Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Sprawozdanie z realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego w roku szkolnym 20../20.. Zadania z zakresu doradztwa zawodowego w Szkole …………….. realizowane były w ciągu całego roku szkolnego. Podjęto działania poszerzające wiedzę uczniów na temat rynku pracy, budujące poczucie własnej wartości, rozpoznające talenty i predyspozycje uczniów. Działania są ujęte w programie Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego, ale również w programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły i realizowane były głównie przez: • zapoznanie uczniów z koncepcją uczenia się przez całe życie, • zapoznanie z rynkiem edukacyjnym, • wspieranie w poznawaniu rynku pracy, • inspirowanie uczniów do dokonywania samooceny i poznawania własnych zasobów, • udzielanie pomocy w nabywaniu umiejętności planowania i podejmowania decyzji związanych z dalszą ścieżką edukacyjną i zawodową. Podczas pracy wykorzystano następujące metody: • konsultacje indywidualne, porady, udzielanie wskazówek, • zajęcia grupowe związane tematycznie z obszarami: poznawanie siebie i własnych zasobów, świat zawodów i rynek pracy, rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, • udostępnianie publikacji/literatury z zakresu doradztwa zawodowego, • spotkania z pracodawcami – absolwentami szkoły, • projekcje filmów o zawodach, • tworzenie kół zainteresowań, organizacja konkursów zawodoznawczych, • wizyty zawodoznawcze, • udział w targach edukacyjnych. Wspieranie uczniów Podjęto działania wspierające ucznia w dokonywaniu wyboru dalszej ścieżki kariery: • rozpoznanie potrzeb w zakresie wspierania i preferencji w wyborze szkoły, • indywidualne zajęcia z uczniami – określanie uzdolnień, zainteresowań, preferencji zawodowych, pomoc w wyborze szkoły, • szkolenia dla uczniów i rodziców w zakresie rekrutacji elektronicznej, • udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom zgodnie z ich potrzebami, • indywidualne rozmowy z uczniami dotyczące dokonywanych wyborów szkoły, warunkujące dalszą karierę zawodową, • pomoc w przygotowaniu indywidualnego portfolio ucznia. Motywacja, zainteresowania • przypomnienie uczniom i rodzicom założeń i terminarza realizacji projektów edukacyjnych, • angażowanie uczniów w działalność wolontariatu w środowisku lokalnym, • przegląd Małych Form Teatralnych – promowanie talentu aktorskiego, • motywowanie do udziału w różnych konkursach i zawodach sportowych, • wdrażanie Szkolnego Programu Wspierania Rozwoju Ucznia Zdolnego, • zachęcanie rodziców do rozwijania pasji i zainteresowań dzieci, • badanie preferencyjnych stylów uczenia się. Prezentowane zawody W ramach systemu doradztwa prezentowane były zawody. Wykorzystano współpracę z rodzicami uczniów szkoły, którym organizowano spotkania. W trakcie wydarzenia uczniowie mieli okazję zapoznać się ze specyfiką zawodu gościa, jak również zadać pytania dotyczące jego pracy. Harmonogram spotkań: Prezentowany zawód Data spotkania Zaproszony gość Liczba uczestników z podziałem na klasy Kucharz Rekomendacje Uczniowie kończący szkołę podstawową nie mają jeszcze sprecyzowanej drogi rozwoju zawodowego, z reguły mają problem z wyborem dalszej ścieżki kształcenia i oczekują pomocy oraz wsparcia w tym zakresie. Podczas nauki w klasach IV–VI i VII–VIII rozpoznają swoje talenty, umiejętności, predyspozycje. Systematyczne diagnozowanie pozwala na budowanie poczucia pewności siebie i samodzielne podejmowanie decyzji. Jako niezbędne działania w zakresie budowania systemu doradztwa należy przyjąć podnoszenie poziomu wiedzy na temat rynku pracy oraz nowych zawodów.