Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

STAN PRAWNY NA 5 MARCA 2021 Udzielenie opieki nad dzieckiem pracownikowi niepedagogicznemu? Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego Pracownik jest zatrudniony w w 5 placówkach po 8 godzin - czyli po 1/5 etatu. Pracuje w trybie: w poniedziałek – w szkole nr 1 – 8 godzin, we wtorek – w szkole nr 2 – 8 godzin, w środę – w szkole nr 3 – 8 godzin, w czwartek – w szkole nr 4 – 8 godzin, w piątek – w szkole nr 5 – 8 godzin. Czy takiej osobie przysługuje prawo do opieki nad dzieckiem w każdej placówce po 2 dni, czy 2 dni łącznie? Podstawa prawna: • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320). Zgodnie z art. 188 Kodeksu pracy, pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy w wymiarze 16 godzin albo 2 dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Co jednak istotne, zwolnienie jest udzielane w wymiarze godzinowym, dla osoby zatrudnionej w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do jej wymiaru czasu pracy. Zatem 1/5 etatu X 16 godzin daje 3,2 godziny. Zgodnie z § 3 przywołanej regulacji niepełną godzinę zwolnienia od pracy zaokrągla się w górę do pełnej godziny, czyli w każdym miejscu pracy zatrudniony ma prawo do 4 godzin opieki nad dzieckiem. Łącznie da to zatem 20 godzin, czyli więcej niż przy zatrudnieniu na pełnym etacie, w jednym miejscu pracy. Prawo do zwolnienia od pracy w związku z wychowywaniem dziecka w wieku do lat 14 przysługuje niezależnie u każdego z pracodawców. Tak samo jak np. prawo do urlopu wypoczynkowego czy wynagrodzenia. Nie ma znaczenia, która z placówek jest szkołą tzw. macierzystą a która dodatkowym miejscem pracy. Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.