Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Mazurek wielkanocny
Tygodniowy plan pracy dydaktyczno-wychowawczej
Opracowanie merytoryczne i graficzne: Anna Uhlik, pedagog, specjalność edukacja elementarna i terapia pedagogiczna, magister zarządzania – rozwój potencjału społecznego, nauczyciel w szkole podstawowej, nauczyciel przedszkolny, terapeuta pedagogiczny; Wojciech Uhlik, przedsiębiorca, z zamiłowania grafik i ilustrator, zwolennik pedagogiki zabawy
Cele:
• zapoznanie z polskimi tradycjami (wypieki),
• kształtowanie dobrych nawyków prozdrowotnych – poznanie prawidłowego schematu żywienia człowieka,
• poznanie roli cukru w zdrowym odżywianiu – poznanie zdrowej słodkiej alternatywy dla słodyczy,
• ćwiczenia motoryki ręki – kolorowanie z dbałością o detale, kolorowanie w liniach, w wyznaczonym obrębie,
• rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
• analiza głoskowa wyrazów – podawanie głosek w nagłosie i wygłosie oraz innych przykładów słów rozpoczynających się / kończących się na daną głoskę.
Środki dydaktyczne:
• karty pracy, kredki, fotografie wypieków świątecznych, duża sylweta człowieka, paczka cukru, lupy, fotografie zdrowych słodkich pokarmów, kolorowe flamastry, fo-tografie artykułów z różnych grup produktów spożywczych (owoce, warzywa, nabiał, mięso, cukier, tłuszcze), znaczniki – symbole każdej z grup spożywczych, klej, zagadki słowne.
Wielkanoc to moment, kiedy na stołach gości wiele smacznych potraw. Wspólne biesiadowa-nie nie powinno być jednak przyczyną naszego złego samopoczucia. Od najmłodszych lat warto przekazywać naszym podopiecznym wiedzę na temat zdrowego żywienia, by w przy-szłości stanowiło ono naturalny element ich stylu życia. Święta, nawet te najsmaczniejsze, nie powinny być okazją do rezygnacji ze zdrowych wyborów. Dbajmy o brzuszki najmłodszych i ich dobre nawyki.
ZADANIA DO WYKONANIA
1. Relaksujące pieczenie
Nauczyciel prezentuje dzieciom kartę główną przedstawiającą jeden z wielkanocnych wypie-ków – mazurek. To słodkie ciasto na kruchym spodzie o różnych smakach. Do dzieci będzie należało jego udekorowanie. Rysunek ten przybrał formę kolorowanki, dzięki której starsze przedszkolaki będą miały okazję potrenować rękę, dbając o detale. Uwagę dzieci młodszych można skierować na większe elementy kolorowanki, pogrubiając dodatkowo ich kontury ko-lorowym flamastrem.
Karta główna
2. Świąteczne wypieki
Wychowawca prezentuje najmłodszym różne fotografie świątecznych wypieków: sernika, babki, makowca itd. Dzieci nazywają je, utrwalając nazwy wielkanocnych smakołyków. Na-stępnie wskazują głośno, na jaką głoskę rozpoczyna się / kończy każda z nich. Po ustaleniu głosek rozpoczynających wyraz nauczyciel prosi uczestników o wymienienie innych wyrazów zaczynających się na głoski: „s”, „b”, „m”. Gdy wychowankom skończą się już pomysły, prowadzący zajęcia utrudnia wyzwania i zachęca uczestników do wskazania wyrazów koń-czących się kolejno na wskazane głoski: makowie-c, serni-k, babk-a.
3. O cukrze
Nauczyciel przynosi dzieciom paczkę cukru. Milusińscy biorą go pod lupę i przyglądają mu się bardzo uważnie. Gdy już określą jego wygląd, prowadzący zajęcia opowiada o tworzonych z cukru słodyczach. Dzieci z pewnością potrafią wymienić różne ich rodzaje. „Jak często wychowankowie chcieliby jeść tego typu produkty?”. Następują głosowanie oraz ustalenie deklarowanej częstotliwości ich spożywania. „A czy przedszkolaki zastanawiały się kiedyś, ile cukru rzeczywiście potrzebują ich brzuchy i cały organizm, aby zdrowo funkcjonować?”. Na to pytanie z pewnością znajdziemy odpowiedź w kolejnym zadaniu.
4. Jak zdrowo jeść?
Prowadzący przynosi do sali dużą sylwetę człowieka naniesioną na brystol i przyczepioną do ruchomej tablicy. Ciało człowieka składa się z różnych części i narządów. „Czy dzieci pamię-tają, gdzie mają swoje: oczy/uszy/stopy/łokcie/serce/żołądki/mózg?”. Następuje chwila na zabawę ruchową i ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała. Wychowawca wymienia różne części ciała, a milusińscy je wskazują.
Po krótkiej zabawie nauczyciel informuje dzieci, że wszystkie organy muszą sprawnie funk-cjonować. Aby tak się stało, człowiek musi odpowiednio pić i jeść. Dziś uwaga najmłodszych skierowana będzie na tę drugą czynność – jedzenie. Istnieją różne grupy żywieniowe: produk-ty ze zbóż, nabiał, mięso, warzywa, owoce, słodycze. „Czy wszystkich potrzebujemy w tej samej ilości, aby szybko biegać, myśleć, spokojnie spać? Oczywiście nie”. Prowadzący po-krótce omawia każdą z grup, zaczynając od tej, której potrzeba najwięcej (piramida żywienia). Podczas omawiania pokazuje przedszkolakom różne fotografie przykładowych produktów. Do każdej z grup produktowych nauczyciel przygotowuje symbol: węglowodany – kasza, owoce – jabłko, warzywa – marchew, nabiał – mleko, słodycze – cukierek itd. Po omówieniu każdego działu wypełnia danym symbolem sylwetę człowieka w odpowiedniej proporcji. Po zaprezentowaniu wszystkich grup produktowych doskonale widać, ile cukru potrzeba człowiekowi każdego dnia. To czas na dyskusję z najmłodszymi. „Czy cukru potrzeba dużo, czy mało? Czego potrzeba więcej? Jak często powinniśmy jeść słodycze? Dlaczego?”. Na te i inne pytania dzieci starają się znaleźć odpowiedź na podstawie obserwacji sylwety człowieka.
5. Słodkie alternatywy
„Co możemy zrobić, gdy mamy ochotę zjeść więcej cukru, niż nakazuje nam zdrowy rozsą-dek? Jakie produkty mogą być słodkie, mimo że nie zawierają niezdrowego cukru? Oczywi-ście są to owoce! Jakie owoce najbardziej lubią dzieci? Czy wychowankowie znają jeszcze inne słodkie produkty? Jakie?”. Omawiamy wszystkie pomysły wychowanków. Na koniec prowadzący prezentuje najmłodszym fotografie „zdrowszych słodyczy”, orzechowych bato-ników, placków z dodatkiem miodu itd.
6. Do czego potrzebny jest cukier?
Aby wychowankowie nie pomyśleli, że cukier jest zupełnie niepotrzebny, warto spróbować odpowiedzieć na pytanie, co dobrego daje on naszemu ciału. Przede wszystkim przydaje się podczas ruchu, wspomaga pracę naszych mięśni i w trakcie dużego wysiłku szybko dodaje energii. Pomaga też naszej głowie. Mózg „wyciąga” z niego dla siebie pewne korzyści. Nie można z niego całkowicie rezygnować. Aby to zapamiętać, każde dziecko wymyśla jedno ćwiczenie ruchowe i prezentuje je pozostałym uczestnikom. Po chwili wychowankowie po-wtarzają dany ruch. Teraz czas na trening głowy – tym aspektem zajmuje się jednak prowa-dzący i zadaje dzieciom zagadki słowne o różnym poziomie trudności.
7. Dekorowanie mazurków
Dzieci otrzymują od nauczyciela kartę pracy przedstawiającą różne kontury mazurków. Zada-niem maluchów jest ozdobienie ich wielkanocnymi dekoracjami. Przedszkolaki wyposażone w kolorowe flamastry nanoszą na kartkę swoje ozdoby. Mogą to być konkretne symbole związane z Wielkanocą, np. bazie, pisanki czy zające, ale mogą też przyjąć formę kolorowych szlaczków.
Karta pracy nr 1