Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 15 STYCZNIA 2021
Odmowa pomiaru temperatury w poradni
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Czy rodzic może odmówić pomiaru temperatury swojego dziecka przy przyprowadzeniu go do poradni? Jak placówka może skłonić rodzica do wyrażenia zgody ze względu na pandemię?
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r. poz. 491 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1166 ze zm.),
• Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 59 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493 ze zm.).
Obowiązek mierzenia temperatury wynika z wewnętrznych uregulowań poradni przyjętych przez dyrektora.
Obowiązek przyjęcia takich uregulowań wynika natomiast z szeregu przepisów prawa powszechnie obowiązującego. W pierwszej kolejności należy tu przytoczyć art. 68 ust. 1 pkt 6 Prawa oświatowego, zgodnie z którym dyrektor wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez poradnie. Obecnie obowiązuje Rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, a stan ten jest zagrożeniem dla osób przebywających w każdym wspólnym budynku, w tym w poradni, co oznacza, że obowiązkiem dyrektora jest przyjęcie procedur ograniczających możliwość zarażenia na terenie jednostki, którą zarządza. Obowiązek ten dodatkowo zostaje potwierdzony regulacją § 2 Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, stosownie do którego dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w placówce.
Na marginesie dodać należy, że treść tego Rozporządzenia pozwala na podjęcie przez dyrektora dodatkowych działań w przypadku, gdy uzna, że ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną może być zagrożone zdrowie uczniów. Ma on bowiem możliwość zawieszenia zajęć, które mogą dotyczyć w szczególności grupy, grupy wychowawczej lub całej placówki, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć.
Zwrócić tu jednak jeszcze należy uwagę na fakt, że prawo badania temperatury ucznia czy stosowania izolacji w razie podejrzenia zarażenia wynika również z wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego. Wytyczne te są wydawane na podstawie Ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej i są wiążące dla dyrektora, co dodatkowo potwierdzone zostaje przez treść § 13c Rozporządzenia w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, który wprost stanowi, że dyrektor jednostki systemu oświaty uwzględnia w funkcjonowaniu jednostki przepisy odrębne dotyczące ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii oraz wytycznych ministra właściwego ds. zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz ministra właściwego ds. oświaty i wychowania.
Reasumując, uznać należy, że niestosowanie się do procedur nie jest postawą dopuszczalną, bowiem godzi w dobro w postaci bezpieczeństwa uczniów, którego ochronie służą właśnie przyjęte procedury. Brak stosowania się do tych procedur może być przyczyną nałożenia kar statutowych.
Oficyna MM nie udziela porad prawnych. Odpowiedzi są wyłącznie wyrazem własnej oceny Doradcy Prawnego Oficyny MM. Nie stanowią urzędowej wykładni prawa, a ich zastosowanie nie może rodzić odpowiedzialności za ewentualne skutki zastosowania zaproponowanych rozwiązań zarówno ze strony Oficyny MM, jak i Doradcy Prawnego Oficyny MM.