Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Załącznik nr 2
Wymagania egzaminacyjne dotyczące egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2020/2021
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO
W dokumencie dwiema gwiazdkami (**) oznaczono wymagania, z zakresu których będzie przeprowadzana część ustna egzaminu maturalnego, nieobowiązkowa w 2021 r.
III etap edukacyjny
Ogólne wymagania egzaminacyjne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Zdający samodzielnie dociera do informacji; rozumie komunikaty o coraz bardziej skompliko- wanej organizacji – werbalne i niewerbalne; podejmuje refleksję nad znaczeniami słów i dąży do ich dokładnego rozumienia; krytycznie ocenia zawartość komunikatów.
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Zdający doskonali sprawność analizy i interpretacji tekstów kultury; zyskuje nowe narzędzia, dzięki którym jego lektura jest coraz dojrzalsza, bardziej świadoma i samodzielna; poznaje nowe gatunki i konwencje literackie; wykorzystuje poznane pojęcia w refleksji o literaturze i wartościach; czyta teksty kultury odpowiadające charakterystycznej dla tego wieku wrażliwości – z zakresu literatury młodzieżowej i popularnej; stopniowo zaczyna poznawać dzieła klasyczne ważne dla kultury polskiej i światowej.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Zdający zyskuje coraz wyraźniejszą świadomość funkcji środków językowych, które służą for- mułowaniu wypowiedzi; zdobywa wiedzę o różnych odmianach polszczyzny i kształci umiejętność poprawnego wykorzystywania ich w różnych sytuacjach, pogłębia znajomość etyki mowy i etykiety języka; poznaje i tworzy nowe, coraz trudniejsze formy wypowiedzi.
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
1. Czytanie i słuchanie. Zdający:
1) odbiera komunikaty pisane, mówione, w tym nadawane za pomocą środków audio- wizualnych – rozróżnia informacje przekazane werbalnie oraz zawarte w dźwięku i obrazie;
2) wyszukuje w wypowiedzi potrzebne informacje oraz cytuje odpowiednie fragmenty tekstu;
3) porządkuje informacje w zależności od ich funkcji w przekazie;
4) odróżnia informacje o faktach od opinii;
5) rozpoznaje różnice między fikcją a kłamstwem;
6) rozpoznaje wypowiedzi o charakterze emocjonalnym i perswazyjnym;
7) rozpoznaje intencje wypowiedzi (aprobatę, dezaprobatę, negację, prowokację);
8) dostrzega w wypowiedzi ewentualne przejawy agresji i manipulacji;
9) rozpoznaje wypowiedź argumentacyjną, wskazuje tezę, argumenty i wnioski;
10) rozróżnia gatunki publicystyczne prasowe, radiowe i telewizyjne (artykuł, wywiad, reportaż);
11) czerpie dodatkowe informacje z przypisu.
2. Samokształcenie i docieranie do informacji. Zdający:
1) korzysta ze słownika: języka polskiego, poprawnej polszczyzny.
3. Świadomość językowa. Zdający:
1) rozumie pojęcie stylu, rozpoznaje styl potoczny, urzędowy, artystyczny i naukowy;
2) rozpoznaje wyrazy wieloznaczne i rozumie ich znaczenia w tekście;
3) dostrzega zróżnicowanie słownictwa – rozpoznaje słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ograniczonym zasięgu (wyrazy gwarowe, terminy naukowe, archa- izmy i neologizmy, eufemizmy i wulgaryzmy; dostrzega negatywne konsekwencje używania wulgaryzmów); rozpoznaje wyrazy rodzime i zapożyczone (obce) – rozumie ich funkcję w tekście;
4) rozpoznaje w zdaniach i w równoważnikach zdań różne rodzaje podmiotów, orze- czeń, dopełnień, okoliczników oraz przydawkę – rozumie ich funkcje;
5) rozróżnia rodzaje zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie, imiesłowowe równo- ważniki zdań, zdania bezpodmiotowe oraz rozumie ich funkcje w wypowiedzi;
6) odróżnia temat fleksyjny od końcówki;
7) odróżnia czasowniki dokonane i niedokonane; rozpoznaje tryby i strony (czynną i bierną) czasownika oraz imiesłowy – wyjaśnia ich funkcje w tekście.
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Zdający zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.
1. Wstępne rozpoznanie. Zdający:
1) opisuje odczucia, które budzi w nim dzieło;
2) rozpoznaje problematykę utworu.
2. Analiza. Zdający:
1) przedstawia najistotniejsze treści wypowiedzi w takim porządku, w jakim występują one w tekście;
2) charakteryzuje postać mówiącą w utworze;
3) rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz potrafi określić ich fun- kcje w utworze;
4) wskazuje funkcje użytych w utworze środków stylistycznych z zakresu słownictwa (neologizmów, archaizmów, zdrobnień, zgrubień, metafor), składni (powtórzeń, py- tań retorycznych, różnego typu zdań i równoważników), fonetyki (rymu, rytmu, wyrazów dźwiękonaśladowczych);
5) omawia funkcje elementów konstrukcyjnych utworu (tytułu, podtytułu, motta, apo- strofy, puenty, punktu kulminacyjnego);
6) przypisuje czytany utwór do właściwego rodzaju literackiego (epika, liryka, dramat);
7) rozpoznaje czytany utwór jako: przypowieść, pamiętnik, dziennik, komedię, dramat (gatunek), tragedię, balladę, nowelę, hymn, powieść historyczną;
8) rozpoznaje odmiany gatunkowe literatury popularnej: powieść lub opowiadanie obyczajowe, przygodowe, detektywistyczne, fantastycznonaukowe, fantasy;
9) wskazuje elementy dramatu, takie jak: akt, scena, tekst główny, tekst poboczny, monolog, dialog;
10) znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej (np. w filmach, komiksach, piosenkach) nawiązania do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych; wska- zuje przykłady mieszania gatunków;
11) uwzględnia w analizie specyfikę tekstów kultury przynależnych do następujących rodzajów sztuki: literatura, teatr, film, muzyka, sztuki plastyczne, sztuki audiowi- zualne.
3. Interpretacja. Zdający:
1) przedstawia propozycję odczytania konkretnego tekstu kultury i uzasadnia ją;
2) uwzględnia w interpretacji potrzebne konteksty, np. biograficzny, historyczny.
4. Wartości i wartościowanie. Zdający:
1) ze zrozumieniem posługuje się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw oraz określa postawy z nimi związane, np. patriotyzm-nacjonalizm, tolerancja-nietolerancja, piękno-brzydota, a także rozpoznaje ich obecność w życiu oraz w literaturze i innych sztukach;
2) omawia na podstawie poznanych dzieł literackich i innych tekstów kultury podsta- wowe, ponadczasowe zagadnienia egzystencjalne, np. miłość, przyjaźń, śmierć, cier- pienie, lęk, nadzieja, wiara religijna, samotność, inność, poczucie wspólnoty, solidarność, sprawiedliwość; dostrzega i poddaje refleksji uniwersalne wartości humanistyczne;
3) dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religij- nych, etycznych, kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie i pisanie. Zdający:
1) tworzy spójne wypowiedzi **ustne (monologowe i dialogowe) oraz pisemne w następujących formach gatunkowych: opis sytuacji i przeżyć, zróżnicowany stylistycznie i funkcjonalnie opis dzieł sztuki, charakterystyka postaci literackiej, filmowej lub rzeczywistej, sprawozdanie z lektury, filmu, spektaklu i ze zdarzenia z życia, rozprawka, podanie; dostosowuje odmianę i styl języka do gatunku, w którym się wypowiada;
2) stosuje zasady organizacji tekstu zgodne z wymogami gatunku, tworząc spójną pod względem logicznym i składniowym wypowiedź na zadany temat;
3) tworzy plan twórczy własnej wypowiedzi;
4) dokonuje starannej redakcji tekstu napisanego, poprawia ewentualne błędy językowe, ortograficzne oraz interpunkcyjne;
5) uczestniczy w dyskusji, uzasadnia własne zdanie, przyjmuje poglądy innych lub po- lemizuje z nimi;
6) przestrzega zasad etyki mowy w różnych sytuacjach komunikacyjnych;
7) stosuje zasady etykiety językowej – **wie, w jaki sposób zwracać się do rozmówcy w zależności od sytuacji i relacji, łączącej go z osobą, do której mówi, zna formuły
grzecznościowe, zna konwencje językowe zależne od środowiska, ma świadomość konsekwencji używania formuł niestosownych i obraźliwych.
2. Świadomość językowa. Zdający:
1) rozróżnia normę językową wzorcową oraz użytkową i stosuje się do nich;
2) sprawnie posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą polszczyzny; zna granice sto- sowania slangu młodzieżowego;
3) tworząc wypowiedzi, dąży do precyzyjnego wysławiania się; świadomie dobiera synonimy i antonimy dla wyrażenia zamierzonych treści;
4) stosuje związki frazeologiczne, rozumiejąc ich znaczenie;
5) stosuje różne rodzaje zdań we własnych tekstach; dostosowuje szyk wyrazów i zdań składowych do wagi, jaką nadaje przekazywanym informacjom;
6) wykorzystuje wiedzę o składni w stosowaniu reguł interpunkcyjnych; stosuje śred- nik;
7) przekształca części zdania pojedynczego w zdania podrzędne i odwrotnie, prze- kształca konstrukcje strony czynnej w konstrukcje strony biernej i odwrotnie, zamie- nia formy osobowe czasownika na imiesłowy i odwrotnie – ze świadomością ich funkcji i odpowiednio do celu całej wypowiedzi; zamienia mowę niezależną na zależną;
8) wprowadza do wypowiedzi partykuły, rozumiejąc ich rolę w modyfikowaniu zna- czenia składników wypowiedzi;
9) wykorzystuje wykrzyknik jako część mowy w celu wyrażenia emocji; stosuje wołacz w celu osiągnięcia efektów retorycznych;
10) stosuje poprawne formy odmiany rzeczowników, czasowników (w tym imiesło- wów), przymiotników, liczebników i zaimków; stosuje poprawne formy wyrazów w związkach składniowych (zgody i rządu);
11) operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych (na tym etapie rozwija- nym i koncentrującym się przede wszystkim wokół tematów: rozwój psychiczny, moralny i fizyczny człowieka; społeczeństwo i kultura; region i Polska).
Teksty kultury
1. Teksty kultury (* oznacza lekturę obowiązkową):
*Jan Kochanowski – wybrane fraszki, Treny (V, VII, VIII); *Ignacy Krasicki – wybrane bajki; Aleksander Fredro *Zemsta; Adam Mickiewicz *Dziady część II; *Henryk
Sienkiewicz – wybrana powieść historyczna (Quo vadis, Krzyżacy lub Potop); wiersze wybranych poetów.
2. Inne teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do nauczyciela).
IV etap edukacyjny (poziom podstawowy i rozszerzony) Ogólne wymagania egzaminacyjne
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
Zdający rozumie teksty o skomplikowanej budowie; dostrzega sensy zawarte w strukturze głębokiej tekstu; rozpoznaje funkcje tekstu i środki językowe służące ich realizacji; ma świa- domość kryteriów poprawności językowej.
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury.
Zdający stosuje w analizie podstawowe pojęcia z zakresu poetyki; w interpretacji tekstu wyko- rzystuje wiedzę o kontekstach, w jakich może być on odczytywany; poznaje niezbędne dla lektury fakty z historii literatury i innych dziedzin humanistyki; odczytuje rozmaite sensy dzieła; dokonuje interpretacji porównawczej.
III. Tworzenie wypowiedzi.
Zdający buduje wypowiedzi o wyższym stopniu złożoności; stosuje w nich podstawowe zasady logiki i retoryki; ma świadomość własnej kompetencji językowej.
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji.
1. Czytanie i słuchanie. Zdający:
1) odczytuje sens całego tekstu (a w nim znaczenia wyrazów, związków frazeo- logicznych, zdań, grup zdań uporządko- wanych w akapicie, odróżnia znaczenie realne i etymologiczne) oraz wydzielo- nych przez siebie fragmentów; potrafi objaśnić ich sens oraz funkcję na tle całości;
2) rozpoznaje specyfikę tekstów publicys- tycznych (artykuł, felieton, reportaż), politycznych (przemówienie) i popular- nonaukowych; wśród tekstów praso- wych rozróżnia wiadomość i komen- tarz; odczytuje zawarte w odbieranych tekstach informacje zarówno jawne, jak i ukryte;
3) rozpoznaje typ nadawcy i adresata tekstu;
4) wskazuje charakterystyczne cechy stylu danego tekstu, rozpoznaje zastosowane w nim środki językowe i ich funkcje
w tekście;
5) wyróżnia argumenty, kluczowe pojęcia i twierdzenia w tekście argumentacyj- nym, dokonuje jego logicznego stresz- czenia;
6) rozróżnia w dialogu odpowiedzi właści-
we i unikowe; spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1) czyta utwory stanowiące konteksty dla tekstów kultury poznawanych w szkole;
2) twórczo wykorzystuje wypowiedzi krytycznoliterackie i teoretycznolitera- ckie (np. recenzja, szkic, artykuł, esej);
3) rozpoznaje retoryczną organizację wy- powiedzi – wskazuje zastosowane
w niej sposoby osiągania przejrzystości i sugestywności;
4) rozpoznaje mechanizmy nowomowy charakterystyczne dla systemów totalitarnych.
7) rozpoznaje w wypowiedzi ironię, objaśnia jej mechanizm i funkcję;
8) rozpoznaje pytania podchwytliwe i su-
gerujące odpowiedź.
2. Samokształcenie i docieranie do informacji. Zdający:
1) szuka literatury przydatnej do opraco- wania różnych zagadnień; selekcjonuje ją według wskazanych kryteriów;
2) korzysta ze słowników i leksykonów. spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1) samodzielnie wybiera do lektury teksty, stosując różne kryteria wyboru, które potrafi uzasadnić;
2) adiustuje tekst na poziomie
elementarnym.
3. Świadomość językowa. Zdający:
1) analizuje i definiuje (w razie potrzeby z pomocą słowników) znaczenia słów;
2) zna pojęcia znaku i systemu znaków; rozróżnia znaki werbalne i niewerbalne, ma świadomość ich różnych funkcji i sposobów interpretacji;
3) zna pojęcie aktu komunikacji języko- wej i wskazuje jego składowe (nadaw- ca, odbiorca, kod, komunikat, kontekst), dostrzega i omawia współczesne zmiany modelu komu- nikacji językowej (np. różnice między tradycyjną komunikacją ustną lub pi- saną a komunikacją przez Internet);
4) rozpoznaje i nazywa funkcje tekstu (informatywną, poetycką, ekspresywną, impresywną – w tym perswazyjną);
5) rozpoznaje w czytanych tekstach oraz
wypowiedziach mówionych stylizację, spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1) postrzega styl potoczny jako centrum systemu stylowego polszczyzny, od którego odróżniają się inne style: artys- tyczny, naukowy, urzędowy, publi- cystyczny.
rozróżnia jej rodzaje (archaizację, diale- ktyzację, kolokwializację) i określa funkcje;
6) rozróżnia pojęcia błędu językowego i zamierzonej innowacji językowej, poprawności i stosowności wypowiedzi; rozpoznaje i poprawia różne typy błędów językowych;
7) odróżnia słownictwo neutralne od emo- cjonalnego i wartościującego, oficjalne
od swobodnego.
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Zdający zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.
1. Wstępne rozpoznanie. Zdający:
1) prezentuje własne przeżycia wynikające z kontaktu z dziełem sztuki;
2) określa problematykę utworu;
3) rozpoznaje konwencję literacką (stałe pojawianie się danego literackiego roz- wiązania w obrębie pewnego historycz-
nie określonego zbioru utworów). spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego.
2. Analiza. Zdający:
1) wskazuje zastosowane w utworze środki wyrazu artystycznego i ich funkcje (poznane wcześniej, a ponadto: oksymorony, synekdochy, hiperbole, elipsy, paralelizmy) oraz inne wyznaczniki poetyki danego utworu
(z zakresu podstaw wersyfikacji, kom- pozycji, genologii) i określa ich fun- kcje;
dostrzega w czytanych utworach cechy charakterystyczne określonej epoki spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1) wskazuje związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym);
2) dostrzega przemiany konwencji i prak- tykę ich łączenia (synkretyzm konwencji i gatunków);
3) rozpoznaje aluzje literackie i symbole kulturowe (np. biblijne, romantyczne) oraz ich funkcję ideową
(średniowiecze, renesans, barok, oświe- cenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojen- ne, współczesność);
2) rozpoznaje w utworze sposoby kreowa- nia świata przedstawionego i bohatera (narracja, fabuła, sytuacja liryczna, akcja);
3) porównuje utwory literackie lub ich fra- gmenty (dostrzega cechy wspólne i róż-
ne). i kompozycyjną, a także znaki tradycji, np. antycznej, judaistycznej, chrześcijańskiej, staropolskiej;
4) dostrzega w czytanych utworach: paro- dię, parafrazę;
5) rozpoznaje i charakteryzuje styl utworu, np. wiersza renesansowego, barokowego, klasycystycznego, romantycznego.
3. Interpretacja. Zdający:
1) wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu (np. słowa-klucze, wyznaczniki kompo- zycji);
2) wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty (np. literackie, kulturowe, filozoficzne, religijne);
3) porównuje funkcjonowanie tych sa- mych motywów w różnych utworach li- terackich;
4) odczytuje treści alegoryczne i symboli-
czne utworu. spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1) dostrzega i komentuje estetyczne war- tości utworu literackiego;
2) przeprowadza interpretację porównawczą utworów literackich;
3) w interpretacji eseju wykorzystuje wiedzę o ich cechach gatunkowych;
4) konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury np. plastycznymi, teatralnymi, filmowymi.
4. Wartości i wartościowanie. Zdający:
1) dostrzega związek języka z wartościa- mi, rozumie, że język podlega warto- ściowaniu, (np. język jasny, prosty, zro- zumiały, obrazowy, piękny), jest narzę- dziem wartościowania, a także źródłem poznania wartości (utrwalonych w zna- czeniach nazw wartości, takich jak: do-
bro, prawda, piękno; wiara, nadzieja, spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1) wskazuje różne sposoby wyrażania wartościowań w tekstach.
miłość; wolność, równość, braterstwo; Bóg, honor, ojczyzna; solidarność, nie- podległość, tolerancja);
2) dostrzega obecne w utworach literac- kich oraz innych tekstach kultury war- tości narodowe i uniwersalne;
3) dostrzega w świecie konflikty wartości (np. równości i wolności, sprawiedliwości i miłosierdzia) oraz
rozumie źródła tych konfliktów.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Mówienie i pisanie. Zdający:
1) tworzy dłuższy tekst pisany **lub mówiony (rozprawka, interpretacja utworu literackiego lub fragmentu) zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji, przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej;
2) przygotowuje wypowiedź (wybiera for- mę gatunkową i odpowiedni układ kompozycyjny, analizuje temat, wybiera formę kompozycyjną, sporządza plan wypowiedzi, dobiera właściwe słownictwo);
3) tworzy samodzielną wypowiedź argu- mentacyjną według podstawowych za- sad logiki i retoryki (stawia tezę lub hipotezę, dobiera argumenty, porząd- kuje je, hierarchizuje, dokonuje ich selekcji pod względem użyteczności w wypowiedzi, podsumowuje, dobiera
przykłady ilustrujące wywód myślowy, spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego, a ponadto:
1) tworzy wypowiedzi ze świadomością ich funkcji sprawczej;
2) ocenia własną kompetencję językową (poprawność gramatyczną
i słownikową) oraz kompetencję komunikacyjną (stosowność i sku- teczność wypowiadania się).
przeprowadza prawidłowe wnioskowa- nie);
4) **publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając
o dźwiękową wyrazistość przekazu
(w tym także tempo mowy i donośność głosu);
5) opracowuje redakcyjnie własny tekst (dokonuje uzupełnień, przekształceń, skrótów, eliminuje przypadkową nie- jednoznaczność wypowiedzi);
6) wykonuje różne działania na tekście cu- dzym (np. streszcza, parafrazuje, spo-
rządza konspekt, cytuje).
2. Świadomość językowa. Zdający:
1) operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych (na tym etapie rozwijanym i koncentrującym się prze- de wszystkim wokół tematów: Polska,
Europa, świat – współczesność
i przeszłość; kultura, cywilizacja, polityka). spełnia wymagania określone dla poziomu podstawowego.
Teksty kultury
(* oznacza lekturę obowiązkową)
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY
* Bogurodzica;
*Jan Kochanowski – wybrane pieśni, treny (inne niż w gimnazjum) i psalm;
Adam Mickiewicz *Dziadów część III, *Pan Tadeusz;
Bolesław Prus *Lalka; Stanisław Wyspiański *Wesele; Teksty określone dla poziomu podstawowego, a ponadto inne utwory literackie wybrane przez nauczyciela.
*Bruno Schulz – wybrane opowiadanie; Witold Gombrowicz *Ferdydurke (w całości lub w części);
wiersze wybranych poetów;
inne utwory literackie wybrane przez nauczyciela.
Inne:
wybrane filmy z twórczości polskich reżyserów;
homilia Jana Pawła II wygłoszona 2 czerwca 1979 roku w Warszawie na Placu
Zwycięstwa (Piłsudskiego) – nagranie telewizyjne. jak dla poziomu podstawowego, a ponadto: wybrane filmy z klasyki kinematografii światowej;
spektakle teatralne (w tym Teatru TV).
EGZAMIN MATURALNY Z MATEMATYKI
III etap edukacyjny
Ogólne wymagania egzaminacyjne
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
Zdający interpretuje i tworzy teksty o charakterze matematycznym, używa języka matema- tycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników.
II. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji.
Zdający używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi.
III. Modelowanie matematyczne.
Zdający dobiera model matematyczny do prostej sytuacji, buduje model matematyczny danej sytuacji.
IV. Użycie i tworzenie strategii.
Zdający stosuje strategię jasno wynikającą z treści zadania, tworzy strategię rozwiązania pro- blemu.
V. Rozumowanie i argumentacja.
Zdający prowadzi proste rozumowania, podaje argumenty uzasadniające poprawność rozu mo- wania.
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne
1. Liczby wymierne dodatnie. Zdający:
1) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby wymierne zapisane w postaci ułamków zwyk- łych lub rozwinięć dziesiętnych skończonych zgodnie z własną strategią obliczeń (także z wykorzystaniem kalkulatora);
2) zamienia ułamki zwykłe na ułamki dziesiętne (także okresowe), zamienia ułamki dziesiętne skończone na ułamki zwykłe;
3) zaokrągla rozwinięcia dziesiętne liczb;
4) oblicza wartości nieskomplikowanych wyrażeń arytmetycznych zawierających ułamki zwykłe i dziesiętne;
5) szacuje wartości wyrażeń arytmetycznych;
6) stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym.
2. Liczby wymierne (dodatnie i niedodatnie). Zdający:
1) interpretuje liczby wymierne na osi liczbowej. Oblicza odległość między dwiema liczbami na osi liczbowej;
2) wskazuje na osi liczbowej zbiór liczb spełniających warunek typu: x≥3, x<5;
3) dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby wymierne;
4) oblicza wartości nieskomplikowanych wyrażeń arytmetycznych zawierających liczby wymierne.
3. Potęgi. Zdający:
1) oblicza potęgi liczb wymiernych o wykładnikach naturalnych;
2) zapisuje w postaci jednej potęgi: iloczyny i ilorazy potęg o takich samych podstawach, iloczyny i ilorazy potęg o takich samych wykładnikach oraz potęgę potęgi (przy wy- kładnikach naturalnych);
3) porównuje potęgi o różnych wykładnikach naturalnych i takich samych podstawach oraz porównuje potęgi o takich samych wykładnikach naturalnych i różnych dodatnich podstawach;
4) zamienia potęgi o wykładnikach całkowitych ujemnych na odpowiednie potęgi o wy- kładnikach naturalnych.
4. Pierwiastki. Zdający:
1) oblicza wartości pierwiastków drugiego i trzeciego stopnia z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych;
2) wyłącza czynnik przed znak pierwiastka oraz włącza czynnik pod znak pierwiastka;
3) mnoży i dzieli pierwiastki drugiego stopnia;
4) mnoży i dzieli pierwiastki trzeciego stopnia.
5. Procenty. Zdający:
1) przedstawia część pewnej wielkości jako procent tej wielkości i odwrotnie;
2) oblicza procent danej liczby;
3) oblicza liczbę na podstawie danego jej procentu;
4) stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycz- nym, np. oblicza ceny po podwyżce lub obniżce o dany procent, wykonuje obliczenia związane z VAT, oblicza odsetki dla lokaty rocznej.
6. Wyrażenia algebraiczne. Zdający:
1) opisuje za pomocą wyrażeń algebraicznych związki między różnymi wielkościami;
2) oblicza wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych;
3) redukuje wyrazy podobne w sumie algebraicznej;
4) dodaje i odejmuje sumy algebraiczne;
5) mnoży jednomiany, mnoży sumę algebraiczną przez jednomian oraz, w nietrud nych przykładach, mnoży sumy algebraiczne;
6) wyłącza wspólny czynnik z wyrazów sumy algebraicznej poza nawias;
7) wyznacza wskazaną wielkość z podanych wzorów, w tym geometrycznych i fizycznych.
7. Równania. Zdający:
1) zapisuje związki między wielkościami za pomocą równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą, w tym związki między wielkościami wprost proporcjonalnymi i odwrotnie proporcjonalnymi;
2) sprawdza, czy dana liczba spełnia równanie stopnia pierwszego z jedną niewiadomą;
3) rozwiązuje równania stopnia pierwszego z jedną niewiadomą;
4) zapisuje związki między nieznanymi wielkościami za pomocą układu dwóch równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi;
5) sprawdza, czy dana para liczb spełnia układ dwóch równań stopnia pierwszego z dwiema niewiadomymi;
6) rozwiązuje układy równań stopnia pierwszego z dwiema niewiadomymi;
7) za pomocą równań lub układów równań opisuje i rozwiązuje zadania osadzone w kontekście praktycznym.
8. Wykresy funkcji. Zdający:
1) zaznacza w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty o danych współrzędnych;
2) odczytuje współrzędne danych punktów;
3) odczytuje z wykresu funkcji: wartość funkcji dla danego argumentu, argumenty dla danej wartości funkcji, dla jakich argumentów funkcja przyjmuje wartości dodatnie, dla jakich ujemne, a dla jakich zero;
4) odczytuje i interpretuje informacje przedstawione za pomocą wykresów funkcji (w tym wykresów opisujących zjawiska występujące w przyrodzie, gospodarce, życiu codzien- nym);
5) oblicza wartości funkcji podanych nieskomplikowanym wzorem i zaznacza punkty należące do jej wykresu.
9. Statystyka opisowa i wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa. Zdający:
1) interpretuje dane przedstawione za pomocą tabel, diagramów słupkowych i kołowych, wykresów;
2) wyszukuje, selekcjonuje i porządkuje informacje z dostępnych źródeł;
3) wyznacza średnią arytmetyczną i medianę zestawu danych;
4) analizuje proste doświadczenia losowe (np. rzut kostką, rzut monetą, wyciąganie losu) i określa prawdopodobieństwa najprostszych zdarzeń w tych doświadczeniach (prawdopodobieństwo wypadnięcia orła w rzucie monetą, dwójki lub szóstki w rzucie kostką, itp.).
10. Figury płaskie. Zdający:
1) korzysta ze związków między kątami utworzonymi przez prostą przecinającą dwie proste równoległe;
2) rozpoznaje wzajemne położenie prostej i okręgu, rozpoznaje styczną do okręgu;
3) korzysta z faktu, że styczna do okręgu jest prostopadła do promienia poprowadzonego do punktu styczności;
4) rozpoznaje kąty środkowe;
5) oblicza długość okręgu i łuku okręgu;
6) oblicza pole koła, wycinka kołowego;
7) stosuje twierdzenie Pitagorasa;
8) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i w trapezach;
9) oblicza pola i obwody trójkątów i czworokątów;
10) oblicza wymiary wielokąta powiększonego lub pomniejszonego w danej skali;
11) oblicza stosunek pól wielokątów podobnych;
12) rozpoznaje wielokąty przystające i podobne;
13) stosuje cechy przystawania trójkątów;
14) korzysta z własności trójkątów prostokątnych podobnych;
15) rozpoznaje pary figur symetrycznych względem prostej i względem punktu. Rysuje pary figur symetrycznych;
16) rozpoznaje figury, które mają oś symetrii, i figury, które mają środek symetrii. Wskazuje oś symetrii i środek symetrii figury;
17) rozpoznaje symetralną odcinka i dwusieczną kąta;
18) konstruuje okrąg opisany na trójkącie oraz okrąg wpisany w trójkąt;
19) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności.
11. Bryły. Zdający:
1) rozpoznaje graniastosłupy i ostrosłupy prawidłowe;
2) oblicza pole powierzchni i objętość graniastosłupa prostego i ostrosłupa.
IV etap edukacyjny (poziom podstawowy i rozszerzony) Ogólne wymagania egzaminacyjne
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY
1. Liczby rzeczywiste. Zdający:
1) przedstawia liczby rzeczywiste w róż- nych postaciach (np. ułamka zwykłego, ułamka dziesiętnego okresowego, z uży- ciem symboli pierwiastków, potęg);
2) oblicza wartości wyrażeń arytmetycz- nych (wymiernych);
3) posługuje się w obliczeniach pierwiast- kami dowolnego stopnia i stosuje prawa działań na pierwiastkach;
4) oblicza potęgi o wykładnikach wymier- nych i stosuje prawa działań na potęgach o wykładnikach wymiernych;
5) wykorzystuje podstawowe własności potęg;
6) wykorzystuje definicję logarytmu i stosuje w obliczeniach wzory na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi o wykładniku naturalnym;
7) posługuje się pojęciem przedziału liczbo- wego, zaznacza przedziały na osi liczbowej;
8) wykonuje obliczenia procentowe, oblicza podatki, zysk z lokat (również złożonych na procent składany i na okres krótszy niż rok). spełnia wymagania określone dla poziomu pod- stawowego, a ponadto:
1) wykorzystuje pojęcie wartości bezwzględ- nej i jej interpretację geometryczną, za- znacza na osi liczbowej zbiory opisane za pomocą równań i nierówności typu:
|