Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
The Odd Egg
Scenariusz wielkanocnych zajęć językowych
Opracowała: Jolanta Molenda
O SCENARIUSZU:
Przedstawiony poniżej scenariusz przyjął formę zbioru pomysłów, z których można zarówno wybrać poszczególne propozycje, jak i zrealizować wszystkie z nich w dowolnej kolejności. Zajęcia rozpoczynamy od zapoznania dzieci z książeczką The Odd Egg autorstwa Emily Gravett. Ta pięknie zilustrowana i zabawna opowieść nie tylko posiada zaskakujące zakończenie – promuje także otwartość, różnorodność, poczucie odpowiedzialności oraz wytrwałość. Świetnie sprawdzi się jako wstęp do wielkanocnych zajęć językowych realizowanych w grupach zróżnicowanych wiekowo.
GRUPA WIEKOWA:
uczniowie klas I–III.
CELE OPERACYJNE:
• zapoznanie ze słownictwem związanym z Wielkanocą, jajkami i składającymi je zwierzętami,
• zapoznanie z wielkanocnymi tradycjami krajów anglosaskich,
• rozbudzanie procesów poznawczych, rozwijanie logicznego myślenia,
• zapoznanie z treścią książki The Odd Egg Emily Gravett,
• motywowanie uczniów do nauki języka angielskiego w ciekawy i przyjemny sposób.
METODY PRACY:
• naturalna,
• audiowizualna,
• TPR (total physical response),
• narracyjna,
• komunikacyjna,
• audiolingwalna.
PROPONOWANE DZIAŁANIA:
• Sensory riddle – nauczyciel przed lekcją umieszcza w płóciennym woreczku jajko. Na początku zajęć wręcza go uczniom, którzy po kolei wkładają dłoń do środka i dotykają znajdującego się wewnątrz przedmiotu (nie zaglądając do woreczka). Gdy woreczek trafi do wszystkich uczniów, nauczyciel pyta: What is it?. Po udzieleniu odpowiedzi przez uczniów prowadzący wyjmuje jajko i zadaje dzieciom kolejne pytania: What does the egg feel like?, What colour is it?, What does it look like?, What does it smell like?. Na koniec można przeprowadzić szybką zabawę badawczą pt. Inside an egg i zapoznać uczniów z budową jajka. Nauczyciel rozbija jedno jajko na talerzyk i nazywa jego elementy. Następnie umieszcza na tablicy schemat budowy z odpowiednimi podpisami. Potem wręcza uczniom plastikowe talerzyki i jajka (po jednym zestawie na parę). Zadaniem uczniów jest rozbicie swoich jajek oraz odnalezienie i nazwanie poszczególnych elementów: shell (skorupka), chalaza (chalaza, struktura mocująca komórkę jajową w jajku), yolk (żółtko), albumin (albumina – białko stanowiące jeden z istotnych składników białka jaja kurzego), membranes (błony), air pocket (komora powietrzna). Można dodatkowo porównać wygląd, wielkość i ciężar różnych jaj (gęsiego, kurzego, kaczego, przepiórczego, indyczego). Jajka można przeliczać, układać od najmniejszego do największego, ważyć za pomocą kuchennej wagi i oglądać przy użyciu szkła powiększającego.
• Which animals lay eggs? – nauczyciel prezentuje dzieciom fotografie zwierząt składających jajka (ptaków, krokodyla, motyla, dziobaka, kolczatki itp.), wprowadzając przy okazji ich angielskie nazwy (w pracy ze starszymi uczniami można dodatkowo przygotować kilka informacji w języku angielskim na temat wybranych zwierząt i poprosić uczniów o odszukanie zdjęcia pasującego do czytanego opisu).
• What animal is it? – zabawa z wykorzystaniem plastikowych jajek. Nauczyciel umieszcza w płóciennym woreczku plastikowe jajka, wewnątrz których znajdują się zdjęcia zwierząt znoszących jajka (zamiast fotografii możemy wykorzystać małe figurki). Każde dziecko losuje jedno jajko, otwiera je i nazywa znajdujące się wewnątrz zwierzę. W jajkach powinny pojawić się wszystkie zwierzęta występujące w historii The Odd Egg. Uczestnik, który wyciągnie ze swojego jajka krokodyla, otrzymuje od nauczyciela crocodile puppet, zakłada ją na rękę i zjada wszystkie pozostałe zwierzęta.
• Egg hunt – to jedna z moich ulubionych wielkanocnych aktywności organizowanych na zajęciach językowych. Starszych uczniów można zapoznać z historią tej wielkanocnej tradycji. Młodszym dzieciom wystarczy wytłumaczyć, że wokół nich ukryto czekoladowe jajka, które należy odnaleźć. Żeby uniknąć sytuacji konfliktowych, młodszym dzieciom warto wręczyć wytłoczki na cztery jajka i poprosić o ich wypełnienie, tak aby słodkości starczyło również dla innych uczestników zabawy. Starszym uczniom możemy wręczyć płócienne woreczki (lub woreczki z organzy) i ustalić liczbę jajek, której nie mogą przekroczyć. Jeśli pogoda na to pozwoli, zawsze polecam zorganizowanie tej zabawy na świeżym powietrzu (na boisku szkolnym lub w pobliskim parku). Jeśli jednak pogoda nie sprzyja wychodzeniu, przed rozpoczęciem zajęć czekoladowe jajeczka możemy również ukryć w klasie.
• Egg shell planters – podczas prezentowanych zajęć często wykorzystujemy jajka. Pomyślałam, że warto byłoby znaleźć zastosowanie dla ich skorupek (nic nie powinno się przecież zmarnować). Proponuję wykorzystać je jako doniczki. Wystarczy do pustej skorupki włożyć ziemię lub watę, na której wysiejemy wybrane nasiona (rzeżuchę, owies, szczypiorek). Skorupki możemy ozdobić flamastrami, malując na nich np. twarze. Kiełkujące nasiona utworzą ciekawe fryzury. Jako podstawki posłużyć mogą zakrętki od butelek.
• How many eggs in the basket? – counting activity – nauczyciel przelicza wraz z uczniami jajka znajdujące się w wielkanocnym koszyczku. Zakres przeliczania należy dostosować do wieku odbiorców. Ze starszymi uczniami możemy dodatkowo wykonywać dopasowane do poziomu zadania matematyczne. Wystarczy na powierzchni jajka napisać czarnym flamastrem dowolne działanie matematyczne wraz z propozycjami wyników. Uczeń, obracając jajko, odnajdzie prawidłową odpowiedź.
• Egg lab – doświadczenia z wykorzystaniem jajek.
Uwaga!
Surowe jajka wykorzystywane podczas eksperymentów należy przed zajęciami sparzyć we wrzątku, pamiętając równocześnie o konieczności dokładnego umycia rąk po zakończeniu pracy.
• Can you see through an egg?
Materiały: jajko ugotowane na twardo i jajko w błonie (moczone w occie), latarka.
Wykonanie: nauczyciel przygotowuje dwa jajka – jedno ugotowane na twardo i obrane ze skorupki, drugie miękkie (wyjęte z octu) – i wręcza ochotnikowi latarkę. Dziecko próbuje prześwietlić jajko na wylot i udzielić odpowiedzi na pytanie: Can you see through an egg?.
• Can eggs bounce?
Materiały: trzy jajka: surowe, ugotowane na twardo i w błonie, zestaw do sprzątania: papierowe ręczniki, płyn do mycia, kosz na śmieci.
Wykonanie: nauczyciel przygotowuje trzy jajka – jedno ugotowane i obrane ze skorupki, drugie surowe, a trzecie miękkie (wyjęte z octu). Wybiera trzech ochotników, którzy po kolei opuszczają swoje jajko z niewielkiej wysokości. Miękkie jajko powinno delikatnie podskakiwać. Z moich doświadczeń wynika, że najwięcej frajdy sprawia dzieciom upuszczenie na ziemię tego surowego. Śmiechu jest wtedy co niemiara.
• Rubber egg
Materiały: ocet, szklane naczynia (szklanka, słoik), surowe jajka, opcjonalnie – barwniki spożywcze.
Wykonanie: uczniowie (pod czujnym okiem nauczyciela) umieszczają jajka w szklance i zalewają je octem. Następnie należy uzbroić się w cierpliwość. Po mniej więcej 48 godzinach można wyjąć jajko pozbawione twardej zewnętrznej skorupki. Białko i żółtko otoczone będą cienką błoną, która upodabnia jajko do gumy. Nauczyciel może przynieść na zajęcia już przygotowane „gumowe” jajka, tak aby uczniowie nie musieli czekać kilku dni na wynik eksperymentu (zachęcam jednak do obserwowania reakcji zachodzących w szklance). Jajkom można też nadać kolory – wystarczy dodać do octu barwnika spożywczego. Na koniec warto pozwolić każdemu uczniowi dotknąć jajka i dokładnie je obejrzeć (możecie użyć do tego celu szkła powiększającego).
• Egg in a bottle
Materiały: jajko ugotowane na twardo (bez skorupki), szklana butelka, zapałki, makulatura.
Wykonanie: nauczyciel prezentuje uczestnikom szklaną butelkę (z otworem mniejszym niż średnica jajka) oraz jajko ugotowane na twardo, po czym proponuje, aby ochotnik spróbował włożyć je do środka przez otwór (bez użycia siły). Następnie pyta uczniów, czy mają jakieś pomysły na umieszczenie jajka w butelce. Po wysłuchaniu propozycji nauczyciel umieszcza we wnętrzu butelki poskręcany, podpalony kawałek papieru. Następnie kładzie na otworze butelki jajko (szerszą stroną do dołu). Po wypaleniu się papieru jajko powinno zostać powoli wessane do wnętrza naczynia (dzieje się tak za sprawą wytworzonego podciśnienia).
• Crocodile craft
Materiały: trzy wytłoczki na 10 jajek, zielona farba, pędzle, klej na gorąco, biały, czerwony i zielony brystol, ruchome oczka.
Wykonanie: Podczas zajęć korzystaliśmy z jajek i skorupek. Przyszedł czas na wytłoczki. Można np. wykonać z nich krokodyla – jednego z najważniejszych bohaterów historii The Odd Egg. Wystarczy pomalować dwie wytłoczki do jajek zieloną farbą. Po wyschnięciu przecinamy jedną z nich wzdłuż zamknięcia, przyklejamy od spodu zęby i język wycięte z brystolu i doklejamy do drugiej wytłoczki tworzącej tułów naszego krokodyla. Z rolek po papierze toaletowym wykonujemy łapy (nacinając je, by stworzyć pazury), które podklejamy od spodu. Na koniec przyklejamy ogon i oczy wykonane z pojedynczych wytłoczek.
• Yummy egg – potrawa z jajek
Na zakończenie zajęć z historyjką The Odd Egg proponuję przeprowadzenie prostych warsztatów kulinarnych polegających na wykonaniu zwierzątek z jajek. Gwarantuję, że błyskawicznie znikną z talerzy, a my przy okazji przećwiczymy nazwy czynności typu: slice, cut, cut off, insert, cube, put, mix itp.
Uwaga!
Przed zajęciami należy upewnić się, czy żaden z uczestników nie jest uczulony na jajka.