Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Regulamin kontroli zarządczej § 1 Postanowienia ogólne Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy – opracowany w celu zapewnienia realizacji celów w następujących obszarach: • zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi, • skuteczności i efektywności działania, • wiarygodności sprawozdań, • ochrony zasobów, • przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania, • efektywności i skuteczności przepływu informacji, • zarządzania ryzykiem. Środowisko wewnętrzne § 2 Pracownicy są świadomi wartości etycznych przyjętych w Domu Pomocy Społecznej w ………………………..(dalej DPS). § 3 1. Rekrutacja nowych pracowników przebiega w taki sposób, aby zapewnić wybór najlepszego kandydata. 2. Rekrutację nowych pracowników przeprowadza dyrektor DPS-u. 3. Każdemu pracownikowi przedstawia się na piśmie opis stanowiska pracy, określający zakres jego obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności. Przyjęcie opisu stanowiska jest potwierdzone podpisem pracownika. 4. Wymagania kwalifikacyjne stawiane przed kandydatami do pracy w DPS-ie określone zostały przepisami Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1282) oraz Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 936 ze zm.). 5. Pracownicy DPS-u podlegają ocenie na zasadach określonych w przepisach odrębnych. 6. Dyrektor DPS-u zapewnia warunki do rozwoju zawodowego pracowników. 7. Strukturę organizacyjną DPS-u określa Regulamin organizacyjny. Cele i zarządzanie ryzykiem § 4 1. Cele realizowane przez DPS są określane w rocznej perspektywie. 2. Cele DPS-u na rok kolejny określa dyrektor. 3. Każdy pracownik ma prawo zgłaszania propozycji celów do zrealizowania w roku następnym w terminie do 30 października każdego roku. 4. Cele przyjęte przez dyrektora wskazuje rejestr celów i ryzyk, stanowiący załącznik do Regulaminu. § 5 1. Raz w roku dokonywana jest identyfikacja ryzyk w odniesieniu do celów ustalonych w trybie określonym w Regulaminie. 2. Zarządzanie ryzykiem odbywa się poprzez: • identyfikację ryzyka, • monitorowanie realizacji zadań, • analizę ryzyka i podejmowanie działań zaradczych. 3. W procesie identyfikacji ryzyka wykorzystuje się ustalenia audytu wewnętrznego i zewnętrznego, wyniki ocen i kontroli. 4. Identyfikacji ryzyk dokonuje dyrektor DPS-u wraz z wyznaczonymi przez niego pracownikami. 5. O terminie przeprowadzenia identyfikacji ryzyk decyduje dyrektor. 6. Zidentyfikowane ryzyka są wskazywane w rejestrze celów i ryzyk. 7. Zidentyfikowane ryzyka poddawane są analizie, mającej na celu określenie możliwych skutków wystąpienia danego ryzyka. 8. Przewidywane skutki wystąpienia ryzyka są wpisywane w rejestrze celów i ryzyk, o którym mowa w § 5 pkt 6. § 6 1. Zidentyfikowane ryzyka w trybie określonym poddawane są analizie pod kątem poziomu ich zagrożenia dla realizacji celów. Ustala się skalę poziomu ryzyka: • 5 – bardzo wysoki poziom ryzyka, • 4 – wysoki poziom ryzyka, • 3 – średni poziom ryzyka, • 2 – niski poziom ryzyka, • 1 – brak ryzyka. 2. W odniesieniu do ryzyka zidentyfikowanego dla celu lub zadania na poziomie 5 lub 4 ustala się sposób reakcji. Przewiduje się cztery możliwe rodzaje reakcji: • tolerowanie, • przeniesienie, • wycofanie się, • działanie. 3. W odniesieniu do ryzyka, dla którego reakcja została określona jako „działanie”, dyrektor określa jego sposób, pozwalający na wyeliminowanie ryzyka lub zmniejszenia go do poziomu, który nie stanowi zagrożenia dla realizacji celów lub zadań. Mechanizmy kontroli § 7 1. Kontrolę finansową sprawuje dyrektor DPS-u lub pracownicy, którzy przyjęli obowiązki w zakresie gospodarki finansowej na podstawie art. 53 ust. 2 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 305). 2. Kontrola finansowa, jako część systemu kontroli zarządczej, obejmuje: • zapewnienie przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzenie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków, • badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym, pobierania i gromadzenia środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych, • prowadzenie gospodarki finansowej. 3. Do przeprowadzenia wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych, których konsekwencją jest dokonanie wydatków ze środków publicznych, zobowiązani są: • dyrektor DPS-u, który przez kontrolę na etapie wstępnym i bieżącym, realizuje bieżącą kontrolę zarządczą gospodarki finansowej, • pracownicy odpowiedzialni za merytoryczne realizowanie zadań oraz inne upoważnione osoby. 4. Wstępna ocena celowości planowanych zobowiązań i wydatków inwestycyjnych dokonywana jest przez dyrektora na etapie przygotowywania projektu finansowego. Ocena funkcjonowania kontroli zarządczej § 8 1. Co najmniej raz w roku, w terminach ustalonych przez dyrektora DPS-u, przeprowadzana jest samoocena systemu kontroli zarządczej. 2. Zakres samooceny określa dyrektor. 3. Samooceny dokonuje wyznaczony przez dyrektora koordynator samooceny. 4. Samoocena dokonywana jest za pomocą ankiet stanowiących załączniki do Regulaminu. 5. Samoocena stanowi źródło oświadczenia o stanie kontroli zarządczej. 6. Wzór oświadczenia o stanie kontroli zarządczej został określony Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz.U. z 2010 r. Nr 238 poz. 1581) i stanowi załącznik do Regulaminu. § 9 Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania. ………………………………… (podpis dyrektora)