Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Podmiot liryczny – nie mylić z autorem!
Opracowała: Małgorzata Szymczak
GRUPA WIEKOWA:
uczniowie klas IV–VI szkoły podstawowej
CZAS:
45 minut
CEL GŁÓWNY:
• określanie i charakteryzowanie podmiotu lirycznego
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• uczeń odróżnia podmiot liryczny od autora wiersza,
• uczeń wie, kim jest narrator,
• uczeń potrafi samodzielnie rozpoznać podmiot liryczny w wierszu.
FORMY PRACY:
• praca indywidualna
METODY PRACY:
• ćwiczenia praktyczne
POMOCE DYDAKTYCZNE:
• karta pracy numer 1 (załącznik nr 1)
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Wprowadzenie
• Podanie planu i celów lekcji.
• Zapisanie tematu zajęć na tablicy.
Część główna
• Nauczyciel tłumaczy, że podmiot liryczny to osoba mówiąca w wierszu, a narrator to osoba opowiadająca o wydarzeniach w opowiadaniu. Podkreśla, że nie należy mylić ich z autorami tekstów.
• Nauczyciel podaje przykłady, które lepiej pozwolą zrozumieć omawiane zagadnienie (np. „Jeśli Zosia napisze wierszyk, w którym słoń opowiada o tym, że jest głodny, to podmiotem lirycznym jest głodny słoń – nie Zosia”).
• Uczniowie z pomocą nauczyciela wspólnie tworzą notatkę w formie tabeli:
Osoba mówiąca o swoich uczuciach, myślach i obserwacjach
W wierszu: W opowiadaniu i powieści:
Podmiot liryczny Narrator
Osoba, która napisała wiersz lub opowiadanie to:
Autor
• Aby lepiej zrozumieć, kim jest podmiot liryczny i zapamiętać to zagadnienie, uczniowie będą szukali podmiotu lirycznego w konkretnych wierszach (Karta pracy numer 1). Nauczyciel rozdaje karty pracy uczniom.
• Nauczyciel losuje uczniów, którzy po kolei czytają na głos wiersze lub ich fragmenty – wylosowane osoby próbują wskazać podmiot liryczny samodzielnie lub z pomocą zespołu klasowego.
• Wszyscy uzupełniają kolumny „Autor” oraz „Podmiot liryczny” w tabeli na karcie pracy.
Podsumowanie:
• Chętny uczeń podsumowuje wszystkie informacje zdobyte podczas lekcji.
• Uczniowie zapisują zadanie domowe: „Znajdź w internecie lub w książce w szkolnej bibliotece wybrany wiersz – zapisz go w zeszycie i zanotuj, kto jest autorem, a kim jest podmiot liryczny”.