Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Winter break
Scenariusz zajęć z języka angielskiego
Opracowała: Barbara Dudziak-Czajkowska
O SCENARIUSZU:
Trzeba przyznać, że tegoroczne ferie zimowe były nietypowe. Śródroczny wypoczynek został dla większości nauczyciel i uczniów znaczne przyspieszony względem kalendarza roku szkolnego 2020/21, a wszechobecne obostrzenia i ograniczenia istotnie utrudniły atrakcyjne spędzenie czasu wolnego. Proponujemy jednak przeprowadzenie z uczniami zajęć językowych nt. ferii, w trakcie których porozmawiacie o aktywnościach zimowych, poznacie ich nazwy po angielsku, a przy okazji powtórzycie struktury gramatyczne, które wymagają odświeżenia po kilkutygodniowej przerwie świąteczno-zimowej.
GRUPA WIEKOWA:
uczniowie klas IV–VI szkoły podstawowej.
SŁOWNICTWO:
Poniżej znajduje się lista słownictwa tematycznego. Warto przed zajęciami dokonać selekcji słów z uwzględnieniem wieku uczniów, ich poziomu zaawansowania oraz zainteresowań.
• skiing – jazda na nartach
• ski jumping – skoki narciarskie
• cross-country skiing – jazda na nartach biegowych
• snowboarding – jazda na snowboardzie
• ice-skating – jazda na łyżwach
• ice-hockey – hokej na lodzie
• sliding on ice – ślizganie się na lodzie
• sledging – jazda na sankach
• making a snowman – lepienie bałwana
• making a snow angel – robienie aniołków/orzełków na śniegu
• having a snowball fight – uczestniczyć w bitwie na śnieżki
• having a winter bonfire – rozpalić zimowe ognisko
• going on a sleigh ride – wybrać się na przejażdżkę saniami
• going on a winter nature walk – wybrać się na zimowy spacer
• going on a winter hike – wybrać się na zimową wędrówkę
W zależności od tego, czy pracujecie stacjonarnie czy zdalnie, przydadzą się wam wydrukowane flashcards lub karty obrazkowe wkomponowane w prezentację multimedialną. Wprowadźcie i utrwalcie nowe słownictwo w tradycyjny sposób, który najlepiej sprawdza się z waszymi uczniami. Możecie wprowadzać wybrane słówka i zwroty już całymi zdaniami, z wykorzystaniem struktury, którą przygotowaliście na dane zajęcia.
O ile podczas zajęć stacjonarnych, wyposażeni w karty obrazkowe i podstawowe gadżety, jesteście z pewnością w stanie zrealizować wiele prostych i przyjemnych ćwiczeń językowych, zajęcia zdalne będą wymagały przygotowania gier online i wirtualnych kart pracy. Możecie je zrobić na ogólnodostępnych platformach internetowych. Warto zajrzeć m.in. na: https://wordwall.net/pl, https://learningapps.org/, https://im-a-puzzle.com/, https://www.educandy.com/, https://www.superteachertools.us/, https://www.liveworksheets.com/worksheets/en
Poniżej kilka propozycji gier językowych online, które umożliwią utrwalenie zimowego słownictwa tematycznego:
• https://wordwall.net/resource/9367315
• https://wordwall.net/resource/9368600
• https://learningapps.org/watch?v=p7s35k38k21
• https://learningapps.org/watch?v=ppqbe267n21
• https://im-a-puzzle.com/winter_scene_7jq3OMzz.puzzle
• https://www.educandy.com/site/resource.php?activity-code=72228
Struktury
Poniżej propozycje struktur, które można wprowadzić lub powtórzyć przy okazji tematu zimowego:
1. Expressing likes & dislikes
Możemy porozmawiać z dziećmi o tym, które z aktywności zimowych lubią, a za którymi nie przepadają. Pracując z uczniami klas IV, możemy bazować na wyrażeniach: I like… oraz I don’t like…, a także wprowadzić pytanie: Do you like …? wraz z krótkimi odpowiedziami: Yes, I do oraz No, I don’t. Zapewne przyda się również określenie na „tak sobie”, czyli so so lub „Nie wiem, bo nigdy tego nie robiłem/am”, czyli np.: I don’t know, I’ve never done it. Nie przejmujmy się trudnością tego zwrotu, uczniowie zapamiętają go w całości, bez konieczności wprowadzenia nowego czasu.
Uczniom klas V i VI możemy poza I like i I don’t like wprowadzić inne wyrażenia określające upodobania, np.: I love, I enjoy, I don’t mind, I hate, a nawet preferencje I prefer … to … (I prefer skiing to snowboarding).
Jeżeli pracujemy z grupą zaawansowaną, a na zajęciach mamy możliwość wprowadzenia ankiety lub głosowania na ulubione aktywności zimowe, ich wyniki możemy wspólnie podsumować, używając wyrażeń:
• All of us … (All of us enjoy sledging.)
• Most of us … (Most of us don’t mind ice-skating.)
• Some of us … (Some of us don’t like skiing.)
• One of us … (One of us hates skateboarding.)
• None of us … (None of us likes ice-hockey.)
2. Verb CAN for skills and abilities
Możemy również skupić się na wyrażaniu umiejętności przy użyciu czasownika can. Wówczas należy wprowadzić zimowe aktywności w formie bezokoliczników (ski, sledge, ice-skate, play ice-hockey, make a snowman…). Nie wszystkie wyrażenia z proponowanej listy słówek nadają się do wyrażania umiejętności, bo kto nie umie brać udziału w bitwie na śnieżki czy iść na zimowy spacer. Możemy jednak wybrać te, które się nadają i poćwiczyć układanie zdań twierdzących z czasownikiem can i przeczeń z can’t, a także zadawanie pytań: Can you…? wraz z udzielaniem krótkich odpowiedzi: Yes, I can lub No, I can’t.
Aby podnieść poprzeczkę uczniom z klas VI, możemy wprowadzić formę minidialogu, w którym pytają siebie nawzajem np. o umiejętność jeżdżenia na nartach lub łyżwach, a następnie komentują odpowiedź przez pryzmat swoich umiejętności jak w poniższym przykładzie:
– Can you ski?
– Yes, I can.
– So can I. / And I can’t.
– Can you ice-skate?
– No, I can’t.
– Neither can I. / And I can.
3. Present Continuous for picture description
Temat aktywności zimowych nadaje się wprost idealnie do utrwalania opisu ilustracji przy użyciu czasu teraźniejszego ciągłego Present Continuous. Możemy budować zdania nt. osób przedstawionych na zdjęciu i czynności, które wykonują, a także opisywać zimowe otoczenie.
Możemy opisać scenkę zimową w formie gry pamięciowej, w którym uczeń tworzy zdanie np.: Two children are making a snowman, a następny powtarza zdanie kolegi i dodaje swoje, np: Two children are making a snowman and one child is sledging. Kolejna osoba może powtórzyć całość i dodać swoje zdanie lub powtórzyć tylko poprzednie, dodając własny opis. Możemy też zagrać w prawdę/fałsz w formie ćwiczenia komunikacyjnego, w którym opisujemy ilustrację, ćwicząc mówienie i słuchane ze zrozumieniem. Takie ćwiczenie da się również zrealizować w formie pracy z tekstem (ćwicząc czytanie), a nawet jako grę online.
Przećwiczenie czasu Present Continuous ułatwia również gra w kalambury, w której jeden z uczniów pokazuje, jak wykonuje jakąś czynność lub rysuje ją na tablicy, a reszta zdaje mu pytania po angielsku, np.: Are you having a snowball fight? Are you sliding on ice? Are you watching ski jumping on TV? Oczywiście uczeń odpowiada zgodnie z prawdą: Yes, I am lub No, I am not. Uczniom klas starszych może się spodobać taka gra w zgadywanie, w której jeden z uczniów za pomocą kostki losuje sposób podpowiedzi i wówczas np. 1. oraz 4. na kostce to może odpowiadać poleceniu draw, 2. i 5. to show, a 3. i 6. to np. describe. Polecenie opisania czynności powinno zostać zrealizowane poprzez opowiedzenie o szczegółach danej aktywności np.: I am doing something with snow. I am using my hands. I need a carrot. Taka podpowiedź sugeruje, że uczeń lepi bałwana. Tego typu ćwiczenia komunikacyjne i gry językowe możemy wykonywać z całą klasą, ale również w podgrupach lub parach. Da się je także zrealizować w ramach edukacji zdalnej dzięki funkcji „breakout rooms”.
Prace projektowe
Tematyka ferii zimowych dostarcza również inspiracji do prac projektowych. Uczniowie mogą indywidualnie lub w grupach zaplanować winter party, a także przygotować zaproszenie. Mogą powspominać ferie z lat ubiegłych w formie wpisu do pamiętnika lub prezentacji ze zdjęciami i ich opisami. Ciekawe może być także zaprojektowanie miejskiego centrum rekreacyjnego, w którym całe rodziny miło spędzą zimowe weekendy. Zadaniem uczniów może być stworzenie makiety ze stokiem narciarskim i saneczkarskim, lodowiskiem, placem do zabaw na śniegu, a nawet kafejką z najpyszniejszą gorącą czekoladą w mieście.