Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Koncepcja pracy
Szkoły …………………………………. w ……………….
na lata …………… – wzór
Koncepcja to ogólne ujęcie czegoś, obmyślony plan działania. Zatem koncepcja pracy szkoły powinna być pomysłem na jej rozwój. Przystępując do tworzenia koncepcji, należy szczególną uwagę zwrócić na kilka aspektów. Przede wszystkim jej założenia muszą być realne. Realność koncepcji stanowić ma gwarancję, iż wyznaczone cele będą możliwe do osiągnięcia. W trakcie przygotowywania tez powinno się wziąć pod uwagę realne zagrożenia, co zminimalizuje możliwość porażki. Kolejnym, niezwykle istotnym kryterium opracowania koncepcji jest jej użyteczność. Wypracowanie systemu działań, który nie będzie wykorzystywany w pracy szkoły, jest demotywujące. Aby takiej sytuacji uniknąć, trzeba zadbać nie tylko o to, żeby koncepcja była spójna ze wszystkimi dokumentami funkcjonującymi w szkole, ale również aby była postrzegana jako dokument potrzebny czy wręcz niezbędny do właściwego rozwoju placówki.
Jeżeli zatem koncepcja to plan działania, to należy przyjąć, że stanowić ma ona wizję funkcjonowania szkoły. Zatem bez wątpienia pierwszą czynnością, jaką trzeba wykonać przed napisaniem tego planu, jest dokonanie przez kandydata diagnozy wstępnej. Właściwie i rzetelnie przeprowadzona diagnoza pozwoli bowiem nie tylko ocenić stan rzeczywisty, ale stanowić będzie doskonały punkt wyjściowy do napisania koncepcji pracy szkoły. Dokonując diagnozy, należy zwrócić uwagę na charakterystykę otoczenia szkoły, potencjał środowiska lokalnego, bazę materialną placówki. Bardzo ważne są zarówno organizacja pracy szkoły, jak i kadra, ze szczególnym uwzględnieniem liczby nauczycieli i poziomu ich wykształcenia, a także struktura zatrudnienia pracowników administracji i obsługi. Poszukując informacji o szkole, zwłaszcza w przypadku kandydata spoza placówki, warto sięgnąć do informacji prasowych oraz tych dostępnych w Biuletynie Informacji Publicznej.
Po zebraniu wszystkich informacji można przystąpić do określenia mocnych i słabych stron szkoły. Ważne jest zatem znalezienie pomysłów pozwalających, z jednej strony, na rozwiązanie problemów, z jakimi boryka się szkoła, a z drugiej – na wzmocnienie potencjału i możliwości jej rozwoju.
Tak opracowana koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły nie może zawierać zbyt szczegółowego planu działania; powinna koncentrować się bardziej na wskazaniu kierunku, w którym ma się ona rozwijać.
Należy zauważyć, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1587) po ustaleniu listy kandydatów dopuszczonych do postępowania konkursowego komisja przeprowadza z każdym rozmowy, dokonując ich merytorycznej oceny. Ocenie podlega w szczególności przedstawiona przez kandydata koncepcja funkcjonowania i rozwoju publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki. Ponadto członkowie komisji mogą zadawać kandydatom pytania (§ 5 Rozporządzenia).
Ważne!
Posiadanie przez szkołę własnej koncepcji pracy było jednym z wymagań państwowych (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 września 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, Dz.U. z 2015 r. poz. 1214).
W obowiązującym od 1 września 2017 r. Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2020 r. poz. 2198) od szkoły nie wymaga się posiadania własnej koncepcji pracy. Oczywiście brak formalnego wymogu nie oznacza, że szkoła nie może jej mieć.
I. Charakterystyka szkoły
1. Dane ogólne szkoły:
Szkoła Podstawowa w …………………… jest szkołą miejską, uczęszcza do niej … uczniów z ulic: ………………………………………………………………….…..………
2. Dane kontaktowe:
Adres: …………………………………………………, tel./fax: …….…………, adres poczty elektronicznej: ………………………………………, adres strony internetowej szkoły: …………………………………………………………………………...………….
3. Historia i tradycja szkoły (opis osiągnięć, znaczących sukcesów, obowiązujące normy i zasady):
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4. Kadra szkoły (krótka charakterystyka kadry szkoły z podkreśleniem jej mocnych stron, możliwości i osiągnięć):
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Baza szkoły (najistotniejsze elementy tej bazy, liczba pomieszczeń edukacyjnych, sal ćwiczeniowych, laboratoryjnych, gabinety, sala sportowa, wyposażenie szkoły – szczególnie w sprzęt multimedialny):
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6. Uczniowie (krótka charakterystyka uczniów oraz ich osiągnięcia):
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
II. Środowisko lokalne i jego potrzeby
1. Charakterystyka środowiska lokalnego (wielkość miejscowości, zajęcia mieszkańców, ich status materialny, wykształcenie itp.):
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2. Najważniejsze potrzeby środowiska lokalnego (kulturalne, edukacyjne, materialne, konsumpcyjne i inne):
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym (formy współpracy, rodzaje instytucji i organizacji współpracujących ze szkołą, przykłady podejmowanych działań):
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
III. Cele szkoły
Cele ogólne/perspektywiczne/strategiczne (5–10 lat):
• ……………………………………
• ……………………………………
• ……………………………………
• ……………………………………
• ……………………………………
Cele etapowe – najbliższe dwa lub trzy lata (opis planowanych osiągnięć w najbliższym czasie):
• ……………………………………
• ……………………………………
• ……………………………………
• ……………………………………
• ……………………………………
Cele roczne (plan pracy szkoły na rok szkolny …………):
……………………………………………………………………………………………….......
…………………………………………………………………………………………..…….…
………………………………………………………………………………………………...…
……………………………………………………………………………………………...……
………………………………………………………………………………………………..….
Model absolwenta
Absolwent naszej szkoły to uczeń, który:
Wie:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Umie:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Potrafi:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Nasz absolwent reprezentuje postawę ……………………………………………………..……
V. Mocne i słabe strony szkoły, szanse i zagrożenia
Mocne strony Słabe strony
Szanse Zagrożenia
VI. Najważniejsze problemy szkoły:
1. …………………………………………………………………….
2. …………………………………………………………………….
3. …………………………………………………………………….
4. …………………………………………………………………….
Propozycje rozwiązań problemów szkoły:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
VII. Obszary działań szkoły – zadania do realizacji w latach …………………….……
1. Baza szkoły
Lp. Zadanie – rodzaj zadania Sposoby realizacji zadań Potrzebne środki Termin realizacji Osoba
odpowiedzialna – realizatorzy
1.
2.
3.
4.
VIII. Zarządzanie szkołą, organizacja pracy szkoły
Lp. Zadanie – rodzaj zadania Sposoby realizacji zadań Potrzebne środki Termin realizacji Osoba odpowiedzialna – realizatorzy
1.
2.
IX. Efektywność wyników nauczania
Lp. Zadanie – rodzaj zadania Sposoby realizacji zadań Potrzebne środki Termin realizacji Osoba odpowiedzialna – realizatorzy
1.
2.
X. Doskonalenie zawodowe kadry pedagogicznej
Lp. Zadanie – rodzaj zadania Sposoby realizacji zadań Potrzebne środki Termin realizacji Osoba odpowiedzialna – realizatorzy
1.
2.
3.
4.
XI. Działania wychowawcze szkoły
Lp. Zadanie – rodzaj zadania Sposoby realizacji zadań Potrzebne środki Termin realizacji Osoba odpowiedzialna – realizatorzy
1.
2.
3.
XII. Działania w zakresie profilaktyki
Lp. Zadanie – rodzaj zadania Sposoby realizacji zadań Potrzebne środki Termin realizacji Osoba odpowiedzialna – realizatorzy
1.
2.
3.
XIII. Działania opiekuńcze szkoły
Lp. Zadanie – rodzaj zadania Sposoby realizacji zadań Potrzebne środki Termin realizacji Osoba odpowiedzialna – realizatorzy
1.
2.
3.
XIV. Promocja szkoły w środowisku lokalnym, współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz szkoły
Lp. Zadanie – rodzaj zadania Sposoby realizacji zadań Potrzebne środki Termin realizacji Osoba odpowiedzialna – realizatorzy
1.
2.
XV. Wnioski z „Profilu szkoły”
1. …………………………………………………………………………………………
2. …………………………………………………………………………………………
3. …………………………………………………………………………………………
4. …………………………………………………………………………………………
5. …………………………………………………………………………………………
6. …………………………………………………………………………………………
7. …………………………………………………………………………………………
8. …………………………………………………………………………………………
Koncepcja pracy szkoły powstała we współpracy środowiska szkolnego i została przedstawiona na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu ………………………, na spotkaniu z rodzicami w dniu ……………………, na spotkaniu Samorządu Uczniowskiego w dniu ………………………………….
Podpis przedstawicieli Rady Rodziców: ……………………………….…
Podpis przedstawicieli SU: ……………………………………….….……
Podpis dyrektora: ……………………………………………………….…
Podpis przedstawicieli Rady Pedagogicznej: ……………………..…….…
Miejscowość, data: …………………………………………………..….…