Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Procedura postępowania
w szkole podstawowej im…………………………………………,
w przypadku wtargnięcia napastnika
na teren szkoły, zamachu terrorystycznego, sytuacji zakładniczej
Sposoby postępowania w przypadku ewakuacji
1. Osoba dorosła, która zauważy wtargnięcie napastnika albo uzyska informację o podłożeniu ładunku bombowego niezwłocznie włącza alarm.
2. Sygnałem alarmowym jest dźwięk ciągły – azyl , trwający ok. 30 sek. dzwonek, który w miarę możliwości może być powtórzony.
3. Osoba dorosła niezwłocznie powiadamia o zaistniałym zagrożeniu odpowiednie służby, które przejmują dalsze działania.
4. Ewakuacja jest możliwa tylko w przypadku bezpośredniej bliskości wyjścia, z dala od źródła zagrożenia.
5. Wszystkie rzeczy zostają na miejscu, osoby dorosłe zabierają ze sobą tylko telefony komórkowe, wskazane jest otwarcie okien.
6. Nauczyciele w miarę możliwości udzielają pierwszej pomocy przedlekarskiej.
7. Sposób ewakuacji:
• natychmiastowe podejście do drzwi bez plecaków, tornistrów, toreb,
• ustawienie klasy w parach przed drzwiami,
• otwarcie drzwi, wyprowadzenie klasy po ustąpieniu miejsca klasom nadchodzącym z prawej strony,
• zajęcie swojego miejsca na placu, uspokojenie uczniów,
• policzenie uczniów przez nauczycieli uczących lub wychowawców,
• przyjęcie meldunku przez dyrektora lub jednostkę upoważnioną o opuszczeniu szkoły przez wszystkie osoby,
• zameldowanie liczby uczniów przez nauczycieli/wychowawców dyrektorowi szkoły lub osobie upoważnionej,
• meldunek dyrektora lub osoby upoważnionej do odpowiednich służb o stanie liczbowym uczniów i pracowników szkoły,
• przemarsz w bezpieczne miejsce.
Sposoby postępowania w przypadku napotkania osoby atakującej
1. W przypadku braku możliwości ewakuacji, nauczyciel zamyka salę na klucz od wewnątrz, barykaduje wejście i przemieszcza uczniów w bezpieczne miejsce (z dala od okien i drzwi), najlepiej pod ścianą, na której znajdują się drzwi wejściowe.
2. Nauczyciel wycisza i uspokaja uczniów.
3. Pedagog opiekuje się uczniami ze SPE i uczniami, którzy potrzebują pomocy.
4. Należy bezwzględnie wyciszyć telefony (nie należy dzwonić do domów).
5. Nauczyciel kontaktuje się z policją wysyłając informację tekstową – SMS/telefon o zaistniałej sytuacji nr tel: …………….. – Komenda Policji w ………….., podaj następujące dane:
• miejsce zdarzenia,
• liczba uczniów,
• wygląd zamachowca,
• rodzaj broni,
• liczba ofiar,
• imię i nazwisko.
6. Potwierdzenie przyjęcie zgłoszenia.
7. Nie wolno się przemieszczać.
8. Należy być poniżej linii okien i zejść ze światła drzwi, a najlepiej połóżyć się na podłodze, by zejść z linii strzału.
9. W przypadku strzałów, nie wolno krzyczeć.
10. Nie powinno się otwierać nikomu drzwi.
11. W przypadku wtargnięcia napastnika do pomieszczenia nauczyciel podejmuje walkę, która może być ostatnią szansą na uratowanie życia (krzesła, ciężkie przedmioty itp.).
12. Okoliczności uruchamiania sygnału – Azyl:
• wejście do szkoły agresywnej osoby z niebezpiecznym narzędziem,
• wtargnięcie do szkoły – aktywnego strzelca,
• agresywne zachowanie ze strony ucznia, rodzica, nauczyciela zagrażające osobom postronnym.
13. Sposób zachowania:
• wykonuj bezwzględnie polecenia napastnika,
• na żądanie terrorystów oddaj im przedmioty osobiste, np.: telefon,
• poinformuj, że nie możesz wykonać jakiegoś polecenia,
• nie patrz terrorystom w oczy, unikaj kontaktu wzrokowego,
• nigdy nie odwracaj się plecami do napastnika,
• nie zwracaj na siebie uwagi,
• nie lekceważ napastnika i nie bądź agresywny,
• nie oszukuj terrorysty,
• uspokój uczniów, zawsze zwracaj się do nich po imieniu,
• poinformuj napastnika o uczniach ze schorzeniami,
• pytaj zawsze o pozwolenie, np. gdy chcesz się zwrócić do uczniów,
• zawsze korzystaj z dobrej woli terrorysty.
14. Procedura obowiązuje od ……………………………………………………..
…………………..,……………… ……………………………………
(miejscowość, data) (podpis Dyrektora Szkoły)