Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Jak przenieść papierowy test do Google Forms?
Opracowała: Aleksandra Marchwian, metodyk w szkole językowej Papuga, doświadczony lektor języka angielskiego, z wykształcenia tłumacz i trener
Przez lata nauczyciele funkcjonowali w niemal całkowicie analogowym świecie. Dzięki temu większość z nas dorobiła się imponujących papierowych archiwów wypełnionych testami, arkuszami, kartami pracy i materiałami do kserowania. Materiały te są często nie do odtworzenia w formie elektronicznej – szczególnie w wersji umożliwiającej edytowanie przez ucznia. Istnieje jednak prosty sposób na przeniesienie papierowych sprawdzianów do Google Forms – w ten sposób uczeń może wypełniać online test, który zbudowany jest podobnie do jego klasycznej, analogowej wersji. Jak to zrobić? Zobaczmy na przykładzie egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego.
Przede wszystkim potrzebny będzie skan (lub dobrej jakości zdjęcie) materiału, który chcemy przenieść do Google Forms. Należy zapisać go na swoim komputerze i otworzyć nowy dokument Google Forms.
Warto dokładnie przyjrzeć się budowie testu, który przenosimy – często poszczególne pytania mają po kilka podpunktów. W takim wypadku możemy założyć, że każde z nich będzie osobną sekcją. Wówczas polecenie zapisujemy w opisie sekcji, a każde pytanie w jej ramach stanowi podpunkt pytania z testu papierowego.
Jeśli zadanie nie ma skomplikowanej formy graficznej i jest całkowicie tekstowe, można po prostu przepisać je do arkusza Google Forms, tak jak w poniższym przykładzie.
Jeśli w odpowiedzi pojawiają się ilustracje (na przykład jak w części odsłuchowej egzaminu), można po prostu skopiować obrazek ze skanu (np. za pomocą skrótu klawiaturowego win + shift + S, który pozwala skopiować dowolny fragment ilustracji widoczny na ekranie) i wkleić go przy odpowiedzi.
Większym wyzwaniem może być przeniesienie pytań wymagających uzupełnienia luk w tekście, ale i na to istnieje prosty sposób. Wystarczy skopiować tekst z lukami i wkleić go jako zdjęcie do opisu zadania (w nowej sekcji), a każde kolejne pytanie będzie reprezentowało jedną z luk (należy wybrać wariant krótkiego tekstu w odpowiedzi i odpowiednio ustawić klucz).
Podobny trick sprawdzi się, jeśli do każdego pytania potrzebny jest inny tekst – wówczas obrazek z tekstem wklejamy po prostu w treści pytania.
W bardzo podobny sposób z łatwością przenieść można zadania wymagające czytania ze zrozumieniem i późniejszej odpowiedzi na pytania.
Pytania sprawdzające umiejętność słuchania? Google Forms umożliwia załadowanie plików z YouTube i wklejenie linku przed pytaniami do tekstu słuchanego. Można to zrobić przy pomocy bocznego menu. Pozwoli to uczniowi samodzielnie włączyć nagranie, a następnie wykonać zadania.
Wypowiedź pisemna? W opisie sekcji warto określić swoje wymagania i treść pytania, a później wybrać dłuższą wypowiedź jako formę pytania. Następnie warto wybrać w ustawieniach wybrać opcję sprawdzenia testu – wówczas uczeń nie otrzyma wyniku, dopóki nauczyciel nie sprawdzi jego wypowiedzi pisemnej i ręcznie nie wprowadzi rezultatu.
Jak widać, chociaż początkowo zadanie przeniesienia testów i arkuszy papierowych do edytowalnego formatu online może wydawać się wręcz karkołomnym, jest to w istocie dość proste. Warto spróbować i stopniowo digitalizować w ten sposób swoje analogowe zbiory.