Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Wskazówki dla rodzica i nauczyciela do pracy z nieśmiałym dzieckiem:
1. Akceptacja dziecka i jego zachowań – należy pokazać całościową akceptację dziecka, jego zachowania w sytuacjach społecznych i emocji, które mu towarzyszą.
2. Unikanie oceny dziecka – należy wstrzymać się od oceniania nieśmiałości dziecka, nadawania mu pejoratywnego znaczenia, wyśmiewania się, wytykania zachowań, które nam się nie podobają, nie porównywać dziecka z kimś innym.
3. Praca z ciałem – warto postawić na uczenie dzieci prawidłowej postawy ciała, gestów wskazujących na otwartość, podawania ręki w kontaktach społecznych, mimiki twarzy oraz sposobów mówienia (głośniej, pewniej).
4. Praca nad nastawieniem – istotne będzie zachęcanie dziecka do podejmowania aktywności i zerwania z biernością.
5. Praca nad zwiększeniem samooceny u dziecka – duże znaczenie ma docenianie wysiłku, jakie podejmuje dziecko, nawet tego najdrobniejszego, chwalenie, dostrzeganie jego działań.
6. Praca nad zwiększeniem samodzielności u dziecka – można zaproponować dziecku nowe obowiązki, które byłyby wykonywane przez dziecko samodzielnie do końca, należy unikać wyręczania dziecka w różnych czynnościach (nawet, gdy dziecko jest powolne).
7. Dbanie o atmosferę wokół dziecka – liczy się dbanie o to, by dziecko nie funkcjonowało w atmosferze wyzwisk, wyśmiewania czy wytykania jego nieśmiałości.
8. Redukcja lęku – należy postawić na naukę technik relaksacyjnych, odprężania w sytuacjach stresowych i wywołujących lęk.
9. Przekierowanie skupienia uwagi ze swojej osoby na działanie w danej sytuacji – warto proponować ćwiczenia behawioralne, ćwiczenia uważności, które mają na celu zmianę sposobu myślenia o sobie, należy też skierować uwagę dziecka na działania, które może podjąć w określonej sytuacji społecznej, tak by myśli dziecka o sobie samym (zazwyczaj negatywne) nie wywołały lęku, a co za tym związane – także wycofania się z podjęcia działań.
10. Modelowanie własnej pewności siebie w sytuacjach społecznych – to nic innego, jak dawanie pozytywnego przykładu dziecku w różnych sytuacjach społecznych, dzięki czemu będzie ono uczyło się poprzez naśladowanie.