Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 18 GRUDNIA 2020 r.
Organizacja półkolonii w czasie pandemii
Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie
Podstawa prawna:
• Ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1327),
• Rozporządzenie MEN z 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2016 r. poz. 452),
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.),
• Ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (t.j. Dz.U. z 2020 poz 1845 ze zm.).
Przed nami okres ferii zimowych – w roku 2021 wyjątkowo odbywających się w tym samym czasie we wszystkich województwach. Pomimo wciąż trwającej epidemii, szkoły, jak co roku, mają możliwość zorganizowania wypoczynku dla dzieci w formie półkolonii. Z oczywistych jednak względów działania te będą wymagały od placówek podjęcia dodatkowych środków ostrożności, mających zapewnić dzieciom odpowiednie bezpieczeństwo. Na co powinni zwrócić uwagę organizatorzy wypoczynku, biorąc pod uwagę aktualny reżim sanitarno-epidemiologiczny?
Szkoła jako organizator wypoczynku
Przepisy prawa umożliwiają, by szkoły oraz placówki oświatowe były organizatorami wypoczynku dla dzieci i młodzieży – art. 92c ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Przez „wypoczynek”, o którym mowa w przepisach ustawy, należy rozumieć zajęcia organizowane dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączone ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych, trwające nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku. Wypoczynek jest zgłaszany oraz organizowany na podstawie art. 92a–92t Ustawy o systemie oświaty. Istotne regulacje prawne w tym zakresie zawiera również Rozporządzenie MEN z 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2016 r. poz. 452). Warto zwłaszcza pamiętać o tym, że organizator powinien zgłosić kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku – w przypadku półkolonii powinno to nastąpić nie później niż na 14 dni przed terminem jego rozpoczęcia.
Warto pamiętać, że organizatorem półkolonii mogą być również organizacje pozarządowe, które na podstawie art. 86 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, po uzyskaniu zgody dyrektora mogą prowadzić w szkole działalności. Możliwość taka dotyczy stowarzyszeń i innych organizacji (w szczególności harcerskich), których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły.
Oprócz zwyczajnych problemów dotyczących organizacji wypoczynku oraz jego zgłaszania, organizatorzy muszą mieć na uwadze kwestie związane z zapewnieniem odpowiednich warunków higieniczno-sanitarnych, mających na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się koronawirusa SARS-CoV-2 wywołującego chorobę COVID-19. Odpowiednie wytyczne na ten temat zostały przygotowane przez GIS, Ministerstwo Zdrowia i MEN.
Ograniczenia form wypoczynku w czasie ferii zimowych 2021
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że obowiązujące w czasie najbliższych ferii zimowych wytyczne GIS ograniczają możliwe do zorganizowania formy wypoczynku wyłącznie do półkolonii odbywających się na terenie szkoły lub placówki. Tym samym, zorganizowanie np. wypoczynku za granicą, będzie niezgodne z wytycznymi. Co więcej, uczestnikami półkolonii mogą być wyłącznie:
1) uczniowie klas I-IV szkół podstawowych,
2) uczniowie klas szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie odpowiadającym klasom I-IV szkoły podstawowej.
Nie będzie zatem możliwości, aby zorganizować półkolonie dla starszych dzieci nie naruszając przy tym wytycznych GIS.
Tylko zdrowi uczestnicy
Organizator półkolonii powinien zadbać o to, aby uczestnikami były wyłącznie osoby zdrowe, bez objawów chorobowych sugerujących infekcję dróg oddechowych. Dodatkowo, uczestnicy wypoczynku powinni być przygotowani do stosowania się do wytycznych i regulaminu uczestnictwa w półkoloniach, a mianowicie do zachowywania dystansu społecznego oraz przestrzegania wzmożonych zasad higieny.
Obowiązki rodziców i opiekunów prawnych
Pewne obowiązki zostały również nałożone na rodziców oraz prawnych opiekunów uczestników wypoczynku, których rolą będzie zapoznanie się oraz zaakceptowanie (np. w formie pisemnego oświadczenia) regulaminu dotyczącego warunków udziału dziecka w półkoloniach oraz stosowania przez niego obowiązujących na terenie szkoły zasad. Dokument taki, mający zrozumiałą formę, powinien zostać opracowany przez organizatorów wypoczynku w celu minimalizowania ryzyka zakażenia wśród uczestników. Należy go przygotować w oparciu o wytyczne GIS, z uwzględnieniem specyfiki danej szkoły lub placówki, w której organizowane są półkolonie, rodzaju zaplanowanych zajęć oraz aktualnych przepisów prawa.
W celu zapewnienia skutecznego kontaktu, rodzice powinni udostępnić organizatorowi i kierownikowi półkolonii numer telefonu lub inne dane kontaktowe, które pozwolą na szybką komunikację. Jednocześnie rodzice lub opiekunowie uczestnika, powinni zobowiązać się do niezwłocznego (do 2 godzin) odbioru dziecka z placówki, jeżeli wystąpią u niego niepokojące objawy choroby (temperatura powyżej 38°, kaszel, duszności). Powyższe informacje i oświadczenia mogą być połączone w jednym, specjalnie do tego celu przygotowanym dokumencie.
Odprowadzający i odbierający dziecko rodzice i opiekunowie powinni być zdrowi, bez objawów sugerujących infekcję dróg oddechowych. Osoby przyprowadzające dzieci mają możliwość wejścia do przestrzeni wspólnej szkoły, jednakże z zachowaniem zasad:
1) dziecku może towarzyszyć tylko jeden rodzic/opiekun,
2) należy zachować dystans od kolejnego opiekuna z dzieckiem - co najmniej 1,5 metra,
3) należy zachować dystans od innych osób w szkole - co najmniej 1,5 metra,
4) należy przestrzegać obowiązujących zasad bezpieczeństwa związanych ze stosowaniem środków ochrony osobistej oraz dezynfekcją rąk.
Istotne jest również to, aby opiekunowie na etapie zgłaszania udziału dziecka w półkolonii, poinformowali organizatora o ewentualnych chorobach przewlekłych, które mogłyby je narazić na cięższy przebieg zakażenia. Informacje te powinny być odnotowane w karcie kwalifikacyjnej uczestnika półkolonii. Na rodzicach ciąży także obowiązkiem zaopatrzenia dziecka w indywidualną osłonę ust i nosa do zastosowania w przestrzeni publicznej – zgodnie z aktualnymi przepisami prawa.
Warunki pobytu na półkoloniach
Półkolonie powinny być organizowane wyłącznie w szkołach lub placówkach, które spełniają warunki bezpieczeństwa, w tym posiadających również stosowną opinie straży pożarnej, czy dokument potwierdzający dopuszczenie obiektu do użyteczności publicznej. Budynek musi spełniać również odpowiednie normy sanitarne. Wytyczne pozwalają, by na cele półkolonii przeznaczyć sale świetlicowe, dydaktyczne i gimnastyczne, których wielkość umożliwi zachowanie dystansu społecznego. Wymagana minimalna przestrzeń w sali to 4m² na 1 osobę (wliczając w to uczestników i wychowawców). Podobnie jak w przypadku innych wytycznych, do powierzchni tej nie wlicza się kuchni, jadalni oraz innych pomieszczeń zbiorowego żywienia, a także pomocniczych części budynku (ciągów komunikacji wewnętrznej, lokali porządkowych, magazynowych czy higienicznosanitarnych np. łazienek, ustępów). Nie należy sumować metrażu pomieszczeń dla dzieci i przeliczać ich łącznej powierzchni na limit miejsc. Obszerność każdej sali wylicza się z uwzględnieniem mebli oraz innych sprzętów, które się w niej znajdują (a więc chodzi o realną przestrzeń użytkową, w której będą poruszać się uczestnicy i wychowawcy).
Na każdą grupę uczestników (której skład nie powinien podlegać zmianie) musi przypadać wyznaczona i stała sala. Nie powinno zatem dochodzić do mieszania, czy łączenia dzieci. Każdy zespół powinien mieć również na stałe przyporządkowanego wychowawcę. Należy zadbać, aby w czasie trwania półkolonii w szkole nie odbywały się inne zajęcia. Grupa może liczyć maksymalnie 12 uczestników. Wytyczne wskazują, aby przy określaniu liczby dzieci w grupie uwzględnić ich ewentualne rodzaje niepełnosprawności, przepisy nie wskazują jednak bardziej precyzyjnych zasad, na podstawie których należy tego dokonać. Należy domniemywać, że im poważniejsza niepełnosprawność uczestnika, tym mniejsza powinna być grupa, z którą odbywa zajęcia.
Ustalany przez organizatorów regulamin powinien uwzględniać regulacje minimalizujące przypadki spotykania się zespołów uczestników w przestrzeniach wspólnych - np. przez wprowadzenie indywidualnego dla każdej grupy planu rozpoczynania półkolonii oraz korzystania z pomieszczeń współdzielonych.
Analogicznie jak w przypadku zajęć prowadzonych w szkołach w okresie epidemii, również w trakcie półkolonii szkoła powinna dysponować tzw. izolatorium, a więc specjalnie w tym celu przeznaczonym pomieszczeniem, bądź chociaż wydzieloną przestrzenią w większej sali, która pozwoli na zachowanie dystansu co najmniej 2 metrów pomiędzy osobą z objawami chorobowymi, a resztą uczestników.
Chociaż wytyczne wskazują, że półkolonie mają odbywać się co do zasady na terenie szkoły lub placówki, to jednak dopuszczają one organizację wyjść w miejsca otwarte, jak parki, lasy, czy tereny zielone – odbywać się to może przy zachowaniu dystansu oraz ogólnych zasad bezpieczeństwa obowiązujących w przestrzeni publicznej. Należy natomiast unikać wyjść grupowych, czy wycieczek do zamkniętych przestrzeni z infrastrukturą, która uniemożliwia zachowania dystansu społecznego (a więc w przypadku, gdy zachowanie dystansu jest możliwe, wytyczne nie negują również takich wyjść).
W trakcie półkolonii obowiązują ogólne zasady higieny, a więc częste mycie rąk (zwłaszcza po przyjściu do szkoły), zasłanianie ust podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, ust i nosa. Należy również zachowywać dystans społeczny podczas korzystania z pomieszczeń sanitarnohigienicznych. Organizator powinien zapewnić środki higieniczne w ilości wystarczającej dla personelu oraz uczestników, a także zaopatrzyć ich w środki ochrony indywidualnej (środki te otrzymać powinni również uczestnicy, którzy nie otrzymali ich od rodziców). Należy upewnić się, że przy wejściu do szkoły oraz przy wejściu do pomieszczeń wspólnie użytkowanych znajdował się w widocznym miejscu dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk (regularnie uzupełniany) wraz z informacją na temat obowiązku wykonania tej czynności. Warto również zaopatrzyć się w bezdotykowy termometr (co najmniej 1 na grupę, dezynfekowany po każdorazowym użyciu). Uczestnicy powinni mieć zapewniony dostęp do opieki medycznej, a kadrę należy zapoznać z wytycznymi oraz przepisami prawa dotyczącymi zasad bezpieczeństwa w okresie epidemii COVID-19.
Podobnie jak to miało miejsce w przypadku organizowania nauki do momentu zawieszenia zajęć stacjonarnych, szkoły organizujące półkolonie powinny pamiętać o:
1) zapewnieniu stałej dostępności mydła, płynu dezynfekcyjnego oraz ciepłej wody, a także zamieszczeniu informacji o sposobie prawidłowego mycia i dezynfekcji rąk. Organizator powinien również stale monitorować prace porządkowe na terenie półkolonii,
2) konieczności odizolowania uczestnika zajęć, u którego zaobserwowano objawy wskazujące na COVID-19 oraz o obowiązku niezwłocznego powiadomienia rodziców lub opiekunów prawnych o potrzebie odebrania ucznia ze szkoły,
3) zminimalizowaniu przypadków przebywania na terenie szkoły osób trzecich (a jeżeli jest to konieczne, kontakty powinny odbywać się z zachowaniem zasad sanitarnych).
Sposób organizowania wyżywienia
Odnośnie wytycznych dotyczących prowadzenia wyżywienia w trakcie półkolonii należy pamiętać, aby:
1) organizacja żywienia zapewniała zachowanie dystansu pomiędzy uczestnikami (odległość między stolikami powinna wynosić co najmniej 1,5 metra, chyba że między nimi znajduje się przegroda o wysokości co najmniej 1 metra, licząc od powierzchni blatu). Jeżeli jest to możliwe, przy stoliku powinni siedzieć uczestnicy jednej grupy (poszczególne zespoły nie powinny się ze sobą kontaktować ani siedzieć przy tych samych ławkach),
2) w miarę możliwości należy prowadzić zmianowe wydawanie posiłków. Po każdej grupie należy dezynfekować blaty stołów i poręcze krzeseł,
3) wielorazowe naczynia i sztućce myć z dodatkiem detergentu w temperaturze min. 60° C lub je wyparzać. Jeżeli placówka nie posiada zmywarki, wielorazowe naczynia i sztućce należy umyć w gorącej wodzie z dodatkiem detergentu i wyparzyć. Jeżeli żywność zapewniana jest przez firmę zewnętrzną, a szkoła nie posiada wielorazowej zestawy stołowej, należy użyć jej jednorazowych zamienników,
4) stosować bezpieczny sposób przechowywania produktów, zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny żywienia,
5) w kuchni, w miarę możliwości, zwiększyć odległość stanowisk pracy (co najmniej 1,5 metra między stanowiskami, a jeżeli nie jest to możliwe - należy zapewnić środki ochrony indywidualnej). Szczególną uwagę należy zwrócić na utrzymanie wysokiej higieny mycia i dezynfekcji stanowisk pracy, opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców. Personel kuchni i pracownicy obsługi technicznej mają obowiązek noszenia rękawiczek lub dezynfekcji rąk,
6) do pracy w kuchni i stołówce dopuszczać tylko osoby zdrowe, które nie miały kontaktu z jednostkami podejrzanymi o zakażenie oraz nie mają infekcji,
7) zminimalizować kontakt pracowników obsługi technicznej z uczestnikami i kadrą półkolonii (podczas kontaktu powinni stosować zasłonę ust i nosa).
Alternatywnym rozwiązaniem wobec konsumowania posiłków w stołówce jest ich spożywanie w tych salach, w których grupy stale przebywają. Dopuszcza się również jedzenie i picie produktów przyniesionych przez uczestników z domu (mogą być zawarte w prywatnych pojemnikach i w nich spożywane).
Przeprowadzanie transportu uczestników
Transport uczestników półkolonii powinien odbywać się zgodnie z obowiązującymi przepisami i zaleceniami (np. uwzględniającymi limity miejsc oraz obowiązek korzystania z zasłony ust i nosa). W miarę możliwości zaleca się korzystanie z indywidualnych środków lokomocji.
Sposób realizowania programu półkolonii w okresie epidemii
Przygotowując program półkolonii należy zadbać o to, by uwzględniał on zalecenia GIS. W związku z tym:
1) zajęcia powinny być realizowane w szkole lub w jej najbliższej okolicy, w miejscach zapewniających ograniczony kontakt z osobami trzecimi,
2) należy wyłączyć z programu wyjścia do miejsc publicznych (np. zwiedzanie obiektów publicznych). Możliwe jest korzystanie z oferty placówek oświatowo-wychowawczych przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa,
3) infrastruktura oraz sprzęt sportowy i programowy użytkowany w trakcie półkolonii powinien być regularnie czyszczony przy użyciu detergentów lub innych środków dezynfekujących. Jeżeli nie jest to możliwe, należy korzystać z przyborów jednorazowych,
4) z pomieszczeń powinno się usunąć przedmioty i sprzęty, które nie mogą zostać skutecznie uprane, umyte lub zdezynfekowane,
5) sale w których prowadzone są zajęcia, powinny być często wietrzone oraz regularnie sprzątane i dezynfekowane,
6) decydując się na dobór aktywności dla uczestników półkolonii należy w pierwszej kolejności wybrać te, które nie zwiększają ryzyka przenoszenia zarazków drogą kropelkową.
Podstawowe wymagania higieniczne
W trakcie trwania półkolonii, organizatorzy powinni pamiętać, aby:
1) wychowawcy i uczestnicy regularnie myli ręce wodą z mydłem (zwłaszcza po wejściu do szkoły, przed posiłkami, czy po skorzystaniu z toalety),
2) codzienne prace porządkowe prowadzić przy stosowaniu dodatkowej dezynfekcji powierzchni dotykowych – poręczy, klamek, blatów, włączników,
3) zapewnić bieżącą dezynfekcję toalet,
4) prowadząc dezynfekcję, ściśle przestrzegać zaleceń producenta środka do dezynfekcji. Jeśli z pomieszczeń szkoły korzysta podmiot zewnętrzny (inny niż organizator półkolonii), należy zobowiązać go do przeprowadzenia dezynfekcji pomieszczeń i użytych przyrządów oraz sprzętów należących do szkoły.
Wymagania dotyczące kadry
Organizator półkolonii powinien również zadbać o to, aby spełnić wytyczne stawiane kadrze pracującej przy organizowaniu wypoczynku dla dzieci. W związku z tym, należy pamiętać, aby:
1) wszystkie osoby zapewniające realizację programu wypoczynku (w tym wychowawcy, instruktorzy, kadra kierownicza, kierowcy, obsługa obiektu) były zdrowe, bez objawów infekcji lub innej choroby, w tym w szczególności zakaźnej. Nie mogą również realizować zajęć, jeżeli ich domownicy przebywają na kwarantannie w warunkach domowych lub w izolacji,
2) organizator zapoznał kadrę półkolonii z procedurą postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia koronawirusem lub zachorowania na COVID-19 (zgodnie z zaleceniami GIS). Zawsze w przypadku wątpliwości należy zwrócić się do właściwej powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej w celu konsultacji lub uzyskania porady,
3) umieścić w łatwo dostępnym miejscu numery telefonów do stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych,
4) przygotować ścieżki szybkiej komunikacji z rodzicami uczestników półkolonii,
5) zabezpieczyć możliwość szybkiego uzupełniania kadry o osoby z kwalifikacjami, w przypadku absencji wychowawców z powodu ich choroby lub konieczności poddania się przez nich kwarantannie.
Procedura postępowania w przypadku wystąpienia podejrzenia zakażenia koronawirusem
Organizując półkolonie w aktualnym stanie epidemicznym należy liczyć się z tym, że wśród uczestników wypoczynku, bądź u kogoś z personelu, wystąpi podejrzenie zakażenia koronawirusem. W takiej sytuacji należy zastosować się do procedury zapobiegawczej, zgodnie z którą:
1) kierownik półkolonii lub wskazana przez niego osoba w przypadku wystąpienia u uczestnika wypoczynku, kadry wypoczynku lub innego pracownika, w tym pracownika obiektu, w którym organizowany jest wypoczynek, niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem, powinien niezwłocznie odizolować osobę w oddzielnym pomieszczeniu oraz:
a) w przypadku uczestnika – powiadomić rodziców lub opiekunów o konieczności odebrania dziecka z półkolonii,
b) osoby dorosłej – odsunąć od wykonywanych czynności, skierować do domu, poinformować o konieczności pozostania w domu oraz kontaktu telefonicznego z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej (w celu uzyskania teleporady medycznej),
2) w razie pogarszania się stanu zdrowia należy zadzwonić pod nr 999 lub 112,
3) kierownik półkolonii powinien skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną w celu dokonania przez nią oceny ryzyka epidemiologicznego,
4) powinno się ustalić miejsca, w których miała przebywać osoba, u której wystąpiły niepokojące objawy sugerujące zakażenie koronawirusem, a następnie przeprowadzić dodatkowe sprzątanie, zgodnie z procedurami zakładowymi oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty),
5) bezwzględnie należy zastosować się do zaleceń Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w zakresie dodatkowych działań i procedur związanych z zaistniałym przypadkiem,
6) kadra półkolonii powinna zostać poinstruowana przez organizatora o procedurze postępowania w przypadku podejrzenia wystąpienia zakażenia koronawirusem w czasie półkolonii,
7) kadra półkolonii jest zobowiązana powiadomić kierownika półkolonii oraz rodzica/opiekuna prawnego dziecka o każdym niepokojącym symptomie zaobserwowanym u uczestnika,
8) należy na bieżąco śledzić informacje przekazywane przez GIS i Ministra Zdrowia, a także obowiązujące przepisy prawa.
Jeżeli podejrzenie zakażenia wystąpiło u osoby z zewnątrz, należy:
1) ustalić listę osób obecnych w tym samym czasie co osoba z zewnątrz i zalecić stosowanie się do wytycznych GIS odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym,
2) dokładnie zdezynfekować przestrzeń, w której przebywała zakażona jednostka z zewnątrz (ze wskazaniem, że nie mamy pewności, czy w momencie świadczenia usługi dana osoba była już zakażona) oraz zdezynfekować rzeczy, które były wykorzystywane w trakcie wizyty.
Posiadanie aktualnych badań sanitarno-epidemiologicznych
Pomimo nadzwyczajnej sytuacji epidemicznej nie należy zapominać o dotychczas obowiązujących przepisach odnoszących się do wykonywania przez pracowników pracujących z dziećmi badań sanitarno-epidemiologicznych. Należy bowiem pamiętać, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 Ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi obowiązkowym badaniom sanitarno-epidemiologicznym podlegają m.in. osoby podejmujące lub wykonujące prace, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby, nieposiadające aktualnego orzeczenia lekarskiego o zdolności do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby. Na badanie kieruje taką osobę pracodawca albo zlecający wykonanie prac. Badania są przeprowadzane przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej lub lekarzy wykonujących zadania służby medycyny pracy. W wyniku badania wydawane jest przeczenie lekarskie, w zależności od sytuacji, o:
1) zdolności do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby,
2) czasowych lub trwałych przeciwwskazaniach do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia lub choroby zakaźnej na inne osoby.
Koszt badania ponosi pracodawca lub zlecający wykonanie prac.
Definicja osoby „chorej przewlekle”
Jak wskazano, osoby chore przewlekle mogą uczestniczyć w organizowanych przez szkołę półkoloniach, ale pod pewnymi warunkami, wskazanymi powyżej. Trudno jednak jednoznacznie uznać daną chorobę za przewlekłą. Z informacji przekazanej przez MZ w tym zakresie wynika, że choroba przewlekła musi:
1) mieć podłoże biologiczne, psychologiczne lub poznawcze,
2) trwać przynajmniej jeden rok,
3) powodować jedno lub więcej z poniższych następstw,
a) ograniczenia w funkcjonowaniu, codziennej aktywności i pełnieniu ról społecznych w porównaniu ze zdrowymi rówieśnikami, w odniesieniu do sfery fizycznej, poznawczej, emocjonalnej oraz rozwoju społecznego,
b) zależność jednego z poniższych ograniczeń wynikających z choroby:
• przyjmowanie leków,
• specjalistyczna dieta,
• sprzęt medyczny,
• używanie urządzeń podtrzymujących zdrowie lub życie,
• konieczność stałej opieki ze strony drugiej osoby,
• potrzeba opieki medycznej, psychologicznej, edukacyjnej, innej niż kierowana do zdrowych rówieśników, biorąc pod uwagę okresy leczenia i wynikającą z nich konieczność pozostawania na dłuższe okresy w domu.
Wiedza w tym zakresie może okazać się pomocna przy określaniu grupy osób przewlekle chorych, co tym samym pozwoli na uchronienie ich przed niepotrzebnym ryzykiem, na które mogłyby się narazić podczas organizowanych przez szkołę półkolonii.
Wymaganie odnośnie szczepień ochronnych
Aktualnie obowiązująca „Karta kwalifikacyjna uczestnika wypoczynku” zawiera pole dotyczące szczepień ochronnych uczestnika. W obecnym stanie prawnym, w przypadku m.in. półkolonii, przepisy nie przewidują wymogów, które pozwalałyby na uzależnienie uczestnictwa w wypoczynku od poddania się szczepieniom ochronnym. Tym samym, brak obowiązkowych szczepień ochronnych nie powinien skutkować zdyskwalifikowaniem dziecka z udziału w wypoczynku. Oczywiście informacja taka może okazać się pożyteczna, choćby dla personelu medycznego, udzielającego pomocy uczestnikowi.
Opieka medyczna dla uczestników półkolonii
Chociaż obecnie nie ma żadnego aktu prawnego, który regulowałby kwestie organizacji opieki medycznej udzielanej w ramach wypoczynku, na organizatorów został nałożony obowiązek zapewnienia dostępu do opieki medycznej (art. 92c ust. 2 pkt 3 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty):
1) w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych na zasadach określonych w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
2) na podstawie umowy zawartej z lekarzem, pielęgniarką lub ratownikiem medycznym.
Warto również pamiętać, że osoby, które nie posiadają uprawnień do sprawowania opieki medycznej, mogą podać dziecku leki wyłącznie na prośbę i za zgodą rodziców (najlepiej udzieloną na piśmie). Jeżeli zgoda nie została udzielona, personel nie będzie mógł podać dziecku leków.