Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Urodziny tuż-tuż Scenariusz zajęć dla grupy dzieci cztero-, pięcio- lub sześcioletnich Opracowała: Marta Skrzypczak-Wojtanek, terapeutka pedagogiczna, polonistka, terapeutka ręki, przewodnicząca oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji w Wałczu. Pracuje w szkole podstawowej i przedszkolu, prowadzi prywatny gabinet terapii pedagogicznej „Trzy linie” Cele główne: • rozwijanie motoryki dużej – wzmacnianie obręczy barkowej i zakresu ruchu, • doskonalenie motoryki małej: o wspieranie prawidłowego trójpalcowego chwytu narzędzia pisarskiego, o doskonalenie wycinania; • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, • kształtowanie umiejętności odtwarzania sekwencji wzrokowych, słuchowych i ruchowych. Cele operacyjne Dziecko: • potrafi naśladować sekwencje wzrokowe, słuchowe i ruchowe, • doskonali sprawność fizyczną w zakresie obręczy barkowej niezbędną do prawidłowego pisania, • doskonali prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, • doskonali umiejętność wycinania, • potrafi pracować w skupieniu, • potrafi wymienić najważniejsze rodzinne uroczystości i o nich opowiedzieć, • wie, co jest potrzebne do przygotowania uroczystości. Lp. Aktywność Opis Cel Potrzebne materiały 1. Wprowadzenie na dywanie Nauczyciel zaprasza dzieci do wspólnej aktywności związanej z przygotowaniami do pewnej rodzinnej uroczystości. Opowiada o tym, że najpierw będą wspólnie ćwiczyć taniec, a potem przygotują dekoracje Nawiązanie relacji z dziećmi, zainteresowanie tematem 2. Rozgrzewka: taniec ze wstążką Dzieci otrzymują patyczki z kolorowymi wstążkami. Wykonują swobodny taniec, kreśląc w powietrzu duże i małe koła. Następnie naśladują ruchy prezentowane przez nauczyciela Wzmacnianie obręczy barkowej, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, naśladowanie sekwencji ruchowych Patyki z kolorowymi tasiemkami na końcu 3. Girlanda Zapraszamy dzieci do przygotowania dekoracji. Rozkładamy na dywanie zestaw kolorowych trójkątów i klamerki dla każdego dziecka. Wcześniej w sali wieszamy długi sznurek, do którego dzieci będą przypinały girlandę. Sznurek powinien być zawieszony na takiej wysokości, aby dzieci musiały mocno wyciągnąć ręce do góry. Nauczyciel pokazuje lub wypowiada sekwencje kolorowych trójkątów, które dzieci odtwarzają (np. żółty, czerwony, zielony, różowy, niebieski..., w zależności od wieku dzieci) Wzmacnianie obręczy barkowej, doskonalenie motoryki małej, wspieranie prawidłowego chwytu, naśladowanie sekwencji wzrokowych i słuchowych Kilkadziesiąt trójkątów z papieru, klamerki, sznurek 4. Gimnastyka paluszkowa Dzieci siadają do stolików lub pozostają w kręgu na dywanie. Nauczyciel prezentuje treść zabawy paluszkowej razem z pokazywaniem. Dzieci uczą się jej i kilka razy powtarzają, przygotowując palce do kolejnych zadań Doskonalenie motoryki małej w zakresie rozdzielnej pracy palców, stymulowanie zmysłu dotyku, zwiększanie świadomości własnego ciała Treść zabawy paluszkowej w załączniku 5. „Dekoracyjne grzebienie” Dzieci siadają przy stoliku, otrzymują nożyczki i kolorowe prostokąty z narysowanymi liniami do wycięcia. Wycinają „grzebienie”, które następnie wspólnie z nauczycielem wieszają na sznurku za pomocą zszywacza Doskonalenie motoryki małej i umiejętności cięcia, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i koncentracji „Grzebienie”: papierowe prostokąty z liniami do nacinania (linie o długości ok. 5–10 cm), nożyczki, długi sznurek 6. Serpentyny Dzieci otrzymują końcówki kredek świecowych, którymi na kartkach rysują kolorowe spirale („ślimaczki”) od środka na zewnątrz i z zewnątrz do środka Wspieranie motoryki małej w zakresie rozwoju poprawnego chwytu trójpalcowego i pracy nadgarstka, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej Kartki A4, końcówki kredek świecowych lub tzw. kredki kamienie 7. Podsumowanie na dywanie Dzieci wspólnie z nauczycielem siadają w kręgu na dywanie i podsumowują przebieg zajęć Kształtowanie umiejętności wnioskowania, wyrażanie własnej opinii Załącznik. Gimnastyka paluszkowa 1. Paluszki szykują się na urodziny: Gładzimy obie ręce z góry na dół po stronie wewnętrznej i zewnętrznej. 2. Mają piękne spódniczki: Energicznie poruszamy wszystkimi palcami obu rąk. 3. Na obcasach buciczki: Stukamy palcami po kolei o blat. 4. Kolorowe bluzeczki: Zaciskamy pięści i energicznie rozczapierzamy palce. 5. A na głowach czapeczki: Łączymy dłonie w trójkąt i unosimy nad głową.