Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Procedury postępowania nauczycieli Szkoły podstawowej w …………………………… w sytuacjach trudnych wychowawczo Spis treści: I. Procedura postępowania w sytuacji ujawnienia ucznia zagrożonego demoralizacją. II. Procedura postępowania z wagarującym uczniem. III. Procedura postępowania w przypadku ujawnienia palenia przez ucznia papierosa lub e-papierosa. IV. Procedura postepowania z uczniem, którego zachowanie uniemożliwia prowadzenie lekcji. V. Procedura postępowania w przypadku, gdy uczeń korzysta z telefonu komórkowego lub innych urządzeń elektronicznych w czasie lekcji. VI. Procedura postępowania w przypadku samowolnego opuszczenia szkoły przez ucznia w czasie trwania zajęć lekcyjnych. VII. Procedura postępowania w przypadku używania wulgarnych słów przez ucznia. VIII. Procedura postępowania w sytuacji stwierdzenia dewastacji mienia szkolnego. IX. Procedura postępowania w przypadku stosowania przez ucznia przemocy fizycznej lub psychicznej. X. Procedura postępowania wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego. XI. Procedura postępowania wobec ucznia – ofiary czynu karalnego. XII. Procedura postępowania w sytuacji naruszenia nietykalności osobistej nauczyciela lub pracownika szkoły (obelżywe wyzwiska, groźby, rzucanie przedmiotami, agresja fizyczna). XIII. Procedura postępowania z uczniem, który dopuścił się kradzieży na terenie szkoły. XIV. Procedura postępowania w sytuacji ujawnienia cyberprzemocy. XV. Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków. XVI. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń posiada przy sobie niedozwolone substancje lub niebezpieczne narzędzie. XVII. Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk. XVIII. Procedura postępowania nauczycieli w sytuacjach samookaleczeń, prób samobójczych lub innych związanych z narażeniem życia. XIX. Procedura postępowania w przypadku uczennicy w ciąży. XX. Procedura postępowania w przypadku osób trzecich bezzasadnie przebywających na terenie szkoły. XXI. Procedura postępowania w sytuacjach związanych z sytuacją rodzinną ucznia. XXII. Procedura postępowania w sytuacji, gdy dziecko odmawia powrotu do domu. XXIII. Procedura postępowania w sytuacji rozpoznania lub podejrzenia krzywdzenia dziecka w rodzinie. XXIV. Procedura postępowania w sytuacji nieodebrania dziecka ze świetlicy szkolnej. XXV. Procedura postepowania w razie wypadku ucznia w szkole. I Procedura postępowania w przypadku ucznia zagrożonego demoralizacją 1. Przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy. 2. Wychowawca informuje o fakcie pedagoga lub psychologa szkolnego i dyrektora szkoły. 3. Wychowawca wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) ucznia i przekazuje im uzyskaną informację. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz z uczniem, w ich obecności. W przypadku potwierdzenia informacji, zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś bezwzględnie do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. W toku interwencji profilaktycznej może zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udział dziecka w programie terapeutycznym. 4. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a nadal z wiarygodnych źródeł napływają informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, dyrektor szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję (specjalistę ds. nieletnich). 5. Podobnie, w sytuacji gdy, szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych, (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkania z pedagogiem, psychologiem, itp.), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia sąd rodzinny lub policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji. 6. W przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przez ucznia, który ukończył 17 lat, przestępstwa ściganego z urzędu lub jego udziału w działalności grup przestępczych, zgodnie z art. 304 § 2 Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. kodeks postępowania karnego, dyrektor szkoły jako przedstawiciel instytucji jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub policję. II Procedura postępowania z wagarującym uczniem W sytuacji, gdy wychowawca podejrzewa, że uczeń jest nieobecny w szkole z powodu wagarów: 1. Kontaktuje się z rodzicem. 2. Jeżeli podejrzenia się potwierdziły, po przyjściu ucznia do szkoły przeprowadza z nim rozmowę wychowawczą. Zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś bezwzględnie do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. 3. Wychowawca nie usprawiedliwia nieobecności (nawet w sytuacji usprawiedliwienia od rodziców). 4. W przypadku powtarzającej się nieusprawiedliwionej nieobecności ucznia, wychowawca powiadamia o tej sytuacji pedagoga szkolnego, który przeprowadza z uczniem rozmowę motywującą, spisuje kontrakt lub podejmuje inne środki oddziaływania wychowawczego. 5. Jeśli szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych, (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkania z pedagogiem, psychologiem, itp.), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia sąd rodzinny lub policję – specjalistę d.s. nieletnich. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji. III Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia palenia papierosów lub e- papierosa przez ucznia 1. Nauczyciel, który zauważy ucznia palącego papierosa lub e-papierosa nakazuje mu przerwanie palenia i rekwiruje jego używkę. 2. Zgłasza fakt wychowawcy klasy i przekazuje mu zabrane papierosy. 3. Wychowawca powiadamia o fakcie rodziców/prawnych opiekunów ucznia oraz dyrekcję i zobowiązuje rodziców do szczególnego nadzoru nad dzieckiem, następnie przekazuje rodzicom zabrane uczniowi papierosy. 4. Przeprowadzenie przez wychowawcę rozmowy dyscyplinującej i profilaktycznej – powiadomienie ucznia w obecności rodziców o konsekwencjach zdrowotnych i prawnych palenia przez osoby niepełnoletnie. 5. W przypadku powtarzających się sytuacji palenia przez ucznia papierosów, wychowawca informuje o tym fakcie pedagoga/psychologa szkolnego. 6. Zastosowanie kary regulaminowej, np. obniżenie oceny z zachowania. IV Procedura postępowania w przypadku zachowania uniemożliwiającego prowadzenie lekcji (wulgarne zachowania w stosunku do rówieśników, nauczyciela, głośne rozmowy, spacery po sali, brak reakcji na polecenia nauczyciela) 1. Upomnienie słowne. 2. Próba uspokojenia sytuacji w klasie. 3. Powiadomienie wychowawcy klasy, pedagoga lub psychologa szkolnego. 4. Powiadomienie rodziców (prawnych opiekunów oraz ewentualnie kuratora sądowego). 5. W przypadku braku reakcji na interwencję nauczyciela i wychowawcy, powiadomienie dyrekcji szkoły. 6. Konsekwencje: zgodne ze statutem szkoły (nagana dyrekcji, obniżenie oceny z zachowania, przeniesienie do innego oddziału). 7. Systematyczne spotkania z pedagogiem/psychologiem szkolnym. V Procedura postępowania w przypadku, gdy uczeń korzysta z telefonu komórkowego lub innych urządzeń elektronicznych w czasie lekcji 1. Uczeń nie może korzystać z telefonu komórkowego i innego urządzenia elektronicznego podczas zajęć lekcyjnych, o czym jest poinformowany przez wychowawcę klasy (urządzenie to podczas zajęć powinno być wyłączone). 2. W przypadku, gdy uczeń korzysta z telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego podczas zajęć, nauczyciel nakazuje wyłączenie urządzenia (zablokowanie karty), a następnie odbiera mu je. 3. W przypadku, gdy uczeń korzysta z telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego podczas zajęć, nauczyciel nakazuje wyłączenie urządzenia (zablokowanie karty), a następnie odbiera mu je. 4. Odebrany telefon komórkowy lub inne urządzenie elektroniczne nauczyciel niezwłocznie oddaje do depozytu w sekretariacie szkolnym oraz informuje o zaistniałej sytuacji wychowawcę klasy. 5. W przypadku, gdy uczeń nie chce oddać telefonu komórkowego lub innego urządzenia elektronicznego nauczycielowi, pedagog prosi przewodniczącego klasy o poinformowanie o tej sytuacji dyrektora szkoły. 6. Dyrektor szkoły bezzwłocznie informuje telefonicznie o tym fakcie rodziców (prawnych opiekunów) ucznia i zobowiązuje ich do osobistego zgłoszenia się po odbiór urządzenia. 7. W trakcie rozmowy z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia, dyrektor szkoły informuje rodziców (prawnych opiekunów) o konsekwencjach wynikających z niestosowania się do ustaleń określonych w Statucie Szkoły (w tym kryteriach ocen zachowania). VI Procedura postępowania w przypadku samowolnego opuszczania szkoły w czasie zajęć lekcyjnych 1. Pracownik szkoły, który stwierdził, że uczeń samowolnie opuścił teren szkoły zgłasza ten fakt wychowawcy klasy, a jeżeli ten jest nieobecny pedagogowi szkolnemu. 2. W/w osoby niezwłocznie zawiadamiają rodziców i umawiają się na rozmowę. 3. Z uczniem przeprowadzana jest rozmowa ostrzegawcza w obecności rodzica. 4. Uczeń otrzymuje uwagę w dzienniku szkolnym. 5. Wychowawca nie usprawiedliwia nieobecności (nawet w sytuacji usprawiedliwienia od rodziców). 6. Jeżeli podobna sytuacja się powtórzy, uczeń otrzymuje upomnienie, a następnie naganę. VII Procedura postępowania w przypadku używania przez uczniów wulgarnego słownictwa Gdy nauczyciel jest świadkiem używania przez ucznia wulgarnego słownictwa ma bezwzględny obowiązek zareagowania. 1. Sam bądź z pomocą pedagoga przeprowadza rozmowę dyscyplinującą z uczniem. 2. Wpisuje uwagę w dzienniku. 3. Powiadamia wychowawcę klasy. Jeżeli świadkiem stosowania wulgarnego słownictwa jest pracownik obsługi, zgłasza ten fakt wychowawcy klasy bądź pedagogowi szkolnemu, który wpisuje informację do dziennika lekcyjnego. 4. Zobowiązuje ucznia do nieużywania wulgaryzmów, powiadamia o zaistniałym fakcie rodziców ucznia. 5. Uczeń ponosi konsekwencje regulaminowe, które są ujęte w Statucie Szkoły. VIII Procedura postępowania w sytuacji stwierdzenia dewastacji mienia szkolnego i cudzej własności 1. Nauczyciel lub inny pracownik szkoły będący świadkiem zdarzenia podejmuje interwencję mającą na celu powstrzymanie dalszych działań sprawców, a następnie powiadamia wychowawcę, pedagoga lub dyrektora. 2. W przypadku braku ustalenia sprawcy, osoba stwierdzająca uszkodzenie mienia ustala podstawowe okoliczności zdarzenia, a następnie informuje wychowawcę lub pedagoga. 3. Wychowawca, a w przypadku jego nieobecności pedagog przeprowadza rozmowę dyscyplinującą ze sprawcą zdarzenia, ustala sposób jego ukarania i sporządza notatkę. 4. Wychowawca lub pedagog informuje o zdarzeniu rodziców/opiekunów prawnych sprawcy i przekazuje sprawę dyrekcji, która ustala sposób i termin naprawienia szkody. 5. W przypadku stwierdzenia dużej szkody pedagog w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji. 6. Obniżenie oceny z zachowania. IX Procedura postępowania w przypadku ujawnienia stosowania przemocy fizycznej lub psychicznej przez ucznia 1. Pracownik szkoły, który jest świadkiem stosowania przemocy zgłasza ten fakt wychowawcy klasy. 2. Wychowawca przeprowadza rozmowę wyjaśniającą z uczniem i zgłasza ten fakt pedagogowi lub psychologowi, a jeżeli sytuacja tego wymaga dyrektorowi szkoły. 3. Wychowawca natychmiast powiadamia rodziców sprawcy i poszkodowanego pisemnie lub telefonicznie i odnotowuje ten fakt w dzienniku szkolnym. 4. W sytuacji powtarzających się aktów przemocy lub w szczególnie drastycznej agresji wychowawca powiadamia dyrektora szkoły, który zgłasza te fakty na policji. 5. W ramach uprawnień statutowych szkoła stosuje względem sprawcy zdarzenia środki przewidziane w Statucie Szkoły, np. uczeń stosujący przemoc otrzymuje upomnienie, a w szczególnie drastycznej agresji lub powtarzających się aktach przemocy naganę. 6. W przypadku, gdy sprawca zdarzenia sprawiał wcześniej problemy i łamał normy społecznego zachowania, a zdarzenie którego się dopuścił nosi cechy postępującej demoralizacji, szkoła powinna zgłosić ten fakt na policję lub do sądu rodzinnego. X Procedura postępowania wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego lub przestępstwa 1. Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły o popełnieniu czynu karalnego. 2. Ustalenie okoliczności czynu i ewentualnych świadków zdarzenia. 3. Przekazanie sprawcy (o ile jest znany i przebywa na terenie szkoły) dyrektorowi szkoły, psychologowi lub pedagogowi szkolnemu pod opiekę do chwili przyjazdu policji. 4. Powiadomienie rodziców ucznia – sprawcy. 5. Niezwłoczne powiadomienie policji, w przypadku gdy sprawa jest poważna (rozbój, uszkodzenie ciała, itp.), lub sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest nikomu znana. 6. Zabezpieczenie ewentualnych dowodów przestępstwa, lub przedmiotów pochodzących z przestępstwa i przekazanie ich policji. Do czynów karalnych ściganych z urzędu, a najczęściej popełnianych przez uczniów należą: • bójki (co najmniej dwóch uczestników na dwóch), • pobicia (dwóch, trzech lub więcej na jednego), • wymuszania pieniędzy z użyciem przemocy (rozbój), • kradzież, • uszkodzenie ciała (agresja fizyczna). XI Procedura postępowania nauczyciela wobec ucznia – ofiary czynu karalnego 1. Nauczyciel będący świadkiem zdarzenia udziela uczniowi poszkodowanemu pierwszej pomocy (przedmedycznej), bądź, jeśli zachodzi potrzeba zapewnia tę pomoc wzywając pielęgniarkę szkolną, lekarza bądź karetkę pogotowia (w przypadku, gdy ofiara doznała obrażeń). 2. Nauczyciel powiadamia niezwłocznie wychowawcę ucznia poszkodowanego, dyrektora szkoły oraz pedagoga/psychologa szkolnego. 3. Niezwłoczne powiadomienie o zaistniałej sytuacji rodziców ucznia poszkodowanego. 4. Dyrektor szkoły niezwłocznie wzywa policję w przypadku konieczności profesjonalnego zabezpieczenia ewentualnych śladów przestępstwa, ustalenia okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia. XII Procedura postępowania w sytuacji naruszenia nietykalności osobistej nauczyciela lub pracownika szkoły (obelżywe wyzwiska, groźby, rzucanie przedmiotami, agresja fizyczna, zabranie przedmiotu należącego do nauczyciela lub pracownika szkoły) 1. Powiadomienie wychowawcy, dyrekcji, rodziców i ew. kuratora sądowego. 2. W każdym przypadku powiadomienie policji. 3. Natychmiastowe obniżenie oceny z zachowania oraz wpis do dziennika. 4. Nagana dyrektora szkoły. 5. Oprócz wszczętych procedur prawnych, wyznaczenie rodzaju zadośćuczynienia (np. praca społeczna). XIII Procedura postępowania z uczniem, który dokonał kradzieży na terenie szkoły 1. Nauczyciel prowadzący zajęcia lub wychowawca, po otrzymaniu informacji od ucznia o kradzieży, przeprowadza z poszkodowanym i świadkami rozmowę w celu ustalenia okoliczności zdarzenia. 2. Nauczyciel podejmuje działania zmierzające do zwrotu skradzionego mienia poszkodowanemu, z wyłączeniem jednak przeszukania domniemanego sprawcy. 3. Nauczyciel, który podjął wstępną interwencję, przekazuje informację o zdarzeniu wychowawcy klasy poszkodowanego i sprawcy, a w przypadku jego nieobecności pedagogowi. 4. Wychowawca lub pedagog, jeżeli istnieje taka konieczność, kontynuują wyjaśnianie okoliczności zdarzenia. 5. Wychowawca lub pedagog/psycholog przeprowadza rozmowę ze sprawcą zdarzenia oraz jego rodzicami/opiekunami prawnymi. Rozmowa obejmuje informacje o ustalonych okolicznościach zdarzenia, określenie formy i terminu zwrotu skradzionego mienia, sposób ukarania sprawcy. 6. Wychowawca lub pedagog/psycholog przeprowadza rozmowę z poszkodowanym i jego rodzicami/opiekunami prawnymi przekazując ustalenia podjęte podczas spotkania ze sprawcą i jego rodzicami/opiekunami prawnymi. 7. W uzasadnionym przypadku pedagog i wychowawca w porozumieniu z dyrektorem szkoły podejmują decyzję o zawiadomieniu policji. O tym fakcie informują rodziców/prawnych opiekunów poszkodowanego i sprawcy. XIV Procedura postępowania w sytuacji ujawnienia cyberprzemocy 1. W szkole podejmuje się interwencję w każdym przypadku ujawnienia lub podejrzenia cyberprzemocy. 2. Wszystkie przypadki przemocy z wykorzystaniem mediów elektronicznych powinny zostać właściwie zbadane, zarejestrowane i udokumentowane. Jeśli wiedzę o zajściu posiada nauczyciel nie będący wychowawcą, powinien przekazać informację wychowawcy klasy, który informuje o fakcie pedagoga lub psychologa szkolnego i dyrektora. 3. Pedagog lub psycholog szkolny i dyrektor wspólnie z wychowawcą powinni dokonać analizy zdarzenia i zaplanować dalsze postępowanie. Do zadań szkoły należy także ustalenie okoliczności zdarzenia i ewentualnych świadków. 4. W procedurze interwencyjnej, o ile to możliwe, zabezpiecza się dowody i ustala tożsamość sprawcy cyberprzemocy. 5. Szkoła wraz z rodzicami podejmuje działania mające na celu identyfikację sprawcy cyberprzemocy, jednak w sytuacji kiedy jego ustalenie nie jest możliwe, rodzic lub dyrektor szkoły kontaktuje się z dostawcą usługi lub operatorem wyszukiwarki w celu usunięcia z sieci kompromitujących lub krzywdzących materiałów. Do podjęcia takiego działania zobowiązuje administratora serwisu art. 14 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 344). 6. W przypadku, gdy zostało złamane prawo, a tożsamości sprawcy nie udało się ustalić, dyrektor szkoły powiadamia policję. 7. W przypadku, gdy sprawca cyberprzemocy jest znany i jest on uczniem szkoły, pedagog lub psycholog szkolny powinien podjąć następujące działania: • przeprowadzić rozmowę z uczniem, której celem jest ustalenie okoliczności zajścia. Razem z nim zastanowić się nad przyczynami zdarzenia i spróbować poszukać rozwiązania sytuacji konfliktowej, • omówić z uczniem skutki jego postępowania i poinformować o konsekwencjach regulaminowych, które zostaną wobec niego zastosowane, a są ujęte w Statucie szkoły, • zobowiązać sprawce do zaprzestania swojego działania i usunięcia z sieci szkodliwych materiałów, • ustalić ze sprawcą sposób zadośćuczynienia wobec ofiary cyberprzemocy. 8. W przypadku, jeśli w zdarzeniu brała udział większa grupa uczniów, należy rozmawiać z każdym z nich osobno, zaczynając od lidera grupy. Nie należy konfrontować sprawcy i ofiary cyberprzemocy. 9. Rodzice sprawcy zostają poinformowani o przebiegu zdarzenia i zapoznani z materiałami dowodowymi, a także z decyzją w sprawie dalszego postępowania i podjętych przez szkołę środków dyscyplinarnych wobec dziecka (kary zawarte w Statucie Szkoły, oraz np. czasowy zakaz przynoszenia do szkoły urządzeń elektronicznych (zgodnie z regulaminem korzystania z telefonów komórkowych lub innych urządzeń elektronicznych). 10. Ofiara cyberprzemocy otrzymuje w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczną udzielaną przez pedagoga lub psychologa szkolnego. 11. Rodzice dziecka będącego ofiarą cyberprzemocy zostają poinformowani o problemie, podjętych działaniach szkoły i w miarę potrzeb, otrzymują wsparcia i pomoc specjalistów. XV Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków 1. Powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy. 2. Odizolowuje ucznia od reszty młodzieży, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego. 3. Wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu zdrowia, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej. 4. W miarę możliwości ustala pochodzenie spożywanego alkoholu bądź narkotyku. 5. Zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów, których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdy rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole, czy przewiezieniu do placówki służby zdrowia, albo przekazaniu go do dyspozycji funkcjonariuszom policji decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły/placówki. 6. Dyrektor szkoły zawiadamia najbliższą jednostkę policji, gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholu odmawiają przybycia do szkoły. 7. W przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości, policja ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień, albo do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych, na czas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie do 24 godzin). O fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców/opiekunów oraz sąd rodzinny jeśli uczeń nie ukończył 18 lat. 8. Jeżeli powtarzają się przypadki, w których uczeń (przed ukończeniem 18 lat) znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków na terenie szkoły, to dyrektor szkoły ma obowiązek powiadomienia o tym policji (specjalisty ds. nieletnich) lub sądu rodzinnego. 9. Po fakcie przeprowadzenie rozmowy z rodzicami oraz uczniem; zobowiązanie ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, a rodziców do bezwzględnego nadzoru nad dzieckiem. 10. Skierowanie do specjalisty – obowiązkowy udział w programie terapeutycznym lub grupie socjoterapeutycznej (jeśli to możliwe). XVI Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń posiada przy sobie niedozwolone substancje lub niebezpieczne narzędzie 1. Nauczyciel w obecności innego pracownika szkoły ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu podejrzaną substancję lub niebezpieczne narzędzie, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni, ewentualnie innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z podejrzaną substancją. Nauczycielowi nie wolno samodzielnie dokonywać czynności przeszukiwań teczki lub odzieży. 2. W przypadku uzasadnionych spostrzeżeń nauczyciel powiadamia dyrektora szkoły oraz wzywa rodziców do natychmiastowego stawienia się w szkole. 3. W przypadku, gdy uczeń na żądanie nauczyciela odmawia opróżnienia torby i kieszeni, szkoła wzywa policję. Policja bez względu na protesty ma prawo przeszukać ucznia w obecności nauczyciela. Jeżeli podejrzenia okażą się niesłuszne, nauczyciel nie ponosi odpowiedzialności. 4. Jeżeli uczeń oddaje substancję dobrowolnie, nauczyciel zobowiązany jest do bezzwłocznego przekazania jej policji do analizy. Całe zdarzenie musi być udokumentowane notatką z dokładnymi spostrzeżeniami. XVII Procedura postępowania w przypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk 1. Zachowując środki ostrożności zabezpiecza substancję przed dostępem do niej osób niepowołanych oraz ewentualnym jej zniszczeniem do czasu przyjazdu policji. Uwaga: Zabezpieczając środek przypominający wyglądem narkotyk, nauczycielowi nie wolno substancji wyciągać z opakowania, przesypywać, przelewać, wąchać, sprawdzać smaku, dotykać, itp. Substancję należy umieścić w pomieszczeniu niedostępnym dla innych osób, nie pozostawiając jej bez dozoru - nawet w pomieszczeniu zamkniętym. 2. Próbuje ustalić do kogo znaleziona substancja należy. 3. Powiadamia o zaistniałym zdarzeniu dyrektora szkoły, wzywa policję. 4. Po przyjeździe policji niezwłocznie przekazuje zabezpieczoną substancję i przekazuje informacje dotyczące szczegółów zdarzenia. XVIII Procedura postępowania nauczycieli w sytuacjach prób samobójczych, samookaleczeniach lub innych związanych z narażeniem życia W przypadku uzyskania informacji bądź stwierdzenia, że uczeń próbował dokonać aktu samobójczego, samookaleczenia bądź narażał własne życie lub zdrowie nauczyciel powinien podjąć następujące kroki: 1. Po ustaleniu i potwierdzeniu rodzaju zdarzenia nauczyciel nie może pozostawić ucznia znajdującego się w kryzysie samego, powinien próbować przeprowadzić go w bezpieczne, ustronne miejsce, oraz usunąć z jego zasięgu wszystkie przedmioty, które mogłyby mu ułatwić realizację zamiaru. 2. W razie konieczności wezwać pomoc– pogotowie ratunkowe, policję i w czasie tej interwencji zadbać, by przebiegała ona spokojnie i dyskretnie. 3. Powiadomić o tym fakcie dyrektora szkoły, wychowawcę, pedagoga i psychologa szkolnego. 4. Powiadomić rodziców ucznia. 5. Sporządzić notatkę służbową. XIX Procedura postępowania w przypadku uczennicy w ciąży 1. W przypadku gdy nauczyciel uzyska informację o ciąży uczennicy informuje o tym fakcie dyrektora szkoły, wychowawcę oraz pedagoga i psychologa szkolnego. 2. Pedagog/psycholog przeprowadza rozmowę indywidualną z uczennicą. 3. Wychowawca lub pedagog wzywa do szkoły rodzica/rodziców (opiekuna prawnego/opiekunów prawnych) i przeprowadza z nim/nimi rozmowę dotyczącą zaistniałej sytuacji. 4. W trakcie rozmowy rodzice zostają powiadomieni o możliwości udzielenia pomocy uczennicy w postaci indywidualnego toku nauczania, udzielenia pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz innych form pomocy, na przykład w ubieganiu się o pomoc materialną. 5. Wybór odpowiedniej formy wsparcia uzależniony jest ściśle od indywidualnej sytuacji uczennicy. XX Procedura postępowania w przypadku osób trzecich bezzasadnie przebywających na terenie szkoły lub osób trzecich zachowujących się niewłaściwie na terenie szkoły 1. Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który stwierdził bezzasadny fakt przebywania osoby trzeciej w szkole prosi o opuszczenie jej terenu, a w przypadku odmowy zawiadamia pracowników obsługi lub dyrektora placówki. 2. Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który stwierdził niewłaściwe zachowanie osoby trzeciej przebywającej w szkole stosuje słowne upomnienie, a w przypadku braku reakcji prosi o opuszczenie jej terenu i zawiadamia o zdarzeniu dyrektora. 3. W przypadku braku reakcji dyrektor szkoły zawiadamia policję. XXI Procedura postępowania w sytuacjach związanych z sytuacją rodzinną ucznia Działania natychmiastowe: 1. Poinformowanie wychowawcy, psychologa szkolnego, dyrektora szkoły. 2. Dyrektor powiadamia pisemnie sąd rodzinny z prośbą o wgląd w sytuację rodzinną oraz przekazuje powyższe informacje do właściwego ośrodka pomocy społecznej. Działania do podjęcia w dalszej kolejności: 1. Zapoznać z problemem „zespół wychowawców”, pracownika świetlicy szkolnej, dzielnicowego, kuratora sądowego ( jeżeli rodzina objęta jest nadzorem). 2. Współpracować z organizacjami specjalistycznymi (np. poradnie, świetlice, ośrodki wsparcia i interwencji kryzysowej). 3. Współpracować z rodzicami. XXII Procedura postępowania w sytuacji gdy dziecko odmawia powrotu do domu bądź niemożliwości jego powrotu do domu z uwagi na fakt, iż jego rodzice są pijani, lub nie ma z nimi kontaktu po zajęciach 1. Poinformowanie wychowawcy, pedagoga, psychologa szkolnego, dyrektora szkoły. 2. W oparciu o wcześniejszą zgodę przekazanie dziecka osobom upoważnionym (jeśli zostali wskazani wcześniej pisemnie przez opiekunów). 3. Jeżeli nie ma osób upoważnionych, dyrektor wzywa policję (psycholog szkolny lub pedagog czy też nauczyciel powinien towarzyszyć dziecku i udzielić mu wsparcia emocjonalnego). Uwaga!: jeżeli sytuacja nie miała miejsca jednorazowo lub dziecko zostało umieszczone w placówce interwencyjnej, dyrektor zawiadamia pisemnie sąd rodzinny. XXIII Procedura postępowania w sytuacji rozpoznania lub podejrzenia krzywdzenia dziecka w rodzinie 1. Każda z osób zatrudnionych w szkole w sytuacji gdy podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone udziela bezpośredniej pomocy dziecku jeśli zagrożone jest jego zdrowie lub życie. 2. Przekazuje powyższą informację wychowawcy i pedagogowi szkolnemu, który w sytuacji obrażeń na ciele organizuje pomoc medyczną wzywając karetkę pogotowia, lub jeśli stan zdrowia dziecka nie kwalifikuje się do wezwania karetki, wysyła faxem wniosek do sądu rejonowego wydział rodzinny i nieletnich z prośbą o wydanie zgody na poddanie dziecka badaniu lekarskiemu bez wiedzy i zgody rodziców i ewentualnie (także kiedy uzyskanie zgody na badanie nie jest możliwe natychmiast) – odprowadza dziecko do lekarza pediatry prosząc o dokonanie opisu stanu dziecka. 3. Pedagog/psycholog a w razie jego nieobecności wychowawca informuje dyrektora szkoły o każdym przypadku podejrzenia przemocy w rodzinie. 4. Fakt czy też podejrzenie krzywdzenia dziecka zostaje zgłoszony na policję. 5. Dzielnicowy, pedagog a w razie jego nieobecności wychowawca uruchamia procedurę Niebieskiej Karty poprzez wypełnienie formularza Niebieskiej Karty i przekazuje dokument przewodniczącemu gminnego zespołu interdyscyplinarnego, po czym uczestniczy w pracach gminnego interdyscyplinarnego zespołu roboczego. 6. Wychowawca lub pedagog informuje rodziców o podjętych działaniach na rzecz dziecka, w tym m.in. kontakcie z zespołem interdyscyplinarnym i podjętych przez ten zespół decyzjach. 7. Jeśli rodzice nie są zainteresowani współpracą na rzecz poprawy sytuacji dziecka każda osoba sporządza notatkę służbową z opisem stanu dziecka i podjętych przez siebie działań oraz reakcji rodziców i przekazuje ją pedagogowi szkolnemu, a ten dyrektorowi szkoły, który wnioskuje do sądu rejonowego wydział rodzinny i nieletnich o wgląd w sytuację rodzinną dziecka. XXIV Procedura postępowania w sytuacji ucznia nieodebranego ze świetlicy szkolnej 1. Nauczyciel świetlicy kontaktuje się telefonicznie z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka, ustala przyczyny zdarzenia i zapewnia dziecku opiekę do czasu ich przybycia. 2. Nauczyciel świetlicy przypomina rodzicom/opiekunom prawnym, że są zobowiązani do punktualnego odbioru dziecka ze świetlicy. 3. W przypadku braku kontaktu z rodzicami/opiekunami prawnymi nauczyciel może doprowadzić dziecko do miejsca zamieszkania (jeżeli dziecko mieszka na terenie miejscowości w której znajduje się szkoła). 4. W przypadku niezastania w domu rodziców/prawnych opiekunów lub innej osoby dorosłej powiadamia policję, zapewniając dziecku opiekę do czasu jej przyjazdu. 5. Jeżeli sytuacja powtarza się nauczyciel świetlicy informuje pedagoga i dyrektora szkoły, którzy rozpoznają sytuację i podejmują przewidziane prawem działania. XXV Procedura postępowania w razie wypadku w szkole 1. Nauczyciel lub pracownik szkoły, który powziął wiadomość o wypadku ucznia niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, w szczególności sprowadzając fachową pomoc medyczną, a w miarę możliwości udzielając poszkodowanemu pierwszej pomocy. 2. Nie dopuszcza do rozpoczęcia zajęć lub przerywa je wyprowadzając uczniów z miejsca zagrożenia, jeżeli miejsce, w którym są lub będą prowadzone zajęcia może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa uczniów. 3. Powiadamia dyrektora szkoły. 4. Jeśli nauczyciel ma w tym czasie zajęcia z klasą – prosi o nadzór nad swoimi uczniami nauczyciela uczącego w najbliższej sali. 5. O każdym wypadku dyrektor szkoły lub nauczyciel, pod opieką którego przebywał uczeń w chwili wypadku, powiadamia rodziców poszkodowanego ucznia. Fakt ten powiadamiający dokumentuje wpisem w dzienniku zajęć podając datę i godzinę powiadomienia matki/ojca ucznia o wypadku. 6. Przy lekkich przypadkach (brak wyraźnych obrażeń – np. widoczne tylko lekkie zaczerwienienie, zadrapanie, lekkie skaleczenie), po udzieleniu pierwszej pomocy poszkodowanemu uczniowi, nauczyciel lub dyrektor powiadamiając rodzica o zdarzeniu ustala z nim: potrzebę wezwania pogotowia, w każdym trudniejszym przypadku (widoczne obrażenia, urazy, niepokojące objawy) nauczyciel lub dyrektor szkoły wzywa pogotowie ratunkowe. 7. O każdym wypadku dyrektor szkoły zawiadamia niezwłocznie organ prowadzący i współpracującego ze szkołą pracownika służby bhp. 8. O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym dyrektor szkoły zawiadamia niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty. 9. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, dyrektor szkoły zawiadamia niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego. 10. Jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną pomieszczenia lub urządzeń, miejsce wypadku pozostawia się nienaruszone. Dyrektor zabezpiecza je do czasu dokonania oględzin lub wykonania szkicu przez zespół powypadkowy. 10. Jeżeli wypadek zdarzył się w czasie wyjścia, imprezy organizowanej poza terenem szkoły, wszystkie stosowne decyzje podejmuje opiekun grupy/kierownik wycieczki i odpowiada za nie. XXVI Postanowienia końcowe 1. Niniejsze procedury dotyczą i powinny być przestrzegane przez wszystkich nauczycieli i pracowników szkoły. 2. W każdej z powyższych sytuacji kryzysowych stosowane będą określone w Statucie Szkoły konsekwencje dyscyplinarne wobec ucznia, łącznie z możliwością przeniesienia go do innej szkoły czy powiadomienia właściwego Sądu Rodzinnego i Nieletnich. 3. O wszystkich występujących w szkole sytuacjach kryzysowych obligatoryjnie będą powiadamiani rodzice ucznia, którego zaistniała sytuacja dotyczy. 4. Wszystkie występujące na terenie szkoły opisane w procedurach sytuacje kryzysowe wychowawca jest zobowiązany udokumentować w dzienniku lekcyjnym lub zeszycie uwag.