Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Kosmiczne podróże Scenariusz zajęć doskonalących percepcję wzrokową i słuchową przeznaczony dla grupy dzieci trzy-, cztero- i pięcioletnich Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • rozwijanie motoryki dużej: wzmacnianie obręczy barkowej i zwiększanie zakresu ruchu, • doskonalenie sprawności manualnej, • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej, • kształtowanie umiejętności odtwarzania sekwencji wzrokowych, słuchowych i ruchowych, • rozwijanie słuchu fonemowego i uwagi słuchowej, • rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej. Cele operacyjne: Dziecko: • potrafi naśladować sekwencje wzrokowe, słuchowe i ruchowe, • doskonali sprawność fizyczną w zakresie obręczy barkowej, niezbędną do prawidłowego pisania, • reaguje na zmiany rytmu muzyki, • potrafi pracować w skupieniu, • wie, co to jest kosmos, planety, gwiazdy, • potrafi samodzielnie budować z klocków proste konstrukcje. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie na dywanie Nauczyciel przybliża dzieciom tematykę związaną z kosmosem • wzbudzenie zainteresowania tematyką kosmosu 2. Gimnastyka rakiety Dzieci uczą się wierszyka razem z pokazywaniem • rozwijanie słuchu fonemowego, • rozwijanie motoryki dużej, • zwiększanie zakresu ruchomości obręczy barkowej, • poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej • załącznik nr 1 3. Lot rakietą Wizualizacja: nauczyciel opowiada, że sala przedszkolna zamienia się w kosmos, rozrzuca po sali kolorowe balony, które są planetami. Dzieci zamieniają się w rakiety kosmiczne i w rytm muzyki klasycznej poruszają się po sali. Muzyka stop – dzieci łapią jedną planetę (balon), głośno dzielą na sylaby jej nazwę (kolor). Muzyka start – odbijają go wysoko i krążą dalej po dywanie jak rakiety. Na koniec zabawy rakieta tankuje paliwo – dzieci leżą na plecach na dywanie i oddychają brzuchem • rozwijanie motoryki dużej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, • kształtowanie uwagi słuchowej, • wspieranie rozwoju słuchu fonemowego • kolorowe balony 4. Składanie pociętego obrazka Dzieci siadają przy stolikach, każde z nich otrzymuje w kopercie pocięty obrazek do złożenia. Następnie dzieci naklejają gotowe obrazki na kartki z bloku • rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej • koperta z pociętym obrazkiem dla każdego dziecka – załącznik nr 2, • jeden złożony obrazek na tablicy jako wzór (dla młodszych dzieci) 4. Budujemy rakietę Każde dziecko otrzymuje zestaw takich samych kloców (pięć klocków, każdy w innym kolorze). Nauczyciel informuje dzieci, że zamienią się teraz w kosmicznych konstruktorów i będą budowały rakietę według instrukcji. Rozdaje dzieciom instrukcje. Inny wariant ćwiczenia: nauczyciel ustnie podaje instrukcję • wspieranie rozwoju analizy i syntezy wzrokowej, • wspieranie rozwoju analizy i syntezy słuchowej, • rozwijanie koncentracji, • doskonalenie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-słuchowo- ruchowej • zestaw pięciu klocków dla każdego dziecka (żółty, zielony, czerwony, dwa niebieskie) – załącznik nr 3, • wydrukowane wzory rakiet 5. Balonowe planety Każde dziecko otrzymuje jeden kolorowy balon. Dekoruje go według własnego pomysłu wykorzystując mazaki, klej Magic, kolorowy papier, gazety, skrawki materiału czy włóczki. Po skończonej pracy nauczyciel wiesza balony w sali, tworząc w ten sposób grupową galaktykę • doskonalenie sprawności manualnej, • stymulacja zmysłu dotyku • balony, • klej Magic, • kolorowy papier, • gazety, • skrawki materiału, • resztki włóczki 6. Podsumowanie na dywanie Siedząc na dywanie, dzieci opowiadają, co zapamiętały z zajęć, czego się nauczyły, co im się najbardziej podobało, a co było dla nich trudne • nauka samooceny, • kształtowanie umiejętności słuchania innych