Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Ogród wiosną
Scenariusz zajęć plenerowych z wykorzystaniem technik Freineta i elementów oceniania kształtującego
Opracowała: Małgorzata Wesołowska, Szkoła Podstawowa nr 1 w Swarzędzu
O SCENARIUSZU:
Wszyscy czekamy na pierwsze wiosenne dni, kiedy to na dworze robi się coraz cieplej, słońce grzeje coraz mocniej, a przyroda budzi się na nowo do życia. Wraz z nią budzimy się i my, coraz częściej się uśmiechając i chcąc przebywać na świeżym powietrzu coraz dłużej. Marzą o tym przede wszystkim dzieci, dlatego zachęcam do organizowania lekcji w plenerze, by zaspokoić ich potrzebę ruchu, ale też by pozwolić im poznawać i doświadczać w bezpośrednim kontakcie z przyrodą.
BLOK TEMATYCZNY:
wiosna dookoła nas.
CEL OGÓLNY:
rozwijanie predyspozycji poznawczych i ciekawości świata.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
• samodzielnie dokonuje obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie w okresie wiosennym,
• wie, co dzieje się wiosną w ogrodach,
• prawidłowo nazywa prace wykonywane wiosną w ogrodzie,
• dzieli się wiedzą z innymi,
• odpowiedzialnie wykonuje powierzone mu zadania,
• współpracuje w parze lub w grupie,
• dba o bezpieczeństwo swoje i innych w czasie drogi.
CELE DLA UCZNIA (ocenianie kształtujące):
• znam wiosenne prace wykonywane w ogrodzie,
• wiem, czemu one służą.
NACOBEZU NAUCZYCIELA (ocenianie kształtujące):
• zwracam uwagę na bezpieczne zachowanie podczas drogi,
• zwracam uwagę na prawidłową pracę w zespole i w grupie.
METODY:
• wybrane techniki Freineta,
• poglądowa,
• czynna,
• słowna.
FORMY PRACY:
• indywidualna,
• grupowa,
• w parach,
• z całym zespołem.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• zadania do wykonania – doświadczenia poszukujące Freineta,
• notatniki,
• przybory do pisania.
PRZEBIEG ZAJĘĆ PLENEROWYCH:
1. Dzieci przygotowały się do zajęć w oparciu o fiszkę prowadzącą, którą otrzymały kilka dni wcześniej.
Fiszka prowadząca
• Zaproś swoich bliskich na spacer i wspólnie zaobserwujcie zmiany zachodzące w przyrodzie.
• Dowiedz się, dlaczego do nich dochodzi i w jakich miejscach możemy je dostrzec?
• Zapytaj, co o tej porze roku dzieje się w ogrodach?
2. Zajęcia mogą odbywać się np. na ogródkach działkowych w mieście. Pierwsza część zajęć ma jednak miejsce w szkole: dzieci odkrywają temat (Ogród wiosną), kodując poszczególne jego litery.
3. Wykorzystując elementy oceniania kształtującego, nauczyciel, wspólnie z dziećmi, ustala cele i NaCoBeZu. Wychodząc w teren, uczniowie wiedzą już, czego mogą nauczyć się podczas tych zajęć i jakie cele powinni osiągnąć.
4. Klasa wyrusza w drogę. Każde z dzieci ma ze sobą kartkę z przygotowanymi przez nauczyciela zadaniami do wykonania w czasie zajęć w terenie (karta pracy oraz doświadczenie poszukujące), a także notatnik i przybory do pisania oraz rysowania, by samodzielnie doświadczać, obserwować i mieć możliwość zanotowania lub narysowania tego, co zauważą w ogrodach. O tym, czy będą pracować samodzielnie, w parach czy w grupach, uczniowie decydują samodzielnie.
Zadania do wykonania – doświadczenie poszukujące Freineta
• Zaobserwuj, co się dzieje w ogrodach o tej porze roku i zanotuj krótko swoje obserwacje.
• Jakie prace wiosenne wykonano w ogródkach?
• Co dzieje się na drzewach i krzewach o tej porze?
• Jeśli zauważysz jeszcze coś ciekawego, zapamiętaj to lub zapisz.
5. Po dotarciu na miejsce nauczyciel i uczniowie ustalają zasady obowiązujące podczas zajęć – dotyczą one głównie bezpieczeństwa w czasie spacerowania alejkami i wykonywania zadań.
6. Spacerując, uczniowie podejmują samodzielne działania: obserwacje, wykonywanie notatek w dowolny sposób, wymiana zdań, porównywanie, stawianie pytań i poszukiwanie odpowiedzi.
7. Uczniowie nazywają też pierwsze wiosenne kwiaty, które można zobaczyć w ogrodach, rysują je lub zapisują niektóre nazwy.
8. Po mniej więcej godzinnych zajęciach w terenie grupa wraca do domu. Nauczyciel umawia się z uczniami, że następnego dnia przyniosą do szkoły swoje notatki, gdyż temat będzie kontynuowany, ale już na innych zasadach.