Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Na placu zabaw Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy Cele: • rozwijanie postawy dbania o własne zdrowie, • kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej dziecka, • zapoznanie z istotą ruchu, • nazywanie oraz prezentowanie różnych czynności/działań/ruchów, • uczestnictwo w działaniach konstrukcyjnych, • bezpieczny sposób bawienia się – zabawy słowotwórcze, • tworzenie nazw pochodzących od czasowników, • nazywanie różnych akcesoriów umieszczonych na placu zabaw i poznanie zasad bez-piecznego korzystania z tego typu urządzeń, • przeliczanie elementów, • uczestnictwo w zabawach ruchowych na świeżym powietrzu, • tworzenie w grupach makiety placu zabaw z kartonów, patyczków, nakrętek. Materiały: • karta główna, chustki/apaszki, ilustracje akcesoriów umieszczonych na placu zabaw, obręcze/hula-hoop, worki do skoków, woreczki z grochem, pachołki, ławka, kręgle, plastikowe piłeczki, pojemniki, tektura, kartoniki, nakrętki, klej, patyczki. Wiosna w pełni! Słońce zawitało do przedszkola. Świat kusi piękną pogodą i zachęca do wyj-ścia na zewnątrz. Zaprasza do zabawy na świeżym powietrzu. Przedszkolakom nie trzeba dwa razy powtarzać! Nic nie daje dzieciom tyle radości, co ruch. Wyruszamy z maluszkami do miejsca, które bardzo dobrze znają – na przedszkolny plac zabaw. Tu każdy z nich czuje się jak ryba w wodzie. Dajmy się razem z dziećmi pochłonąć różnym aktywnościom. ZADANIA DO KARTY GŁÓWNEJ Nauczyciel prezentuje dzieciom kartę główną przedstawiającą plac zabaw. Zanim dzieci będą mogły skorzystać z rzeczywistego placu, wychowawca omawia z nimi kilka zagadnień zwią-zanych z tym miejscem. Karta główna 1. Ruch na placu zabaw Prowadzący zajęcia prezentuje dzieciom poszczególne urządzenia znajdujące się na placu za-baw. Dzieci przyglądają się ilustracjom zjeżdżalni, huśtawki, bujaka oraz ścianki do wspinania. Jaki ruch (czynność) wykonujemy na każdym z tych urządzeń? Aby lepiej go zobrazować, każde dziecko otrzymuje do ręki chustkę/apaszkę i prezentuje za jej pomocą wykonywane działania: huśtawka – huśtanie, bujak – bujanie, zjeżdżalnia – zjeżdżanie, ścianka wspi-naczkowa – wspinanie. Na koniec każdy wychowanek informuje pozostałych uczestników ćwiczenia, która z zabaw jest dla niego najprzyjemniejsza. 2. Nazwy pochodzą od… Wychowawca wraca na chwilę do elementów znajdujących się na placu zabaw. Co można zauważyć, słysząc nazwy urządzeń oraz wykonywanych na nich czynności? Oczywiście to, że brzmią bardzo podobne. Teraz więc czas na przedszkolaków i ich słowną fantazję! Dzieci wymyślają nowe nazwy dla niektórych przedmiotów, inspirując się ruchem/działaniem, do którego rzeczy te zostały stworzone. Prowadzący pyta: do czego służy kubek? Dzieci odpo-wiadają: do picia. Po chwili podają propozycje zmiany nazwy dla kubka. Prowadzący podsu-mowuje temat: kubek służy do picia, zatem nazwiemy go: pitek, piciul, pijawka itd. W tym kluczu nauczyciel omawia z dziećmi zastosowanie oraz zmianę nazwy dla różnych innych przedmiotów. 3. BHP zabawy Dzieci ponownie powracają do czynności wykonywanych na placu zabaw. Jak bezpiecznie korzystać z atrakcji tego miejsca? Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas zabawy na huśtawce? Czego absolutnie nie robić? Jak prawidłowo korzystać z urządzenia? Które z aktywności wykonujemy w pojedynkę, a na których bawimy się wspólnie? Następuje omó-wienie zasad korzystania z akcesoriów. 4. Liczymy na… Dzieci ponownie pochylają się nad projektem placu zabaw. Tym razem ich zadaniem jest zli-czenie znajdujących się na nim elementów. Ile jest bujaków czy zjeżdżalni? Maluszki przeli-czają wymieniane elementy i podają odpowiedź. 5. Bystre oczko Czego zabrakło na otrzymanym planie placu zabaw? Jakie inne urządzenia powinny się na nim pojawić, by był on najlepszym placem w całym mieście? Maluszki podają swoje propozycje na uczynienie z placu zabaw jeszcze bardziej atrakcyjnego miejsca. POZOSTAŁE ZADANIA 1. Praktyka czyni mistrza Wychowawca wychodzi z dziećmi na przedszkolny plac zabaw, gdzie najmłodsi mają szansę zrealizować wcześniej omawiane czynności ruchowe. Po dłuższej przerwie na swobodną za-bawę nauczyciel ponownie zwołuje do grupy dzieci i zaprasza je do zorganizowanych zajęć ruchowych. 1.1. Zabawy ze skakaniem w tle Przed dziećmi zostają ustawione wielokolorowe obręcze lub koła hula-hoop. Przedszkolaki biegają po całym placu. Nagle nauczyciel gwiżdże. Zadaniem maluszków jest jak najszybsze wskoczenie do dowolnej obręczy. Wyzwanie można urozmaicać różnymi instrukcjami typu: w obręczy mogą przebywać tylko dwie osoby; nie wskakujemy do żółtych obręczy; w jednej obręczy musi być pięć osób itd. Prowadzący zaprasza wychowanków do skoków w workach. Na końcu wyznaczonego toru nauczyciel umieszcza pachołek. Zadaniem przedszkolaków jest jak najszybsze pokonanie tra-sy. 1.2. Zabawy z rzucaniem do celu Dzieci otrzymują worki z grochem i ustawiają się w szeregu w wyznaczonym przez prowa-dzącego miejscu. Następnie nauczyciel, mając na uwadze wiek dzieci, ustawia przed milusiń-skimi ławkę. Ważne, by postawiono ją w odpowiedniej odległości od uczestników zabawy. Prowadzący ustawia na niej kręgle. Zadaniem dzieci jest strącenie jak największej liczby pa-chołków. Przedszkolaki dobierają się parami i stają naprzeciwko siebie. Każdy duet otrzymuje jeden woreczek z grochem. Jedna osoba z pary układa przed sobą ręce tak, aby utworzyć jak naj-większą obręcz. Na sygnał wychowawcy dzieci odsuwają się od siebie na odległość dwóch kroków, a następnie starają się wrzucić woreczek do kosza. W tym wyzwaniu istotna, oprócz samego rzutu, jest jego siła. 1.3. Zabawy z bieganiem Za pomoc pachołków nauczyciel wyznacza trasę dwóch identycznych slalomów. Następnie dzieli całą grupę na dwie drużyny. Wygrywa ta drużyna, która szybciej pokona slalom. Przedszkolaki pozostają w drużynach. Prowadzący wyznacza dzieciom trasę biegu. Na końcu każdej z nich znajduje się kosz z 50. piłeczkami. Zadaniem dzieci jest zabranie jak największej liczby piłeczek w drodze powrotnej. Przedszkolaki nie mogą korzystać z żadnych pojem-ników. Wygrywa ta drużyna, która najszybciej przeniesie 50. piłeczek na linię startu. 2. Wyzwanie – czas na bezruch! Czas na odpoczynek. Dzieci zamieniają się w lodowe rzeźby. Pozostają w bezruchu. Jako lo-dowe figury nie reagują na pytania czy zaczepki. Czy dzieciom się to uda? Do każdego przed-szkolaka podchodzi wychowawca i próbuje zachęcić go do „rozmrożenia” (wykonania jakie-goś gestu). Można to zrobić słowem, żartem lub miną. 3. Makieta placu zabaw Po powrocie do przedszkola nauczyciel zaprasza dzieci do działań konstrukcyjnych. Tym ra-zem zadaniem najmłodszych będzie stworzenie makiety wymarzonego placu zabaw. W tym celu dzieci dobierają się w kilkuosobowe grupy. Każda z nich otrzymuje sztywny karton oraz dużą liczbę pudełek, patyczków drewnianych czy nakrętek. Dodatkowymi materiałami są wszelkie artykuły plastyczne. Wychowankowie ustalają, jakie akcesoria powinny znaleźć się na ich wymarzonym placu zabaw, a następnie wykonują jego makietę z dostępnych im mate-riałów. Po zakończeniu działań plastycznych następuje prezentacja prac.