Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Koncepcja pracy Szkoły Branżowej I stopnia w …………………………….……. na lata 2023–2028 (przykład) I. Charakterystyka szkoły 1. Dane ogólne szkoły: Szkoła Branżowa I stopnia w ………………………………………. jest szkołą miejską, uczęszcza do niej ... uczniów kształcących się w .... oddziałach w branży spożywczej, w tym w .... oddziałach integracyjnych. 2. Dane kontaktowe: Adres: ……………………………………………………………………....………………, Tel./faks: …….…………………………………………………………………………….., Adres poczty elektronicznej: ………………………………………………………………, Adres strony internetowej szkoły: ……………………………………………………..…… 3. Historia i tradycja szkoły (opis osiągnięć, znaczących sukcesów, obowiązujące normy i zasady): Szkoła Branżowa I stopnia w ……………………………………….. jest szkołą z prawie .......-letnią tradycją, znaną w środowisku z powodu wielu akcji organizowanych przez szkołę dla społeczności lokalnej. Pomimo nadal pokutującego stereotypowego traktowania szkół kształcących w zawodach jak szkół drugiej kategorii, Szkoła Branżowa I stopnia w ……………………………………….. cieszy się bardzo dobrą opinią i jest chętnie wybierana przez uczniów kończących szkołę podstawową. Szkoła ma bogatą tradycję, a uczniowie odnoszą znaczące sukcesy w turniejach zawodowych. Są cenionymi pracownikami, a często także pracodawcami. Duża część absolwentów placówki kontynuuje naukę i kończy studia wyższe, wybierając (przeważnie) takie kierunki, jak m.in.: technologia żywności, dietetyka. Rodzice cenią sobie także przyjazną atmosferę, jaka panuje w szkole, oraz bezpieczne warunki sprzyjające nauce i zdobywaniu nowych umiejętności. Szczególne znaczenie ma tu troska nauczycieli o prawidłowy i wszechstronny rozwój uczniów. 4. Kadra szkoły (krótka charakterystyka kadry szkoły z podkreśleniem jej mocnych stron, możliwości i osiągnięć): Szkoła szczyci się bardzo dobrą kadrą pedagogiczną. Wszyscy nauczyciele mają wykształcenie co najmniej na poziomie studiów magisterskich, a kilkoro także tytuł doktora, wszyscy posiadają też przygotowanie pedagogiczne. Zdecydowaną większość stanowią nauczyciele z najwyższym stopniem awansu zawodowego, czyli nauczyciele dyplomowani. Wielu nauczycieli ukończyło studia podyplomowe z zakresu oligofrenopedagogiki, co znacząco poprawiło jakość pracy z uczniami klas integracyjnych. W szkole zatrudnieni są na pełnych etatach pedagog szkolny, psycholog szkolny oraz trzej nauczyciele wspomagający. 5. Baza szkoły (najistotniejsze elementy tej bazy, liczba pomieszczeń edukacyjnych, sal ćwiczeniowych, laboratoryjnych, gabinety, sala sportowa, wyposażenie szkoły – szczególnie w sprzęt multimedialny): W szkole istnieje wystarczająco duża liczba sal lekcyjnych, aby można było realizować wszystkie zajęcia edukacyjne objęte planem nauczania, a także prowadzić dodatkowe zajęcia pozalekcyjne. Szkoła jest świetnie wyposażona i odpowiednio przygotowana zarówno do realizacji zajęć ogólnokształcących, jak i zawodowych. W placówce funkcjonują pracownie przedmiotowe, takie jak chemiczna, fizyczna oraz języków obcych. W kilku salach znajdują się monitory multimedialne lub tablice interaktywne. Chlubą szkoły są pracownie zawodowe: piekarska, cukiernicza oraz kucharska. Wszystkie pracownie są nowoczesne i bezpieczne, w pełni wyposażone, dzięki czemu na terenie szkoły mogą odbywać się zajęcia zawodowe wynikające z podstawy programowej kształcenia w zawodach. Szkoła dysponuje również świetnie wyposażoną salą gimnastyczną oraz boiskiem szkolnym. Do placówki przynależy też ogródek, w którym uczniowie mogą spędzać przerwy międzylekcyjne, jeśli pozwalają na to warunki atmosferyczne. 6. Uczniowie (krótka charakterystyka uczniów oraz ich osiągnięcia): W szkole obecnie uczy się ... uczniów, z czego ... w .... klasach integracyjnych (...-osobowych). Podopieczni kształcą się w większości w zawodzie kucharz, ale są także klasy piekarskie i cukiernicze. Uczniowie nie sprawiają kłopotów wychowawczych, osiągają dobre i bardzo dobre wyniki nauczania. Co roku biorą udział w turniejach na najlepszego ucznia w zawodzie, osiągając sukcesy w postaci zwycięstw i wyróżnień. Zwyciężają także w innych konkursach ogólnopolskich i regionalnych. Odnoszą znaczące sukcesy w olimpiadzie wiedzy o żywności i żywieniu. II. Środowisko lokalne i jego potrzeby 1. Charakterystyka środowiska lokalnego (wielkość miejscowości, zajęcia mieszkańców, ich status materialny, wykształcenie itp.): Szkoła znajduje się w mieście średniej wielkości, ale bardzo urozmaiconym pod względem zatrudnienia mieszkańców, statusu materialnego oraz zdobytego wykształcenia. Zawody, w których kształci szkoła, są pożądane ze względu na dużą liczbę restauracji, cukierni i piekarni, które znajdują się także w okolicznych miejscowościach. 2. Najważniejsze potrzeby środowiska lokalnego (kulturalne, edukacyjne, materialne, konsumpcyjne i inne): Ze względu na urozmaicony status materialny oraz wyksztalcenie mieszkańców naszego miasta różne są potrzeby kulturalne, edukacyjne, materialne, konsumpcyjne i inne. Szkoła stara się współistnieć w zaspokajaniu tych potrzeb poprzez organizację różnorodnych imprez o zasięgu lokalnym, wykorzystując umiejętności uczniów oraz bazę lokalową szkoły. 3. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym (formy współpracy, rodzaje instytucji i organizacji współpracujących ze szkołą, przykłady podejmowanych działań): Szkoła jest znana i lubiana w środowisku lokalnym dzięki podejmowaniu przez nią licznych działań i aktywności, wśród których wskazać można współpracę z pracodawcami w ramach praktyk zawodowych, ale także np. działalność wolontariacką. Wolontariusze aktywnie pomagają w schronisku dla zwierząt, organizują szlachetne paczki, wspierają potrzebujących, pomagają w Domu Spokojnej Starości, przygotowując przedstawienia i organizując różne uroczystości dla mieszkańców Domu. Szkoła bardzo często organizuje pikniki, kiermasze i inne atrakcje, na które zapraszani są członkowie rodzin i inni mieszkańcy. Chętnie włącza się również w działania z okazji np. Dnia Dziecka, Nocy Muzeów, Dnia Książki czy Dnia Seniora. Uczniowie bardzo często włączają się w działania podejmowane przez inne instytucje na terenie miasta dla jego mieszkańców. III. Cele szkoły Cele ogólne/perspektywiczne/strategiczne (5–10 lat): • wprowadzenie kształcenia w nowych zawodach, • otwarcie klas terapeutycznych, • dalsze wzbogacanie i unowocześnianie bazy szkoły, • wdrożenie nauczania opartego na nowoczesnych technologiach. Cele etapowe – najbliższe 2 lub 3 lata (opis tego, co chcemy osiągnąć w najbliższym czasie): • remont szatni szkolnych, • otwarcie szkolnej pracowni multimedialnej. Cele roczne: • uzyskanie opinii wojewódzkiej rady rynku pracy w kwestii uruchomienia kształcenia w nowych zawodach, • przeprowadzenie szkoleń dla nauczycieli w zakresie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii. IV. Model absolwenta Absolwent naszej szkoły to uczeń, który: • wie, jak pracować i współpracować, by osiągać sukces nie tylko zawodowy; jest świadomy własnych mocnych i słabych stron, ma poczucie własnej wartości i wierzy w swoje umiejętności i możliwości, • umie korzystać z nowoczesnych technologii; umie wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce, dba o wszechstronny rozwój intelektualny i fizyczny, • potrafi odnaleźć się na regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy; potrafi rozwiązywać problemy i konflikty poprzez dialog i negocjacje. Nasz absolwent szanuje tradycje Szkoły, jest odpowiedzialny za jej wizerunek w środowisku. Akceptuje i zachowuje w życiu prawa oraz normy społeczne, jest przygotowany do samokształcenia i podjęcia dalszej edukacji lub pracy zawodowej. V. Mocne i słabe strony szkoły, szanse i zagrożenia Mocne strony Słabe strony • wysoki poziom nauczania, • bardzo dobre wyposażenie, • aktywność uczniów • zbyt małe urozmaicenie w zakresie zawodów, w których kształci szkoła Szanse Zagrożenia • dalszy rozwój w zakresie rozpoczęcia kształcenia w nowych zawodach i kontynuowania unowocześnienia metod nauczania • zmniejszenie zainteresowania ofertą edukacyjną ze względu na wzrost konkurencji poprzez rozpoczęcie kształcenia w tych samych zawodach w szkołach w sąsiednich miejscowościach VI. Najważniejsze problemy szkoły: 1. Zbyt mała aktywność nauczycieli w zakresie stosowania nowoczesnych technologii. 2. Brak szkolnej pracowni multimedialnej. 3. Zbyt małe urozmaicenie w zakresie zawodów, w których kształci szkoła. Propozycje rozwiązań problemów szkoły: 1. Szkolenia dla nauczycieli w zakresie umiejętności stosowania nowoczesnych technologii w nauczaniu. 2. Otwarcie szkolnej pracowni multimedialnej w bibliotece szkolnej. 3. Podjęcie działań w kwestii rozpoczęcia kształcenia w nowych zawodach. Sporządziła/sporządził: ………………………………………………............................................... (podpis i pieczęć)