w taki sposób, by w ciekawy sposób nawiązywały do poznanych w tym tygodniu owadów. Tak ubrany połącz się na podsumowanie tygodnia – spotkanie z wychowawcą o godz. ............ Będziemy mogli wtedy zaprezentować swoje pomysły całej grupie.
Uwaga!
W razie możliwości realizacji zajęć w przedszkolu wszystkie elementy przygotowywane przez rodzica zapewnia dzieciom nauczyciel grupy. Wyjątek stanowi zadanie ostatnie, które dzieci wykonują w domu (zadanie domowe), a fotografia z ich stylizacją zostaje przesłana do nauczyciela prowadzącego. Podczas podsumowania pracy w przedszkolu dzieci wspólnie oglądają swoje „pszczele zdjęcia”.
Podczas pracy nad scenariuszem należy – priorytetowo – uwzględnić alergie pokarmowe dzieci ze względu na obecny w scenariuszu element żywieniowy (kanapka z miodem).