Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Kwestionariusz kompetencji psychicznych
dla młodzieży
Część B
W części B uczestnicy badania wpisują sposoby radzenia sobie z codziennymi trudnymi sytuacjami. Podobnie jak w części A, style radzenia sobie z trudnościami można przydzielić do jednej z czterech grup. Odpowiedzi z jednej grupy wskazują na przewagę typu schematu, mogą posłużyć do oceny mnogości lub ubóstwa stosowanych technik. Powtarzające się odpowiedzi wskazywać mogą na małą dostępność zasobów i potrzebę ich rozwinięcia. Wynik powinien być zbieżny z wynikiem w części A. Wskazane jest przygotowanie osobnej wersji dla każdej płci.
Przed Tobą 14 pytań przedstawiających różne trudne sytuacje życiowe. Zastanów się, jak poradziłabyś/poradziłbyś sobie w opisanej sytuacji, ewentualnie, gdyby ktoś spytał Cię o radę, co doradziłabyś/doradziłbyś tej osobie. Staraj się odpowiadać krótko, wpisując konkretne zachowanie.
1. Musisz nauczyć się materiału, który jest dla Ciebie trudny, ciągle ktoś czegoś od Ciebie chce, przeszkadza Ci. Co najchętniej zrobiłabyś/zrobiłbyś? Jak radzisz sobie z taką trudną sytuacją? Co robisz?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Przygotowałaś/przygotowałeś się do egzaminu, wiesz, że całą potrzebną wiedzę masz w jednym palcu. W trakcie egzaminu nie potrafisz sobie nic przypomnieć. Wychodzisz z egzaminu, co w tej chwili miałabyś/miałbyś ochotę zrobić?
………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………….
3. Planowany od kilku miesięcy wyjazd (np. z drużyną kolarską do Hiszpanii) zostaje odwołany z powodu pandemii. Co robisz?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. W zaufaniu powiedziałaś/powiedziałeś koleżance/koledze o pewnym sekrecie związanym z Twoimi problemami osobistymi. Następnego dnia o wszystkim wie cała szkoła. Co robisz?
………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………….
5. Stresujesz się występem w konkursie talentów. W jaki sposób radzisz sobie z tremą?
………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………….
6. Czasami masz smutne dni. Zastanawiasz się nad sensem Twoich wyborów i działań. Masz na ten smutek metodę:
………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………….……
7. Kiedy dowiadujesz się o śmierci bliskiej osoby, co robisz? Jak sobie radzisz ze smutkiem?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8. Masz poczucie, że ludzie nie wiedzą, jaka/jaki jesteś. Nie rozumieją Twoich intencji i oceniają Cię niesprawiedliwie. Nie ma nic gorszego niż niesprawiedliwa ocena, która podcina skrzydła i odbiera radość jakiegokolwiek działania. Przykładowo, chcesz pomóc przy sprzątaniu w szkole, a potem słyszysz, że robisz to, żeby przypodobać się nauczycielowi. Kiedy jesteś niesprawiedliwie oceniona/oceniony, co robisz?
………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………….
9. Spróbuj przypomnieć sobie sytuację, w której musiałaś/musiałeś wystąpić przed większą grupą osób. Jeśli poczułaś/poczułeś lęk, to w jaki sposób sobie z nim poradziłaś/poradziłeś. Jeśli nie doświadczyłaś/doświadczyłeś takiej sytuacji to, co poradziłabyś/poradziłbyś komuś, kto jej doświadcza? Co można zrobić?
………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………….
10. Czasem życie przynosi nam zdarzenia, sytuacje, których wolelibyśmy uniknąć. Kiedy rozstaniesz się z osobą, którą kochasz, jak czujesz się w takiej sytuacji? Postaraj się zastanowić, jak poradziłabyś/poradziłbyś sobie w takiej sytuacji.
………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………….
11. Gdyby Twój najbliższy przyjaciel/przyjaciółka zawiódł Twoje zaufanie, zdradził powierzony sekret, okazał się osobą fałszywą, w jaki sposób zareagowałabyś/zareagowałbyś, jak poradziłabyś/poradziłbyś sobie z tą sytuacją?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
12. Sytuacja zamknięcia w czasie pandemii, niemożność realizowania swoich planów, wyjścia z domu w ulubione miejsca, swobodnego spotkania się z przyjaciółmi jest bardzo trudna dla każdego. W jaki sposób sobie z nią radziłaś/radziłeś?
………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………….
13. Kiedy zaplanowałaś/zaplanowałeś kupno nowych butów, uzbierałaś/uzbierałeś potrzebną sumę i kiedy miałaś/miałeś je kupić, w sklepie okazało się, że nie ma Twojego rozmiaru. Jak się czujesz? Co robisz w tej sytuacji?
………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………….
14. Wyobraź sobie, że brałaś/brałeś udział w konkursie, wyniki będą za dwa dni. Czy ta sytuacja powoduje w Tobie jakieś szczególne zachowanie (np. zdenerwowanie, problem ze skupieniem uwagi, ból głowy, brzucha, radość, przypływ energii)? Jak się czujesz? Jak sobie z tym radzisz?
………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………….
Strategia postępowania w trudnej sytuacji (przykłady):
• U – unikanie – strategia rezygnacji, poddania się, wycofania, izolacji. W odpowiedziach może pojawić się: „Idę przespać problem”, „Nie chcę o tym myśleć, idę słuchać muzyki”, „Mam ochotę wsiąść na rower i pędzić bez celu”.
• D – działanie – strategia koncentrująca się na rozwiązaniu problemu lub modyfikacja podejścia do niego, wykorzystująca racjonalizację.
• A – agresja – działania zwane strategiami destrukcyjnymi, agresja w różnej formie oraz autoagresja, w tym stosowanie używek.
• S – społeczna – strategia polegająca na czerpaniu ze wsparcia społecznego.