Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Przykładowe sprawozdanie dyrektora przedszkola z nadzoru pedagogicznego za I półrocze roku szkolnego 2020/2021
I. INFORMACJA O PRACY PRZEDSZKOLA
1. Informacje ogólne o przedszkolu:
1) Liczba dzieci:
2) Liczba oddziałów:
3) Liczebność oddziałów: od do dzieci
4) Liczba nauczycieli: w tym: pełne etaty, niepełne etaty
5) Stopnie awansu zawodowego:
a) stażystów:
b) kontraktowych:
c) mianowanych:
d) dyplomowanych:
Razem: nauczycieli
2. Praca rady pedagogicznej
Data posiedzenia Tematyka Podjęte uchwały
Wrzesień 2020 r. Organizacja roku przedszkolnego, plan nadzoru pedagogicznego, Uchwała:
• zatwierdzająca plan pracy przedszkola,
• w sprawie ustalenia organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
• w sprawie zmian w statucie przedszkola,
• opiniująca programy nauczania w przedszkolu,
• w sprawie zaopiniowania zmian w przydziale czynności i zatwierdzenia aneksu do arkusza organizacji przedszkola
Październik 2020 r. Szkoleniowa, budżetowa Uchwała opiniująca projekt budżetu przedszkola na rok 2021
Styczeń 2021 r. Analityczna za I półrocze 2020/2021: analiza pracy przedszkola, samoocena nauczycieli, dyrekcji, sprawozdanie z pracy zespołów nauczycielskich, zespołu ds. ewaluacji , ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, sprawozdanie z pełnionego przez dyrektora nadzoru pedagogicznego, inne sprawozdania ---------------------------------------
3. Współpraca z rodzicami
Inicjatywy zgłaszane przez rodziców Realizacja inicjatyw Zebrania z rodzicami – terminy i tematyka
Propozycje dotyczące zapewnienia większego bezpieczeństwa dzieciom Zamontowanie monitoringu wizyjnego, założenie domofonu 8 września 2020 r., zebranie organizacyjne: zapoznanie z dokumentami przedszkola – statutem (część dotycząca rodziców oraz praw i obowiązków dziecka), regulaminami przedszkola, wyrażenie zgód na udostępnianie wizerunku dziecka, na opiekę pielęgniarki, na wezwanie karetki pogotowia, na diagnozę logopedyczną i innych
Organizacja imprez i uroczystości przedszkolnych – pomoc i wsparcie finansowe Dofinansowanie wycieczki, imprezy, uroczystości, nagrody dla dzieci 25 listopada 2020 r., konsultacje dotyczące diagnozy gotowości szkolnej i obserwacji pedagogicznej
Propozycje rodziców dotyczące planowania budżetu przedszkola Zaplanowanie środków budżetowych na remonty i modernizacje przedszkola 27 stycznia 2021 r., zebranie po I półroczu – podsumowanie dotychczasowych działań przedszkola i propozycje działań w II półroczu
4. Uroczystości i imprezy przedszkolne
Lp. Nazwa uroczystości Forma Termin Nauczyciele odpowiedzialni
1. Rozpoczęcie roku przedszkolnego Spotkanie z dziećmi i rodzicami 2 września 2020 r. Nauczyciele wychowawcy
2. Dzień Pieczonego Ziemniaka Ognisko i spotkanie z rodzicami 15 września 2020 r. Wychowawcy grup
3. Dzień Chłopca Imprezy grupowe 30 września 2020 r. Wychowawcy grup
4. Pasowanie na Przedszkolaka Impreza integracyjna 3 października 2020 r. Wychowawcy grup 3-latków
5. Zaduszki Wyjście na cmentarz 2 listopada 2020 r. Wychowawcy grup
6. Święto Niepodległości Występ dzieci (online) 11 listopada 2020 r. Wychowawcy grup
7. Wieczorne czytanie bajek Spotkanie integracyjne rodziców i dzieci (online) Ok. 13 listopada 2020 r. Wychowawcy grup
8. Andrzejki Zabawy integracyjne w grupach Ok. 30 listopada 2020 r. Wychowawcy grup
9. Mikołajki Spotkanie integracyjne ze św. Mikołajem 4 grudnia 2020 r. Wychowawcy grup
10. Warsztaty plastyczne dla dzieci i rodziców Spotkanie warsztatowe (online) 15 grudnia 2020 r. Wychowawcy grup
11. Kolędowanie i jasełka, wigilie grupowe
Spotkanie integracyjne wszystkich dzieci i rodziców (online) 18 grudnia 2020 r. Wychowawcy grup
12. Dzień Babci i Dziadka Spotkanie integracyjne w grupach z babciami i dziadkami (online) Ok. 21 stycznia 2021 r. Wychowawcy grup
13. Balik karnawałowy Bal Luty 2021 r. Wychowawcy grup
5. Konkursy, turnieje, akcje przedszkolne
Lp. Nazwa konkursu Forma Termin Nauczyciele odpowiedzialni
1. Jesienny konkurs „Warzywne zwierzaki” Konkurs międzygrupowy: dzieci z rodzicami Październik 2020 r. Wychowawcy grup
2. Akcja pomocy Schronisku dla zwierząt w................................. Akcja pomocy zwierzętom Listopad 2020 r. Wychowawcy grup
3. Igrzyska przedszkolaków Turniej międzyprzedszkolny (online) Styczeń 2021 r. Wychowawcy grup
6. Wyjazdy, wycieczki dzieci
Termin Rodzaj wyjazdu, wycieczki (dokąd, w jakim celu) Nauczyciele odpowiedzialni
Wrzesień 2020 r. Wycieczka do ZOO w ............................................. Wychowawcy grup
Październik 2020 r. Wyjazd na przedstawienie do Teatru Muzycznego w ................................. Wychowawcy grup
Listopad 2020 r. Zwiedzanie (online) Muzeum Przyrodniczego w ........................................ Wychowawcy grup
7. Spotkania: z policjantem, strażakiem, pracownikiem poczty, leśnikiem, programistą, ze stomatologiem
II. EWALUACJA WEWNĘTRZNA, OBSERWACJE ZAJĘĆ, BADANIE OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH, KONTROLA
1. Ewaluacja wewnętrzna
W roku szkolnym przeprowadzono ewaluację wewnętrzną w trybie działań planowych.
Lp. Przedmiot ewaluacji Wyniki ewaluacji
Wnioski Działania do realizacji
1. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość 1. Nauczyciele wykorzystują w procesach edukacyjnych narzędzia i zasoby cyfrowe oraz metody kształcenia na odległość.
2. Nauczyciele mają świadomość niebezpieczeństw podczas korzystania z internetu.
3. Prowadzone są pogadanki i rozmowy z dziećmi 5- i 6-letnimi na temat bezpieczeństwa w internecie.
4. Nauczyciele współpracują z rodzicami w celu ustalenia zasad bezpiecznego korzystania z internetu przez dzieci.
5. Nauczyciele podczas realizacji podstawy programowej przekazują rodzicom informacje, materiały, posługując się pocztą elektroniczną.
6. W przedszkolu zorganizowano akcje i imprezy z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (np. Święto Niepodległości) 1. Narzędzia i zasoby cyfrowe oraz metody kształcenia na odległość powinny być wykorzystywane przez nauczycieli w organizowanych procesach edukacyjnych w drugim semestrze.
2. Należy wykorzystać istniejącą bazę przedszkola do prowadzenia i organizowania kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (zwłaszcza w okresie organizacji zdalnego kształcenia).
3. W drugim semestrze każdy nauczyciel przeprowadzi zajęcia otwarte z wykorzystaniem narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość w terminie do .....................................................................
2. Przedszkole zapewnia wysoką jakość kształcenia poprzez efektywny i skutecznie zorganizowany proces edukacyjny uwzględniający indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci 1. Nauczyciele wykorzystują wnioski z poprzednich ewaluacji w celu podnoszenia jakości pracy.
2. Nauczyciele dostosowują metody pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci.
3. Nauczyciele udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej wszystkim dzieciom, które tej pomocy potrzebują (dzieciom z orzeczeniami, opiniami oraz na podstawie przeprowadzonych obserwacji).
4. W wyniku analizy dokumentacji ustalono, że nauczyciele organizują działania zmierzające do poznania umiejętności i możliwości każdego wychowanka poprzez prowadzenie obserwacji dzieci oraz przeprowadzenie diagnozy dojrzałości szkolnej dzieci 6-letnich 1. Nauczyciele przedstawią dyrektorowi aktualizację indywidualnych planów i programów pracy z dziećmi – do ........................................
2. Wyniki efektów pracy z dziećmi przedstawione zostaną w diagnozie gotowości szkolnej dzieci oraz w końcowych sprawozdaniach nauczycieli – do ..........................................
3. ............................ ....................................................................................... ..............................................................................................
2. Kontrola wewnętrzna
Lp. Zakres kontroli Działania do realizacji
Kontrole planowe
1. Ocena przygotowania przedszkola do realizacji wytycznych GIS i MZ w czasie funkcjonowania przedszkola w reżimie sanitarnym Utrzymać działania związane z przestrzeganiem wytycznych GIS I MZ oraz powtórzyć kontrolę spełniania zaleceń GIS i MZ w czasie II semestru
(odpowiedzialny wicedyrektor, termin ......................................)
2. Ocena realizacji podstawy programowej w zakresie rytmiczności realizowania jej treści oraz stosowania wskazanych warunków i sposobów jej realizacji Należy:
• przebywać z dziećmi na świeżym powietrzu codziennie, odnotowywać pobyt na świeżym powietrzu każdorazowo w dzienniku zajęć,
• dokonać kontroli, czy nauczyciele odnotowują w dziennikach zajęć każdorazowo pobyt na świeżym powietrzu,
• nauczyciele grup ................................... zmodyfikują plan dydaktyczny – włączą realizację zalecanych warunków podstawy, a modyfikację przedstawią dyrektorowi w terminie do ............................................
3. Kontrole stałe – prowadzenie dokumentacji przez nauczycieli:
• dzienniki zajęć przedszkola,
• dzienniki innych zajęć,
• plany pracy,
• dokumentacja współpracy z rodzicami,
• dokumentacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej Należy:
• pamiętać, że błędy i oczywiste omyłki należy poprawiać zgodnie z § 25 Rozporządzenia MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji,
• wpisywać regularnie tematy zajęć,
• zadbać o zgodność między planami a wpisami do dzienników,
• kontynuować realizację programów autorskich rozwijających zainteresowania dzieci
4. ................................................................................................................. .....................................................................................................
Kontrola doraźna
1. Ocena zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania przez dzieci z obiektów oraz sprzętu należącego do przedszkola znajdującego się na placu zabaw, przed rozpoczęciem roku szkolnego i w trakcie roku szkolnego Należy dokonać przeglądu warunków BHP raz w miesiącu
3. Monitorowanie działań przedszkola
Lp. Zakres monitorowania Działania do realizacji
1. Realizacja zadań specjalistów zatrudnionych w przedszkolu (ocena realizacji na podstawie informacji w sprawozdaniach) Należy zadbać o to, aby wszystkie grupy realizowały działania planowane w przedszkolnych dokumentach organizacji pracy przedszkola
2. Monitorowanie ilościowe i jakościowe realizacji podstawy programowej 1. Ze względu na dłuższą nieobecność nauczycielki .................................................................... pojawiły się zaburzenia w realizacji podstawy programowej ................................................... w grupie .......... Należy podjąć działania, aby podstawa programowa była realizowana rytmicznie.
2. Prowadzić systematyczne monitorowanie podstawy zgodnie z planem nadzoru (wicedyrektor, do .............................)
3. .............................................................. ..........................................................................................................................................................
4. Obserwacje zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
Lp. Przedmiot obserwacji Działania do realizacji
1. Nauczyciele rozwijają kompetencje kluczowe dzieci: samodzielność, kreatywność, innowacyjność, w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności, zgodnie z podstawą programową 1. Przewodniczący zespołów przedmiotowych uwzględnią w planach pracy zagadnienia związane z jakością zadań i pytań stawianych dzieciom na zajęciach oraz ze skutecznością metod pracy na danych zajęciach. W działaniach zaplanują spotkania z doradcami metodycznymi (termin: ...............................................).
2. W każdym zespole przedmiotowym wybrany nauczyciel poprowadzi zajęcia otwarte z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy, pracą w grupach oraz prezentacją zadań i technik, które rozwijają kreatywność i innowacyjne myślenie dzieci (przewodniczący zespołu, do końca roku szkolnego).
3. Nauczyciele przygotują szkolenie dla członków rady pedagogicznej w formie warsztatu: „Zastosowanie technik aktywizujących na zajęciach kształtujących kompetencje kluczowe dzieci” (termin rady: ..................................... 2021 r.)
2. Obserwacje planowe prowadzonych zajęć 1. Nauczyciele opracują materiał szkoleniowy na temat stosowania różnorodnych metod pracy z dziećmi jako atrakcyjnych form łączenia treści dydaktycznych i wychowawczych.
2. Nauczyciele wykorzystają wnioski z dokonanych obserwacji zajęć do planowania pracy
3. ...................................... .................................................................................................................................................................................
5. Wspomaganie
Informacje dotyczące działań dyrektora w zakresie wspomagania
Diagnoza pracy placówki Diagnoza pracy przedszkola we wszystkich obszarach (kształcenie, wychowanie, opieka, profilaktyka, zarządzanie, współpraca z rodzicami i instytucjami) zakończyło się wnioskami do pracy
Udział nauczycieli w szkoleniach zewnętrznych – tematyka .............. (liczba nauczycieli) odbyło szkolenia zewnętrzne w zakresie ....................
....................................................................................................................................
Prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad 1. ................................. (data) odbyło się szkolenie rady pedagogicznej na temat: ..............................................................................................................................
2. ................................. (data) odbyło się szkolenie rady pedagogicznej na temat: ..............................................................................................................................
3. ..............................................................................................................................
III. WNIOSKI I REKOMENDACJE ZE SPRAWOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO ZA I PÓŁROCZE ROKU PRZEDSZKOLNEGO 2020/2021
1. Wnioski:
1) Nauczyciele wykorzystują różne metody, formy pracy, środki dydaktyczne, które kształtują właściwe postawy u dzieci.
2) Realizowany przez nauczycieli proces organizacji kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość pozwala stosować kreatywne środki dydaktyczne, a także kształtować kreatywność u dzieci poprzez zmianę aranżacji wnętrz przedszkola oraz zarządzanie ruchem dzieci podczas zajęć. Innowacyjność pracy nauczycieli wpływa na motywację dzieci do zdobywania wiedzy i nowych umiejętności.
3) Nauczyciele umożliwiają dziecku zaspokajanie potrzeb aktywności fizycznej, np. poprzez przekazywanie zestawów zabaw i ćwiczeń gimnastycznych, które dzieci chętnie wykonują również z rodzicami.
4) Współpraca z rodzicami i ich zaangażowanie w życie przedszkola wpływają na poprawność wzajemnych relacji.
2. Rekomendacje:
1) Nauczyciele powinni systematycznie poznawać nowe możliwości oferowane przez różnorodne aplikacje, z których dotychczas korzystali, by doskonalić swoje umiejętności, urozmaicać ofertę zajęć oraz przygotować dzieci do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej. Powinni także podjąć większe starania o przygotowanie zajęć z wykorzystaniem pomocy multimedialnych.
2) Nauczyciele powinni rozwijać samodzielność i kreatywność dzieci poprzez innowacyjne działania.
3) Należy motywować nauczycieli do tworzenia innowacyjnych rozwiązań metodycznych.
4) Należy kontynuować działania w ramach zdalnego kształcenia, związane z kształtowaniem kompetencji dzieci, do chwili gdy czasowe ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty zostanie odwołane przez MEiN. Utrzymać działania związane z przestrzeganiem wytycznych GIS i MZ. Powtórzyć kontrolę spełniania zaleceń GIS i MZ w czasie II półrocza .
(miejscowość, data) (podpis dyrektora przedszkola)