Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 9 LUTEGO 2021
Zapomoga zdrowotna dla dyrektora
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, główny specjalista w Wydziale Oświaty w Urzędzie Miasta w Dąbrowie Górniczej, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty oraz szeregu publikacji z zakresu prawa oświatowego
Dyrektor przedszkola zwrócił się do komisji socjalnej o zapomogę zdrowotną i zgodnie z regulaminem komisja mu ją przyznała, jednak Centrum Usług świadczące usługę ra-chunkową twierdzi, że dyrektorowi zapomoga nie przysługuje – według art. 72 ust. 1 Karty nauczyciela dyrektor nie jest zatrudniony w wymiarze co najmniej połowy obo-wiązkowego wymiaru zajęć opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawczych, ponieważ ma zniżkę godzin i wymiar tygodniowy po zniżce wynosi 8/25 godzin. Zniżka przysługuje z tytułu pełnienia funkcji, natomiast dyrektor zatrudniony jest na pełny etat. Kto zatem ma rację? Czy dyrektor może otrzymać świadczenie zdrowotne z ZFŚS, jeżeli realizuje 8 godzin dydaktycznych, a połowa z 25 to 12,5 godziny?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.).
Zgodnie z art. 72 ust. 1 Karty nauczyciela niezależnie od przysługującego nauczycielowi i członkom jego rodziny prawa do świadczeń z ubezpieczenia zdrowotnego, organy prowa-dzące przedszkole rozdysponują corocznie w budżetach odpowiednie środki finansowe z przeznaczeniem na pomoc zdrowotną dla nauczycieli korzystających z opieki zdrowotnej oraz określą rodzaje świadczeń przyznawanych w ramach tej pomocy, a także warunki i spo-sób ich przyznawania. Z kolei zgodnie z art. 91b ust. 1 KN regulacji art. 72 nie stosuje się w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć.
Przepis te nie dotyczy jednak dyrektora zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy. Pod-kreślić przy tym należy, że nie jest możliwe zarządzanie jednostką oświatową przy zatrudnie-niu na niepełny etat, zatem zawsze dyrektor powinien pracować w pełnym wymiarze czasu pracy. Obniżenie wymiaru godzin dydaktycznych nie powoduje zmniejszenia wymiaru za-trudnienia, a jedynie ma na celu umożliwienie dyrektorowi wykonywania zadań związanych z zarządzaniem jednostką oświatową.
Obniżenie wymiaru godzin dydaktycznych nie oznacza, że dyrektor zostaje zatrudniony w niższym wymiarze. Obniżka godzin nie wpływa na wymiar etatu dyrektora, zatem nie wpływa również na jego prawo do pomocy zdrowotnej.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM