Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 12 MARCA 2021 Rozmowa psychologa z dzieckiem bez obecności rodziców Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty Czy psycholog, aby porozmawiać z dzieckiem bez obecności rodzica, musi mieć jego zgodę? Jeśli zgody są potrzebne, to w jakich przypadkach? Jeżeli rozmowa z uczniem już się odbyła, to czy rodzic musi być poinformowany o tym, że miała ona miejsce? Jeśli tak, to w jakich przypadkach i czy taka informacja ma być po każdej rozmowie? Podstawa prawna: • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1280). Zgodnie z § 24 Rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach do zadań pedagoga i psychologa w placówce należą w szczególności: • prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki, • diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki, • udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb, • podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, • minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów, • inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych, • pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów, • wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: o rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki, o udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Z przepisu tego wynika wprost, że diagnoza oraz rozpoznanie potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej należą do zadań psychologa. Wykonywanie tych zadań nie może być zatem uzależnione od zgody rodziców, więc nie jest ona wymagana do tego, aby z dzieckiem przeprowadzić rozmowę. Ponieważ jednak wśród wymienionych zadań jest obecna również pomoc rodzicom, o przeprowadzonej rozmowie należy ich poinformować. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.