Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Sprawozdanie z realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego
w roku szkolnym 20../20..
Zadania z zakresu doradztwa zawodowego w Szkole …………….. realizowane były w ciągu całego roku szkolnego. Podjęto działania poszerzające wiedzę uczniów na temat rynku pracy, budujące poczucie własnej wartości, rozpoznające talenty i predyspozycje uczniów. Działania są ujęte w programie Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego, ale również w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły i realizowane były głównie przez:
• zapoznanie uczniów z koncepcją uczenia się przez całe życie,
• zapoznanie z rynkiem edukacyjnym,
• wspieranie w poznawaniu rynku pracy,
• inspirowanie uczniów do dokonywania samooceny i poznawania własnych zasobów,
• udzielanie pomocy w nabywaniu umiejętności planowania i podejmowania decyzji związanych z dalszą ścieżką edukacyjną i zawodową.
Podczas pracy wykorzystano następujące metody:
• konsultacje indywidualne, porady, udzielanie wskazówek,
• zajęcia grupowe związane tematycznie z obszarami: poznawanie siebie i własnych zasobów, świat zawodów i rynek pracy, rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie,
• udostępnianie publikacji/literatury z zakresu doradztwa zawodowego,
• spotkania z pracodawcami – absolwentami szkoły,
• projekcje filmów o zawodach,
• tworzenie kół zainteresowań, organizacja konkursów zawodoznawczych,
• wizyty zawodoznawcze,
• udział w targach edukacyjnych.
Wspieranie uczniów
Podjęto działania wspierające ucznia w dokonywaniu wyboru dalszej ścieżki kariery:
• rozpoznanie potrzeb w zakresie wspierania i preferencji w wyborze szkoły,
• indywidualne zajęcia z uczniami – określanie uzdolnień, zainteresowań, preferencji zawodowych, pomoc w wyborze szkoły,
• szkolenia dla uczniów i rodziców w zakresie rekrutacji elektronicznej,
• udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom zgodnie z ich potrzebami,
• indywidualne rozmowy z uczniami dotyczące dokonywanych wyborów szkoły, warunkujące dalszą karierę zawodową,
• pomoc w przygotowaniu indywidualnego portfolio ucznia.
Motywacja, zainteresowania
• przypomnienie uczniom i rodzicom założeń i terminarza realizacji projektów edukacyjnych,
• angażowanie uczniów w działalność wolontariatu w środowisku lokalnym,
• przegląd Małych Form Teatralnych – promowanie talentu aktorskiego,
• motywowanie do udziału w różnych konkursach i zawodach sportowych,
• wdrażanie Szkolnego Programu Wspierania Rozwoju Ucznia Zdolnego,
• zachęcanie rodziców do rozwijania pasji i zainteresowań dzieci,
• badanie preferencyjnych stylów uczenia się.
Prezentowane zawody
W ramach systemu doradztwa prezentowane były zawody. Wykorzystano współpracę z rodzicami uczniów szkoły, którym organizowano spotkania. W trakcie wydarzenia uczniowie mieli okazję zapoznać się ze specyfiką zawodu gościa, jak również zadać pytania dotyczące jego pracy.
Harmonogram spotkań:
Prezentowany zawód Data spotkania Zaproszony gość Liczba uczestników z podziałem na klasy
Kucharz
Rekomendacje
Uczniowie kończący szkołę podstawową nie mają jeszcze sprecyzowanej drogi rozwoju zawodowego, z reguły mają problem z wyborem dalszej ścieżki kształcenia i oczekują pomocy oraz wsparcia w tym zakresie. Podczas nauki w klasach IV–VI i VII–VIII rozpoznają swoje talenty, umiejętności, predyspozycje. Systematyczne diagnozowanie pozwala na budowanie poczucia pewności siebie i samodzielne podejmowanie decyzji. Jako niezbędne działania w zakresie budowania systemu doradztwa należy przyjąć podnoszenie poziomu wiedzy na temat rynku pracy oraz nowych zawodów.