Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Klasa w muzeum. Część VII
Muzeum może mieć MOC!
30.12.2020–16.05.2021 Moc Muzeum w Muzeum Narodowym w Krakowie
https://mnk.pl/wystawy/moc-muzeum
Opracowała: dr Iwona Grodź, literaturoznawca, filmoznawca, historyk sztuki, muzykolog. Autorka książek: Synergia sztuki i nauki w twórczości Zbigniewa Rybczyńskiego, Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Jerzego Hasa, Jerzy Skolimowski. Interesuje się kulturoznawstwem, filozofią i psychologią, a także ideą korespondencji sztuk
Pandemia COVID-19 zainspirowała wiele ważnych i cennych inicjatyw badawczych związanych z kulturą. Przykładem są liczne konferencje na ten temat, publikacje, projekty czy ankiety. Warto powrócić do tematu, który pozostaje w centrum uwagi badaczy z wielu dziedzin, a związany jest z udostępnianiem zbiorów w sytuacji kryzysu, tym bardziej że łączą się z nim pytania o (1) perspektywy, (2) możliwości i (3) zmiany, jakie rysują się przed praktykami, teoretykami i odbiorcami kultury. W jaki sposób sytuacja lockdownu wpływa na konieczność budowania innowacyjnych strategii dostępu odbiorców do kultury?
Jedną z możliwych „odpowiedzi” na wskazany problem oraz dobrym przykładem radzenia sobie w sytuacji kryzysu jest eksperymentalna wystawa Moc Muzeum, zorganizowana przez Muzeum Narodowe w Krakowie (30.12.2020–16.05.2021). Jej twórcom przyświecał ważny cel – chcieli nie tyle odzyskać widzów straconych w wyniku pandemii, ale i zachęcić innych, wcześniej obojętnych czy po prostu niezainteresowanych, do odwiedzenia muzeum – pierwotnie wirtualnie, potem, przez krótki czas – też stacjonarnie. Dlatego tematem wystawy są czynniki, które wpływają na nasz odbiór rzeczywistości.
Pomysłodawcą był Dział Edukacji Muzeum Narodowego w Krakowie, który na podstawie wieloletnich obserwacji kontaktu odbiorców z dziełami stworzył oryginalny projekt wystawienniczy. W centrum uwagi znalazły się więc zmiany percepcyjne uzależnione od predyspozycji, umiejętności poznawczych i wrażliwości zwiedzających. Innym zagadnieniem jest sposób prezentowania dzieł, np. ich zestawienie, liczba czy oświetlenie. Wybrano wiele nietypowych eksponatów, które łączy przede wszystkim sposób ekspozycji. Tym samym kuratorzy zachęcili widzów do zwiedzania wystawy nie tylko wirtualnie (zob. 12-minutowy wernisaż on-line), ale przede wszystkim w przestrzeni muzeum. Możliwość zobaczenia dzieła, odczucia jego materialnej obecności to zdaniem organizatorów prawdziwa MOC muzeum.
Na wystawie znajdują się między innymi dzieła takich artystek i artystów, jak: Olga Boznańska, Alina Szapocznikow, Maria Pinińska-Bereś, Jan Matejko, Aleksander Gierymski, Jacek Malczewski, Wojciech Kossak, Józef Pankiewicz, Stanisław Witkiewicz, Jerzy Nowosielski, Jonasz Stern, Julian Jończyk, Francisco de Goya, Henri de Toulouse-Lautrec, a także wielu artystów mniej znanych oraz wiele prac rzadko pokazywanych.
Zagadnienia warte polecenia w działaniach edukacyjnych:
• Czym jest wystawa i jak działa na zwiedzającego?
• Ciało w muzeum, np. dyskomfort oglądania, interaktywność, wpływ koloru, oświetlenia na widza.
• Analogowe sposoby interakcji: czytanie tekstów, dotyk, zapach, konieczność wykonywania zadań w czasie zwiedzania. Wyjście do muzeum jako wydarzenie i przygoda.
• Muzeum jako „złożony organizm, pełen ogromnej mocy”.
• Horoskop z guzika (https://view.genial.ly/5fcbfb55d292600d903c7938/presentation-horoskop-z-guzika).